Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:12

touch of pink, als je geen gekookte lijnzaad wilt voeren (wat ik zelf gewoon het simpelst en goedkoopst vindt, zoveel werk is dat koken ook weer niet), kun je de lijnzaadbrokken van de paardendrogist voeren. Die heb ik ook een tijdje gevoerd toen hij in pension stond en anderen voerden. Dat is gewoon geperst lijnzaad zonder toevoegingen. De brokken hebben ook de zand verwijderende eigenschappen.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:33

Ik hoorde dat je ook geel lijnzaad kunt gebruiken. Hier doe je alleen een beetje warm water op. Dit hoeft dus niet te koken en het heeft wel de zandverwijderende eigenschappen.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:53

Francis schreef:
touch of pink, als je geen gekookte lijnzaad wilt voeren (wat ik zelf gewoon het simpelst en goedkoopst vindt, zoveel werk is dat koken ook weer niet), kun je de lijnzaadbrokken van de paardendrogist voeren. Die heb ik ook een tijdje gevoerd toen hij in pension stond en anderen voerden. Dat is gewoon geperst lijnzaad zonder toevoegingen. De brokken hebben ook de zand verwijderende eigenschappen.

Die heb ik nu maar ik merk dat als ik die geef dat ze meteen daarna begint te luchtzuigen dus ik was bang dat er toch iets aan is toegevoegd.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:06

Voor zand verwijderen kun je het beste (en goedkoopste) psyllium zaad schillen (husk) gebruiken. Aanmaken met water en eventueel door het voer.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:17

hoi meiden
Kunnen jullie me helpen met een dilemma?
Normaal zijn mijn paarden opzich goed op gewicht van de zomer max 1 kilotjes muslie (zonder suikers enz) en verder alleen veel gras. Let op deze paarden lopen endurance 100km+
maar nu komt het probleem ze krijgen onbeperkt ruwvoer hebben ook wel echt een hooibuikje hangen maar hebben je kan wel de ribben zien er mag dus wel wat meer vet op de ribben! Onzoekje naar wormen is gedaan deze dieren zijn recentelijk ontwormt en worm vrij. Wat kan ik nu het beste voeren om weer wat vet op de ribben te krijgen?
ik dacht zelf ook aan maiscobs iemand ervaring ?

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:28

Mais is puur suiker.
't Begint wel flauw te worden maar ik denk dat je heel goed wiesencobs kunt gebruiken hiervoor.
Mijn paard heeft op een pensionstal gestaan bij iemand die ook endurance reed en een van haar paarden was ook heel moeilijk op gewicht te krijgen/houden. Zij is, nadat ze van mij de cobs had gezien deze ook gaan voeren en binnen een maand had hij vlees op de ribben. Zij is het ook op wedstrijden gaan gebruiken om de paarden vocht op te laten nemen, omdat haar paard geen bietenpulp at. Ook de cobs kun je heel nat weken als je wilt dus ideaal als ze niet willen drinken.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:44

ja voerde de cobs tot voorkort ook ga ik dat wel weer proberen

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:24

Ik zou ook zeggen de wiesencobs.........

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 10:10

sinds kort is mijn paardje veel aan haar himalaya steen aan het likken en ze begint ineens ook aan hout te bijten. Kan het zijn dat ze toch iets te kort komt door de wiesencobs+force?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:27

lars schreef:
hoi meiden
Normaal zijn mijn paarden opzich goed op gewicht van de zomer max 1 kilotjes muslie (zonder suikers enz) en verder alleen veel gras. Let op deze paarden lopen endurance 100km+
maar nu komt het probleem ze krijgen onbeperkt ruwvoer hebben ook wel echt een hooibuikje hangen maar hebben je kan wel de ribben zien er mag dus wel wat meer vet op de ribben! Onzoekje naar wormen is gedaan deze dieren zijn recentelijk ontwormt en worm vrij. Wat kan ik nu het beste voeren om weer wat vet op de ribben te krijgen?

Zupa van Equifyt schijn ook een dikmaker te zijn.....misschien dat proberen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:31

Esther28 schreef:
lars schreef:
hoi meiden

Zupa van Equifyt schijn ook een dikmaker te zijn.....misschien dat proberen

inderdaad, heb ik hele goede ervaringen mee. Is een mengeling van bietenpulp, grassen en kruiden (grasbrok dus) en lijnzaad. En wordt heel graag gegeten.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:42

@touchofpink

Hoeveel geef je van de Force? Volgens mij zitten in goed hooi en de cobs ook best wat.... Ik geef ze hier ook minder Force als op de verpakking staat.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:54

Paarden zijn weer terug van een maandje in training :Y)
Ik had al het voer meegegeven zodat ze nu niet weer op krachtvoer werden gezet. Dat is allemaal prima verlopen. Feline doet het er heeeel goed op, ondanks dagelijke training is ze nog steeds een tonnetje :)
Bambi daarintegen is toch wat teruggevallen, ze valt zowiezo snel in en vindt haar nu wat schraal.

Zij krijgt 1 gele schep Equicobs, 1/2 schep D&H Kwikbeet, St.Hyppolyt Krauter Mineralen volledig supplement en veel hooi.
Iemand nog een idee?

Oja, ik merk wel dat de vit. supplementen het minder smakelijk maakt voor de paardjes. Feline krijgt Marstall vit. maar ook dat is niet echt een smaakmaker.
Er wordt veel gerommeld met het voer, bakken omgegooid, etc.
Nu na een dikke 2 maanden zijn ze er nog steeds niet dol op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:44

Vera, vinden ze GKM wel lekker ? Mijn paard eet het zonder problemen op ...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 17:11

Evelyne80 schreef:
@touchofpink

Hoeveel geef je van de Force? Volgens mij zitten in goed hooi en de cobs ook best wat.... Ik geef ze hier ook minder Force als op de verpakking staat.

ik geef 70 gram per dag.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:14

Euuhhhh, GKM :?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:23

Vera schreef:
Euuhhhh, GKM :?

Gemuse Krauter und Mineralien

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:02

Die vonden mijn paarden dus zonder uitzondering ont-zet-tend smerig. En ik kan ze geen ongelijk geven ... heb je zelf wel eens zo'n brokje in je mond gestopt := ? YUCH! Smaakt naar zeep!

Voor Bambi's gewicht: wat olie erbij doen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:11

Ik ga met Mac mee. Flinke scheut olie toevoegen voor Bambi, Soya of Maiskiem olie (de laatste is makkelijk en heel goedkoop bij de aldi te halen, soya olie haal je voordelig bij de horeca groothandel).
Dot was ook moeilijk op gewicht te houden, die deed het super met olie er bij (die kreeg tijdens het showseizoen ruim een kopje olie per dag).
En wat de smakelijkheid van de vitamines betreft, dat was mij dus ook opgevallen. Bij mij ging het beter toen ik de verhouding wat veranderde, dus gewoon wat extra cobs zodat er in verhouding 'minder' vitamines per hap binnen kwamen. En voor Bambi kan een beetje extra cobs ook geen kwaad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:46

Mac schreef:
Die vonden mijn paarden dus zonder uitzondering ont-zet-tend smerig. En ik kan ze geen ongelijk geven ... heb je zelf wel eens zo'n brokje in je mond gestopt := ? YUCH! Smaakt naar zeep!

De GKM ?
Hmmm mijn paard eet ze echt zo op ( wel door pulp met wat muesli ).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:08

Ik had ze ook door de bietenpulp geroerd en heb het zelfs met een anijsblokje erdoor geprobeerd, maar nee hoor :n alle vier vonden ze hetzelfde: GKM = bah .

Misschien hebben ze inmiddels de smaak aangepast? Dat zou geen verkeerde zet zijn :D .

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:05

Nou dat vind ik dus van al die vitamine suppl., ze ruiken allemaal een beetje naar zeep, ik kan me helemaal voorstellen dat ze het niet lekker vinden :n
Bambi gaat enorm aan de racepoep van olie, ook al begin ik met een klein scheutje.... :=

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:21

Dan zou je de EM-mix van Subli kunnen proberen, dan kun je je vitaminepreparaat ook achterwege laten want dat is net zoiets als rice-bran in Amerika, maar dan niet van rijst maar van graanzemelen en het bevat dus toegevoegde vitamines. Ik durf alleen niet te zeggen of het qua vit/min. echt compleet is, het is bedoeld als 'opkikker' of voor paarden die 'iets extra's' nodig hebben. Je zou de gehaltes dus even moeten vergelijken om te weten of je zelf nog iets moet toevoegen om het compleet te maken. In combinatie met wiesencobs denk ik eigenlijk niet...
Toen Dot in pension stond kreeg ze dat in plaats van olie (ik moest het voer klaar zetten in emmertjes en dan geeft olie wel een kliederbende, vandaar dat ik dat ben gaan geven). Ik gaf alleen lang niet de hoeveelheden die op de verpakking staat, geloof dat ik een schepje per voeding gaf.
Dat stinkt niet en ze eten het over 't algemeen graag, 't is heel vet maar geeft geen kliederbende.
Je moet ook dit wel langzaam opbouwen maar 't geeft over 't algemeen minder problemen dan olie (hoewel ik daar ook nooit problemen mee gehad heb, ook niet toen ze 1 tot 1,5 kopje kreeg).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:30

EM mix heet tegenwoordig omega 369 mix en is een mix van verschillende olieen ( verder geen vit en min, dacht ik )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:34

Het vitaminen/mineralengoedje van De Groene Os aten ze hier overigens wel goed. Dat is poeder, dus moet wel altijd ergens door. De Equilin gaat er ook goed in. Dat is deels op basis van zeewier. Zo smaakt het ook. Voor mensen niet lekker, maar voor paarden wel :D .