[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:56

SunnyJazz, eerst eens beginnen met meer ruwvoer ! En tanden na laten kijken + wormkuur geven als dat al heel lang geleden is.

Danique1990

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:11

Mijn paard houd ook gewoon niet van eten heb ik soms het idee...

voer laat ze staan voor dr hooi, uiteindelijk eet ze haar hooi ook niet op. Kuil heeft ze een tijdje wel heel goed gegeten maar vind ze nu ook niet meer 'lekker'.. wel is ze helemaal gek van wortels & appels, doet ze echt een moord voor...?

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:52

danique, ben je zeker dat je paard niet ziek is?

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:18

Danique1990 schreef:
Mijn paard houd ook gewoon niet van eten heb ik soms het idee...

voer laat ze staan voor dr hooi, uiteindelijk eet ze haar hooi ook niet op. Kuil heeft ze een tijdje wel heel goed gegeten maar vind ze nu ook niet meer 'lekker'.. wel is ze helemaal gek van wortels & appels, doet ze echt een moord voor...?

Hé dat herken ik !
mijn pony eet biks en wortels enzo wel, maar hooi eet ze amper :?
ook als ze wortel eet dan neemt ze heel kleine hapjes en knoeit heel erg,
dat lijkt me helemaal niet goed dus binnenkort maar naar de tandarts!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:11

ik heb inmiddels te goed uitgevonden waar mijn dikker van wordt... :+
mijn paard wordt nu als 'te dik' of 'moet niet dikker worden' bestempeld, dus ik kan afhaken in dit topic... :D

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:06

Nouvel schreef:
ik heb inmiddels te goed uitgevonden waar mijn dikker van wordt... :+
mijn paard wordt nu als 'te dik' of 'moet niet dikker worden' bestempeld, dus ik kan afhaken in dit topic... :D

Vertel :D of heb ik er overheen gelezen? :o

Mijn paard doet het nu wel aardig op:

- onbeperkt kuil/voordroog

+ 2x daags:

- 1 kilo sportbrok

- Halve emmer gevuld met 2 scheppen bestaande uit slobber en geweekte pulpbrok + 1 schep muesli + halve shep lucerne + klein scheutje zonnebloemolie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:10

:D

lucerne (4 tot 5 voerscheppen per dag, verdeeld over 2x)
compactgras (5 tot 6 kg per dag, overdags in de paddock verdeeld over 2x)
hooi (2 flinke plakken 's avonds)
1 voerschep basismuesli per dag (verdeeld over 2x)
slobber van zemelen, handje muesli en 1/2 Pavo-koek (na het rijden)
supplement: Equilin (2 schepjes per dag)
omega-olie (scheutje door de slobber)

ze ziet er nu na een paar maanden weinig doen door het winterweer echt meer dan goed uit, ik was er helemaal trots op, maar mensen om me heen beginnen nu toch wel te zeggen dat ze zo nog wel kan, maar zeker niet dikker moeten worden...
had zondag een clinic, en die instructeur vond haar toch al wel iets te dik...

dus ik heb de lucerne nu ietsje geminderd, verder verwacht ik dat er wel wat af gaat door het werk wat we weer aan het opbouwen zijn, en anders vervang ik misschien weer wat compactgras door hooi, dat is minder rijk...

maar mijn ervaring is inmiddels wel dat rijker ruwvoer meer doet dan meer krachtvoer geven...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:28

Op het moment ben ik overgestapt op een andere meuslie. Namelijk de cornmeuslie van Marstall.

's morgens krijgt ze 1,5 kilo krachtvoer + 0,5 kilo cornmeuslie. Verder krijgen ze meerdere keren p.d. mengsel van hooi en kuil. 's avonds krijgt ze hetzelfde als 's ochtends. Van ons krijgt ze nog een schep slobber van havens(dietetisch, nee niet dietisch dat dacht ik eerst ook :+) wortels etc. krijgt ze ook.

v.d. winter was ze erg ingevallen voornamelijk bij de flanken. Er kwam ook nog een blessure tussendoor dus voor de spieren was het ook niet bevordelijk. Het paard was niet gewend om in de winter ook zoveel buiten te staan en ik denk dat het haar toch wel heel veel energie heeft gekost. Helemaal als je je bedenkt dat dit paard sowieso moeilijk op gewicht te houden is. Zo zit het er aan... en voor je het weet is het er weer af. Tanden waren/zijn goed, wormenkuur netjes gehad. Gelukkig begint de zomer weer! Hoeven ze zichzelf niet zo op te warmen. Laat de vetjes maar komen 8-)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:57

Wij hebben voor onze 32 jarige oude tjoek
de oplossing gevonden doordat hij geen tanden meer had kon hij geen hooi meer eten.
nu hebben wij merrie en veulen brokken voor hem gekocht en nu na 2 weken zie je al duidelijk resultaat

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:05

Voor ieder die het gevolgd met mijn paard:

Juni 2008 hebben we hem zo opgehaald (voor het hele verhaal zie profiel)
Afbeelding

En deze foto is van gister
Afbeelding

Hij is eindelijk opgewicht en de spieren zijn terug waar ze horen *\o/*

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:22

Ik meld me ook in dit topic.. Ben sinds een half jaartje in het trotse bezit van een mooie Trento merrie van 3.5 jaar en 1.72m hoog.

Ze is bij haar flanken veel te mager, echt een beetje ingevallen. Haar ribben zijn niet te zien, haar buik is goed, het is echt puur de flanken. Ze krijgt: 2 maal daags 1 kilo pavo basis-sportbrok (blauwe verpakking) en een halve schep haver. In totaal 3 kilo per dag. Tevens krijgt ze veel hooi, en staat ze iedere dag op de wei.

En toch blijft ze zo ingevallen. Ik laat haar niet heel zwaar werken, ik train haar meestal 4 keer per week. Ze is trouwens fel en voorwaarts zat, ze hoeft niet nog meer energie erbij.

Ik zit er nu over te denken om haar ook extra bij te gaan voeren met slobber. Een collega had het over senioren slobber, maar kan dat gewoon voor een jong paard gebruikt worden?

Iemand verder nog specifieke tips om een groot jong paard meer bij te laten komen bij de flanken?

Ze is goed ontwormd en haar tanden zijn ook in orde.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:29

mooi opgeknapt is 'ie ymke!

voller in de flanken krijg je ze meestal het beste met goed ruwvoer, mijn merrie is goed aan gaan zetten met compactgras en lucerne...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:56

Bij de flanken kan je idd oplossen door veel ruwvoer. Dus nog meer ruwvoer voeren :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:22

Hier nog een vraagje... Mijn merrie is van zichzelf wat popperig en rank... maar heeft ook de neiging erg slank te blijven, mager zou ik het dan weer niet willen noemen. Teveel brokken enzo voeren gaat niet want het is nogal een druktemakertje, redelijk heet.

Ze krijgt nu 3 x per dag 1/2 kilo brokken (van meer wordt ze te wakker). 5x per dag flinke berg ruwvoer. En na het werken een beetje slobber met vitamientjes. Ik denk zelf dat dit meer dan voldoende is. Wat zou ik haar evt nog bij kunnen geven om nog wat aan te zetten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:50

scheutje olie door het voer misschien, of handje lucerne (of beide)?

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:52

Hier ook een vraagje.. Ik verzorg sinds kort een 19-jarige merrie, zij heeft vroeger altijd op de manege gestaan, en daar ook meegelopen in de lessen. In augustus is zij gekocht door de huidige eigenaresse, en zij heeft er sinds augustus niets meer mee gedaan, de merrie kwam wel dagelijks op de wei. Ze heeft deze winter trouwens zonder deken gestaan. Je kan haar ribben zowel voelen als duidelijk zien.
Ik ben nu rustig beginnen met opbouwen (longeren), maar wat kan ik haar voeren zodat ze wat dikker wordt?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:01

Ik zie dit topic nu pas!

Mijn merrie is goed aangekomen van 2 keer daags krachtvoer.
2 keer daags ruw voer. En daarnaast kreeg ze eerst 2 keer daags 2 kilo pavo slobber met veel lucerne (10 flinke handen per dag dus 5 per keer) en flink wat bieten pulp.
Daarbij suplementen.

Die van mij begon hier toen ik haar kocht in juni vorig jaar.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DQOI36XI.jpg

zomers was ze al goed bij gekomen maar helaas ging ze in oktober ineens weer afvallen al zag het er hier even goed nog beter uit!
Afbeelding

En nu maart (hier zit er nog geen spier op want heeft bijna 4 maanden niks gedaan van de winter)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 10-04-10 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:19

Bietenpulp werkt echt heel erg goed, ook makkelijk weg te krijgen voor wat oudere paarden. De mijne is nog steeds niet dik (zal ze waarschijnlijk ook nooit worden), maar is sinds ze een halve emmer bietenpulp, 1 schep slobber, 4/5 appels, 2 kg musli, 2 kg brok en flink hooi eindelijk niet meer zo eng mager. Ze staat nu sinds 4 weken weer vol in trainen en de spieren beginnen weer mooi terug te komen! Nu hopen dat het gras weer mooi gaat groeien, want daar worden veel paarden toch ook wel dik(ker) van.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:52

Ik weet niet of dit al in het topic staat heb het niet helemaal door gelezen en anders sorry hiervoor.
Maar ik heb als tip gehad voor mij pony want die is namelijk ook aan de dunnenkant, merriebrok te voeren. Als een merrie drachtig is heeft ze meer nodig, en dat zit allemaal in dat voer. Hier worden ze ook niet veel drukker van als je het met mate geeft. Dus merrie brok voeren kan ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:18

Ik had mij hier al eerder gemeld maar ik wil even zeggen dat er vooruitgang is bij mijn paard. De DA was ook geweest en heeft haar gemeten en ze is best flink aangekomen. Ik voer nu ook niet meer zo superveel. hooi eet ze nog steeds heel erg slecht maar soms eet ze het weer goed. Ik voer nu:

O: 4 kiloscheppen grasmix van hartog.
1 kilo maispulp
1 kilo brok
Scheutje olie.

M: 2 kiloscheppen grasmix.
halve kilo maispulp.
Handje brok.

A: 4 kiloscheppen grasmix
1 kilo maispulp
1 kilo brok
soms een scheutje olie.

Verder krijgt ze wel hooi maar eet het nog steeds slecht. Oud hooi wat net niet beschimmeld is eet ze het beste. Verder staat ze nu 4 dagen op het land maar zodra het gaat regenen moet ze daar weer even vanaf ( land is nog niet bemest).

Ik zal even 2 foto's plaatsen. Voor de duidelijkheid, de kale plekken op haar borst komen van een deken en haar haar groeid daar nu weer goed. Ook heeft ze nu een glanzende vacht en is ze best druk geworden en maakt lekker sprintjes in het land. Als ik met haar ga wandelen dan moet ik zelf joggen dus dat komt helemaal goed.

Deze foto is van eind Februari/begin Maart. Op deze foto lijkt ze dikker dan dat ze toen eigenlijk was. Mijn oma was hier net overleden waardoor ik niet naar stal ben geweest. Ik heb geen zin in gemene of banketstaaf opmerkingen over het feit dat ze zo mager is.

Afbeelding

En deze foto is gisteren gemaakt ( 14-04-2010) Je ziet dat haar ribben minder zichtbaar zijn en haar flanken gevulder. Ook heeft ze glans gekregen en is nu aan het verharen ze zit half in haar wintervacht en half in haar zomervacht. Ze is later gaan verharen dan andere paarden op stal.

Afbeelding

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:07

Hallo mensen, ik kom even dit topic binnenvallen.

Wij hebben een pensionstalling en sinds kort staat er een paardje op stal die op dit moment mooi op gewicht is, je kan haar ribben voelen maar net niet zien.

Ze krijgt 1 kg brok en 1 kg muesli per dag, arbeid is om de dag of om de 2 dagen lichte tot matige arbeid, daarnaast krijgt ze ruwvoer.
Het is een rustig paard op zich maar op stal en in de paddock soms ook staat ze letterlijk te stuiteren, als je buiten het gebouw staat zie je steeds haar hoofd boven de muur uitkomen, net alsof ze aan het trampolinespringen is zeg maar.
Ook loopt ze vooruit, achteruit, vooruit, achteruit in de stal.
Ik heb het gevoel dat ze teveel energie krijgt dan voor haar goed is en ze dit op deze manier uit.
Ik heb met haar baasje gesproken en die zegt dat ze dit altijd al heeft gedaan, als ze minder krachtvoer krijgt wordt ze heel snel te dun zeggen ze.

Nu wil ik toch proberen ze te overtuigen/helpen door het paard ten eerste onbeperkt ruwvoer te geven, dit eet ze namelijk goed.
En daarnaast is mijn vraag aan jullie: Wat is een goed voer die het paard op een goed gewicht houd maar niet veel energie geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:07

Dan zou ik gaan voor grasmix of lucerne. Daar blijven ze van op gewicht en geeft niet veel energie. Het is eigenlijk bedoeld als vevanging van ruwvoer maar er zit meer in dan in gewoon hooi of kuil waardoor je krachtvoer kunt verminderen of laten staan.

verder is het ook belangrijk om te weten wat voor brok en wat voor muesli ze krijgt. Cavalor heeft muesli voor hete paarden dus zonder haver en dergelijke en de basisbrok van Subli vind ik geschikt voor paarden die niet echt heet moeten zijn en die lichte arbeid hebben.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:49

Volgens mij krijgt ze basisbrok en muesli zonder haver.
Ik ken paarden die van een klein beetje krachtvoer al knetter worden, nu ken ik dit paard nog niet zo lang, maar het zou maar zo kunnen dat zij er ook eentje is.
Het is gewoonweg zo sneu om te zien.
Vanmorgen stond ze zich suf te stijgeren in de stal. Terwijl ik de paarden om de beurt naar buiten deed bleef ze maar springen (overigens ook als ze gewoon op stal staan met zijn allen) Toen ik haar en haar buurman buiten wilde zetten was ze helemaal aan het dampen. Ik vind het niet leuk om te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:49

Misschien is een pavokoek een optie of het krachtvoer gewoon helemaal weglaten. Een paard heeft het immers niet nodig zeker niet als het weining doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:33

sorry dat ik dit topic een beetje omhoog schop maar ik zou graag tips en adviezen willen.

Sinds vandaag eet mijn paard de grasmix niet echt meer. Ze eet het nog wel maar niet meer met smaak...