Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:13

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:32

Rizette schreef:
"]
Phonix schreef:
Ik heb een 25kg Oerbalans zak te koop als iemand interesse zou hebben. Is niet geopend :)

Van waar ben je?

Dat is idd wel handig om te weten.[/quote]

Noord Holland, dicht bij Amsterdam :)

Lizenlotte

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:42

Hier goede ervaringen met höveler reformin plus, juist omdat mijn paard een tekort aan selenium en zink heeft en deze 2 allebei hooggedoseerd zijn in deze balancer. Mijn stalvriendin voert het haar 3 jarige ruin ook omdat hij mok had vorig jaar en die is daar vanaf nu/ dit jaar heeft hij geen mok gehad tot nu toe.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:46

Kabouterdans schreef:
Hieperdi schreef:
Op de fb pagina van hoveler benelux staat “wij gaan helaas stoppen”. Bericht uit november 2024

Hier nog wel te krijgen:
https://www.voervoorpaarden.nl/zoeken?q=Hoveler

Ja daar heb ik het nog besteld in december. Toen was het niet op voorraad maar binnen een week gewoon nageleverd gekregen.
Zou wel jammer zijn want ben er erg tevreden over.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:57

En juist daarom vind ik af en toe wisselen van balancer helemaal prima
De een rijker aan t ene, de ander aan t andere.
Vooral ook kijken waar jouw specifieke paard, op een specifiek moment, nood aan heeft

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:03

eveline_B schreef:
Is er al iemand die vitamine korrel van Masters al eens heeft bekeken of er ervaring mee heeft?

Ik voer al lange tijd equilin, maar ik sta open voor goedkopere opties.

Hier heel lang gevoerd en altijd goede ervaring ermee. Voer nu even alleen ruwvoer ivm secundaire maagzweren.
Ga het straks weer geven.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:48

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:33

eveline_B schreef:
Heeft iemand al eens gekeken naar deze vitamine korrel? Het is pas sinds 2023 op de markt.

https://www.dierallin.nl/PAARDENVOEDING ... 0001472102

[ Afbeelding ]

Klinkt wel goed! Ik ken het helemaal niet. Ik wissel regelmatig af van balancer tussen Metazoa, Oerbalans en Superhorse Fit maar deze klinkt ook wel erg interessant.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:00

Iemand ervaring met (zwarte) haver bijvoeren voor een beetje extra energie?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:08

Ik geef wel eens witte bij, maar alleen in zomer en bijv week voor cross. Weet niet of het echt iets doet verder. Denk dat het vnl in trainen zit bij ons

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:39

Ik heb toen we vol in training stonden wel zwarte haver bij gegeven voor wat extra energie. Ik gaf het dan wel een half uur voor we het bos in gingen, zodat ik wel profijt had van de energie tijdens het rijden. Gaat hier wel over handjes werk trouwens. Was niet heel veel, maar genoeg voor het beetje extra energie voor ritten van 30km door heuvelachtig gebied.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:24

wendy1987 schreef:
Ik geef wel eens witte bij, maar alleen in zomer en bijv week voor cross. Weet niet of het echt iets doet verder. Denk dat het vnl in trainen zit bij ons

Maar waarom geef je het dan?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:26

Daihyo schreef:
Ik heb toen we vol in training stonden wel zwarte haver bij gegeven voor wat extra energie. Ik gaf het dan wel een half uur voor we het bos in gingen, zodat ik wel profijt had van de energie tijdens het rijden. Gaat hier wel over handjes werk trouwens. Was niet heel veel, maar genoeg voor het beetje extra energie voor ritten van 30km door heuvelachtig gebied.

Interessant. Ik ken het vanuit vroegah maar er lijkt inmiddels een beetje taboe op te zitten? Terwijl het een prima (snelle?) energiebron is.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:31

lletam schreef:

Ik weet wel dat die van mij compleet flipt qua energie level als er iets van haver verwerkt zit in het voer, dus ik neem aan dat ze er zeker wel extra energie van krijgen. :') Heb ook inderdaad stalgenoten gekend die een handje in het voer deden vlak voorafgaand aan een training of lange buitenrit waar extra energie voor benodigd was.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:25

Kincses schreef:
lletam schreef:

Ik weet wel dat die van mij compleet flipt qua energie level als er iets van haver verwerkt zit in het voer, dus ik neem aan dat ze er zeker wel extra energie van krijgen. :') Heb ook inderdaad stalgenoten gekend die een handje in het voer deden vlak voorafgaand aan een training of lange buitenrit waar extra energie voor benodigd was.

Heeft jouw paard van nature veel energie of niet?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:56

lletam schreef:

Ik gaf dit mijn vorige paard, een kg per dag. Geen verandering gemerkt :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:34

Ik heb paarden gehad die op een korrel haver bij wijze van spreken compleet doordraaiden maar ook paarden die je zoveel kon geven als je wilde, maar geen enkel effect. Ik geef het dus niet meer, heb andere soorten voer die bij al die paarden beter werkten en ook nog minder in de mest terug te vinden zijn. :')

Degene die flipten waren niet altijd degene met veel energie van zichzelf en degene waar je niks merkten waren ook niet de tragere. Echt verschillend bij paard, mijn heetste/sensibelste ooit gaf het geen verandering, degene die qua karakter na hem kwam flipte haha.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:14

lletam schreef:
Heeft jouw paard van nature veel energie of niet?

Eens met de opmerking dat het per paard verschilt inderdaad haha! Die van mij heeft juist totaal niet veel energie en was eerder te traag. Wilde haar een beetje supporten, maar nu zorg ik ervoor dat alles havervrij is :') Misschien als je paard al druk van zichzelf is dat het effect meevalt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:16

Hier viel dat helaas niet mee :') Maar bij de andere die juist trager was was het ook geen veilige actie haha.

Maar ik heb het ook wel eens bij andere soorten voer gehad bij sommige paarden. Niet alleen met haver.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:32

Het is in elk geval de moeite om te proberen. Paard is nu mooi op gewicht met Pavo weightlift dus ga een sportbroek proberen. Ik denk aan de all sports of performance. Beide bevatten haver.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:31

Ik geef juist weer de pavo sportsfit, de sport muesli dus. Voor extra energie zonder echt heet te worden en wat ondersteuning voor spieren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:04

Voor de mijne ben ik ook zoekend.
Marstall force met schep agrobs muesli is niet genoeg.
Heb m ook dieetmix gegeven, ipv de agrobs maar teveel luzerne wordt ie net wat scherp op.
Neig beetje toch naar “ graan voer”, met vooral wat trage energie en eiwit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:14

Heb je de Marstall Getreidenfrei al eens geprobeerd. Wel graanvrij, op basis van lijnzaad, maar daardoor hoger in eiwitten dan de meeste muesli’s en ook zeker hoger in energie dan de Agrobs muesli. Niet om je per sé graanvrij door de neus te duwen. Maar ik vind het oprecht een mooi product en de sportpaarden die het krijgen doen het er goed op. Wel naast een balancer overigens, dus echt gericht aanvullend voor spieropbouw en energie.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:29

Op zich ook mooi.
Nadeel is dat hij vaak geen twee scheppen opeet van dergelijke “ volumineuze “ mixen dat merk ik nu ook met de Agrobs maar ook met bv myoflakes. T wordt snel een emmer vol en dan heeft ie er rap zat van..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:42

Ik geef nu gewoon lijnzaad bij als eiwit naast de rest van het voer. Ze vindt het heerlijk en je hoeft er niet zoveel van te geven dus minder volume. Maar ik geef dus ook gewoon zetmeel en suiker voer, let daar helemaal niet op en alleen hoe paard het doet. (Oke nu niet, want ze staat al maanden stil) Daarnaast dus lijnzaad nu door de ruwvoer slobber met supplementen en ze valt echt aan op de slobber terwijl ze die normaal oké vindt, maar niet geweldig. Geef nu ook grasmix ipv luzerne mix en ook die vindt ze lekkerder als de luzerne.