Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 23:09

Ik denk je qua hoefbevangen en vitaminebrok niet te spastisch moet doen. Via je hooi en gras krijgt die echt vele malen meer suikers binnen helaas. Daar zal je het in moeten zoeken.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 23:48

Dank je dat je dat zegt Sansa! Ik wil mij er qua brok inderdaad nog wel eens te druk om maken bij Asfaloth, maar goed om te leren dus om dat stukje even los te laten en het gewoon uit te proberen. Asfaloth ken ik al sinds de dag dat die is geboren en zie snel genoeg of het wel of niet gaat bij hem.

De Hartog is voor nu in ieder geval gereserveerd bij de welkoop. Ze verwachten die 5 november binnen te hebben, maar ik hoop eerder. Heb voor nu de 3.5kg emmer besteld.
Moet ook zeggen. Qua aanschaf prijs is het ook nog eens een mooie prijs. Niet al te duur. Waar ik anders al snel 25euro of meer betaal voor een grote zak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:21

Je moet niet naar de percentages van zetmeel en suikers kijken,maar juist wat je er daadwerkelijk van voert.
Voer met maar 5 procent suiker kan in de werkelijkheid meer suikers zijn als voer met 10 procent, als je van die 1e meer moet voeren. Want een voer met 5 procent waar 500 gram van gegeven wordt is nog altijd meer als 10 procent suiker van 100 gram.
Plus wat er al gezegd wordt, hooi en gras is de grootste 'boosdoener' qua suikers. Daar eten ze het meeste van.

Een vitamine brok moet je wel de aanbevolen hoeveelheid geven, anders geef je dus niet de vitamines en mineralen die ze nodig hebben en voer je het eigenlijk voor 'niks'. Dus per merk kijken naar het advies qua hoeveelheid en dan kan je eens kijken naar de eventuele suikers.
Daarom is het ook niet te vergelijken qua prijs, als je alleen naar de zak kijkt zonder te kijken wat je geeft per dag en hoelang je er dus mee doet. Het ene merk zal misschien wel dat ene handje zijn, het andere merk zal je al 2 of 3 handjes moeten geven.

Samantha89

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:22

Heeft iemand hier misschien gehoord en/of ervaringen met purism vitamine en mineralen mengsel?

Afbeelding

Ik zit te verzinnen om dit een keertje te gaan proberen. Maar er wordt gezegd dat je het niet met producten waar al mineralen en spoorelementen in zitten. Maar dat zit toch eigenlijk in alle voeding tegenwoordig? Ik had ooit gemaild met de vraag waar je dit dan het beste mee kan voeren maar tot op heden nooit antwoord op gehad.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:56

MyWishMax schreef:
Je moet niet naar de percentages van zetmeel en suikers kijken,maar juist wat je er daadwerkelijk van voert.
Voer met maar 5 procent suiker kan in de werkelijkheid meer suikers zijn als voer met 10 procent, als je van die 1e meer moet voeren. Want een voer met 5 procent waar 500 gram van gegeven wordt is nog altijd meer als 10 procent suiker van 100 gram.
Plus wat er al gezegd wordt, hooi en gras is de grootste 'boosdoener' qua suikers. Daar eten ze het meeste van.

Een vitamine brok moet je wel de aanbevolen hoeveelheid geven, anders geef je dus niet de vitamines en mineralen die ze nodig hebben en voer je het eigenlijk voor 'niks'. Dus per merk kijken naar het advies qua hoeveelheid en dan kan je eens kijken naar de eventuele suikers.
Daarom is het ook niet te vergelijken qua prijs, als je alleen naar de zak kijkt zonder te kijken wat je geeft per dag en hoelang je er dus mee doet. Het ene merk zal misschien wel dat ene handje zijn, het andere merk zal je al 2 of 3 handjes moeten geven.

Interessant! Ik heb altijd geleerd en al helemaal in de bijna 11 jaar dat ik Asfaloth heb dat ik juist wel op het suiker en zetmeel moet letten van voer merken/balancers. Heb dit jaar van DePaardentherapeut op insta ook nog eens geleerd (privé toen we heel even met elkaar via DM spraken) dat ik met Asfaloth zelfs niet boven de 7% suiker mag zitten met voer zakken/merken, maar laat al dat voer onder de 7% nou net het geen zijn waar die niet goed op reageerd. Dat ik nu zo iets heb van: Dit word hem niet. Ik moet verder kijken en speuren naar wat beter bij ons past, maar dan zie je door al dat voer het voer soms ook niet meer. De keuze is reuze dan.
Een voedingsdeskundige die bij De Paardentherapeut de opleiding heeft gedaan daarvoor en fijn mee denkt komt niet verder dan metazoa. Super lieve meid overigens en hele fijne ervaring mee, maar dan is die richting het gewoon niet voor mij en Asfaloth.
Dan ben ik blij met de tips hier in het topic! Maar ook met nieuwe informatie zoals die van jou MyWishMax.

Van de Hartog moet ik iets meer voeren dan de Metazoa, maar niet schrikbarend veel zo te zien. Metazoa Esparcette is 50kg per 100kg lichaamsgewicht en de Hartog geeft op hun website aan dat ze 60kg per 100kg lichaamsgewicht adviseren.
En wat ik in ieder geval van jullie ook heb geleerd (dank daarvoor). Iets minder bang zijn en niet te spastisch doen.
De Hartog is in ieder geval gereserveerd bij de welkoop en die kan ik ophalen zodra ze het voer binnen hebben. Daar ga ik zodra ik die binnen heb eerst mee beginnen en kijken of dat zowel mij als mijn pony's bevalt. De ervaring zal ik hier dan ook zeker even delen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:21

Maar ik snap zulke deskundige niet die alleen naar percentages kijken. Dan ga ik dus wrl aan de deskundigheid twijfelen. Zoals in mijn voorbeeld is het voer met hogere percentages dus het voer waar je minder suiker mee voert.

Je moet juist wel goed erop letten, maar wel op de juiste manier. Suikers moet je als ze al HB zijn geweest niet te makkelijk over denken en dan is nooit voer met hoger als percentage X gewoon echt te zwart wit en heb je dus kans dat je gewoon meer gram suikers voert per dag als met een ander voer. Je kan best op de % suiker en zetmeel letten, maar het wel vergelijken met de grammen wat je daadwerkelijk voert. Zo heb ik al vaker gezien dat mensen 1 bepaald voer wat aan alle eisen voldeed, en zelfs speciaal ontwikkeld was voor het probleem wat die mensen hadden, afwezen vanwege het % en dan ander voer gingen geven waar ze echt veel hoger mee kwamen in suiker en zetmeel. Want van het hoge % voer moest max 500 gram gevoerd worden en van het lage richting of meer dan een kilo.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:25

Helemaal eens. Dat is zo kortzichtig. Je moet kijken naar wat doe feitelijk binnen krijgt en niet naar de procenten.

Heel simpel geef jij een brok waarvan dien 1kg moet en dat is 5% suiker dan krijgt die 50 gram suiker binnen. En dat zie jij dan als goed.

Maar geef je vervolgens een balancer waar 10% suiker in zit dan zie jij dat als iets heel slechts. Maar veel balancers zoals bijvoorbeeld marstall geef je een shet slechts 50 gram. Dus je geeft 5 gram suiker.

Zelfde is voor je hooi. Hooi met 10% suiker is al heel weinig. Geef je daarvan 10 kilo dan eten ze dus al een kilo suiker per dag weg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:43

SansaS schreef:
Helemaal eens. Dat is zo kortzichtig. Je moet kijken naar wat doe feitelijk binnen krijgt en niet naar de procenten.

Heel simpel geef jij een brok waarvan dien 1kg moet en dat is 5% suiker dan krijgt die 50 gram suiker binnen. En dat zie jij dan als goed.

Maar geef je vervolgens een balancer waar 10% suiker in zit dan zie jij dat als iets heel slechts. Maar veel balancers zoals bijvoorbeeld marstall geef je een shet slechts 50 gram. Dus je geeft 5 gram suiker.

Zelfde is voor je hooi. Hooi met 10% suiker is al heel weinig. Geef je daarvan 10 kilo dan eten ze dus al een kilo suiker per dag weg.

Precies dit. Altijd de grammen uitrekenen en nooit alleen op de percentages af gaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:00

Mee eens! Het aantal procent is natuurlijk wel een richtlijn, maar van een balancer is de uiteindelijke gevoerde hoeveelheid suiker vaak te verwaarlozen omdat je er niet zoveel van geeft.

Het verschil maak je dan inderdaad om goed naar je hooi te kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:10

Er zit ook veel verschil tussen de balancers en de hoeveelheid die je moet voeren. Zo zijn er balancers waarvan je 10gr per 100 kg moet voeren, maar ook waarvan je 50-100 gr per 100 kg moet voeren. En dan gaan % echt wel gelden.
Mijn paard is bijvoorbeeld 500kg. Dan voer ik van de ene dus 50 gram, van de ander 250-500 gram. Zit er in beiden 10% suiker + zetmeel, dan krijgen ze bij de ene maar 5 gram suiker binnen, maar bij de ander 25-50 gram. Dus altijd suikers én grammen berekenen.

Maar dan nog, de grootste problemen zitten in hooi en gras wat suikers betreft. Uiteindelijk eten ze daar toch de meeste kilo’s van.

Welke balancer van Agrobs heb je gegeven? Er zijn er meerdere.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:19

MyWishMax schreef:

Is het niet zo dat de meeste voeders de 1 kilo hanteren op alle percentages die getoont worden qua suikers zetmeel vitamine etc

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:36

Ja en dan kun je de % omrekenen naar grammen.
Sommige zetten de waardes deels in % en deels in IE, gram, mg of mcg. Soms per kg, soms perbenodigde hoeveelheid.

Ik ben ook verschillen tegengekomen tussen voervergelijk en de informatie van de leverancier. Maar daar moet ik nog eens dieper indiiken.

Ik wilde mijn invoer vergelijken met de waardes die voervergelijk gebruikt.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:24

MyWishMax schreef:
Maar ik snap zulke deskundige niet die alleen naar percentages kijken. Dan ga ik dus wrl aan de deskundigheid twijfelen. Zoals in mijn voorbeeld is het voer met hogere percentages dus het voer waar je minder suiker mee voert.

Je moet juist wel goed erop letten, maar wel op de juiste manier. Suikers moet je als ze al HB zijn geweest niet te makkelijk over denken en dan is nooit voer met hoger als percentage X gewoon echt te zwart wit en heb je dus kans dat je gewoon meer gram suikers voert per dag als met een ander voer. Je kan best op de % suiker en zetmeel letten, maar het wel vergelijken met de grammen wat je daadwerkelijk voert. Zo heb ik al vaker gezien dat mensen 1 bepaald voer wat aan alle eisen voldeed, en zelfs speciaal ontwikkeld was voor het probleem wat die mensen hadden, afwezen vanwege het % en dan ander voer gingen geven waar ze echt veel hoger mee kwamen in suiker en zetmeel. Want van het hoge % voer moest max 500 gram gevoerd worden en van het lage richting of meer dan een kilo.

Zal je eerlijk zeggen MyWishMax. Er gaat een wereld voor mij open zo en ik begin dankzij jullie te vermoeden waarom Asfaloth problemen had door het eerdere voer wat ik voerde, maar... dat kan ik pas bevestigen wanneer ik mijn pony's over heb gezet op de nieuwe balancer.
Voor nu denk ik vooral: Had ik dit allemaal maar eerder geweten. Wat jij, Daihyo etc. allemaal zeggen. Het klinkt zo logisch!

Wat betreft de suikers daar denk ik er zeker niet te makkelijk over! Geloof mij. Als iemand er op het moment goed op let ben ik het wel. Ook de reden dat ik blijf kijken naar wat die nodig heeft en waar nodig word het management ook gelijk aangepast.
Zoals het nu gaat gaat het gelukkig goed. Het is alleen de juiste passende brok nog vinden. Eerst de Hartog maar uitproberen wanneer die binnen is.

Hebben jullie nog tips/tricks over hoe ik die grammen zelf uit kan rekenen? Zodat ik daar in de toekomst gebruik van kan maken.

Daihyo: Dat klinkt helder, dank je wel! Ik voerde vorig jaar van Agrobs de Natur mineral.
Ik moet er wel bij zeggen dat Asfaloth vorig jaar op de vorige plek nog 24/7 op de wei stond. Op de vorige plek alleen in de winter hooi bijgevoerd kreeg 's ochtends en 's avonds. De hele kudde at daar van. Hooi dat van bemest land kwam.
Hooinetten ophangen was ook geen optie daar. Privé kan ik er iets meer over uitwijden mocht je dat willen. Dan heb je een beter beeld.
Verder een prima plek hoor, maar voornamelijk voor pony's waar het voor geschikt is.
Zijn management is op alle vlakken zo vooruit gegaan nu ik op de huidige plek sta waardoor het nu ook goed gaat met hem.
Nu staan beide pony's 's nachts op de paddock of op stal. Afhankelijk van het weer. Met slecht weer gaan ze op stal.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:18

1kg is 1000 gram.
5,6% van 1kg is dus 56 gram per kg. Als je dan 200 gram moet voeren, dan doe je 0,2 x 56 =11,2 gram.
Dit is simpele basisschool rekenen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 07:07

Hieperdi schreef:
Is het niet zo dat de meeste voeders de 1 kilo hanteren op alle percentages die getoont worden qua suikers zetmeel vitamine etc

Dat maakt toch niks uit in dit verhaal? Dat is pas van belang als je van elk voer precies dezelfde hoeveelheid zou moeten voeren. Dat is niet zo en maakt die percentages alleen gewoon niet heel bruikbaar. Enige wat er gebeurt is dat mensen bepaald voer ontwijken of wegzetten als 'slecht' terwijl het in de werkelijkheid minder suikers per portie heeft als het 'goede' voer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:34

xYaartje schreef:
Hooi dat van bemest land kwam.

Ik weet niet of je met deze opmerking bedoeld dat er door de bemesting extra suiker in het hooi zit, maar dat is ook zeer achterhaalt.
De enige manier om te kijken of je hooi geschikt is. Is laten testen.
En hier op het forum heb ik daar al heel erg veel wisselende uitslagen over gelezen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:51

Belker schreef:
1kg is 1000 gram.
5,6% van 1kg is dus 56 gram per kg. Als je dan 200 gram moet voeren, dan doe je 0,2 x 56 =11,2 gram.

Klopt maar er zijn mensen die dyslexie hebben. Maar ook dyscalculie.

Ahhoewel ik soms ook denk, Jezus zo moeilijk is het niet.
Denken mensen dat ivm taal/zinnen bij mij door de dyslexie

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:24

hagelslag schreef:
Belker schreef:
1kg is 1000 gram.

Klopt maar er zijn mensen die dyslexie hebben. Maar ook dyscalculie.

Ahhoewel ik soms ook denk, Jezus zo moeilijk is het niet.
Denken mensen dat ivm taal/zinnen bij mij door de dyslexie

Precies en ik ben gewoon geen held met rekenen/wiskunde. Nooit geweest ook, maar dat terzijde.
Dank je wel ieder geval voor de tip Belker! Ik ga er mee aan de slag.

Heb ieder geval dankzij jullie allemaal weer een hoop bijgeleerd en mijn dank is groot daarvoor!

Mywishmax: Dat is inderdaad wat er bij mij is gebeurt dat ik veel ander voer door foutieve informatie in het verleden dus als slecht zag. Door jullie weet ik dus hoe het daadwerkelijk zit nu waardoor ik nu ook gewoon weet dat ik uit kan wijken naar ander voer dat beter werkt. Ben dankzij jullie allemaal weer een eind op weg geholpen.

En zodra ik de Hartog binnen heb zal ik ook zeker mijn ervaring hier delen.

MickndRigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:36

Ik had een vraagje, hebben mensen goede ervaringen met de balancer pure trace van pure paardenvoeding?
Mijn fjord heeft ontzettend dunne mest en ik kreeg dit als advies.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:44

van wie kreeg je dit advies? beste is om Astrid zelf te berichten. Zei kan goed helpen. pure trace is een balancer niet zo zeer tegen dunne mest maar volgens mij zitten wel stoffen in die kan helpen tegen dunne mest.

Maar wel een goed supplement ik zelf ga deze ook bij geven als aanvulling op de Vitamine e. Mijn haflinger heeft vitamine e te kort. ondanks goede balancer (de smart balancer) maar waarschijnlijk heeft hij gewoon als indivu meer moeite met opnemen van niet natuurlijk vitamine e ondanks dat die vrij hoog gedoseerd is. Nu geef ik vitamine E natuurlijk erbij van floris. Maar in de pure trace balancer zit ook natuurlijke vitamine e dus ga ik deze uit proberen.

Ik kreeg als advies om ipv smart de equilin balancer te geven.(van iemand anders) Maar die vind ik vrij prijzig. De pure trace balancer vind ik vergelijkbaar met de equilin en is in verhouding goedkoper. Daarnaast wil ik de extra vitamine e alleen bijgeven als hij gewerkt hebt. dus al aanvulling op de dagelijkse vitamine balancer. Dus zo kan ik de smart balancer blijven geven. Alleen is mijn dosering dan wel anders van de pure trace dit in overleg met astrid zelf.

Die van hartog vind ik ook erg interessant is ook iets goedkoper als de smart. Maar had even omgerekend het scheelt 9 euro per maand. Voor 9 euro meer ondersteun ik liever een kleine ondernemer waar ik altijd al mijn vragen bij kwijt kan. En snel antwoord hebt. Maar ook waar ik ik me vrij voel om over te gaan op ander voer.

Met deze heb ik wel goede ervaring https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/

Veendrenkstof werkte bij mijn haflinger ook super goed. Het zijn wel beide producten die je tijdje moet geven en ook even door mee moet gaan als mestwater over is. Mijn ervaring met mestwater is een lange adem hebben... Mijne had ook op en aan mestwater.

ik heb beide prodcuten niet tegelijkj gegeven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:01

Bij dunne mest gaat alleen een andere balancer niet helpen. Beter is om te kijken naar de totale voeding nu en in het verleden en in het totaalplaatje kijken wat je kunt verbeteren.
En inderdaad, dat is een lange adem. Mijn jonge paard heeft lang mestwater gehad. Die heeft tot ze 2 jaar was flink wat te verduren gehad in de darmen. Spoelworminfectie, daardoor meerdere ontwormingskuren, voordroog waar ze niet goed tegen kan, maagproblemen, leverproblemen. Ze is nu 4,5 en is pas een half jaar echt mestwater vrij. Dat heeft dus zo'n 2 jaar geduurd, met een streng voer regime.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:45

Daihyo schreef:
Bij dunne mest gaat alleen een andere balancer niet helpen. Beter is om te kijken naar de totale voeding nu en in het verleden en in het totaalplaatje kijken wat je kunt verbeteren.
En inderdaad, dat is een lange adem. Mijn jonge paard heeft lang mestwater gehad. Die heeft tot ze 2 jaar was flink wat te verduren gehad in de darmen. Spoelworminfectie, daardoor meerdere ontwormingskuren, voordroog waar ze niet goed tegen kan, maagproblemen, leverproblemen. Ze is nu 4,5 en is pas een half jaar echt mestwater vrij. Dat heeft dus zo'n 2 jaar geduurd, met een streng voer regime.

Aanvulling, niet alleen voeding, ook eventuele stress.

Hier van alles geprobeerd omtrent ruwvoer... Tot we gingen verhuizen.
Sinds ze in deze kudde staat en de boel niet kan terroriseren, omdat de kudde dat niet pikt, is haar dunne mest als sneeuw voor de zon verdwenen.

Wij hadden dus een dominantie probleem, vanuit onze merrie zelf. En dat geeft ook stress. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:59

Ja goeie. Stress zorgt ook zeker voor maagdarmproblemen. Ik neem ook altijd het totaalplaatje mee in mijn adviezen. Huisvesting, (medisch) verleden, voeding, training.
Alles hangt heel nauw met elkaar samen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:59

Hier ook erg goede ervaring met de Pure Gut voor dunne mest en mestwater.

Ik ga de Victorious Secret balancer proberen. Equilin is zo ontzettend duur. Mocht het niet werken dan kan ik altijd terug overstappen. Iemand anders ook die overstap gemaakt?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:12

Daihyo schreef:
Ja goeie. Stress zorgt ook zeker voor maagdarmproblemen. Ik neem ook altijd het totaalplaatje mee in mijn adviezen. Huisvesting, (medisch) verleden, voeding, training.
Alles hangt heel nauw met elkaar samen.

Klopt! En soms zit die stress dus eigenlijk mega onlogisch.
Voor mij was het een mega eye opener, omdat ze nooit echt stress vertoonde verder. Alles viel op zn plek toen ze geen stress meer had.