Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:07

Kwikbeet is bietenpulp vlokken ( D&H)
Speedibeet zijn ook vlokken ( Pavo)
Zo klaar minuut of 10

De brokjes heb je van diverse merken. Zijn rond de 9/10 Euro voor 20 kg. Weken minimaal 6 uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:49

Ik heb bietenpulp 8.10 cent voor 20kg en met een uur is hij ruim geweekt.Na een kwartier ligt alles al uit elkaar.Ik weekte eerst alles de avond te voor ,tot ik er achter kwamdat het niet nodig is.Wel week ik met kokend heet water.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:51

Bianca41 schreef:
Ik heb bietenpulp 8.10 cent voor 20kg en met een uur is hij ruim geweekt.Na een kwartier ligt alles al uit elkaar.Ik weekte eerst alles de avond te voor ,tot ik er achter kwamdat het niet nodig is.Wel week ik met kokend heet water.

weet je ook het suikergehalte van deze pulp ?
Speedibeet is 5%, hoeveel is de "gewone" pulp ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:00

8% suikergehalte.De mijne krijgen pulp om wat aan te dikken ,er zit een oude van 34 bij die slecht hooi eet en daarom pulp krijgt als vervangend ruwvoer.Ik heb het idee dat nu de meeste hier in het topic speedibeet voeren omdat het een hype is en om de roze emmer die je blijkbaar er bij krijgt en het hoe en waarom je pulp voert uit het oog verliezen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:53

Die van mij vond dus het eerste proefzakje heerlijk, maar hij laat het nu eerst gewoon staan om het later toch nog op te eten. Zijn voerbak is wel altijd leeg de volgende dag. Vermoed dat hij eerst zijn hooi opeet om daarna pas aan de speedibeet te beginnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:17

Bianca41 schreef:
8% suikergehalte.De mijne krijgen pulp om wat aan te dikken ,er zit een oude van 34 bij die slecht hooi eet en daarom pulp krijgt als vervangend ruwvoer.Ik heb het idee dat nu de meeste hier in het topic speedibeet voeren omdat het een hype is en om de roze emmer die je blijkbaar er bij krijgt en het hoe en waarom je pulp voert uit het oog verliezen.

Nou dat denk ik niet, veel mensen die speedibeet voeren, voeren het juist omdat het minder suiker bevat dan reguliere biet. Dit is voor oude paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid of voor paarden die moeite hebben met verteren van suiker heel belangrijk. Verder is de pectine én de calciumgraad van suikerbiet heel goed voor de maag (calcium helpt tegen extra maagzuur bij paarden met gevoelige maag) en de darmen van een paard en ook voor de goede bacteriën in de darmen..

Bietenpulp is DUS niet alleen goed om extra aan te komen..

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:17

Bianca41 schreef:
Ik heb het idee dat nu de meeste hier in het topic speedibeet voeren omdat het een hype is en om de roze emmer die je blijkbaar er bij krijgt en het hoe en waarom je pulp voert uit het oog verliezen.

+1, mij maakt die 2% meer suiker echt niet uit en ik zet het in de avond in de week voor ik naar bed ga, werkt super. Vind het prijsverschil met de gewone bietenpulp teveel.

Ik heb idd wel 2 roze emmers gehaald maar dat is voor de emmers en niet voor de speedibeet :=

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:21

Als het voor je paard niet uitmaakt zou ik ook voor de goedkopere variant gaan. Maar bij 1 van mijn paardjes maakt het suikerverschil wel uit (moet wel zeggen dat de pulp die ik had 8% suiker + 3% melasse bevatte, dus het verschil was groter), dus dan is het een uitkomst dat Pabo met dit product is gekomen ook omdat kwikbeet in mijn omgeving lastig te krijgen is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:27

Het is in elk geval goed voor de darmen,ze mesten bij mij een stuk minder tot nu toe..Ze krijgen maar een kwart schepje geweekt..Ook handig om je vitamine poeder of andere supplementen doorheen te mengen :j

De paarden eten dit in elk geval veel beter dan de normale variant..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:56

ik kwam het vandaag bij toeval tegen, nu is mijn paard al wat ouder en merk ik dat hij wat invalt. Ik ken dit product van een andere pensionklant maar die had de vorm van uren inweken. Dit lijkt me ideaal, ben heul benieuwd of meneer het morgen gaat eten:)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:11

Hmmm...... Ik heb zo'n mooie roze emmer gekocht en vandaag voor het eerst getest. Paard is gewend aan Care4Life en Seniores Priores (krijgt voor de rest alleen maar hooi) en dus geen problemen moeten hebben met 'suikerarm' voer, maar om nou te zeggen dat hij het heel lekker vond: nee.

Morgen nog maar eens proberen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:56

Spriores zit toch wat meer in als alleen de SB. Wellicht wel lekkerder.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:25

turtlelito schreef:
Hmmm...... Ik heb zo'n mooie roze emmer gekocht en vandaag voor het eerst getest. Paard is gewend aan Care4Life en Seniores Priores (krijgt voor de rest alleen maar hooi) en dus geen problemen moeten hebben met 'suikerarm' voer, maar om nou te zeggen dat hij het heel lekker vond: nee.

Morgen nog maar eens proberen.

Mijn oudere merrie kreeg eerst ook Seniores Priores, ze viel mij nog net niet aan als ik met dit voer aan kwam zetten.
De Speedibeet vond ze eerst echt niet zo lekker, maar nu... Valt ze mij en de emmer weer zowat aan zo lekker vindt ze het. Ik heb het gemengd met een beetje muesli en dat hielp. (ook voer ik het warm, wat nog wel verschil kan geven)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:37

Mijn pony vindt het ook erg lekker. Eigenlijk wil ik de avondmaaltijd (1/2 C4L met 1/4 luzerne) vervangen door SB maar weet niet zo goed welke hoeveelheid ik dan moet voeren. Pony is ca. 350 - 400 kg en hoeft niet aan te komen. Gisteren heb ik 200 gram SB gevoerd, maar lijkt me wat te veel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:24

Ik heb vanmiddag een zak gekocht dus de paardjes zullen het vanaf nu zo'n 2-3x per week gaan krijgen (op de dagen dat ik 's avonds op stal ben zodat het niet te lang in de voerbakken ligt).
Ben benieuwd of ik iets aan ze ga merken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:29

@Marietje1990: mijn merrie kon ik vorig jaar niet op gewicht houden met C4L en lucerne en dit jaar met 250 gram speedibeet + 100 g slobber (beiden ongeweekt, dus moet 1500 ml water bij) wel. Waarschijnlijk kun jij dan wel met 100 g SB toe, maar dat zal toch even aankijken worden. Vaak is 'op het oog' toch makkelijker dan 'op papier'.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:43

Hilli schreef:
@Marietje1990: mijn merrie kon ik vorig jaar niet op gewicht houden met C4L en lucerne en dit jaar met 250 gram speedibeet + 100 g slobber (beiden ongeweekt, dus moet 1500 ml water bij) wel. Waarschijnlijk kun jij dan wel met 100 g SB toe, maar dat zal toch even aankijken worden. Vaak is 'op het oog' toch makkelijker dan 'op papier'.

ik geef ongeveer hetzelfde, maar ik doe er sowieso al 2 liter water bij, en dan is het nog droog. Dan doe ik er nog wat koud water bij, en dan is het pas echt goed (dan blijft er water staan, ik voer liever te nat dan te droog)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:08

Ik ben tot nu toe echt erg tevreden over Speedibeet! Mijn ene merrie komt er erg goed van aan en ondanks dat ze weinig doet zit ze lekker in de spieren. Mijn andere merrie had wat last van spieratrofie op de rug en dat is helemaal bijgetrokken.

En ja het is inderdaad duurder dan een gewone zak bietenpulp, alleen het is zo lekker snel klaar (waardoor ik het warm kan geven) en in verhouding geef ik best weinig (omdat het uitzet). Dus op zich doe ik lekker lang met een zak.

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:09

In de Mijten pulpbrokjes zit ook maar 5% suiker/zetmeel.
En dus na 2 uur weken op lauw/warm water helemaal klaar.
Alleen dus geen roze emmer (nu was ik daar toch niet in geinteresseerd) :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:17

HeroMy schreef:

Ik heb 'savonds echt geen 2 uur de tijd om bietenpulp te weken.. Dat is dus gewoon te lang voor mij en vind ik.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:21

Mijn haflinger die normaal bijna alles lekker vind moest het niet zo hebben van het proefzakje. Geen succes voor mij...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:51

HeroMy schreef:

Als je een zak speedibeet koopt heb je ook geen emmer. :+
Die zal je toch los moeten kopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:20

De roze emmer is handig voor slobber, maar had ik al mayonaise emmer voor.

Neemt niet weg dat ik roze emmertje best aardig vind,
alle deelnemers bij de nieuwjaarsreceptie bij ons op de vereniging kregen hem.
Dus het maar geprobeerd of de speedibeet hier in goede aarde zou vallen.

Paard 1, we noemen hem Zwartje, kreeg de emmer.
Vond de inhoud.... matig.. at het wel op, maar slobber is meer zijn ding.

Paard 2, willekeurig bruine merrie van stalgenoot mocht ook proeven.
Die vond het niks..

Paard 3, niet representatief voor enig onderzoek, want eet alles, lust alles en eet nog meer. Mijn fjord.
Had rest van het zakje binnen no time weggewerkt.

Was leuk voor een keer (en nog een keer zit nog een proefzakje in).
Verder zet ik de slobber ook altijd voor ik ga lessen klaar, dus 2 uur weken is geen probleem als ik iets anders moet inweken.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:28

Ik heb inmiddels ook het tweede proefzakje gebruikt. Eerst zonder toevoegingen, om te kijken wat mijn paardje er dan van vond...
Nou: heel matig, hij at het wel, maar echt met zo'n blik van: heb liever zo'n lelijke groene bak met wat lekkers dan die fancy roze emmer met dit :)

Dus weer opgeleukt met een beetje Care4Life, scheutje lijnzaadolie en een wortel: vond hij een heel goed idee!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:31

Ik heb inmiddels een zak gekocht en het gaat er nog altijd vlotjes in. Zelfs bij meneertje Silence kieskeur ;)

Emmer uit laten likken door buur shetje en die was er ook zo weg mee.