Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:38

ik voer het nu 2 weken en ik moet zeggen, gister in de bak gereden en ze is geen 1 keer geschrokken en normaal schrikt ze heel vaak.Ze was totaal niet sloom (waar ik bang voor was) ze hoeft bij mij niet in de krul te lopen maar haar hoofd zakte meteen, ze was lekker ontspannen !

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:02

Op dit moment met het frisse weer, helpt de magnesium helaas niet. Hij is gigantisch kijkerig.
Heb zondag wedstrijd. Heeft iemand een tip om hem wat meer ontspannen te krijgen? Dmv iets legaals om te geven?

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:11

In het voorjaar helpt magnesium goed bij ons. In de winter met dit weer, helpt het helemaal niks. :+

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:13

welmoed__ schreef:
Op dit moment met het frisse weer, helpt de magnesium helaas niet. Hij is gigantisch kijkerig.
Heb zondag wedstrijd. Heeft iemand een tip om hem wat meer ontspannen te krijgen? Dmv iets legaals om te geven?

http://www.rupa-sports.com/epages/00128 ... s/HV-89027

Deze werkt bij onze paarden goed.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:22

Die heb ik niet op tijd binnen ben ik bang. Moet hem voor zondag hebben.
Geef je dat op de ochtend voor je wedstrijd of avond er voor?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:17

welmoed__ schreef:
Die heb ik niet op tijd binnen ben ik bang. Moet hem voor zondag hebben.
Geef je dat op de ochtend voor je wedstrijd of avond er voor?

Op de dag zelf.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:56

Ik ga zaterdag even naar de paardendrogist. Die hebben vast ook wel wat. :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:59

Ik gebruik sinds 2 weken magnesium voor mijn paard van 24 jaar. Hij heeft natuurlijk wat oudere en strammere spiertjes. Sinds de magnesium kan hij de spanning makkelijker af laten vloeien. Paard en ik zijn er erg tevreden over. Hij loopt echt ontspannender en soepeler. Ik gebruik de magnesium van het glucosaminecentrum waar ik ook de glucosamine/MSM vandaan haal... Zijn er meer bokkers die magnesium bij oudere paarden gebruiken? En wat zijn jullie ervaringen?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:04

Hier sinds 6 weken ongeveer een 26 jarige volbloed op stal en die krijgt ook wat magnesium bij, hij is fit, alert (blijft een pittig ventje <3 ), maar scherpe kantjes zijn eraf en hij is eigenlijk onverwacht heel gelaten met de nieuwe situatie, al spelen hier natuurlijk heel veel andere dingen mee, zo zijn de leefomstandigheden van hem ook aanzienlijk verbeterd (ook zo'n 12 uur weidegang in de winter in kleine stabiele kudde, ruime paddock aan zijn ruime box, onbeperkt ruwvoer etc.).

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:25

Ook ik ben aan de magnesium gegaan, van de welkoop.
Paard heeft zomereczeem en een huidallergie (stof-mijtenallergie) en ben hem op advies van de DA Omega Olie gaan voeren. Hierbij heb ik zelf gelezen hier dat magnesium ook jeuk-verlichtend zou zijn dus dat voer ik er ook doorheen. Hij krijgt 40 ml omega olie en 20 gram magnesiumoxide. Handje Subli dieet muesli er bij en hij likt (gelukkig) zijn hele voerbak schoon! :D
Geef het dus niet tegen stress of onstuimig gedrag (hij is braaf en rustig genoeg..) al zou hij wel wat soepeler mogen. Rijden hebben we een half jaar niet gedaan maar gaan we weer opbouwen, dus ben benieuwd of het werkt en wat voor effect de magnesium (icm omega) heeft.. Voer het nu 3 dagen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:59

Omega olie? Lijnzaad olie?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:04

Nee, omega 3-6-9.
Zit ook wel lijnzaad doorheen, maar nog veel meer.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:23

Ik meld me ook

Ik voer mijn pony nu sinds 1,5 maand magnesium. Niet omdat ze heet of wat dan ook.
maar omdat ze echt een TE kort heeft.
Ze is een zorgen pony, en heeft bij veel dingen hulp nodig.
O.a ook magnesium.

Ik heb geleerd dat er veel verschillen zijn merken/prijzen etc..
Ik ben gegaan voor kwaliteit, ik voer Equipur, ik koop dit in duitsland.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:35

@Yinthee Ik lees dat jij je magnesium bij de Welkoop haalt. Welke magnesium is dat? Ik gebruik nu de magnesium van Horselflex. Dat is magnesiumcitraat. Ik gebruik het voor hetzelfde doel als jij. Meer ontspanning in de spieren. Ik heb een paard van 24 jaar. Hij loopt met de magnesium weer lekker soepel.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:48

Meer ontspanning in de spieren is niet mijn doel waarom ik het voer hoor :) Leuke bijzaak mocht hij er soepeler van worden, maar ik voer het in eerste instantie tegen jeuk.
Over de magnesium van de welkoop staat al heel veel in het topic! Het heet magnesium gries en is een oxide vorm.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:51

Sorry, verkeerd gelezen. Oeps! Mijn dierenarts vertelde mij dat ik juist niet de magnesium gries moest hebben... Hmmm... Toch nog eens navragen...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:06

Hallo, ik kom hier even binnenvallen. Heb het topic eens globaal doorgelezen en wil toch even jullie mening horen.
Ik ben in het bezit van een pony van 1.25m. Hij heeft zomerexeem en is afgelopen zomer hoefbevangen geweest. Dit jaar komt hij op een kleiner stuk land te staan. Sinds hij hoefbevangen is geweest is hij wat stijf in zijn achterbenen en niet meer zo soepel als eerst.
Hij is onder het zadel totaal NIET verschietachtig, hij is eerder traag dan snel. Dit doet mij twijfelen of ik het wel moeten voeren...

Is het verstandig om dan magnesium te voeren? Ik zou graag de zakken van de Boerenbond/Welkoop gaan voeren..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:55

Ik zou dan eerder aan selenium denken dan aan magnesium.. Wellicht wel handig om een bloedtest te doen in jouw geval.

Ik weet niet of het door de magnesium komt, maar vorig jaar als mijn paard meer dan 1 dag vrij kreeg per week was het een drama. Afgelopen weken door het slechte weer weinig kunnen rijden/longeren, maar ze is nog super braaf!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:00

We hebben een bloedtest gedaan, was niks aan te zien buiten bloedworm maar dat is reeds behandeld.
Wat is de werking van selenium?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:22

MelissaV schreef:
We hebben een bloedtest gedaan, was niks aan te zien buiten bloedworm maar dat is reeds behandeld.
Wat is de werking van selenium?

selenium is een heel belangrijk sporenelement. In combinatie met Vitamine E speelt selenium een belangrijke rol bij de bescherming van lichaamscellen tegen beschadiging door afvalstoffen die ontstaan door grote inspanning (melkzuur). Selenium ondersteunt de ontwikkeling van gezond sperma en draagt bij aan het behoud van een gezonde vacht, nagels en hoeven. Daarnaast draagt Selenium bij aan het goed functioneren van het lichamelijke immuunsysteem.

Waar is je pony allemaal op getest ?
Want selenium is wel aan te tonen in het bloed.
En een te kort kan echt schadelijk zijn voor je pony. Weet er ineens net iets teveel vanaf.
Toen zijn pony ineens spierbevangen was, een te kort van 37 aan selenium.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:29

Voor selenium moet je bloedtest doen.
De vit E overschot plassen ze uit, selenium stapelt zich op (als hij geen tekort heeft) en geeft uiteindelijk ook schade.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:41

Mijn pot magnesium was op dus een weekje zonder.

De beide dames zijn weer behoorlijk explosief. Rondje wandelen gaat nog, rijden kan ik vergeten. De volgende pot maar weer gaan aanbreken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:56

Kun je ook TEVEEL magnesium voeren dan. Ik vind het erg gevaarlijk om zomaar vanalles bij te voeren waar geen te kort van is.

hotchocolat schreef:
Mijn pot magnesium was op dus een weekje zonder.

De beide dames zijn weer behoorlijk explosief. Rondje wandelen gaat nog, rijden kan ik vergeten. De volgende pot maar weer gaan aanbreken.

Eten jou paarden ook nog krachtvoer ?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:57

Een 'teveel' aan magnesium wordt gewoon uitgeplast. Een teveel aan selenium daarentegen kan giftig zijn.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 06:24

Ik heb wel een tweejarige (bijna) staan die met regelmaat krachtvoer/marstall force krijgt. Af en toe sla ik dat over.
De andere krijgt alleen na het rijden wat.
Ik heb ook een inloopstal met aangrensend een groot paddock, ze staan dus ook niet 24/7 binnen of het is hun eigen keuze.