Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:14

Dank je wel nog voor de fijne uitleg MyWishMax! Hartstikke helder zo! Die ga ik goed onthouden.
Qua manen groei zal het dan inderdaad wel al wat langer aan de gang zijn, maar zie inderdaad maar eens uit te zoeken waardoor het nu wel wilt groeien. Allang blij dat het hoe dan ook wilt groeien nu en mijn jongens het tot nu toe goed doen op de Hartog.
Zal over een maandje of over 2 maanden sowieso nog even mijn volledige ervaring over het hartog voer delen hier zodat men die ervaring hier ook kan lezen.

In ieder geval wat ik zeker ook nog even wilde zeggen en zeker gezegd mag worden is dat ik jullie onwijs dankbaar ben voor alle advies en hulp! Bij twijfel over het voer in de toekomst kom ik gewoon weer even aanwaaien hier. Wetende dat hier fijne kundige behulpzame bokkers zitten.
Uiteindelijk wil ik alleen maar het aller beste voor mijn pony's zodat hun gezondheid zo optimaal mogelijk is en daar doe ik keihard mijn best voor :j .

MyWishMax

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:38

Het kan wel dat sowieso die balancers gezorgd hebben dat het weer groeit of net het laatste zetje ofzo. Zolang het blijft groeien is het alleen maar goed haha. Zou wel heel tof zijn als hij ineens dubbel zoveel manen heeft over een jaar. :')

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:58

Als dat gebeurd plaats ik hier sowieso over een jaar een update foto _O- . Zou het ook helemaal niet erg vinden. Vind het zijn hele leven stiekem ergens al jammer dat die standaard van zichzelf een sport coupe heeft terwijl zijn moeder wel echt lange manen had (maakt hem niet minder mooi natuurlijk. Hij is en blijft onwijs leuk).
Maar iets meer manen zou wel leuk zijn. We gaan het mee maken :D .

Maar wat je zegt kan ik mij in vinden dat door het voer/balancers wat die al krijgt/heeft gekregen de manen toch weer zijn gaan groeien.
Mijn jaarling doet ook mee trouwens. Die heeft uitzichzelf rechts echt al hele lange manen die al tot bijna bij de schouder komen (hebben zijn ouders ook), maar links beginnen daar ook manen te groeien.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:11

Ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen.

Mijn oude fjord van 27 met (lichte) cushing krijgt op dit moment de balancer van Vitalbix en wat luzernebrokken voor extra eiwitten gemixed met fibermix. Daarnaast vitalbix nutrimash voor de supplementen te mengen.

Soms zijn er dagen dat ze slecht hooi eet, door slijtage van de tanden. Op die dagen voer ik seniore priores erbij of wat speedibeet. Dat bekijk is dus per dag.

Heb dus behoorlijk wat voer voor haar staan. Probeer alles zo laag mogelijk in suiker en zetmeel.

Nou twijfel ik om over te stappen op de pavo inshape. Dit ivm hoge eiwitgehalte zodat ik met luzernebroken kan stoppen. En daarnaast is het compleet voer, waardoor ik ook de balancer van Vitalbix en de fibermix kan stoppen. Ik heb 3 soort voer in 1 als het ware. En daarbij kan je pavo vaak met korting kopen en Vitalbix niet. Dat is een leuke bijkomstigheid gezien de btw stijging weer vanaf januari.

Nou lees ik heeeel veel over pavo inshape. De een zegt dat er veel te veel eiwit in zit en de ander niet.
Is hier iemand die daar wat over kan zeggen of advies kan geven? Is het geschikt voor een oud paard? Verder zou het een compleet voer moeten zijn qua vitamine en mineralen.

Of mijn paard te dik is, vind ik lastig. Ze heeft er altijd aanleg voor gehad. Maar ze heeft nu een bollere buik, maar bovenop spier verlies en je voelt haar ribben. Hals is goed, maar ze is gewoon erg uit verhouding. Geloof dat dag een cushing kwaaltje is.
Verder kan ze alleen nog maar stappen onder het zadel. Dat doen er zo 3x per week.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:43

Ik zou zeggen probeer het. Ik denk niet dat inshape te weinig eiwitten heeft voor je paard.

Als je alles wat je nu voert bij elkaar opteld dan zou denk ook best wat eiwitten binnen kunnen krijgen.

Mijn oudje heeft ook PPID en doet het heel goed op https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... che-index/ (ik zelf zou dit dan vervangen voor de senior priores daar zit best wat suiker en zetmeel in) en hoeft niet zo lang te weken

Pavo fibre beet vind ik ook fijn spul.

Maar afname van bediening is Ind een PPID dingetje,

En daarnaast kijk naar je paard.

Ik zelf voer graag graanvrij maar ik met graanloos voer heel veel moet geven en met graanvoer doet hij het toch beter kies ik daar echt voor.

Maar gelukkig is dat nu niet nodig

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:20

Wie voert er (Hartog) lucerne pallets? Voor een jong paard die inmiddels mooi bijkomt van de Pavo weightlift. Maar ik zou dat tzt willen vervangen (omdat het dan van aankomen maar onderhouden gaat en de weightlift is wel prijzig)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:26

Ja ik voer die aan mijn paard.
De ene keer die van Hartog, de andere keer die van Fytolin Fibre.
Ik voer nl de muesli van Fytolin Fibre en als de luzerne brok dan ook (bijna) op is, neem ik daar gelijk een zak mee.

Maar als die ton dan nog niet leeg is, haal ik de luzernebrok bij de winkel bij stal (die verkoopt geen Fytolin) en dan is het dus Hartog luzernebrok.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:15

lletam schreef:
Klinkt goed xyaartje!

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de Hartog comfort. Dat zou een balancer+ruwvoermix in 1 zijn.
Iemand ervaring mee?

Beetje late reactie, maar ik voer hartog comfort aan mijn pony! Die vind het verschrikkelijk lekker :D
Mijn pony ziet er ook goed uit op dit voer. Daarnaast is het ook gemakkelijk dat al het voer in 1 ton zit.
Maar zoals eerder genoemd moet je er best veel voeren, voor een kleine pony is dat nog wel haalbaar, ik doe er best lang mee. Maar met (grote) paarden ben je denk ik aardig snel door zo’n zak heen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:30

lletam schreef:
Wie voert er (Hartog) lucerne pallets? Voor een jong paard die inmiddels mooi bijkomt van de Pavo weightlift. Maar ik zou dat tzt willen vervangen (omdat het dan van aankomen maar onderhouden gaat en de weightlift is wel prijzig)

Ik en de grasbrok.
Hier iets geweekt omdat mevrouw enorm van smurrie houdt. :')

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:17

Marije_jiplover schreef:
Ik voer nl de muesli van Fytolin Fibre en als de luzerne brok dan ook (bijna) op is, neem ik daar gelijk een zak mee.

Maar als die ton dan nog niet leeg is, haal ik de luzernebrok bij de winkel bij stal (die verkoopt geen Fytolin) en dan is het dus Hartog luzernebrok.

En waarom voer jij lucernebrok? Om je paard op gewicht te houden en/of als extra bron van ruwvoer?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:21

Beetje late reactie, maar ik voer hartog comfort aan mijn pony! Die vind het verschrikkelijk lekker :D
Mijn pony ziet er ook goed uit op dit voer. Daarnaast is het ook gemakkelijk dat al het voer in 1 ton zit.
Maar zoals eerder genoemd moet je er best veel voeren, voor een kleine pony is dat nog wel haalbaar, ik doe er best lang mee. Maar met (grote) paarden ben je denk ik aardig snel door zo’n zak heen.[/quote]

Fijn dat het bevalt! Alleen niet heel praktisch inderdaad doordat je er zoveel van moet geven.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:21

maralyn schreef:
lletam schreef:

Ik en de grasbrok.
Hier iets geweekt omdat mevrouw enorm van smurrie houdt. :')

En vanwaar jouw keuze voor luzerne brok?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:27

lletam schreef:
Marije_jiplover schreef:

En waarom voer jij lucernebrok? Om je paard op gewicht te houden en/of als extra bron van ruwvoer?

Hij staat op onbeperkt ruwvoer, maar ons ruwvoer bevat heel weinig eiwit.
Met alleen onbeperkt ruwvoer en mijn balancer (en beetje (100gr) muesli voor de smaak) viel hij terug in de bovenlijn, terwijl hij momenteel nagenoeg niet werkt door blessure van mijzelf.
Dus er moet extra eiwit in, maar geen krachtvoer, want hij doet niks.
Dus ik voer de luzerne brok afgewisseld en/of gecombineerd met sojaschroot.
Ik voer de luzernebrok meestal ongeweekt, als hij wel gewerkt heeft krijgt hij wat geweekte bietenpulp en dan week ik de luzernebrok vaak mee (soms roer ik de luzernebrok ongeweekt door het geweekte mengsel net voor ik het voer, mijn pony houdt van kauwen, te natte slobbersubstanties blieft hij niet).

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:27

Ik voer luzerne brok voor de eiwitten omdat mijn paard hier tenminste niet dik van wordt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:28

Ik heb ook regelmatig de luzerne of grasbrok. Wissel beetje af welke en heb ook gewoon de gras of luzerne mix ernaast. De brok gebruik ik als slobber. Eiwitten, maar geen dikmaker

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:52

Hier ook fan van de grasbrokken. Inderdaad als eiwitbron. Makkelijk droog toe te voegen en ze vinden het lekker.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:55

De grasbrok van hartog? Zijn die fijn?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:00

Misschien al lang uitgekauwd hier.. maar heb zeker niet alles gelezen.

Ik voerde eerst vitalbix musli. Maar juul werd wat ribbig ( ondanks onbeperkt ruwvoer) hij is ook flink aan het groeien.
Nu krijgt hij ongeveer 2 weken metazoa timotee balancer..

Ik heb het idee dat hij er schrikkerig en heter van is. Herkent iemand dit?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:53

Olikea schreef:
Misschien al lang uitgekauwd hier.. maar heb zeker niet alles gelezen.

Ik voerde eerst vitalbix musli. Maar juul werd wat ribbig ( ondanks onbeperkt ruwvoer) hij is ook flink aan het groeien.
Nu krijgt hij ongeveer 2 weken metazoa timotee balancer..

Ik heb het idee dat hij er schrikkerig en heter van is. Herkent iemand dit?

Yep. Mijn jaarling werd te gespannen er van. Of ja. Van de muesli.
Mijn 11 jarige werd een aantal jaar terug erg sloom van de metazoa timothee en zat er slecht van in zijn vel.
Hier dan ook gestopt met metazoa. Esparcette was ook geen match.
Hartog nog steeds tevreden over en inmiddels een 12kg zak in huis *\o/*

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:00

Grasbrok is ook een interessante optie maar wellicht niet persé geschikt om een paard op gewicht te houden. En persoonlijk heb ik liever niet een brok die geweekt moet worden

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:10

Luzerne brok zou ik daar ook niet perse voor inzetten ik geef dat juist voor een paard dat snel te dik is. Omdat het niet aanzet

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 17:14

MyWishMax schreef:
Ik heb ook regelmatig de luzerne of grasbrok. Wissel beetje af welke en heb ook gewoon de gras of luzerne mix ernaast. De brok gebruik ik als slobber. Eiwitten, maar geen dikmaker

Scheelt mij weer typen waarom.
:')

Hooi heeft net te weinig eiwitten, tegenover het werk wat ze doet.

Ik kijk naar t paard, niet naar cijfers.

Ze is blij, glanst en energiek.

400 gram per dag.
Plus 400 gram aan active en protine van vitalstyle en een balancer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 17:49

Ik voer in de winter de luzernebrok aan mijn merrie als extra eiwitten.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:59

SansaS schreef:
Luzerne brok zou ik daar ook niet perse voor inzetten ik geef dat juist voor een paard dat snel te dik is. Omdat het niet aanzet

Interessant; in veel dikmakers zit vaak luzerne om die reden. Pavo weightlift is een combi van luzerne en rijstvoermeel. Maar het zal ook per paard verschillen

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:03

Er is al een hoop gezegd en geschreven over luzerne en (te) hete paarden. Is dat nou een fabel? In theorie is het geen heet maker namelijk.
Hoewel ik dus luzernebrok overweeg om mijn paard in conditie te houden zit er ook een stemmetje in mijn hoofd of mijn paard door luzerne momenteel soms net een beetje te scherp is geworden. Natuurlijk is de beste manier om daar achter te komen, luzerne een poosje weglaten, maar alsnog benieuwd naar ideeën hierover.