Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Je moet niet naar de percentages van zetmeel en suikers kijken,maar juist wat je er daadwerkelijk van voert.
Voer met maar 5 procent suiker kan in de werkelijkheid meer suikers zijn als voer met 10 procent, als je van die 1e meer moet voeren. Want een voer met 5 procent waar 500 gram van gegeven wordt is nog altijd meer als 10 procent suiker van 100 gram.
Plus wat er al gezegd wordt, hooi en gras is de grootste 'boosdoener' qua suikers. Daar eten ze het meeste van.
Een vitamine brok moet je wel de aanbevolen hoeveelheid geven, anders geef je dus niet de vitamines en mineralen die ze nodig hebben en voer je het eigenlijk voor 'niks'. Dus per merk kijken naar het advies qua hoeveelheid en dan kan je eens kijken naar de eventuele suikers.
Daarom is het ook niet te vergelijken qua prijs, als je alleen naar de zak kijkt zonder te kijken wat je geeft per dag en hoelang je er dus mee doet. Het ene merk zal misschien wel dat ene handje zijn, het andere merk zal je al 2 of 3 handjes moeten geven.
SansaS schreef:Helemaal eens. Dat is zo kortzichtig. Je moet kijken naar wat doe feitelijk binnen krijgt en niet naar de procenten.
Heel simpel geef jij een brok waarvan dien 1kg moet en dat is 5% suiker dan krijgt die 50 gram suiker binnen. En dat zie jij dan als goed.
Maar geef je vervolgens een balancer waar 10% suiker in zit dan zie jij dat als iets heel slechts. Maar veel balancers zoals bijvoorbeeld marstall geef je een shet slechts 50 gram. Dus je geeft 5 gram suiker.
Zelfde is voor je hooi. Hooi met 10% suiker is al heel weinig. Geef je daarvan 10 kilo dan eten ze dus al een kilo suiker per dag weg.
MyWishMax schreef:Je moet niet naar de percentages van zetmeel en suikers kijken,maar juist wat je er daadwerkelijk van voert.
Voer met maar 5 procent suiker kan in de werkelijkheid meer suikers zijn als voer met 10 procent, als je van die 1e meer moet voeren. Want een voer met 5 procent waar 500 gram van gegeven wordt is nog altijd meer als 10 procent suiker van 100 gram.
Plus wat er al gezegd wordt, hooi en gras is de grootste 'boosdoener' qua suikers. Daar eten ze het meeste van.
Een vitamine brok moet je wel de aanbevolen hoeveelheid geven, anders geef je dus niet de vitamines en mineralen die ze nodig hebben en voer je het eigenlijk voor 'niks'. Dus per merk kijken naar het advies qua hoeveelheid en dan kan je eens kijken naar de eventuele suikers.
Daarom is het ook niet te vergelijken qua prijs, als je alleen naar de zak kijkt zonder te kijken wat je geeft per dag en hoelang je er dus mee doet. Het ene merk zal misschien wel dat ene handje zijn, het andere merk zal je al 2 of 3 handjes moeten geven.
MyWishMax schreef:Maar ik snap zulke deskundige niet die alleen naar percentages kijken. Dan ga ik dus wrl aan de deskundigheid twijfelen. Zoals in mijn voorbeeld is het voer met hogere percentages dus het voer waar je minder suiker mee voert.
Je moet juist wel goed erop letten, maar wel op de juiste manier. Suikers moet je als ze al HB zijn geweest niet te makkelijk over denken en dan is nooit voer met hoger als percentage X gewoon echt te zwart wit en heb je dus kans dat je gewoon meer gram suikers voert per dag als met een ander voer. Je kan best op de % suiker en zetmeel letten, maar het wel vergelijken met de grammen wat je daadwerkelijk voert. Zo heb ik al vaker gezien dat mensen 1 bepaald voer wat aan alle eisen voldeed, en zelfs speciaal ontwikkeld was voor het probleem wat die mensen hadden, afwezen vanwege het % en dan ander voer gingen geven waar ze echt veel hoger mee kwamen in suiker en zetmeel. Want van het hoge % voer moest max 500 gram gevoerd worden en van het lage richting of meer dan een kilo.
Hieperdi schreef:Is het niet zo dat de meeste voeders de 1 kilo hanteren op alle percentages die getoont worden qua suikers zetmeel vitamine etc
xYaartje schreef:Hooi dat van bemest land kwam.
Belker schreef:1kg is 1000 gram.
5,6% van 1kg is dus 56 gram per kg. Als je dan 200 gram moet voeren, dan doe je 0,2 x 56 =11,2 gram.
Dit is simpele basisschool rekenen.
hagelslag schreef:Belker schreef:1kg is 1000 gram.
5,6% van 1kg is dus 56 gram per kg. Als je dan 200 gram moet voeren, dan doe je 0,2 x 56 =11,2 gram.
Dit is simpele basisschool rekenen.
Klopt maar er zijn mensen die dyslexie hebben. Maar ook dyscalculie.
Ahhoewel ik soms ook denk, Jezus zo moeilijk is het niet.
Denken mensen dat ivm taal/zinnen bij mij door de dyslexie
Daihyo schreef:Bij dunne mest gaat alleen een andere balancer niet helpen. Beter is om te kijken naar de totale voeding nu en in het verleden en in het totaalplaatje kijken wat je kunt verbeteren.
En inderdaad, dat is een lange adem. Mijn jonge paard heeft lang mestwater gehad. Die heeft tot ze 2 jaar was flink wat te verduren gehad in de darmen. Spoelworminfectie, daardoor meerdere ontwormingskuren, voordroog waar ze niet goed tegen kan, maagproblemen, leverproblemen. Ze is nu 4,5 en is pas een half jaar echt mestwater vrij. Dat heeft dus zo'n 2 jaar geduurd, met een streng voer regime.
Daihyo schreef:Ja goeie. Stress zorgt ook zeker voor maagdarmproblemen. Ik neem ook altijd het totaalplaatje mee in mijn adviezen. Huisvesting, (medisch) verleden, voeding, training.
Alles hangt heel nauw met elkaar samen.