Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:36

Wat is jullie ervaring met onbeperkt hooi? Staan ze niet te dik? Ga meedoen aan de gun actie maar huiverig voor onbeperkt hooi.ze eten niet maar vreten en naar mijn idee stoppen ze niet

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:45

Ik voer mijn merens en twee shetten onbeperkt graszadhooi, zodra dat op is gaan ze over op onbeperkt gewoon hooi. Ze wennen eraan dat er altijd eten is en ze staan rustig te soezen als ze de buik vol hebben. Ik moet eerlijk zijn dat ik niet weet wat ze op gewoon hooi doen. Maar ook op het gras eten ze niet constant door, dus ik denk dat het wel goed zit. Ik merk als ik in porties voer, dat ze het idee hebben dat het van direct op moet en dat er veel meer concurrentie is tussen de dames, omdat op echt op is.

Mijn ZE shet staat inmiddels wel weer onder de deken. Weer tot bloedens toe open. Dus helaas is dit voor ons niet de oplossing voor ZE. Ik blijf er wel bij dat ze het er verder goed op doen, omdat ze niks teveel balast binnen krijgen.volgend jaar krijg ik een pp, en hoop zo dat de grasinname makkelijler te beperken is. En dat de ZE ook weer wat minder is.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:11

Onbeperkt hooi in slowfeeders doen. Scheelt heel veel en verder wennen ze er echt aan hoor!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:38

Ze wennen er inderdaad aan dat ze altijd de beschikking over hooi hebben, en daarnaast bevatten de brokjes van Metazoa precies wat een paard nodig heeft en zal het paard daarom ook minder uit het hooi hoeven te halen om voldaan te zijn.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:53

Volgens de tabel gaan ze op 12kg hooi staan. Hooi gaat al in slowfeeders. Als het dan op is hebben ze maar even pech, krijgen verdeeld over de dag

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:55

Heb onlangs mijn paard laten testen op insulineresistentie en mineralen. Vandaag een deel van de test binnen gekregen. Ze is niet insulineresistent maar haar zink was nét aan en haar magnesium was verlaagd.

Ik voer haar metazoa, iets meer dan voor haar gewicht wordt geadviseerd, hartog lucerne mix, biomag (magnesium) en zemelen. Ze staat op een kale wei met 24/7 hooi.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:16

Akke_sSpring schreef:
Heb onlangs mijn paard laten testen op insulineresistentie en mineralen. Vandaag een deel van de test binnen gekregen. Ze is niet insulineresistent maar haar zink was nét aan en haar magnesium was verlaagd.

Ik voer haar metazoa, iets meer dan voor haar gewicht wordt geadviseerd, hartog lucerne mix, biomag (magnesium) en zemelen. Ze staat op een kale wei met 24/7 hooi.

Wat een opluchting zeg!
Dat tekort aan magnesium zou ik wel kunnen verklaren als het om de metazoa gaat. In de metazoa zit namelijk heel veel calcium en calcium belemmert de opname van magnesium. Veel paarden heben tegenwoordig een tekort aan Zink (en ook koper), daar schijnt er gewoon weinig van in de bodem te zitten in NL.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:16

Ik ben nu aan het kijken voor magnesium citraat, dit schijnt beter opgenomen te kunnen worden. Het calcium gehalte was niet eens hoog. Moet tussen de 2.4 en de 3.3 zitten en was 2.6. Heel netjes volgens mij. Vind het wel jammer dat de magnesium te laag is. Ik had verwacht met de metazoa een volledig vitamine/mineralen brokje te geven maar moet nu nog wel investeren in dure magnesium.

Hebben anderen al eens bloed laten trekken, om wat voor reden ook? Ik ben wel benieuwd of deze gehaltes vaker voorkomen. Voor een enkeling verander je je samenstelling natuurlijk niet maar als er meer zijn kunnen we dit misschien aangeven bij Metazoa?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:18

Ze hadden het magnesiumgehalte al opgeschroefd toch? In de nieuwe variant. In hoeverre doet dat ieta als het calciumgehalte hoog is?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:27

Het magnesiumgehalte is al opgehoogd inderdaad. Het zit nu op 20 gram per kg. Een paard van 600 kg heeft 11,7 gram nodig. Mijn paard weegt rond de 500 kg en krijgt ongeveer 260 gram Metazoa. Dat zou betekenen dat ze 5 gram met de Metazoa binnen krijgt. Hooi en gras schijnt tegenwoordig verlaagt in magnesium en dat in combinatie met een verhoogd calcium gehalte kom je blijkbaar iets tekort. Exact weet ik het natuurlijk ook niet. Maar vervelend vind ik het wel, voor mijn paard (en portemonnee).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:15

Daar heb je idd een punt! Even mailtje naar metazoa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:39

Magnesium is niet zo duur hoor. Ik heb onlangs een zak magnesiumcitraat gehaald. Een kilo voor ongeveer 3 euro. Voer een theelepel per dag (zo'n maatlepel uit de keuken). Dus ach... Daar loop ik niet op leeg.

Maar als er een goede en makkelijk verkrijgbare mineralenbrok bestaat die wel voorziet in voldoende magnesium, dan hoor ik het graag!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:02

Weet je zeker dat het geen magnesiumoxide is die je haalt voor 3 euro?Citraat is meestal wat duurder(heel wat)..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:48

Ik geef oxide bij op advies van de dierenarts :) met diverse bloed en urine testen getest en gaf een goed resultaat. 20 kilo voor 14 €

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:19

Wij gaan het proberen bij onze paarden maar geven wel magnesium bij. Kregen ze al en gaan we mee door, zeker na dit bericht. Kregen magnesium juist ivm tekort

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:23

Ik heb ook magnesium bijgevoerd. Biomag van de paardendrogist. Laatst nog een emmer van 3000gram gekocht voor 27,95. Dan kon ik even vooruit. Dit is magnesium fosfaat en bestaat voor een klein deel uit magnesium. Dat wat ik eigenlijk zou moeten voeren is magnesiumcitraat en dat 37 euro voor 500 gram. Dat scheelt toch wel even.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:12

Dat is wel een verschil maar als je van de een meer moet geven om aan de juiste hoeveelheid te komen..mischien is een liksteen van paardnatuurlijk een idee? Ben dr helemaal niet zo van hoor maar die stenen wegen 20 kg en je hebt de gewone en degene met extra magnesium. Zijm wel prijzig maar eer die op zijn..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:07

Akke_sSpring schreef:
Ik heb ook magnesium bijgevoerd. Biomag van de paardendrogist. Laatst nog een emmer van 3000gram gekocht voor 27,95. Dan kon ik even vooruit. Dit is magnesium fosfaat en bestaat voor een klein deel uit magnesium. Dat wat ik eigenlijk zou moeten voeren is magnesiumcitraat en dat 37 euro voor 500 gram. Dat scheelt toch wel even.

Ik heb goedkopere magnesium citraat gevonden bij horseflex..47,50 voor een kilo :)

zaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:10

ik gebruik de magnesium citraat van Equilin. 39,95 voor 750gram

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:15

Bedankt voor de tips, ga ik meteen bekijken!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:30

Ik heb op advies van een vriendin van mij, nog een dierenarts om een voeradvies gevraagd. Zij werkt niet alleen op de reguliere methode maar past ook andere methodes toe en schijnt goed in haar werk te zijn. Voordeel is dat ze niet merkafhankelijk is en ik hoop dat zij nog een goed advies heeft mbt het voer en de supplementen die ik erbij moet gaan voeren.

In de bovengenoemde merken is de hoeveelheid magnesium per 5 gram hetzelfde dus dan zou ik per kilo goedkoper uit zijn voor 47,50.

Ik wacht nog heel even op het voeradvies. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik iets probeer op voergebied het verkeerd uitpakt en ik weer voer weg kan geven. Zou zonde zijn als dat ook voor magnesiumcitraat zou zijn. (Kan me bijna niet voorstellen dat het niet goed is maar toch....)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:40

Ben benieuwd naar het advies :j

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:44

Magnesium vd welkoop werkt prima

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:35

Volgens mij is Magnesium van de welkoop vergelijkbaar met de magnesium die ik nu ook heb en daar ben ik na ruim een jaar voeren niets mee opgeschoten. Ik ga nu toch voor de duurdere variant in de hoop dat dit wel beter opgenomen wordt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:47

Zou kunnen dat het voor jouw paard het niet werkt. Ik heb zelf bij meerdere erg goede resultaten gehad en vele stalgenoten en vrienden ook :)