Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MickndRigen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:33

Mijn paard heeft het afgelopen jaar ontzettend veel meegemaakt. Het is een 4 jarige die afgelopen januari aan is gereden door een auto ( hij was ontsnapt) hier was ik zelf niet bij en hierdoor ben ik in februari verhuisd naar een andere stal. Hier is echter het voerbeleid zo dat de paarden om 8 uur savonds hun laatste portie hooi krijgen en om 12 uur s' morgens weer hun 2de portie en dit werkt niet mee bij een maagzweer gevoelig paard. Ook dit jaar was het zonder afbouw van de wei en alles maakt dat het nu al een maand kwakkelen is en hij mist ontzettend veel energie. Ook al contact met astrid gehad en die raadde de pure gut aan en die krijgt hij sinds vandaag en de pure trace maar die heeft ze helaas niet in een klein verpakking dus vandaar mijn vraag om ervaringen. Ook gaan we morgen kijken bij het fjordenpaard in breda en hopen dat dit beter bij ons aansluit. Is ook wel weer een verhuizing maar op dit moment eet hij het hooi nauwelijks met alle problemen van dien dus sta een beetje met mijn rug tegen de muur

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:44

Ik ben aan het twijfelen over balancer voor paard die komende maanden op boxrust staat. Normaal krijgt ze gewoon voldoende krachtvoer en doet ze het daar beter op. Maar nu heeft ze en een enorme jas uit gedaan door al ruime maand met virus te staan en nu ook nog zwaar geblesseerd.

Op dit moment heb ik een slobber speciaal ontwikkeld voor paarden op boxrust die moeten aansterken, na operatie bijvoorbeeld. Met alle vitamine en mineralen. Maar die is best prijzig, ook vanwege 13 euro verzendkosten vanuit België.

Vanwege wat andere dingen waar ik op moet letten zag ik de balamcer van horseadds die goed lijkt te passen. Iemand nog recente ervaringen?

Alleen hopen dat ze alle medicatie ook met ruwvoer slobber eet, anders komt er toch ongezonde slobber bij, want spuiten in de mond is ze nu zo zat dat ik dat niet meer wil.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:17

MickndRigen schreef:
Mijn paard heeft het afgelopen jaar ontzettend veel meegemaakt. Het is een 4 jarige die afgelopen januari aan is gereden door een auto ( hij was ontsnapt) hier was ik zelf niet bij en hierdoor ben ik in februari verhuisd naar een andere stal. Hier is echter het voerbeleid zo dat de paarden om 8 uur savonds hun laatste portie hooi krijgen en om 12 uur s' morgens weer hun 2de portie en dit werkt niet mee bij een maagzweer gevoelig paard. Ook dit jaar was het zonder afbouw van de wei en alles maakt dat het nu al een maand kwakkelen is en hij mist ontzettend veel energie. Ook al contact met astrid gehad en die raadde de pure gut aan en die krijgt hij sinds vandaag en de pure trace maar die heeft ze helaas niet in een klein verpakking dus vandaar mijn vraag om ervaringen. Ook gaan we morgen kijken bij het fjordenpaard in breda en hopen dat dit beter bij ons aansluit. Is ook wel weer een verhuizing maar op dit moment eet hij het hooi nauwelijks met alle problemen van dien dus sta een beetje met mijn rug tegen de muur

Heftig zeg. Dan snap ik wel dat zijn hele systeem overhoop ligt. Mag je zelf geen net ophangen ‘s avonds voor de nacht?
Ik heb geen ervaring met de producten van Pure. Maar hopelijk vind je snel een oplossing voor de huisvesting. Grote kans dat veel problemen dan ook langzaam verdwijnen.
Sterkte :(:)

MWM: kun je geen gewone balancer met een lekkere, maar gezonde, slobber geven? Denk aan Nutrimash, Agrobs Alpengrün mash, Marstall Bergwiesen mash of slueslimix.
Zeker die van Marstall staat wat hoger in eiwitten, maar geeft niet veel energie. Is vrij van luzerne, maar op basis van lijnzaad. En is echt heel smakelijk.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:18

Je kunt ook even kijken naar voermeesters rust en herstel MyWishMax :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:12

MickndRigen schreef:

Maar 2x eten is Ind geen optie zeker niet als het onbeperkt, wel of niet gevoelig voor maagzweren maar om 20.00 laatste portie en dan pas om 12.00 is voor geen enkel paard goed.

Super dat je wel verder kijkt naar een andere stalling die beter aansluit, hoop dat het war voor je is. Miss in de tussen tijd een net ophangen voor de nacht? Desnoods met bijbetaling?

De pure trace is toch in 4 kilo zakken? De pure gut is goed voor de maag/darmen en de trace is een balancer om vitamine en miniralen aan te vullen paarden met mestwater nemen ook minder op dus zou zeker aanraden om een balancer bij te geven,

En miss omdat je paard al niet altijd hooi heeft (zoals ik nu begrijp?) kun je miss dat mengen met een ruwvoer mix. Beetje nat maken zodat poeder niet weg blaast.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:58

Qua waardes is de Pure Trace minder dan de Pure Balancers.

MickndRigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:34

Belker schreef:
Qua waardes is de Pure Trace minder dan de Pure Balancers.

En welke balancer zou jij aanraden van pure?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:57

Geen idee. Ik heb de Trace alleen in mijn bestand erbij gezet en zag de verschillen met de normale balancer van Pure.
Het viel mij op. Qua beschrijving klinkt het heel goed, maarde vit E is lager dan bij de Pure Balance en de biotine is wel wat hoger. Koper en zink waren gelijk.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:32

MyWishMax schreef:
Vanwege wat andere dingen waar ik op moet letten zag ik de balamcer van horseadds die goed lijkt te passen. Iemand nog recente ervaringen?

Hier doen de paarden het goed op de horseadds. Naast toegang tot de vitamine brokjes hebben ze ook de mineralen emmer staan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:50

Belker schreef:
Geen idee. Ik heb de Trace alleen in mijn bestand erbij gezet en zag de verschillen met de normale balancer van Pure.
Het viel mij op. Qua beschrijving klinkt het heel goed, maarde vit E is lager dan bij de Pure Balance en de biotine is wel wat hoger. Koper en zink waren gelijk.

De pure balance is Ind hoger kwa vitamine e maar is niet de natuurlijk variant.

Maar voor een niet natuurlijk variant is die wel hoog gedoseerd

MickndRigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag ben ik naar de andere stal gaan kijken en hier staan de paarden 12 uur buiten,ipv 3 uur, ze hebben onbeperkt ruwvoer en ja het is modderig maar ze hebben de etensplekken verhard en gaan die nog uitbreiden en op deze stal staan ze ook in de blub dus dat is geen verschil maar de kuddes zijn veel groter en veel meer plaats dus we hebben vandaag de stal opgezegd en gaan per 1 december over. Ook heb ik de pure victorious secret besteld , dit is in brokvorm en ziet er ook uit als een mooie volwaardige balancer. Vandaag kwam ik op stal en hadden ze mijn paard weer voordroog gegeven en ook nog eens ontzettend beschimmeld dus ben heel blij met de optie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:23

Fijn zeg! Kun je niet zelf baaltjes hooi kopen en voeren? Dat je bijvoorbeeld thuis 1 of 2 baaltjes neerlegt en de helft daarvan in een groot net doet en meeneemt om op te hangen voor de nacht.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:51

De eerste ervaring over hartog essential balancer is al binnen. Gisteren opgehaald bij de welkoop en vandaag gelijk uitgetest. Vanmorgen eerst uit de hand laten eten. Beide pony's waren echt aan het proeven, maar gelijk enthousiast. Dat komt zelden voor bij die twee bij mij en helemaal bij Asfaloth is dat zeldzaan.
Dus eind van de middag vlak voor de hoefsmid kwam de pony's op stal gezet. Psyllium pallets in combinatie met de hartog gegeven en Zelfs de psyllium pallets van Floris kreeg ik er vandaag mee in! Dat zegt genoeg.
Mijn kieskeurige pony's vinden het voer heerlijk :D.
Kreeg overigens al wel inderdaad alweer de opmerking van iemand via social media dat 9% best veel is qua suiker en dat ik ermee moest oppassen voor gevoelige paarden.
Zeg dat tegen die twee van mij die bij hoe lager de suiker %/waarde hoe slechter ze in hun vel zitten.
En Dankzij jullie weet ik in ieder geval beter nu! Daar ben ik dankbaar voor.
Heel benieuwd hoe mijn pony's het op de langere termijn gaan doen op dit voer.
Morgen maak ik even voor foto's en dan over een maandje of zo na foto's. Dan kan ik jullie echt zeggen hoe ze het er op doen. Voor nu ben ik enthousiast :j .

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:34

Klinkt goed xyaartje!

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de Hartog comfort. Dat zou een balancer+ruwvoermix in 1 zijn.
Iemand ervaring mee?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:43

lletam schreef:
Klinkt goed xyaartje!

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de Hartog comfort. Dat zou een balancer+ruwvoermix in 1 zijn.
Iemand ervaring mee?

Geen ervaring mee, maar ik vind hem in verhouding erg duur. In dagprijs ben je echt veel goedkoper uit als je voor een losse balancer en mix gaat.

Gitje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:17

Mijn kritische pony is ook dol op de Hartog Essential balancer. De Comfort at ze minder enthousiast.
En wij hebben al veel balancers (zonder luzerne, granen, melasse etc.) geprobeerd.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:42

Gitje123 schreef:
Mijn kritische pony is ook dol op de Hartog Essential balancer. De Comfort at ze minder enthousiast.
En wij hebben al veel balancers (zonder luzerne, granen, melasse etc.) geprobeerd.

Hier precies hetzelfde. Al zoveel geprobeerd. Vaak werd het dan wel gegeten, maar was Asfaloth niet enthousiast en zat die ook nog eens slechter in zijn vel.
Ik zie beide pony's van mij nu echt enthousiast hun brokken eten.
Hoe doet jouw pony het tot nu toe op de balancer van Hartog? Naast dat ze het graag eet.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:51

Hier werd de hartog comfort niet graag gegeten en ik vond het ook best een flinke portie om te voeren.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:31

Balancers heb ik al zoveel zakken geprobeerd, dat wordt m niet. Daarom liever een ruwvoermix, voor het Kouwen etc en om op gewicht te blijven. Daarom spreekt de Hartog comfort me wel aan

Of ze het lusten blijft een verassing inderdaad. En wel veel volume wat je moet geven...

Nog andere suggesties wbt ruwvoermix/muesli?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:32

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:50

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:36

In de hartog comfort zit de balancer in die ze nu los verkopen het zijn de zelfde brokjes.

Moet wel zeggen dat mijn haf met PPID op medicatie had en enige wat hij at was hooi en de comfort (balancer hadden ze nog niet)

Nu geen medicatie meer en z’n eetlust is terug. Hij deed het er niet goed op

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:27

Even een tussen tijdse update/ervaring van Asfaloth die nu bijna een week op de Hartog Essential Balancer staat.
Asfaloth is een pony die al jaren wat moeite met manen/staart en vacht heeft. Heeft in zijn jonge jaren ook vrij lang een dunne staart gehad. Die is de laatste jaren gelukkig dikker en voller geworden, maar de manen bleven een issue.
Zijn vacht deed kwam ik opgegeven moment achter ook niet echt wat het moest doen en een aantal jaar terug dan ook met dekens begonnen in de herfst en winter om hem zo op weg te helpen.
Deels is dat allemaal genetisch bepaald natuurlijk, maar gezien zijn voorpluk ook nog wel eens helemaal weg was (nadat ik die uit had geborsteld) wist ik ook dat er van binnen iets niet helemaal klopte.
Zijn moeder had lange manen. Zijn vader heb ik ook persoonlijk gekend en verzorgd en die had geen lange manen als ik het mij goed herinner, maar toch speelde er wel iets bij Asfaloth waardoor de manengroei voor mijn gevoel niet helemaal lekker liep.
Rechts heeft die wel manen, maar niet veel en ik ben vergeten een voor foto van rechts te maken. Dat moet ik nog doen.

Dit was Asfaloth namelijk in Augustus. Hier had ik ze nog niet op een balancer staan, maar een deel van de dag op het gras en deel van de dag op de paddock (paddock is net nieuw. Vandaar dat er toen op de foto ook nog gras op stond). Zoals jullie zien had Asfaloth hier links nog geen manen. Helemaal niks. Voorpluk is ook nog niet noemenswaardig:

Afbeelding

Dit was op 27 oktober. Hier had ik beide pony's al van de Metazoa Esparcette gehaald, maar daardoor zijn de manen vermoed ik al wel iets gaan groeien. De Hartog had ik net besteld/gereserveerd bij de welkoop:

Afbeelding

En dit was vandaag. Eind van de middag. Ik keek naar zijn manen en had zo iets van: Zijn ze nou weer gegroeid??? Zelfs zijn voorpluk lijkt voller te worden.
Asfaloth lijkt ook zeker beter in zijn vel te zitten over het algemeen en ik heb zelfs het idee dat die wat meer energie aan het krijgen is. Asfaloth is normaal liever lui dan moe, maar krijgt nu warempel weer zin om steeds vaker wat te doen.
Liggen op commando bied die vaker aan. Net als de jambette en hij wilt wat meer draven en spelen met mij (Gimli doet vrolijk mee). Voor nu ben en blijf ik (voorzichtig) enthousiast over de Hartog en lijkt dit EINDELIJK na een zoektocht van 4 tot 6 jaar qua voer de juiste match te zijn *\o/* . Ik was al bang dat ik de rest van zijn leven moest zoeken naar het juiste voer :') .
Een ding weet ik wel inmiddels door mijn ervaring in het verleden met voer en ook mede dankzij jullie/dit topic en dat is dat het voer in het lagere suiker segment gewoon niet bij Asfaloth past en ook niet bij Gimli. Dat het goed is om verder te kijken naar wat dan wel beter past.
Begin December hoop ik een nieuwe ervarings update te kunnen geven over de Hartog! En dan post ik ook een vergelijkingsfoto van zijn manen van de rechterkant. Dat ben ik voor vandaag helemaal vergeten te doen.
Overdag is de deken inmiddels zelfs af en heeft Asfaloth die alleen nog maar 's nachts op ivm ze vanwege de castratiewond van Gimli en het mooie weer nog 24/7 buiten staan of dit ook een positieve uitwerking is van het voer durf ik nog niet te zeggen. De herfst is tot nu toe gewoon nog heel zacht geweest. Dat helpt ook natuurlijk.

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:20

Fijn dat het goed lijkt te gaan! De manen zullen alleen niet nu al door deze brok zichtbaar kunnen groeien. Dat is dan al eerder aan de gang gegaan. Zulke dingen duren echt veel langer. En kunnen allerlei oorzaken hebben.

Wel even nog een opmerking. Je zegt dat het lage suiker segment voer niet geschikt zijn, maar dat is dus juist niet wat hier gezegd is. Juist bij pony's zoals die van jou met zulke problemen moet je goed op blijven letten met suikers en zetmeel. Maar wij zeggen hier juist allemaal dat je moet kijken naar wat je daadwerkelijk voert. Niet alleen naar de percentages, maar juist naar het aantal grammen suikers en zetmeel wat er binnenkomt door de aanbevolen hoeveelheid te voeren. Je wilt nog steeds geen voer wat hoog in die waardes zit en er ook zeker op blijven letten. Maar dus ook het hooi in de gaten houden, want daarin zit dus het meeste. Want zelfs met een laag percentage daar eten ze er gewoon heel veel van en krijgen ze dus in grammen veel binnen.

Het enige wat wij zeggen waar je op moet letten is dat een voer dat qua percentages in het lage segment zit dat qua grammen niet hoeft te zitten en andersom door de aanbevolen hoeveelheid die je moet voeren totaal.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:25

Dat hierboven inderdaad.

Heel fijn je wat gevonden hebt maar manengroei ofzo komt daar niet van dat kan niet in een weekje.