[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:51

Vind haar er ook erg goed uit zien.
Mooie merrie.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:01

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:29

Wat duidelijkere foto's zou beter te beoordelen zijn.
Deze zijn erg donker.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:19

Ik zal morgen proberen buiten foto's te maken!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:15

ben beniewd wat jullie mijn paard voor een vet score geven :D
Volgens meerdere mensen is ze echt veel te dik, ( inclusief mijzelf)
Ik denk zelf dat ze rond de 4 zit. de zadelmaker zei zelf ook al dat ze echt moet afvallen minstens 50 kilo.

Ze staat nu van sochtends tot savond op t land, savonds krijgt ze nog kuil.
Sochtends en savonds krijgt ze ook een kwart biks.

Ik rijd met haar ongeveer 4 keer per week.

Afbeelding

edit ff wat informatie toegevoegd :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:01

nu ja, je geeft het zelf al aan inderdaad. ik zou het kuil vervangen door iets armers, zoals (graszaad)hooi, aangevuld met wat stro. ik neem aan dat ze op de wei gaat met een groep, dan is het meestal niet zo leuk voor ze als ze alleen achterblijven of alleen eerder naar stal moeten. de staltijd is de makkelijkste tijd om haar eetgedrag te beïnvloeden, dus daar zou ik het vandaan halen. gebruik eventueel een slowfeeder (fijnmazig hooinet, hooitasje oid) om het eten te vertragen, op die manier krijgt ze per uur minder binnen dan als je gewoon op de grond voert. hang zo'n tas of net niet te hoog, liefst zo dat het net boven de grond blijft als het leeg is, afhankelijk van hoe je paard ermee omgaat. ik heb zelf o.a. een little bit tasje, die sleept over de grond als ie leeg is maar die gaten zijn zo klein dat een hoef daar never nooit in past.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:33

Ik ben benieuwd hoe jullie mijn paard beoordelen. Wieke is een Friese merrie van net 5 jaar.
Ze wordt recreatief dressuurmatig gereden en we rijden veel buiten. Ongeveer 2 a 3 keer per week in de bak trainen en zo'n 3 a 4 keer mee het bos in.
Ze staat 24/7 op het land met beschikking tot kuilvoer, daarnaast krijgt ze 1/2 Subli basisbrok en 1/2 Havens Kentucky Lite E per dag..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:12

@ Glitch, hals een 2, geen vetkam of ronding te zien. voorkant schouder is lastig te zien, bij de bovenste foto door het licht en op de andere door de manen, hihi! er lijkt een klein vetrandje zichtbaar, gewone, normale vulling, ik ga voor een 3. de punt van de schouder is mooi zichtbaar, wordt zo te zien overspannen door een velletje, en meer niet. achter de schouder is ze wel wat voller, ik zou het geen pocket willen noemen maar er is wel sprake van enige vetopslag. dit is ook enigszins te zien in het verloop naar/ van de ribben op deze punten een ruime 3. rug oogt niet overvol, het dakje lijkt er mooi op te staan. hier een 2,5.
achterhand oogt iets voller/ massiever, maar dat kan ook komen doordat de achterbuik een nette opwaartse lijn heeft. het heupbot is netjes zichtbaar, wel wat rond. er is ook sprake van een appelkont maar de Fries is ook één van die rassen die dat gewoon MOET hebben, en zo niet gewoon veel te mager is. dat telt dus bij deze niet mee. de appelvorm is iig niet extreem of overdreven. ik zie geen vetkussentjes bij de staartaanzet. de achterhand krijgt van mij over het geheel een 2,5 á 3.

al met al dus een keurige score voor een recreatiepaard dat 24/7 op het land staat met (onbeperkt?) kuil. mijn advies is niks aan doen qua gewicht/ vetscore. ze toont nog wel jeugdig, wat logisch is voor een paardje van 5 jaar. als ze dadelijk een jaar of 8 is zit er wss. wat meer ronding op qua spier, wat het paard een wat krachtiger uitstraling zal geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:25

Ik ga ook helemaal met merrieveulen mee, mooie Fries in mooi conditie :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:32

@ merrieveulen, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik inderdaad zo'n zak ga kopen.
Ander hooi heb ik geen invloed op dus moet ik haar idd minder snel laten eten.
Ga haar ook geen krachtvoer meer geven, ze heeft al genoeg energie dus dat heeft ze niet meer nodig.
En goed aan het werk zetten ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:55

Wat vinden jullie van mijn mannetje? Ik denk zelf 2/3. Echt te dun is hij niet, maar hij mist nog wel een boel bespiering :) het is overigens een volle tinker, maar dan van het type grai :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:02

Oef lastig, veel wit is altijd lastig te zien haha :D
Dus zeker bij deze score die ik nu geef moet in ogenschouw genomen worden dat ik het niet 100% goed kan zien!

Voorhand: Nek lijkt aardig fors en er lijkt een brede afzetting boven de halsspier te zien (4), boeg oogt wat rond maar niet erg (3), overgang hals-schouder lijkt iets gevuld (3,5). Totaal: 3,5
Middenhand: Ruggengraat lijkt mooi droog te liggen is hoogste punt van de rug (2), schoft lijkt iets gevuld (3,5), overgang schouder-buik lijkt iets gevuld maar niet erg (3), ribben niet zichtbaar maar lijken niet erg gevuld (3). Totaal: 3
Achterhand: Gleuf te zien bovenop de billen maar lijkt geen erge appelkont (3,5) . Staartaanzet is niet te zien, dus kan ik niet scoren. Totaal: 3,5.

Buik lijkt wel wat opgetrokken en leeg, maar dat is meer een ruwvoerding.

Dan zou ik zeggen: 3,3. En foto's zijn wat te licht waardoor de witte delen lastig te scoren zijn (kunnen dikker of dunner lijken).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:07

Dankje :D toch ook altijd interessant om de mening van anderen te horen :)

Zijn buik was idd de eerste dagen wat opgetrokken, ik heb m nu 2,5 week en weet niet hoe zijn voeding hiervoor is gekregen. Ondertussen heeft hij dat gelukkig niet meer :)

het zijn ook idd niet echt de makkelijkste foto's dat hij zo wit is :') zal morgen eens kijken of ik wat betere foto's kan maken. Hij heeft bijvoorbeeld ook bijna geen appelkont, in tegenstelling tot de meeste tinkers die ik ben mee gekomen :') ik vond m daar juist wat hoekig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:25

@ calanddra, door de niet bijster volle buik oogt het paardje een stuk dunner dan het is, zo op het eerste oog. hij toont daardoor ook erg jong, weet niet hoe oud hij is?
vwb het scoren ga ik met focussed mee. ik twijfel daarin alleen of ik de hals een 4 zou geven. tinkers zijn forse paarden as it is, en ik vind de hals niet heel massief eigenlijk (vooral op de standfoto). wel een duidelijke ronding daar inderdaad, maar een 4 klinkt zo hoog, haha! ik maak van de hals een 3,5, flink, duidelijk vetopslag maar niet direct 'vet'. idem voor de appelkont, volgens mij hoort dat er bij een tinker ook bij of ik moet me vergissen. ik zou bij dit paard de appelgradatie eerder een 3 geven.
misschien zit ik ook laag omdat je dit type paarden vaak zoveel dikker ziet, en 5 eigenlijk het maximum is. er lopen er ook rond die zo ongeveer een 8 zouden moeten krijgen natuurlijk...

ben het er wel mee eens dat wit lastig is inderdaad, bij dit soort foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:02

VWB de tinker sluit ik me geheel aan bij Focussed :j Ik zou hem ook ca 3,5 geven, zeker geen 2-3. Z'n buik vertekent inderdaad wat.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:20

merrieveulen schreef:
@ Glitch, hals een 2, geen vetkam of ronding te zien. voorkant schouder is lastig te zien, bij de bovenste foto door het licht en op de andere door de manen, hihi! er lijkt een klein vetrandje zichtbaar, gewone, normale vulling, ik ga voor een 3. de punt van de schouder is mooi zichtbaar, wordt zo te zien overspannen door een velletje, en meer niet. achter de schouder is ze wel wat voller, ik zou het geen pocket willen noemen maar er is wel sprake van enige vetopslag. dit is ook enigszins te zien in het verloop naar/ van de ribben op deze punten een ruime 3. rug oogt niet overvol, het dakje lijkt er mooi op te staan. hier een 2,5.
achterhand oogt iets voller/ massiever, maar dat kan ook komen doordat de achterbuik een nette opwaartse lijn heeft. het heupbot is netjes zichtbaar, wel wat rond. er is ook sprake van een appelkont maar de Fries is ook één van die rassen die dat gewoon MOET hebben, en zo niet gewoon veel te mager is. dat telt dus bij deze niet mee. de appelvorm is iig niet extreem of overdreven. ik zie geen vetkussentjes bij de staartaanzet. de achterhand krijgt van mij over het geheel een 2,5 á 3.

al met al dus een keurige score voor een recreatiepaard dat 24/7 op het land staat met (onbeperkt?) kuil. mijn advies is niks aan doen qua gewicht/ vetscore. ze toont nog wel jeugdig, wat logisch is voor een paardje van 5 jaar. als ze dadelijk een jaar of 8 is zit er wss. wat meer ronding op qua spier, wat het paard een wat krachtiger uitstraling zal geven.

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord. Heel leuk en interessant om te lezen hoe een buitenstaander er tegen aan kijkt en goed om te horen dat ze netjes op gewicht zit!! Dankjewel mede Zwollenaar ;)

Focussed schreef:
Ik ga ook helemaal met merrieveulen mee, mooie Fries in mooi conditie :)

Dankjewel, leuk om te horen!! :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:52

Even een snelle reactie, merrieveulen hij is 15 :)

Ik zal vanavond even duidelijkere foto's maken :)

Ik neigde overigens snel naar 2/3 omdat dit ras over t algemeen wat steviger is. Nou is bart wel van t smalle type, maar toch, ik vond m erg smalletjes ogen :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:12

hihi scheelt als je 'm irl ziet natuurlijk... ik vond hem door de afwezigheid van een ruwvoerbuik vrij jeugdig overkomen, vandaar mijn vraag.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:02

Leuk topic. Dan zal ik mijn kanjer ook maar eens voorstellen:

Ras: Lippizaner x ???????
Leeftijd: 23jaar
Staat nu 6,5maand stil ( peesblessure)

Maar ben eens benieuwd hoe dik/dun jullie hem beoordelen:
Deze foto is vorig jaar in Oktober gemaakt ( hier was hij naar mijn mening goed in gewicht en bespiering)
Afbeelding

En deze is van dit moment
Afbeelding

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:38

2/3 ^^

Wat vinden jullie van mijn Pony?
Chico is waars Shetlander, misschien kruising..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:15

hoi :D
ik lees ook even gezellig (mee) + reageren :)

hierboven:
3.5 .ik vind hem iets te dik , zeker op de 1e foto is dat goed te zien , maar niet echt veel te dik :n

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:26

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:21

@ Klarinda en xTesske: hebben jullie ook duidelijker foto's? Recht van opzij, zonder ruiter of veel gras er voor?
En de shetlander staat er in verschillende seizoenen op, dat is ook niet helemaal handig. Een score is van één moment, drie verschillende fotomomenten werkt niet handig.

Wat mijn eerste indruk bij de fjord hierboven is, is (veel) te dik nu. Vond de winter-foto zo erg nog niet. Paardje is modderig, en lastiger te beoordelen door de vacht. Hals daar wat iel, zeker voor het ras: 2. Schouder mooi zichtbaar, prima. Buik weinig gevuld, maar maakt niet uit voor de score. Ruggengraat ligt er op, maar steekt niet overdreven uit. Ribben niet zichtbaar door haar. Erg duidelijk te voelen toen? Zou afgaande op de foto een 3- scoren.
Achterhand vind ik qua vorm mooi op de foto. Zitbeen steekt ook niet enorm uit of zo. Hier een 2,8 omdat stevige rassen imo wat meer kunnen hebben voordat het té dik wordt.
Al met al een 2,7 wat ik een goede score vind. Dan kan ze in de zomer iets aankomen, zonder dat ze te dik wordt, is mijn redenatie.
Zomerfoto's vind ik te moeilijk te beoordelen omdat ze zich zo verdekt opstelt.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:32

ik zal binnekort betere foto's maken
maar in die winter was ze echt té mager, ingevallen kont ribben voelbaar veelste groot hoofd voor haar lichaam. Vind het wel apart dat je haar te dik noemt, de meeste vinden haar juist te smal voor een fjord.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:39

Ribben mag je voelen, maar niet zien. En ribben die je niet kan voelen is te dik.