Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:09

Wat merkte je aan jouw paarden en wat geef je nu ?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:48

Muze schreef:
Wat merkte je aan jouw paarden en wat geef je nu ?

Extreem gebruik van de mineralenliksteen, zand likken en slecht verharen.

Ik ben nog een beetje zoekende. Heb een emmertje agrobs senior mineral gevoerd en heb nu atcom nutri-vital staan. In het verleden ook victorius secret gevoerd.

Helaas wil 1 van mijn paarden brokken met organische mineralen alleen uit de hand eten. Zodra ze in de voerbak gaan met wat bietenpulp, grasmix en levertraan olie moet ze het niet meer. Er zal wel een soort reactie ontstaan die een rare smaak geeft. Onhandig is het wel.

Misschien dat ik nog een poging waag met een brokje uit het assortiment van lexa.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:54

Het moeilijke is met ervaringen dat het zo enorm per paard kan verschillen.

Zo lees ik al een paar keer paard eet zand met Marstall. Die van mij doen dat niet.
Maar ja mijn hooi is anders dan van jullie, mijn gras is anders, en dan heb je alweer een ander beeld.

Vaak is het toch ook wel een beetje uitproberen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:08

Dat is het. Elk dier is anders en leeft ook anders, ander ras, ander management…
Sommigen voeren er niets naast, anderen wellicht nog een schep sportbrok…
Ik heb geen sober paard ( meer), mijn vorige reageerde bijvoorbeeld enorm op luzerne / timothee of suikers en zetmeel. Dat is nu niet meer zo’n issue

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:14

Ik geef zo'n jong dier toch graag iets waar iets meer inzit. Ze zijn nog volop in de groei wat net zoveel energie kost als vol in het werk staan bij een volwassen dier. Helemaal als ze ook geen gras binnenkrijgen.
Dus ik zou juist kijken naar iets voor opgroeiende paarden ipv alleen balancer.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:36

Hij krijgt een schep myoflakes bij, magnesium, lijnzaadolie, soms ook nog een beker Nutrimash.
Hij is rond, zit vol in de spieren, glanst erover… energie zat.. ik heb aan niets op dit moment het gevoel dat hij wat tekort komt. En krijg ik dat wel, dan gaat er meer in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:01

Het gaat niet om meer erin, glanzen of meer energie oid. Jonge dieren in de groei hebben bouwstenen nodig om zowel bot als pezen gezond te laten groeien en laten dat nu net de dingen zijn die je niet van buiten kan zien.

En dan vind ik een compleet voer veel geschikter, dan hoef je niet allerlei losse dingen te voeren.

Ik dacht sowieso dat je opzoek was naar een compleet voer en af wilde van alle losse dingen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:04

Ik ben van de oerbalans waar ik ook heel tevreden over was overgegaan op de horseadds. Vind het hoge vitamine e gehalte wel fijn nu ze 27 is.
Ik ben juist geminderd in supplementen nu, ze doet het er wel goed op.

Het is zo verschillend per paard wat goed werkt, het is altijd even zoeken.
Ik voer voor de eiwitten en vetten dan wel de young en breed van vitalstyle bij.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:04

Dat wilde ik in eerste instantie ook, maar aangezien ik na het overlijden van mijn vorige pony nog een enorme hoeveelheid balancer had liggen maak ik die natuurlijk eerst op.
Kan je mij heel concreet vertellen welke bouwstenen hij precies
Mist volgens jou dan?
Afgaande dus op jouw algemene beeld van een driejarige.. want voller hoeft hij niet meer, sterker nog, als je niet wist dat ie 3 was zou je hem dat ook niet geven.
In de uitgebreide balancer zit ontzettend veel, ze hebben non-stop goed onverpakt hooi, hij krijgt zn aminozuren binnen, z’n eiwitten, z’n vetten, maar kennelijk mis ik iets heel belangrijks

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:30

Voor een 3-jarige is in de basis onbeperkt goed ruwvoer + een balancer meer dan prima. Zeker nu in de zomer. Voer eiwitten en vetten bij als dat nodig is of je ruwvoer ontoereikend is. De meeste groei (95%) is hij al voorbij. Het zal vooral om uitzwaren gaan en dan kunnen de eiwitten de spieren mooi ondersteunen.
En als jouw hooi in de basis al goed is, dan hoef je echt niet zoveel anders te voeren.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:35

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:47

Je vindt het zelf al niet voldoende, anders zou je niet allerlei losse dingen bijvoeren. Jouw bericht vatte ik op als dat je nu weer een nieuwe ging kopen, als je het al hebt liggen vond je het blijkbaar al een goede optie. Dus waarom dan nog ervaringen vragen als je toch eerst alles op wilt voeren? En als je wel wat nieuws zou gaan kopen zou ik alsnog voor een volledig voer gaan waardoor je niet alles los hoeft te voeren, zoals je zelf eerst ook wilde. Daarbij is het meeste voer toch wel ontwikkeld om dagelijks te geven en daar zijn de aanbevolen hoeveelheden ook op gebaseerd.

En ja, zonder gras mis je gewoon nog een aantal vitamines en mineralen die je ook met goed ruwvoer niet voert. Naast dat wat goed ruwvoer is voor een sober paard hoeft geen goed ruwvoer te zijn voor een niet sober paard. Maar zelfs met gras heeft een jong paard meer nodig als een volwassen dier. Plus dat verhoudingen belangrijker zijn. Ja, vanaf 3 gaan veel mensen (langzaam) aan over, maar ze hebben alsnog meer nodig en het ligt er ook nog aan of ze net 3 zijn of al ruim, of ze goede jeugd gehad hebben of achterstand, of ze goed ontwormd worden en niet alleen testen wat bij jonge paarden niet voldoende is.

Daihyo, een warmbloed paard van 3 jaar gaat nu niet vooral nog uitzwaren. Die zijn echt nog in de groei en zoals elk paard nog heel wat botten volop in ontwikkeling. Het uitzwaren komt pas later hoor. Nee, ze groeien niet meer keihard, maar groeien nog steeds en nog steeds in ontwikkeling qua botten, gewrichten en dus ook pezen nog. En als je dan ook geen gras hebt moet je dat gemis wel aanvullen. Sowieso bij elk paard.

Het zegt vrij weinig wat dat betreft hoe een paard eruit ziet. En voeding is wel een grote factor bij gezondheid aan de binnenkant. Net als voldoende ruimte en beweging. Bij een ouder paard kan je meer vertrouwen op de buitenkant, bij een jong paard wil je sowieso zorgen dat ze alles binnenkrijgen omdat je van buiten niet ziet hoe ze zich van binnen ontwikkelen. Zelfs bij volwassen paarden ga je tekorten pas na lange tijd zien.

Saaams; altijd fijn iets te winnen! Zou fijn zijn als ze het er goed op doet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:07

Saaams schreef:
Ik ben vandaag gestart met de hippalgo mijten; balancer.

Ik ken wel hun andere producten. Ik heb de zak gewonnen, dus erg benieuwd!

https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-ba ... 20127%2015

Ja,ik had die ook gezien,maar ik vind het te laag in selenium,1,6 mg per kilo.
Liever heb ik zelf een balancer die rond de 10 zit.
Deze geeft ook een vrij hoog gewicht van wat je moet geven, 500 gram voor een paard van 600 kilo.
Dan is zo’n zak zo snel leeg.
maar het kan best zijn dat het supergoed bevalt.iets winnen is altijd goed :D

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:08

Raamzicht schreef:
Kijk eens naar je paard gezond en fit. Volgens mij heeft die hoog in koper zink en wellicht ook magnesium. Discountfuttershop heeft anders nog een fijn magnesium brokje.

JPGEF heeft idd een fijne balancer, die had ik ook in mijn lijstje maar icm met mijn hooi is deze ch:p verhouding te scheef, en trekt deze nog schever waardoor ik bijna op 1,1:1 zit.

Die brokjes zijn een goede tip! Heb ze opgezocht.

Voor nu heb ik dan toch de balancers van Lexa besteld om te testen, de micro en amino, die trekken mijn ch:p verhoding ook iets meer omhoog. Er zit wel toegevoegd ijzer in maar mijn ijzer waarde in het hooi is niet hoog dus ik denk dat het wel prima kan. Had liever zonder ijzer, maar het is niet anders deze balancer sluit op papier het beste aan bij mijn hooi.
Wel dingetje om rekening mee te houden voor mijn drachtige merrie en mss ook handig voor andere dat er bepaalde kruiden in zitten die niet aan drachtige merries gegeven kunnen worden. Voor nu ga ik de balancers dus bij de andere paarden al uit testen, Lexa heeft ook een balancer voor hengsten/drachtige merries zonder die kruiden en ook met verhoogde koper/zink. Als ze in de smaak vallen zal ik mijn drachtige merrie daar ook op laten overstappen.

Zijn er nog andere die een idee hebben voor eiwitten aan te vullen? ik zou liever geen luzerne geven wegens het te hoge ijzergehalte , sojaschroot gaf ik in het verleden altijd extra bij einde dracht/lactatie, deze is wel hoger in fosfor wat niet ideaal is }> maar ik denk niet dat er nog veel extra is? die kokos van purepaardenvoeding heeft daar iemand ervaring mee? Vind beetje gek en onnatuurlijk om dit aan een paarde te gevne :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:53

Voor eiwitten aanvullen geef ik spliterwten. Paard reageert op lucerne.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:59

ik geef nu sinds het nieuw voer uit is van pure paardenvoeding de Smart balancer en ik ben na aantal zakken nog steeds erg tevreden.

ik geef ongv 500 gram per paard. Maar ik vind het fijn dat ik wat meer kan geven zo hoef ik niet persee nog meusli of ruwvoermix er door heen te doen. Nu ga ik wel de fibre uitproberen van de Smart. maar daar krijgen ze niet de hele dosering van. Gewoon zo bekertje van vitalbix voor wat variatie door de brokjes. Maar inprincepe hoef ik het niet te geven. En voor de smaak zeker niet want mijn kieskeurige haflinger met ppid loopt zelf voor de balancer de trailer in haha

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... t-balance/

ik heb ervaring met de kokos. Ondanks dat mijn kieskeurig haf er even aan moest wennen at hij het snel met smaak. Hij krijgt het nu standaard in de winter een halve schep. En meerdere op stal met oudere paarden komen met dat spul de winter door. Ik vind het in ieder geval fijner dan spul van subli senior periores ofzo want die moet lang weken.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:41

Belker schreef:
Voor eiwitten aanvullen geef ik spliterwten. Paard reageert op lucerne.

Hoe geef je dit dan? rauw, gekookt, geweekt? Ik zie niet direct een paard versie dus veronderstel gewoon in de winkel, en zie ook dat je groene en gele hebt :)

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:50

plutolover schreef:
ik geef nu sinds het nieuw voer uit is van pure paardenvoeding de Smart balancer en ik ben na aantal zakken nog steeds erg tevreden.

ik geef ongv 500 gram per paard. Maar ik vind het fijn dat ik wat meer kan geven zo hoef ik niet persee nog meusli of ruwvoermix er door heen te doen. Nu ga ik wel de fibre uitproberen van de Smart. maar daar krijgen ze niet de hele dosering van. Gewoon zo bekertje van vitalbix voor wat variatie door de brokjes. Maar inprincepe hoef ik het niet te geven. En voor de smaak zeker niet want mijn kieskeurige haflinger met ppid loopt zelf voor de balancer de trailer in haha

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... t-balance/

ik heb ervaring met de kokos. Ondanks dat mijn kieskeurig haf er even aan moest wennen at hij het snel met smaak. Hij krijgt het nu standaard in de winter een halve schep. En meerdere op stal met oudere paarden komen met dat spul de winter door. Ik vind het in ieder geval fijner dan spul van subli senior periores ofzo want die moet lang weken.

De nieuwe smart balancer is voor mijn hooiwaardes niet de ideale aanvulling, ch:p en de zink koper zijn veel lager dan bij de Lexa, maar vond het op papier ook een mooie balancer, doch vind ik 500gram weer heel veel, en ik vrees dat de prijs ook weer verhoogd gaat worden (staat nog steeds in korting) zit je toch ook al tegen de 1,5euro per voerbeurt (650kg paard) en voor 10 paarden is me dat net wat te prijzig -O-

ik zou het inderdaad ook enkel geven bij einde dracht/lactatie voor de extra eiwitten. Moet je deze dan ook weken? en hoeveel geef jij daarvan extra? :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:57

ja het moet geweekt worden maar het hoeft niet uren te staan. Ik geef een halve schep aan mijn senior haflinger. Het is natuurlijk wel per paard verschillend.

Wat ik meestal doe is ik pak het eten, Doe er water bij. Ga mijn paarden halen (staan in paddock paradise) afhankelijk of ik ze snel kan vinden of niet haha. meestal 10 min en daarna geef ik het. wel genoeg water bij doen. En even zoeken wat je paard fijner vind de ene vind droger wat fijner de ander wat natter. En ze moeten er zeker in begin even aan wennen. Ik doe het gewoon standaard door zijn voer dan omdat hij maar 1x per dag 'krachtvoer' krijgt

Ik denk dat straks in 2025 alles met de prijs omhoog gaat want voer is nu nog 9% btw en gaat dus naar 21% btw helaas. Of voer niet al duur genoeg is geworden afgelopen jaren...

voor 10 paarden is het ind prijzig. Ik vind voor 2 paarden nog wel gaan.

Nu krijg ik wel salaris verhoging door nieuwe cao maar denk maar niet dat ik er extra van kan sparen omdat alles ook weer duurder wordt haha

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:13

plutolover schreef:
ja het moet geweekt worden maar het hoeft niet uren te staan. Ik geef een halve schep aan mijn senior haflinger. Het is natuurlijk wel per paard verschillend.

Wat ik meestal doe is ik pak het eten, Doe er water bij. Ga mijn paarden halen (staan in paddock paradise) afhankelijk of ik ze snel kan vinden of niet haha. meestal 10 min en daarna geef ik het. wel genoeg water bij doen. En even zoeken wat je paard fijner vind de ene vind droger wat fijner de ander wat natter. En ze moeten er zeker in begin even aan wennen. Ik doe het gewoon standaard door zijn voer dan omdat hij maar 1x per dag 'krachtvoer' krijgt

Ik denk dat straks in 2025 alles met de prijs omhoog gaat want voer is nu nog 9% btw en gaat dus naar 21% btw helaas. Of voer niet al duur genoeg is geworden afgelopen jaren...

voor 10 paarden is het ind prijzig. Ik vind voor 2 paarden nog wel gaan.

Nu krijg ik wel salaris verhoging door nieuwe cao maar denk maar niet dat ik er extra van kan sparen omdat alles ook weer duurder wordt haha

ohja super! ik ga die kokos dan ook maar eens proberen *\o/*

Zo ja ... ik heb daar toch nog niets officieel van gelezen? wel dat ze dit wilden doorvoeren. naar 21%, dan zal ik enkel nog buiten nederland voer inkopen, en dat gaan ze dan ook creëren zou echt een héle domme zet zijn. België is overigens ook alles 6% en niet 9%.. |(

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:18

Maar dan moet je wel zelf naar buitenland rijden. ik woon niet an de duitse/belgie grens dus voor mij is het alsnog goedkoper om gewoon te kopen in NL. Met 2 paarden kan ik geen grote voorraad kwijt. Is met 10 paarden wel anders

Als je online besteld en laat opsturen moeten die buitenlandse bedrijfen ook 21% berekenen las ik ergens.

ik acht de kans groot dat NL wel dit door zet.. Want tja goedkoper kunnen ze het niet maken wel duurder..

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:28

plutolover schreef:
Maar dan moet je wel zelf naar buitenland rijden. ik woon niet an de duitse/belgie grens dus voor mij is het alsnog goedkoper om gewoon te kopen in NL. Met 2 paarden kan ik geen grote voorraad kwijt. Is met 10 paarden wel anders

Als je online besteld en laat opsturen moeten die buitenlandse bedrijfen ook 21% berekenen las ik ergens.

ik acht de kans groot dat NL wel dit door zet.. Want tja goedkoper kunnen ze het niet maken wel duurder..

hét wordt echt onbetaalbaar op deze manier! krachtvoer, hooi, stro...... zo hou je het toch niet meer vol, wat een drama -O-

als je particulier koopt is het idd 21% tarief dan in NL, maar ik weet nu niet welke tarieven er worden doorgerekend je hebt bv equusvitalis (die verzenden van duitsland en hebben ook enkel een duitse btw nummer) bij mij wordt de btw dus wel verlegd. Ik vermoed als je daar besteld nog steeds de DE btw geldig is van het desbetreffende land en niet de NL dat zou je wel eens kunnen proberen? ;( (alsook met BE site?)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:48

Ik weet wel dat mijn stalling per januari flink omhoog gaat helaas. Daarom ook als mijn ouder haflinger er niet meer is komt er geen 2e paard.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:51

plutolover schreef:
Ik weet wel dat mijn stalling per januari flink omhoog gaat helaas. Daarom ook als mijn ouder haflinger er niet meer is komt er geen 2e paard.

Dat snap ik, het is echt vreselijk |( paarden houden zal terug enkel voor de elite worden op deze manier, Mag ik je vragen wat je betaald en hoeveel de verhoging is? (desnoods in prive bericht)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:46