[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:40

Welshcobfan schreef:
Zo'n weegmeetlint wil ik voornamelijk om te zien of er wat af is gegaan Nagelbijten / Gniffelen Want ik wil heel graag het verschil zien van nu en over een maand bv Lachen

Je kunt ook een gewoon meetlint (lees rolmaat) nemen en de omvang van je paard zijn buik daarmee meten. Deed ik voorheen zo ook steeds.

Let wel op dat je op dezelfde tijd meet (dus niet ene dag voor de hooimaaltijd en andere keer erna, want dan scheelt het sowieso al in buikvulling), en meet zowel bij de singelplek als wat verder naar achteren (en meet uiteraard ook steeds op dezelfde plek; 10 cm verschil maakt ook al veel verschil in buikomvang). Maar zo zie je wel heel makkelijk en simpel of er wat af gaat of niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:46

Hoe lang moet het meellint ongeveer zijn voor zo'n rolmops?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:11

Als je eentje van 10 meter neemt kom je een heel eind Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:12

hahahahah, kan ik 2 paarden tegelijk opmeten denk ik Haha!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:43

MaaikeUshi schreef:
Stan is in een half jaar tijd van 2.12 omvang (durfde het toen niet eens hardop te zeggen Knipoog Bloos ) naar vandaag 1.93 gegaan, dus bijna 20 cm eraf!
We hebben nu zelfs maar besloten dat hij wel wat extra's mocht dus hij staat zelfs weer op een 1/4 bix (en daarbij nog 1/2 suikervrije muesli per voerbeurt).
Het heeft dus wel heel lang geduurd maar het is wel gelukt .Ik vond het ook wel heel moeilijk want je kunt ze eigenlijk nooit een keer iets extra's geven, als appels of brood, wortels. Hij kreeg wel keurig 3x per dag hooi, maar dat was ook echt alles (plus muesli en supplementen voor zijn (zeg maar eigenlijk tegen zijn) hoefbevangenheid). Zo af en toe na het werk een half boterhammetje of een stukje appel Vingers aflikken
Maar het is denk ik wel een paard die gewoon never nooit niet 100% in een lekker weiland moet staan want dan is hij zo weer tonnetje rond.

In een half jaar toch behoorlijk veel eraf, bij de mijne lukt het nog niet helaas. Was sept 2007 dus 2.13m is nu 2.08m
Schiet dus niet erg veel op. Waar loopt jou paardje overdag, of staat die op stal?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:24

Isabella was een paar jaar geleden 1.70 (ahum; voor een shet).
Nu is ze 1.40 ... Dat is 30 cm minder. Ribben zijn nu goed te voelen. Hoewel ze op sommige plekken nog wel wat te veel vetophoping heeft, hoeft de buikomvang niet minder.
Ik krijg haar op die laatste plekken het moeilijkst 'slank'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:26

Ik zie bij mijn pony echt zo'n hangbuikje ontstaan. Trekt dat nog weg? Nagelbijten / Gniffelen
De billen zijn al een stuk slanker, de nek ook maar die verrekte buik blijft zo bol lijken!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:17

Vulling van de darmen met ruwvoer levert een 'hangbuik' op ... trekt eigenlijk niet echt weg als je paard op gras en hooi staat. Zeker bij een robuust paardenras is vaker sprake van een 'hangbuik' is mijn idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:31

Dus de kans dat het weggaat is ehhh ijdele hoop? Tong uitsteken

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:17

mijn fjord is ook echt te dik. zijn kont is echt erg en zijn buik ook, hoop zo snel mogelijk foto te kunnen plaatsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:24

Zo'n hangbuikje is inderdaad gewoon een buik vol hooi.
Als je twee dagen geen hooi voert dan is die buik weg Knipoog
Maarja, wat maakt het uit Lachen Als je op keuring moet ofzo, oké, dan geef je een paar dagen wat minder, maar voor de rest heeft niemand er last van.

Edit:
Buik mét hooi:
Afbeelding
2 dagen later (een dag voor de keuring), buik zonder hooi:
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:30

Wow! Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:54

Wat een verschil he Haha!
Ja, die van mij krijgt vaak wel een hele baal van 10 tot 15 kilo op in een dag (en nacht). Normaal is zijn buik nog wel wat dikker dan de bovenste foto, daar was ik al langzaam aan t afbouwen naar de keuring

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:58

Dat is echt een groot verschil!

Mijn knol krijgt over de hele dag maar 4 plakken hooi, dus in de winter is hij wel mooi slank Nagelbijten / Gniffelen

Hij is nu al een hele week enorm chagie in de wei... dus tijd voor de stal!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:01

Dat is het voordeel van een uitloopstal Lachen Die van mij kan kiezen waar ie staat. Buiten staat zijn hooibak, maar als ik langs de wei kom zie ik em ook vaak binnen staan suffen met z'n hoofd naar buiten Haha!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:03

ik hoop dat het in winter beetje mooi weer wordt zodat ik flink kan rijden ! en dan kan het dus flink vet verbranden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:06

MysticTinker schreef:
Dat is het voordeel van een uitloopstal Lachen Die van mij kan kiezen waar ie staat. Buiten staat zijn hooibak, maar als ik langs de wei kom zie ik em ook vaak binnen staan suffen met z'n hoofd naar buiten Haha!

Hihi daarom heb ik heb nog in de wei laten staan Haha!
Eenmaal in de stal,wil die er niet meer uit Clown

Maar hij begint nou niet echt vrolijk te worden...
Hmm even denken... nee ik zet hem toch nog niet op stal. Wil nog niet in contact komen met hooi tijdens mijn tentamen tijd. Dus over 2 week mag ie naar binnen. Zet heb wel even op een nieuw stuk gras. Misschien helpt dat voor mijn humeur Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:39

Welshcobfan schreef:
Zet heb wel even op een nieuw stuk gras.

Let je wel op zijn 'bevangenheid' ?! ... gras is op dit moment (koude nacht, veel zon overdag) gevoelig voor fructaan en niet zo geweldig goed voor ex bevangen paarden.

Over hangbuik ... ook de stand van het paard kan bepalen of hij er dik of slank uitziet, zoals ik onderstaand wil laten zien met 2 foto's van Isabella. Eentje gewoon in de wei staand, dikke shetlandbuik; andere (in zelfde periode gemaakt) tijdens een oefening, van een volledig gestrekt paardje ... weinig meer te zien van die buik (ribbenkast zelfs te zien) Haha!

Afbeelding

Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:29

hihi zo zie je de buik en zo is die opeens foetsie! Haha!
Isabella ziet er trouwens goed uit! Lachen

En wat betreft het gras... het is lang en strengelig dus kan niet heel veel kwaad Lachen Bovendien krijg hij ook maar een klein stukje ivm strookbegrazing Lachen

Zit in gras nu nog wel genoeg voedingsstoffen? of moet er toch hooi bij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:35

Ik blijf altijd wat hooi bijvoeren, ook als er genoeg gras is. Hooi is veel ruwer dan gras, en is heel goed voor de spijsvertering en om de darmwand te schuren en zand en wormen en andere rotzooi naar buiten te duwen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:48

@Jomargo
Je schreef
Citaat:
In een half jaar toch behoorlijk veel eraf, bij de mijne lukt het nog niet helaas. Was sept 2007 dus 2.13m is nu 2.08m
Schiet dus niet erg veel op. Waar loopt jou paardje overdag, of staat die op stal?

Wat vervelend dat het zo langzaam gaat (maar alles wat er af gaat is meegenomen, toch?) Stan staat ongeveer 2 uur per dag in een flink grote paddock (echt groot stuk hoor, zeg maar 4 bakken), samen met een maatje. Vooral in het begin heb ik heel veel met hem gewandeld, gewoon aan de lijn, zo'n uur per dag. We hebben hem ook een poos op heel schraal hooi gehad, maar daar ging hij van hoesten dus daarna weer gewoon op kuil gezet. Maar hij kreeg echt weinig hoor, net zoveel als de shetlander. Hij staat voor de rest in de box, gewoon met stro. Het liefst had ik hem dag en nacht lekker op de paddock maar dat gaat bij ons niet. En in een weiland is echt geen optie, want dan is hij zo weer hoefbevangen. Maar hij ziet er erg goed uit en doet het prima. Wat volgens mij ook echt heeft geholpen is hoefcompositum dat ik hem heb gegeven omdat hij last had van een hoefzweer en omdat hij hoefbevangen is geweest. Daar zit magnesium in (zie supplementen) en dat schijnt soms ook te helpen met afvallen. Voor de rest nu geef ik hem gewoon beweging, hij kan het nu ook aan. Zeg maar om de dag 30 minuten behoorlijk pittig longeren / freestyle en 2x per week flink rijden plus nog wandelen. Hij krijgt nu 1/4 bix en 1/2 suikervrije muesli, scheutje omega 3 olie van NAF en natuurmix aangevuld met zeewier plus rozebottel. En dus 3x per dag pluk kuil.

Sterkte met het afvallen, ben echt superblij dat het bij Stan nu goed gaat.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:46

Even een vraagje... Ik voer nu gewoon hooi, maar zou eventueel een aantal grote balen voordroog inslaan voor de winter omdat dit goedkoper komt (heb 3 paarden, dus ben snel 2 à 3 baaltjes per dag kwijt).
Kan dit veel kwaad voor een pony die nogal snel aankomt? Ik ben nu afgebouwd naar 200 gram cavalor pony, 2 worteltjes en 5 plakken hooi per dag...
Kunnen ze van wortels dik worden trouwens? Dan heb ik het niet over 1 worteltje, maar 2 kg ofzo?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:14

wortel bevat veel suiker, dus ja, daar kunnen ze dik van worden Ja

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:25

Dana01 schreef:
wortel bevat veel suiker, dus ja, daar kunnen ze dik van worden Ja

Dan hoop ik echt dat ze nu eindelijk wat gaat vermageren want ze kreeg al bijna niks van krachtvoer en toch bleef ze maar bijkomen...
Pfff, dan heb je paarden die 2 1/2 kg per dag binnen krijgen en nog niet dik worden Huilen van het lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:40

mijn paardje krijgt niets, alleen hooi en een halve pavo koek voor de eventuele vitamientjes.... verder momenteel de hele dag weide met graaskorf, en bij gebrek aan een trailer geen arbeid