Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:37

De brok krijgt inderdaad een vreemd ogende substantie als het 'geweekt' wordt.
Die van mij krijgt een scheutje olie over z'n HH heen en kwijlt zelf flink dus na een paar happen heeft hij de brokken omgetoverd tot slobber. Het woord 'modder' wat ik hier voorbij zag komen is inderdaad een goede omschrijving. Hij eet het echter gewoon netjes op.
Zal eens kijken of ik er van de week een foto van kan maken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:42

De klonten die ik bedoel, op het moment dat de brok geweekt wordt, dan is het wat modderig.. maar op het moment dat het opdroogt wordt het wat klonterig.. moeilijk uit te leggen.
Wat ik er als logica in zie m.b.t. de slokdarmverstopping. Als jij droge modder eet (waar je dus niet meer o hoeft te kauwen), dan is het denk ik niet gek dat dit wat achter blijft en niet makkelijk 'opstapelt' in de keel? Ik vind het logisch klinken, maar moeilijk uit te leggen ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:54

Als het hier nat is geweest (wat de pown dus regelmatig doet in haar voerbak vanwege water drinken en erover druipen) en ik laat het liggen dan droogt het op tot stof. Ik heb nog geen klonten erin kunnen ontdekken. OF het is nog wat nattig en dan is het modder. OF het is opgedroogd en dan is het gewoon stof. Geen klonten dus.

Nu is dit nat worden niet adhv speeksel maar adhv water. Miss dat speeksel het plakkerig maakt? De stof zelf van de HH brok is namelijk niet plakkerig zo ik het gevoeld heb. Want er zit ook geen suiker in (wat het doorgaans plakkerig maakt). Paard kreeg er verder niks bij? Ook geen appel of wortel ofzo dat het sap daarvan ermee vermengd is?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:07

Het mengt zich inderdaad met speeksel, het enige dat in de bak ligt is een liksteen, maar daar doet hij nauwelijks wat mee. Ik had eerst niet door dat het brok was, ik was zn bak aan het schoonmaken want er zat allemaal zand vastgeplakt aan zn voerbak, maar na het loskrabbelen kwam ik erachter dat het brok is..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:11

Subli heeft ook luzerne zonder melasse ed! Dat is gewoon bij de Welkoop/ Boerenbond te koop, zit op verschrikkelijk veel plaatsen. Voer het ook bij, paard krijgt erg weinig voer, dus door de luzerne is ze toch langer bezig en hoop ook op minder snel last van de maag!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:15

Ik wou Subli halen, maar bij alle 4 de welkopen in mijn omgeving hebben ze het niet standaard omdat het weinig gekocht werd. Het kon wel besteld worden, maar ik wou liever gister dan morgen lucerne ;) Daarom nu de hartog gekocht en als ik bij hh blijf wellicht de volgende keer wel subli lucerne.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:25

jullie voeren allemaal vrij veel luzerne:

Voergezond schreef mij dit:

Luzerne wordt op enkele stallen voor 100% gebruikt als ruwvoer.

Andere fabrikanten die ook ‘kruidenbrokken’ maken en/of supplementen, net als wij dat doen, gebruiken luzerne als ‘drager’, omdat wij de enige zijn die speciale machines hebben ontwikkelt waardoor zij geen grassen als ‘drager’ kunnen gebruiken.

Al met al zou men dus zeggen dat luzerne een goed voedermiddel is.

Hier hebben we ons natuurlijk ook over gebogen, maar kwamen tot de conclusie dat dit niet helemaal juist is; anders hadden wij ook wel supplementen/voeders gemaakt op basis van luzerne, wat overigens veel makkelijker en goedkoper is.

Een duik in de geschiedenis leert ons waarom het niet verstandig is luzerne continu en/of in grote hoeveelheden te voeren; alleen het feit al dat vrij in de natuur levende paarden nooit de beschikking hebben over een continu aanbod van luzerne wekt al argwaan. Luzerne is té ‘rijk’ en combineert niet goed met andere kruiden; supplementen met kruiden op basis van luzerne werken niet of geven in elk geval niet het gewenst effect.

Legers, die afkangelijk waren van paarden, deden altijd hun best om de paarden in topconditie te houden; zij hadden speciale afdelingen die over de paardenvoeding gingen. Geen enkel leger (terug te vinden in de vele verslagen die geschreven zijn) voerde luzerne als hoofdbestanddeel, juist omdat dan vele zaken uit hun verband getrokken werden. Wel gaf men de paarden af en toe een hand vol luzerne, om aan te sterken. Luzerne werd omschreven als veroorzaker van verschillende kwalen, o.a. koliek, hoefbevangenheid, eiwitvergiftigingen, huidklachten, etc.

We weten dat de meningen over luzerne (en ook over andere voedingsmiddelen) verdeeld zijn, maar we hechten vrij veel waarde aan de meningen van ‘gebruikerservaringen’ waaronder dus ook de verschillende legers, die afhankelijk waren van paarden (in tegenstelling tot vandaag de dag, waar het paard gezien wordt als hobbydier).

Luzerne gebruiken wij dan ook totaal niet, in geen enkel product.

Wou het toch even plaatsen ter info.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:26

En daarom ben ik benieuwd wat voor advies voergezond mij gaat geven, nu blijkt dat ze zelf niet enthousiast zijn over lucerne..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:50

Ja dat verhaal van lucerne snap ik. Wel kregen de legerpaarden dus lucerne om aan te sterken. De handjes lucerne die mijn pown dus krijgt (welke 6 weken geleden afgespeend is van haar veulen en vrij schraal oogt, met oog op wintervacht etc) schaar ik dan dus onder het aansterken. De brok van HH eet ze te weinig en kuil krijgt ze te laat. Die van mij krijgt het dus minimaal lucerne. Ga haar wel in de gaten houden met oog op koliek bijv. Maar een bakje lucerne (zo eentje van hertog ijs van 1 liter) luchtig gevuld met lucerne en een 50 gram biks lijkt mij geen overdaad. We zullen het zien, maar hou dit wel in mijn achterhoofd!

Edit: op 100 gram HH biks en 6 kilo kuil (pony weegt ong 300 kilo, dus 2% daarvan aan ruwvoer) vind ik 2 x een literbakje lucerne geen hoofdbestanddeel vd voedselvoorziening

MBT de biks die brok werd: Ik merk met de liksteen van paard en pown dat deze zweten. Zowel bij nattig als droog weer. Als je een liksteen dus in de biks legt zweet deze. Het brok wordt dus nat en tevens zout. Op de stalen tralies van de box waar de liksteen aan hangt zie ik elke keer zoutkristallen ontstaan. Zouden deze zoutkristallen dan niet de klontering kunnen veroorzaken in jouw voerbak?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:01

Ik heb geen idee..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:09

Experiment gestart!
2 schaaltjes met laagje HH biks. Beide een laagje water erin zodat ze voor de helft onder staan. 1 gewoon zo, en 1 met een snuf zeezout. Kamertemp.
ga nu regelmatig kijken en bevindingen noteren. Ook foto's maken...

Ben benieuwd naar: substantie na weken, hoe lang voor het droog is, substantie in droge vorm en vooral evt klontering.
Hou jullie op de hoogte!

Edit: heb er nog 2 gestart met minder water en speeksel :+ en eentje dus met zout
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 08-11-11 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:13

Mijn ervaring is dat het met speeksel een beetje plakkie word, maar wel gewoon een brokje blijft.
Als je het onder water zet (doe ik vaak voor 1 paard) valt het gewoon uit elkaar that's it.

Na het spoelen van de voerbakken wil er nog weleens een brokje blijven liggen, die vind ik dan de volgende dag als een "hoopje poeder achtig spul" terug.............

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:04

Zilfstar schreef:
Experiment gestart!
2 schaaltjes met laagje HH biks. Beide een laagje water erin zodat ze voor de helft onder staan. 1 gewoon zo, en 1 met een snuf zeezout. Kamertemp.
ga nu regelmatig kijken en bevindingen noteren. Ook foto's maken...

Ben benieuwd naar: substantie na weken, hoe lang voor het droog is, substantie in droge vorm en vooral evt klontering.
Hou jullie op de hoogte!

Edit: heb er nog 2 gestart met minder water en speeksel :+ en eentje dus met zout

o wat goed dat je dit uitzoekt ik ben benieuwd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:36

Jotoma schreef:
Ik wou Subli halen, maar bij alle 4 de welkopen in mijn omgeving hebben ze het niet standaard omdat het weinig gekocht werd. Het kon wel besteld worden, maar ik wou liever gister dan morgen lucerne ;) Daarom nu de hartog gekocht en als ik bij hh blijf wellicht de volgende keer wel subli lucerne.

De gewone luzerne van subli is incl. stenen en stof. :+

En ben hierdoor ermee gestopt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:18

Lees met veel interesse hier alle ins en outs over suiker(arm) en zetmeelvrij voeren.
Heb een grote w.s. Insulineresistente rijpaardmerrie die nu op voorschrijven dierenarts af moet vallen op spelt en zeewier. De bedoeling is dat ze daarna weer een ( aangepast) volledig voeder gaat krijgen. Gedacht werd aan PAVO - ik denk- nature's best en equifyt red horse. Dat van pavo kan ik nauwelijks geloven dus die valt almin of meer af. Subli vond de da niets, mijten (Quattro en nog een andere variant) heb ik nog niet nagevraagd. Ze test dat met een lecherantenne en voersample op het paard. Maar ergens denk ik dan, waarom niet helemaal zonder granen?
Groot nadeel vind ik echter dat al die wiesencobs en healthy herbs niet in de buurt verkrijgbaar zijn. Hh verstuurt wel maar met alleen redelijke verzendkosten als je maar 1 zak bestelt.

Iemand in de regio Nijmegen/groesbeek die hier een oplossing voor heeft?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:28

Marcella schreef:
Jotoma schreef:

De "stenen" in de luzerne van Subli is kalk. Je kan ermee op de straat een tekening maken ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:55

Citaat:
Marcella schreef:

De "stenen" in de luzerne van Subli is kalk. Je kan ermee op de straat een tekening maken ;)

Vond het alleen niet zo fijn om mijn fjord kalk/stenen te voeren, want er zaten wel erg veel in (van grote en klein). Incl. dat ik ooit een stuk ijzer gevonden heb in een zak. Voelde me een beetje belazerd, want zo kan iedere voerleverancier wel aan het gewicht van zijn zak voer komen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:48

ZO! Dan valt Subli lucerne voor mij ook af voor toekomst. Ben nog steeds benieuwd naar een antwoord van Hartog... kwam er op hun site achter dat er 2 soorten lucerne mix zijn van hun. 1 voor paarden en 1 voor kalveren... met identieke tekst op de site alleen bij paarden MET uitgebreide analyse en bij de kalveren niet. Weet nu niet welke stalhouder had liggen, moet morgen effe kijken of hij niet die voor kalveren heeft liggen (oude koeienboer dus die vindt dat allemaal hetzelfde). Maar heb Hartog gemaild of er verschil in zit...

De brokjes liggen inmiddels al flink uit elkaar... Zal straks effe foto schieten voor een reportage :P

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:07

Ja haha, die mensen van voergezond denken van wij gaan lucerne niet aanprijzen. Want dat kost ons klandizie :-)

Pfffff, volgens mij kun je je paard maar gewoon het beste alleen maar hooi of gras voeren. Want voor de rest is er over alles wel een nadeel te bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:09

Zelfs over hooi & gras kunnen nadelen bedacht worden hoor :+

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:12

Ik zet maar een hobbelpaard in de paddock.......

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:16

haukieboy schreef:
Ik zet maar een hobbelpaard in de paddock.......

Kost je zeer waarschijnlijk de minste kopzorgen en de laagste DA kosten. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:20

Alleen opletten voor wormen (houtwormen :Y) ) :+

Ach, natuurlijk moet je naar je paard kijken, maar ik voer mijn dikkertje nu ook dingen waar wel melasse in zit, ik zie hem toch verbeteren momenteel, het is ook niet dat hij kilo's en kilo's van dat melasse-spul krijgt en zolang er geen HH te krijgen is moet je wat hé :+ Hij doet het er momenteel erg goed op, kan het natuurlijk pas zeggen als het echte eczeemseizoen weer aangebroken is, maar op dit moment lijkt hij toch al strakker & beter in z'n vel te zitten, dus daar doen we het voor :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:59

wittepit schreef:
Lees met veel interesse hier alle ins en outs over suiker(arm) en zetmeelvrij voeren.
Heb een grote w.s. Insulineresistente rijpaardmerrie die nu op voorschrijven dierenarts af moet vallen op spelt en zeewier. De bedoeling is dat ze daarna weer een ( aangepast) volledig voeder gaat krijgen. Gedacht werd aan PAVO - ik denk- nature's best en equifyt red horse. Dat van pavo kan ik nauwelijks geloven dus die valt almin of meer af. Subli vond de da niets, mijten (Quattro en nog een andere variant) heb ik nog niet nagevraagd. Ze test dat met een lecherantenne en voersample op het paard. Maar ergens denk ik dan, waarom niet helemaal zonder granen?
Groot nadeel vind ik echter dat al die wiesencobs en healthy herbs niet in de buurt verkrijgbaar zijn. Hh verstuurt wel maar met alleen redelijke verzendkosten als je maar 1 zak bestelt.

Iemand in de regio Nijmegen/groesbeek die hier een oplossing voor heeft?

ik bezorg bij jou in de buurt.... Eens in de x tijd doe ik een rondje.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:14

Ik heb het nu gewoon bij de site besteld. Hoe zijn de verzendkosten bij jou Equi_libre?
En je hebt PB wittepit.