Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:00

Daihyo schreef:
Ik denk dat ik deze keer ook maar een grote zak bestel voor 1 januari ipv een emmer van 10 kg. Ik twijfel om over te stappen op de VS. Ze krijgen nu Agrobs Naturmineral, doen het er goed op. Maar mijn merrie heeft slechte voeten. Dunne zolen. De VS lijkt daar wat beter op aan te sluiten vanwege hoger koper en zink. Alleen ze zijn allemaal niet zo gecharmeerd van de smaak :+
Nu twijfel ik over de VS alleen voor de merrie, die is wat minder kieskeurig, en de mannen gewoon op de Agrobs houden.

De senior mineral van agrobs?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:05

Ik ben nog steeds tevreden over de balancer van Kramer, voor paarden met metabolische problemen. Enige nadeel is dat ze geen (grotere) navulzakken hebben

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:53

Ja de vs is idd denk ik zo’n beetje de hoogste in zink en selenium daarom dacht ik al wel dat die voor jouw Noura zou passen Daihyo.

Ik geef momenteel even helemaal geen balancer maar krachtvoer gemengd met grasbrok voor extra volume en voeding.
T wordt allemaal wel belachelijk prijzig

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:49

Floortje_NL schreef:
Daihyo schreef:
Ik denk dat ik deze keer ook maar een grote zak bestel voor 1 januari ipv een emmer van 10 kg. Ik twijfel om over te stappen op de VS. Ze krijgen nu Agrobs Naturmineral, doen het er goed op. Maar mijn merrie heeft slechte voeten. Dunne zolen. De VS lijkt daar wat beter op aan te sluiten vanwege hoger koper en zink. Alleen ze zijn allemaal niet zo gecharmeerd van de smaak :+
Nu twijfel ik over de VS alleen voor de merrie, die is wat minder kieskeurig, en de mannen gewoon op de Agrobs houden.

De senior mineral van agrobs?

Die vind ik wel interessant, want als ik het zo omreken, zou deze qua zink en selenium bijna hetzelfde bevatten als de VS. Dan zou ik die ook aan de mannen kunnen geven. Dat zijn senioren, dus zou ook nog eens heel prima zijn :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:20

troi schreef:
Dank voor de tips!

Ik ga wat rondmailen en proberen aan proefverpakkingen te komen!

Ondertussen uitgekomen bij vitalbix op timothee basis en dat eet hij goed!
Nogmaals dank voor de tips!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:24

chery schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar wat is er anders in 3/4 schep subli dieetmix klaar zetten of pakken of potje pavo vital? (of welk merk dan ook? )
Is toch dezelfde handeling? :)

Ja voor januari nog maar voer halen.
Scheelt dan ook maar voor even, maar toch.

Ik gaf equilin balancer en basic.
Dat waren verschillende hoeveelheden en kreeg daar nog wat ruwvoermix bij.

Dit voer ik ook, zonder ruwvoermix, maar met een bekertje grasbrok of luzernebrok.
Past samen precies in een bakje van de Ikea.
Ik heb standaard een stuk of 4 bakjes klaarstaan, zodat er voor mijn bijrijdster altijd wat klaar staat en als ik zelf ineens last minute weg zou moeten, er ook altijd iets klaar staat om te voeren.
En als ik op vakantie ga, heb ik gewoon 15 van die vakjes gevuld klaar staan.

Vind het ideaal dat het zulke kleine hoeveelheden zijn, dat ik een hele stapel bakjes klaar kan hebben staan en daarmee ruim 2 weken af kan dekken indien noodzakelijk.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:50

Daihyo schreef:
Die vind ik wel interessant, want als ik het zo omreken, zou deze qua zink en selenium bijna hetzelfde bevatten als de VS. Dan zou ik die ook aan de mannen kunnen geven. Dat zijn senioren, dus zou ook nog eens heel prima zijn :j

Mag ik vragen waarom jij bijvoorbeeld niet zou kiezen voor die van HorseAdds? Die lijkt ook wel te voldoen qua jouw waardes. Ik zit namelijk om dezelfde reden te twijfelen tussen VS en HorseAdds. Krijgen nu ook nog de Naturmineral, maar die lijkt me wat minder geschikt voor het hooiseizoen (staan nu nog op gras).

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:06

SUSANNEx schreef:
Daihyo schreef:

Mag ik vragen waarom jij bijvoorbeeld niet zou kiezen voor die van HorseAdds? Die lijkt ook wel te voldoen qua jouw waardes. Ik zit namelijk om dezelfde reden te twijfelen tussen VS en HorseAdds. Krijgen nu ook nog de Naturmineral, maar die lijkt me wat minder geschikt voor het hooiseizoen (staan nu nog op gras).

Ik heb de horseadds gevoerd, omdat deze op papier heel mooi is. Maar de mijne doen het toch veel beter op agrobs en daarvoor VS. Voor zover ik terug heb kunnen vinden is de horseadds vooral anorganisch opgebouwd.

Agrobs en VS hebben ook een groot deel organische elementen. Vandaar het prijsverschil.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 21:59

Waar heb je dat gevonden? Ik zie juist vooral chelaatverbindingen in de HorseAdds, en die zijn organisch...

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:34

NikkiB1991 schreef:
Waar heb je dat gevonden? Ik zie juist vooral chelaatverbindingen in de HorseAdds, en die zijn organisch...

Ik heb me vooral gericht op de samenstelling van de vitamine's. Want daar liep ik op vast met 2 van de 3 paarden die hier niet op gras komen.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:56

zouden jullie mij tips kunnen geven voor mijn paard?
ik ben opzoek naar een fijne vitamine brok, die zo compleet mogelijk is.

Grote 7 jarige merrie (175cm)
Heeft overgewicht
Staat praktisch stil vanwege een blessure ( zijn aan het opbouwen. zitten nu op 4x per week 30 minuten stap)
Krijgt op de paddock graszaadhooi (waar praktisch niks in zit)
krijgt op stal Hooi wat op dit moment hoog in suiker en energie zit. Zodra deze baal op is.
gaat ze voor zowel de paddock als stal op hooi wat in alles gemiddeld is. Ze krijgt onbeperkt hooi.

ze wordt makkelijk dik en hoeft ook niet meer energie te hebben.
Maar ik vind het wel fijn als ze met de voerbeurten toch wel een maaltijdje heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:07

Kan je het hooi voor op stal niet weken? Dan spoel je iig een deel van de suikers eruit.

Ik geef heel simpel tijdens voerbeurten een handje brok. Gaat er meer om dat ze niet overgeslagen wordt, dan dat het echt veel hoeft te zijn. Verder krijgt ze van mij nog handje muesli en luzerne oid om supplementen te eten en ook weer voor het idee. (Of balancer ipv muesli, ligt eraan of ze helemaal stil staat, of ze dik of goed is en nog meer)
Qua balancer zoek ik er altijd 1 die makkelijk te krijgen is hier in de buurt. De rest van het jaar krijgt ze normaal krachtvoer, dus ze krijgt het enkel als ze stil staat.

Maar voor het te dik zijn is dat hooi ook wel een groot ding.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:04

Kun je op stal ook niet een deel hooi vervangen door het graszaadhooi of door stro?
Qua vitaminebrokje staan er hier genoeg in het topic, of https://www.equinoji.nl/blogs/1840806_b ... op-een-rij
Je zou voor het kauwen en volume ook nog een handje ruwvoermix kunnen toevoegen, dan is ze er nog iets langer mee bezig.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:31

Ze staat op stro. en om haar heen staan paarden die stal ondeugden hebben (die krijgen helaas minimaal ruwvoer). Dus ik vind het wel belangrijk dat die van mij onbeperkt hooi heeft.

Ik bepaal alles zelf kwa voerbeleid op stal dus veel is mogelijk.
Hooi weken kan zeker, moet dit dan lang in het water liggen om echt wat te doen kwa suikers?

als ik graszaad ga mengen met mn gewone hooi gaat ze het graszaad als stal bedekking gebruiken. Ze heeft duidelijk de voorkeur voor het hooi wat hoog in suiker is. En daar ik haar op de paddock alleen graszaad geef heeft ze daar geen andere keuze en eet ze het netjes op :).

zodra mn baal hooi wat hoog in suiker is, op is gaat ze over op goed hooi kwa gehaltes.(over een maand is het op) Het gaat dus puur over een goede balancer waar ze alles uit kan halen.

@mywishmax, als je een handje geeft komen ze dan wel aan de juiste hoeveelheid die ze nodig hebben kwa mineralen en vitamines?

Ze staat nu overigens op Spillers lite & lean balancer. Deze is echt heel erg fijn, maar moeilijk aan te komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:05

Dat handje krijgt ze hier tijdens de voerbeurten van stal. Balancer, wanneer dat van toepassing is, geef ik zelf. Dus ze krijgt alsnog alles binnen, maar krijgt meerdere keren per dag te eten zodat ze niet overgeslagen wordt of zich zo voelt.
In volle werk krijgt ze alsnog weinig van stal en voer ik zelf krachtvoer voor alle mineralen en vitamines. Met blessure/rust een balancer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:52

Aelin schreef:
Ze staat op stro. en om haar heen staan paarden die stal ondeugden hebben (die krijgen helaas minimaal ruwvoer). Dus ik vind het wel belangrijk dat die van mij onbeperkt hooi heeft.

Ik bepaal alles zelf kwa voerbeleid op stal dus veel is mogelijk.
Hooi weken kan zeker, moet dit dan lang in het water liggen om echt wat te doen kwa suikers?

als ik graszaad ga mengen met mn gewone hooi gaat ze het graszaad als stal bedekking gebruiken. Ze heeft duidelijk de voorkeur voor het hooi wat hoog in suiker is. En daar ik haar op de paddock alleen graszaad geef heeft ze daar geen andere keuze en eet ze het netjes op :).

zodra mn baal hooi wat hoog in suiker is, op is gaat ze over op goed hooi kwa gehaltes.(over een maand is het op) Het gaat dus puur over een goede balancer waar ze alles uit kan halen.

@mywishmax, als je een handje geeft komen ze dan wel aan de juiste hoeveelheid die ze nodig hebben kwa mineralen en vitamines?

Ze staat nu overigens op Spillers lite & lean balancer. Deze is echt heel erg fijn, maar moeilijk aan te komen.

Doe dit in elk geval niet langer dan 10min, anders spoel je ook andere voedingsstoffen eruit. Mijn paard werd daar graatmager van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:37

Hoe erg is het als een paard al te dik is en overdag ook nog hooi krijgt wat niet geweekt is? Nee, ik zou het geen uur/uren laten weken, maar voor het afvallen wanneer een dier wel onbeperkt moet kunnen eten en je hooi hebt wat hoog in de suikers is naast nog ander hooi is dat toch een goede optie juist.
Als een paard er graatmager van werd ga ik ervanuit dat er alleen geweekt hooi gevoerd werd en deze al niet meer te dik was? Of er te lang mee doorgegaan is. Maar een te dik paard hooi blijven voeren hoog in de suikers is vragen om andere problemen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:52

Ja klopt, bij mij was het ook niet om af te vallen, enkel voor het stof.
En dat icm een pensionhouder die mij als enige optie gaf om het hooi uren te laten weken en niet erkende dat het paard veel te mager werd _-:(
Los van de suikers wil je ook niet nog meer tekorten oplopen, dus die 10min zou ik sowieso aanhouden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:48

Mijn Px merrie gaat met pensioen en gaat over op ander voer, dus ik heb nog ruim 20 kilo JPGEF Hi Support ter overname (Rotterdam).

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:13

iemand ervaring met de balancer van Hartog?[/quote]

Ben ik ook benieuwd naar! Jammer dat er geen proefverpakking van is. En ik heb ook naar de Hartog comfort gekeken. Dat is een balancer+ruwvoermix als ik het goed heb? Maar volgens mij moet je daar heel veel van voeren qua volume?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:49

Klopt, ik heb de comfort vorig jaar gevoerd omdat die van mij teveel afviel in de winter en ik dat op natuurlijk wijze wou compenseren. Ik voerde een kilo per dag.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:03

Aelin schreef:
zouden jullie mij tips kunnen geven voor mijn paard?
ik ben opzoek naar een fijne vitamine brok, die zo compleet mogelijk is.

Grote 7 jarige merrie (175cm)
Heeft overgewicht
Staat praktisch stil vanwege een blessure ( zijn aan het opbouwen. zitten nu op 4x per week 30 minuten stap)
Krijgt op de paddock graszaadhooi (waar praktisch niks in zit)
krijgt op stal Hooi wat op dit moment hoog in suiker en energie zit. Zodra deze baal op is.
gaat ze voor zowel de paddock als stal op hooi wat in alles gemiddeld is. Ze krijgt onbeperkt hooi.

ze wordt makkelijk dik en hoeft ook niet meer energie te hebben.
Maar ik vind het wel fijn als ze met de voerbeurten toch wel een maaltijdje heeft.

Je zou kunnen kijken naar een vitaminebrok/muesli met wat volume, zoals vitalbix balance+, subli dieetmix etc. Dan geef je voor je gevoel ook echt nog "iets". En verder zou ik het zoeken in het ruwvoer beperken. Een hooinet met 3x3 maas of zelfs 2x2 maas voor de nachten op stal misschien?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:16

In dit topic meer verhalen gelezen over dat paarden op brok x schrokkerig, druk, (levens-)gevaarlijk werden. Waardoor men gestopt is met het voeren daarvan.
Nu krijgt mijn paard sinds twee weken een basisbrok die hoog gevitaminiseerd is. En hij is sindsdien nogal baldadig... Nu zou ik stellen dat, wanneer je een tekort aanvult, je paard meer energie krijgt. Positief natuurlijk. Alleen door het draad gaan en iets te wild gaan spelen hebben we liever niet natuurlijk.
Iemand die dit herkent?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:23

Welke basisbrok en hoeveel krijgt hij ervan?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:00

Op advies da subli ponybrok, laag in energie maar hoger in vit en min. Ik zou graag op een balancer zien maar meneer is nogal kieskeurig.
Krijgt nu een halve schep, naast 1kg basisbrok en fibrebeet