[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:11

Ik meld me aan met men te dikke pony: welsh A. In de zomer was ze perfect in model, maar nu, is ze veel te dik.
Haar veulen is sinds gisteren afgespeend, maar de laatste maand was ze al serieus aan het bijkomen. Nu de kleine weg is, vrees ik helemaal voor de kilo's.
Ik heb al enkele pagina's doorgelezen. Vanaf nu krijgt ze enkel nog een beetje gras (zit in de luxe positie dat ik nog veel gras heb) en een beetje hooi, in een net met kleine mazen. Krachtvoer wordt zeer beperkt. Ze moet amper iets doen. Brood en andere worden afgeschaft.
Beweging wordt zo veel mogelijk toegepast, maar heb het zelf enorm druk, en nu het zo vroeg donker is wordt dit zeker moeilijk.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 03:31

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:19

Yellomofoon schreef:
mijn pony is ook te dik Boos!
is een haflinger kruising en die zijn zowiezo al wat gevoeliger voor overgewicht, en Yellow houdt zoveel van eten, ik krijgt het niet over mijn hart om haar brok helemaal af te schaffen...

Hier even een foto:
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... Yel040.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... Yel041.jpg

Is iedereen trouwens tevreden over die magnesium supplementen?

Welkom,
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik dolblij zijn als mijn paardje er zo uit zou zien.
Het magnesium heb ik er een tijd bijgegeven maar zag geen resultaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:41

Ik vind het ook wel meevallen yellomofoon, ik zie een gevulde buik (voer je veel ruwvoer?) maar geen te vette kont/hals/borst.
Wat voer je je paardje nu precies? Hoeveel en welke brok, hoeveel en welk soort ruwvoer, hoeveel weidegang en hoe hoog is het gras? En ook niet onbelangrijk; hoeveel beweging krijgt ze?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:53

Dan zal mijn veearts wel overdrijven Scheve mond
Hij zei dat hij vond dat ze zo vet was dat hij dacht dat ze bijna hoogzwanger (hoogdrachtig?) is? Boos!

Ik had aan de stalhoudster gevraagd om ze maar een halve schep sportmengeling te geven (maar ik zie wel dat ze soms 3/4de schep krijg) Soms krijgt ze 1/4de sportmengeling, 2/4de bietenpulp, ook een klein handje lijnzaad (voor een mooie pels) en dan supplement gelatinepoeder (voor haar artrose). Om de andere dag ongeveer 5-6 wortelen.
s'Ochtends krijgt ze 1 sneetje hooi (voordroog) en s'avonds krijgt ze 1 sneetje gewoon hooi. Overdag staat ze in de "weide" daar staat praktisch geen gras, als ze een sprietje gras wil eten moet ze al met haar hoofd onder de omheining gaan.
Op dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag een halfuurtje minstens beweging, of longeren of rijden of wandelen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:01

Ze heeft dus artrose? Dan zou ik inderdaad wel een beetje proberen af te vallen, beter voor de gewrichten, hoe meer gewicht ze moeten meedragen hoe sneller de slijtage gaat, dus beter een beetje te mager dan te dik bij een paard met artrose.

Vreemde DA heb je, als die een 'dik' paard vergelijkt met een zwanger paard.. Een dikke buik betekent gewoon dat de darmen vol zitten (of dus inderdaad een veulen), maar een te vet paard heeft niet alleen een dikke buik Knipoog

Ik zou wat meer op de suikers letten, suikers worden omgezet in vet namelijk.
En suikers zitten heel veel in: sportvoer, wortels en kuil.. Dus: sportvoer vervangen door basisvoer of ponybrok, of een recreatiebrok. En je mag best nog wat minderen met brok. Een halve kilo per dag is al genoeg, dan krijgt je paardje genoeg vitamines binnen.
De wortelen zou ik weg laten. In plaats van wortelen kun je beter een extra plak hooi geven.
En de voordroog, dat kun je ook beter vervangen door hooi. Daar zit nog wat minder in Lachen
Geef op de wei ook nog een plakje hooi. Té kort gras is namelijk ook niet goed, wordt ook wel 'gestrest gras' genoemd, en daar zitten dan ook weer veel suikers in. Een beetje hooi is dan beter. Dan blijven de darmen goed werken en kan alle voeding beter worden verteerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:28

Gatsie, mijn pony is weer snel aangekomen Boos!
Dan kijk ik naar het gras en denk ik: waar is hij in vredesnaam van aangekomen Verward

Maar goed, vanaf zondag komt hij weer op stal dus dan vliegen de kilo's er weer snel af! Lachen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:02

MysticTinker schreef:
Ze heeft dus artrose? Dan zou ik inderdaad wel een beetje proberen af te vallen, beter voor de gewrichten, hoe meer gewicht ze moeten meedragen hoe sneller de slijtage gaat, dus beter een beetje te mager dan te dik bij een paard met artrose.

Vreemde DA heb je, als die een 'dik' paard vergelijkt met een zwanger paard.. Een dikke buik betekent gewoon dat de darmen vol zitten (of dus inderdaad een veulen), maar een te vet paard heeft niet alleen een dikke buik Knipoog

Ik zou wat meer op de suikers letten, suikers worden omgezet in vet namelijk.
En suikers zitten heel veel in: sportvoer, wortels en kuil.. Dus: sportvoer vervangen door basisvoer of ponybrok, of een recreatiebrok. En je mag best nog wat minderen met brok. Een halve kilo per dag is al genoeg, dan krijgt je paardje genoeg vitamines binnen.
De wortelen zou ik weg laten. In plaats van wortelen kun je beter een extra plak hooi geven.
En de voordroog, dat kun je ook beter vervangen door hooi. Daar zit nog wat minder in Lachen
Geef op de wei ook nog een plakje hooi. Té kort gras is namelijk ook niet goed, wordt ook wel 'gestrest gras' genoemd, en daar zitten dan ook weer veel suikers in. Een beetje hooi is dan beter. Dan blijven de darmen goed werken en kan alle voeding beter worden verteerd.

Bedankt!
ik zal de wortelen beperken tot twee want als ze hoort dat mijn paardje wortelen aan het eten is en zij krijgt er geen wordt ze helemaal gek... Maar ik ga nu 1/4de basisvoer geven en 1/4de sportmengeling (want ze is niet al te actief Tong uitsteken ) en s'ochtends ook gewoon hooi...
Op de weide kan ik ze helaas niets bijgeven want ze wordt buitengezet door de stalhoudster en zij doet dit niet omdat ze anders te veel werk heeft en te veel moet onthouden van welk paard buiten hooi moet hebben en welk paard niet.
Hopelijk zie ik snel vorderingen!

Misschien ook nog een tip voor een gezond snoepje? Ik ben bezig met vrijheidsdressuur en dan heb je beloningen nodig hé Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:03

Kleine stukjes appel? Lachen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:08

Welshcobfan schreef:
Kleine stukjes appel? Lachen

is dat gezonder dan kleine stukjes wortel?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:11

Geen idee!
Denk dat het niet veel uitmaakt of je nou een wortel in kleine stukjes hakt of een appel. Wortel is wel praktischer te voeren, word niet bruin en is droog. Dus bij nader inzien: hak maar een wortel in kleine stukjes Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:12

Ik gebruik zelf altijd een handje basisbrok (dus echt 1 klein brokje als ie het goed doet Knipoog ) Zit toch niet heel veel in Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:21

Yellomofoon schreef:
Misschien ook nog een tip voor een gezond snoepje? Ik ben bezig met vrijheidsdressuur en dan heb je beloningen nodig hé Lachen

Vorig jaar voerde ik Safe en Sound van Dodson en Horrell (is voer met <10% suiker en zetmeel). In dat voer zitten ronde 1 cm grote bolletjes, die mijn pony erg lekker vind en die prima als snoepbeloning bij de vrijheidsdressuur werkten.
Nu is die zak op en heb ik niets meer als beloning.
Ik gebruik nu een mix van stukjes wortel, (wal)noot (eigen boom), broccoli, bleekselderij en appel. Je voert toch al snel wat er doorheen als je iets nieuws aan het leren bent ... dus het zijn kleine stukjes. Vaak gaat het toch om het idee Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:17

Die brokjes van de safe&sound voer ik inderdaad ook wel eens. Maar meestal de brokjes van de grasbrok van equifyt. (Equifyt herbs dacht ik)
Die grasbrokken zijn echt ideaal. Is een mix van gras en een heleboel verschillende kruiden en vitamines. Weinig suiker. En ideaal als snoepjes, maar ook ideaal om een lekkere slobber te maken (kopje brokjes, halve emmer heet water, en dan zwelt het helemaal op en heb je een heerlijk prakje) en ze zijn fijn om tussendoor te geven als de andere paarden bijvoorbeeld voer krijgen en je wil ook iets geven voor het idee.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:12

zo heb even foto gemaakt.
Afbeelding zo ziet mijn dikzak eruit

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:57

Jouw paardje lijkt zo op het gezicht niet zo verschrikkelijk dik Knipoog Maar goed, mijn haflinger lijkt dat ook niet, en daar kun je over haar hele buik 10 cm spek heen en weer schuiven Nagelbijten / Gniffelen

Ik merk dat ankie nu al aan het afvallen is, omdat het gras minder wordt. Ze staat verder van 9 uur savonds tot half acht sochtends op stal, dan krijgt ze lucerne en tarwezemelen, met vitaminen. En 2 plakken stro om te eten.
Weet iemand of lucerne en tarwezemelen geschikt 'dieetvoer' is? Helemaal niks voeren vind ik ook weer zo wat, want er staat echt weinig gras in de wei..

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:16

ik meld me.
mijn verzorgpony is veeltedik.
het punt blijft dat de eigenaar eht zielig vind om ze in een klein weilandje te zetten, wel zet hij stukjes af maar elke dag krijgen ze nieuw gras, volgende week komen ze op stal hopelijk word het dan beter.

hier een foto

Afbeelding

Afbeelding

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:19

zadel ligt daar ook scheef Tong uitsteken
hoop ook voor je dat dan beter wordt Knipoog

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:27

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:28

aan de ene kant vind ik de rijfoto's erger.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:29

die van mij ?:p

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:29

Ja..

ik bedoel dus onder het zadel Tong uitsteken

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:30

ja dat snap ik;)
naja ik denk dta ik toch zodra ze naar binnen gaan maar eens met de eigenaar om de tafel ga om te bespreken hoeveel voer ze dan nog krijgen:P

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:31

verzorg haar nu 4 maand en 2 maand terug was ze al heel veel afgevallen, maarja toen kwam ik met enkelblessure en nu heeft ze dus weer 5 weken stilgestaan:S

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:28

het komt er altijd sneller aan dan het eraf gaat Nagelbijten / Gniffelen
Wat ik binnen een maand eraf weet te krijgen, kan mijn pony binnen een week alweer terug vreten! Boos!

Niet eerlijk Tong uitsteken Paard tegenover hem eet nooit de hele dag door en is daardoor ook niet dik. Terwijl hij wel op veel gras staat Boos! Maar mijn pony wordt gewoon dik van lucht. Zelfs van een kaal land weet hij nog veel te halen.
Nee, ben echt blij dat hij weer op stal gaat. Heb ik tenminste in de hand hoeveel en wanneer die eet Knipoog Zie nu al op tegen het voorjaar....