Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:55

Muze schreef:
Voor de mijne ben ik ook zoekend.
Marstall force met schep agrobs muesli is niet genoeg.
Heb m ook dieetmix gegeven, ipv de agrobs maar teveel luzerne wordt ie net wat scherp op.
Neig beetje toch naar “ graan voer”, met vooral wat trage energie en eiwit.

Heb je al eens naar pure feed gekeken? Die heeft voer in verschillende energie levens. Geen hele granen. Geen luzerne of toege voegd suiker.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:05

Mijn paarden heb ik een aantal jaar op purefeed gehad. Nu heb ik de een op voermeesters rust en herstel en de ander op equilannoo gastro cubes en ze staan er allebei veel beter bij en bijkomend voordeel is dat het goedkoper is.

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:49

Neig ook wat naar rust en herstel.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:09

henshem schreef:
Mijn paarden heb ik een aantal jaar op purefeed gehad. Nu heb ik de een op voermeesters rust en herstel en de ander op equilannoo gastro cubes en ze staan er allebei veel beter bij en bijkomend voordeel is dat het goedkoper is.

Of het goedkoper is weet ik ook niet. Want bij lichte arbeid moet je bij voermeesters van rust en herstel al bijna 1,5 kilo voeren. En de balancer van pure feed maar 500 gram. En anders krijg je de de compleet mixen van purefeed, die dan weer totaal niet te vergelijken zijn met alleen een brokje. Mijn paarden doen het echt super op pure feed. En heb al veel complimenten gekregen. Is inderdaad geen goedkoop voer maar welk goed voer is dat nog wel tegenwoordig. Helaas.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:24

Van de balancer van purefeed moet je 120 gram per 100kg voeren heb ik gelezen een tijdje terug bij een analyse in dit topic omdat ze met 100 gram net tekort komen. En dat heb ik dus ook ondervonden. Dan zit je dus al op 600 gram voor een paard dat niet werkt. 500 gram pure feed is €1,37 per dag. Nu krijgt dat zelfde paard bij mij een kg rust en herstel en dat komt op €1,25 per dag.
En het gaat er mij niet om dat het voer goedkoop is, maar als ik na een hele tijd verander en dan zo’n groot verschil zie, baal ik wel dat ik zo lang trouw ben geweest aan purefeed

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:33

Afbeelding

Dit komt van de side van purefeed zelf. Purefeed is wat vitamine betreft aardig hoog vergeleken met andere balancers. En neem aan dat ze bij pure feed zelf ook weten wat een paard nodig heeft.
Maar natuurlijk is niet ieder paard hetzelfde. En waar het ene paard het er prima op doet kan een ander paard er weer slecht op doen . Denk dat het het ook belangrijk is dat je zelf kijkt waar je paard het goed op doet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:40

En het verschil tussen een warmbloed of koudbloed is ook niet te onderschatten, dat merk ik nu ook wel.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:54

uudje schreef:
henshem schreef:

Of het goedkoper is weet ik ook niet. Want bij lichte arbeid moet je bij voermeesters van rust en herstel al bijna 1,5 kilo voeren. En de balancer van pure feed maar 500 gram. En anders krijg je de de compleet mixen van purefeed, die dan weer totaal niet te vergelijken zijn met alleen een brokje. Mijn paarden doen het echt super op pure feed. En heb al veel complimenten gekregen. Is inderdaad geen goedkoop voer maar welk goed voer is dat nog wel tegenwoordig. Helaas.

Met 1kg rust en herstel dek je alle vitamines en mineralen dat is dus meer dan genoeg :j

Wil je een voer met veel energie kan je beter wat anders voeren.

Lichte arbeid is ook een breed begrip. Mijn paard loopt normaliter 5 dagen per week en loopt Z2 die red het prima op 1 kilo rust en herstel :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:06

Ik vraag me soms ook af wat ze bedoelen met lichte arbeid. Is dat 2 keer per week een uur dressuur is dat 4 keer per dressuur en soms een sprongetje is dat dagelijks een buitenrit van een uur?? Ik vind dat altijd maar onduidelijk.daarom kijk ik maar gewoon hoe mijn paard er uit ziet.
Schrik soms wel wat mensen allemaal voeren aan hun paard. Soms vind ik dat echt enorm veel. En snap dan ook wel dat gezondheidsproblemen ook niet zo maar ergens vandaan komen. Maar het juiste voer bij het juiste paard blijft best een gezoek.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:13

uudje schreef:
[ Afbeelding ]

Dit komt van de side van purefeed zelf. Purefeed is wat vitamine betreft aardig hoog vergeleken met andere balancers.

Deze informatie is mij natuurlijk ook bekend.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:17

uudje schreef:
Ik vraag me soms ook af wat ze bedoelen met lichte arbeid. Is dat 2 keer per week een uur dressuur is dat 4 keer per dressuur en soms een sprongetje is dat dagelijks een buitenrit van een uur?? Ik vind dat altijd maar onduidelijk.daarom kijk ik maar gewoon hoe mijn paard er uit ziet.
Schrik soms wel wat mensen allemaal voeren aan hun paard. Soms vind ik dat echt enorm veel. En snap dan ook wel dat gezondheidsproblemen ook niet zo maar ergens vandaan komen. Maar het juiste voer bij het juiste paard blijft best een gezoek.

Precies en ook wanneer is iets licht. Mijn paard loopt dus Z2 maar ik denk dat die het minder zwaar heeft dan een jonkie die doorgereden worden en waarvoor het allemaal nog moeilijk en veel is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:25

Even gespeurd naar het bericht van Mizora hier op bokt, waarin zij de volgens haar optimale dosering van Pure Feed Balance noemt:
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:39

Ik heb jaren rust en herstel gevoerd en ben er juist vanaf. Paarden zagen er goed uit, maar ik wilde graag luzerne vrij. Dus nu een balancer (van hartog) met sojaschroot voor de eiwitten. Het eiwitten complex wat ik eigenlijk had bedacht voor deze overstap is helaas niet leverbaar.

Ik denk dat het verschil tussen de R&H en de balancer ook vooral de hoeveelheid eiwitten is. Dat verschil zie je ook enorm bij de meeste paarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:41

Muze schreef:
Heb m ook dieetmix gegeven, ipv de agrobs maar teveel luzerne wordt ie net wat scherp op.

Die van mij deed het ook echt helemaal niet goed op de Marstall Force.
Hij kreeg super slechte hoornkwaliteit van zijn hoeven, kwam dof in de vacht te zitten en hij ging het ook nog eens steeds slechter eten.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:41

henshem schreef:
Even gespeurd naar het bericht van Mizora hier op bokt, waarin zij de volgens haar optimale dosering van Pure Feed Balance noemt:
[ Afbeelding ]

Dat is een bericht van bijna 6 jaar geleden. Pure feed is in die tijd overgenomen en heeft ook de voeding aangepast.
En buiten dat hou ik altijd liever aan wat degene zegt die dit voer maakt en verkoopt. Het is natuurlijk wel zo dat de balancer geen voer is voor paarden in top sport. Daar hebben ze ander voer voor.
Maar wat ik al zei. Ieder paard is anders en ieder paard reageerd anders op voer.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:46

Voor degenen die een balancer voeren. Lassen jullie ook wel eens een pauze in? En hoe vaak doen jullie dat?

Ik voer op het moment even geen brok ivm mijn mini sinds een tijdje direct rolt na het eten van brok. Schrokt alles naar binnen. Tandarts afspraak staat om de tanden na te kijken.
Mijn Shet begon er minder enthousiast over te worden (at het nog wel). Kan ook komen doordat mijn pony's sinds kort op een nieuwe verse wei staan waardoor hijop het moment minder behoefte aan een balancer heeft.
Zag geen gekke dingen. Deden het super op de Hartog balancer zover ik kon zien, maar mijn Shet is wel weer een stuk vrolijker, speelser en energieker sinds die van de brok af is.
Moet er wel bij zeggen dat mijn Shet sowieso al er om bekend staat gevoelig te zijn voor brok. Dat kan mee spelen.
Nu is sinds een paar dagen ook de deken af bij mijn Shet waardoor mijn shet zich wellicht ook vrolijker voelt. Hij is al begonnen met het verharen en dan voelt die zich al snel niet zo comfortabel onder de deken door de losse haren.
Na tandarts bezoek wil ik de brok weer rustig opstarten om te kijken of het dan weer goed gaat.

Voorjaar komt er ook weer aan dus zit erover te denken om van het voorjaar en de zomer sowieso geen brok te voeren. Staan dan net als nu op de wei.

Was ieder geval benieuwd of jullie wel eens een pauze inlassen en dan voor hoelang etc.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:59

Ik las geen pauze in en verander ook niet meer van balancer. Wat ze nu hebben doen ze het goed op. En heb gemerkt dat de paarden er niet beter van worden als je regelmatig van voer wisselt. Waarom zou je een pauze inlassen? Gewoon nieuwsgierig

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 00:12

Marije_jiplover schreef:
Muze schreef:

Die van mij deed het ook echt helemaal niet goed op de Marstall Force.
Hij kreeg super slechte hoornkwaliteit van zijn hoeven, kwam dof in de vacht te zitten en hij ging het ook nog eens steeds slechter eten.

Oh nee z’n hoeven zijn heel goed, vacht ook en hij lust t graag.
T is meer het “ vanalles mengen” wat ik niet helemaal fijn vind ( en hij eet geen emmers vol leeg,haha)

R en h bevalt nauwelijks 10%luzerne dus dat valt gelukkig mee

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 01:01

uudje schreef:
Ik las geen pauze in en verander ook niet meer van balancer. Wat ze nu hebben doen ze het goed op. En heb gemerkt dat de paarden er niet beter van worden als je regelmatig van voer wisselt. Waarom zou je een pauze inlassen? Gewoon nieuwsgierig

Wisselen van merk doe ik sowieso niet. Ik blijf bij de Hartog. Dat vind ik echt een heel fijn merk, maar ben gewoon benieuwd of andere mensen ook wel eens een pauze inlassen met het geven van de balancer.
Hier moet ik echter nu vooral nood gedwongen een pauze inlassen tot de tandarts is geweest. Zoals geschreven rolt mijn mini direct nadat die van de brokken gegeten heeft. Vermoedelijk om een evt. verstopping weg te rollen (heb ik laatst geleerd). Na het rollen is alles weer in orde. Voelt die zich weer goed. Mijn mini heeft zich laatst ook vast gerold in de stal na het eten van de brok dus ik neem het risico even niet tot duidelijk is waar het schrokken van zijn eten en rol probleem vandaan komt tijdens het eten van brok.
Eerst moet de tandarts zijn geweest voor ik het weer aandurf bij mijn mini. We hebben het over een jaarling die eind april 2 word. Genoeg ervaring met jonge dieren om te weten dat dit niet normaal is.

Mijn Shet is altijd al wel een probleem geval geweest met brok en ik wil eens kijken hoe hij het nu een tijdje zonder doet en dan binnenkort weer opstarten om te kijken of het speelse gedrag van nu blijft of dat het weg gaat.
Van het voorjaar gaat het gras weer groeien en dan zullen ze daar ook de nodige vitaminen uit kunnen halen en dat ik mij af vraag of het dan nog wel nut heeft om een balancer bij te voeren als ze ook van het voorjaar en zomer op het gras staan.
We hebben het dan niet over een uurtje, maar echt de hele dag van de zomer. In het voorjaar een halve dag ivm het gras dan flink in de groei is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:59

uudje schreef:
henshem schreef:
[ Afbeelding ]

Dat is een bericht van bijna 6 jaar geleden. Pure feed is in die tijd overgenomen en heeft ook de voeding aangepast.

Fijn dat jouw paarden het er goed op doen. Maar die van mij dus niet.

Dat de waarden van de balancer zijn aangepast, heb ik niet gehoord. Wel ben ik na jaren van 100gr toch overgegaan naar die 120gr per 100kg omdat ik merkte dat er tekorten optraden bij een paard dat met pensioen was maar nog geen senior.

Zowel Purefeed Balance als Rust en Herstel zijn geschikt voor recreatie. De waarden kan je het beste naast elkaar leggen op Voervergelijk waar ze uitgaan van een kg. Dus van Purefeed Balance halveren omdat 500gr hun advies is.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:49

@henshem. Wat ik al zei ieder paard is anders en ieder paard reageerd anders op een bepaalt voer. Die van jou deed het er niet goed op. Alle 3 mijn paardjes doen het er prima op. En zo heb je dat bij wel meer voer. En dan speelt het ruwvoer ook nog mee. Want daar zit ook veel verschil in kwa voedingswaarde. Wel fijn dat jou paard het goed doet op voermeesters. Ik ken dat voer verder niet maar van wat ik las lijkt het prima voer. Al blijf ik zelf bij pure feed. Ik ga niet meer veranderen van voer nu ze het zo goed doen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:49

Dat is helemaal prima natuurlijk. Doe waar je je goed bij voelt. Ik wil graag altijd de feiten/cijfers op een rij hebben.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:41

uudje schreef:
Ik vraag me soms ook af wat ze bedoelen met lichte arbeid. Is dat 2 keer per week een uur dressuur is dat 4 keer per dressuur en soms een sprongetje is dat dagelijks een buitenrit van een uur?? Ik vind dat altijd maar onduidelijk.

Doorgaans gebruiken we deze verdeling, maar daarna wordt het gemiddeld aantal minuten per dag wel nog meegewogen. Koudbloed/warmbloed/volbloed heeft ook nog enige invloed op het resultaat.
Geeft iemand geen gemiddelde arbeidsduur door, dan ga ik er vanuit dat de meeste paarden ongeveer 40 minuten per dag trainen. Dat is wat ik het meest zie/hoor bij particulier gehouden paarden.

Lichte arbeid - Recreatie (licht); Manegepaarden (lichte arbeid); Dressuur, B tot M niveau; Springsport tot 1m 30 niveau; Eventing Nationaal niveau (Licht tot Matig); Endurance (NB: meer uren)

Matige arbeid - Recreatie (Intensief); manegepaarden (intensieve arbeid); Dressuur, Z niveau en hoger; Springsport vanaf 1m 40 niveau (vaak in combinatie met 1 uur stappen); Eventing (categorie: Licht tot Matig); Draf- en rensport normaal niveau (categorie matig-zwaar)

Zware arbeid - Dressuur, Zware Tour; Springsport vanaf 1.50 internationaal; Eventing, Internationaal niveau; Draf- en rensport normaal niveau (matig-zwaar)

Zeer zware arbeid - Drafsport en rensport topniveau

Wellicht iets anders dan je zou verwachten, maar een paard heeft minder snel grote hoeveelheden krachtvoer nodig dan vaak wordt gedacht. Ze zijn vrij efficiënt qua verbruik van energie voor beweging.

Een heel kort door de bocht voorbeeld (let op, de marge op de gemiddelde behoefte is +-10%):
Een warmbloedmerrie van 600kg heeft als ze stilstaat 5.49 EWpa nodig, bij 40 minuten lichte arbeid 6.43 EWpa, en bij 40 minuten medium arbeid 6.89 EWpa.
12 kilo medium-stengelig hooi levert 6.32, dus bij lichte arbeid is een portie vitaminebrokjes al genoeg om die 0.11 te dichten. Bij medium arbeid heb je 0.57 aan te vullen, de kilo Rust en Herstel die hier genoemd werd door SansaS bevat 0.67, dus dat kan inderdaad prima passen. Maar het ruwvoer is dus wel een heel belangrijke factor om te bepalen wat je extra/aanvullend nodig hebt. En ik heb hier puur gekeken naar de energiewaarde, niet de vitaminen/mineralen.

Ik hoop dat ik iets van de onduidelijkheid weg heb kunnen nemen wat betreft hoe dit geclassificeerd wordt. De aanbeveling op de zak is echter nog steeds niet altijd passend omdat het ruwvoer zwaar meeweegt, er geen rekening wordt gehouden met de duur van de arbeid, het type paard, en of jouw paard misschien wel bij de bovenste of onderste 10% van de behoeftenorm hoort...

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:05

Handig bericht! Ik ben wel benieuwd, hoe neem je de huisvesting mee in die classificatie? Iemand daar ideeën over? 24/7 buiten, veel lopen, rossen en rennen met kuddegenoten is wel anders dan 20 uur op stal staan en 1x per dag even je rondje lopen van max 1 uur.
Dat vind ik soms nog wel lastig in te schatten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:11

Ik bereken dat apart. In mijn berekeningen zit een stukje activiteit, dat is wat hier boven staat. Maar ook een basisbeweging in de vorm van stappen. Daar valt dat vele lopen onder. Af en toe een rondje rennen en spelen is te verwaarlozen. Maar het dagelijkse stappen over de track neem ik wel mee als een x aantal uur. Dat vraag ik altijd na bij de eigenaar.