Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:49

[***] schreef:
Ik heb er geen idee van, geen ervaring mee, vandaar de vraag ;)
Aan de voorkant van de zak staat "1 deel slobber, 2 delen water" dus vraag ik mij af hoe je dat moet doen.

Ik doe het echt op het oog. Doe er water bij zie ik later dat het nog erg droog is doe ik er nog wat bij.
Zie je vanzelf en verschilt ook per paard wat ze lekker vinden een wil het graag erg nat en andere weer wat droger

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:50

Met 1 schep slobber op 2 scheppen water zit je sowieso goed. Als het te waterig is kan je een keer een voerschep van de slobber afwegen. Als je de standaard (vaak gele) voerschep hebt dan is hij 1.5L. Maar ga er maar vanuit dat hij dat wel kan opnemen. Een kg brokken neemt al 3L water op. Bij bietenpulp en seniores priores is het goed als het een droog rulle substantie is. Maar van slobber weet ik niet of dit voldoende is. Meer water kan sowieso geen kwaad.

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:53

Ik heb andere scheppen, zijn groene scheppen en ik dacht dat de kleine 500 gram was en de grote 2000 gram ( maar ligt er natuurlijk aan wat je schept of dat daadwerkelijk zoveel is ;) ).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:56

Dan wordt het inderdaad een keer wegen. Ik heb de voerschepinhoud gewogen door hem eerst leeg te wegen en daarna volledig te vullen met water, het verschil in kgs is het aantal liter dat de schep bevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:06

Morgen eens wat experimenteren en afwegen inderdaad en dan weten we het meteen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:24

Ik heb voeradvies gevraagd omdat mijn paard in zowel vet als spieren mag aankomen.
Uit alleen vitalbix dc icm onbeperkt voer haalde hij niet genoeg. Hij kreeg al lijnzaadolie bij wat we op gaan voeren, hij krijgt nu ook nutrimash en lucerne van vitalbix.

Helaas gaat hij schuren op de lucerne. Deed hij bij de van hartog ook. Wel balen, want het is een mooie vorm van eiwitten geven.
Meerdere die dit hebben?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:31

Jotoma schreef:
Ik heb voeradvies gevraagd omdat mijn paard in zowel vet als spieren mag aankomen.
Uit alleen vitalbix dc icm onbeperkt voer haalde hij niet genoeg. Hij kreeg al lijnzaadolie bij wat we op gaan voeren, hij krijgt nu ook nutrimash en lucerne van vitalbix.

Helaas gaat hij schuren op de lucerne. Deed hij bij de van hartog ook. Wel balen, want het is een mooie vorm van eiwitten geven.
Meerdere die dit hebben?

Die van mij willen ook wel schuren op te veel of te snel opgebouwde lucerne helaas. Overweeg nog iets van esparcette oid te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:35

Hier ook eentje die gaat schuren van luzerne :j Dit had hij bij Hartog en daarna ook bij een gewone luzernebrok (huismerk zeg maar) maar ik weet niet of daar melasse in zat want dat kan ook het probleem zijn. Luzerne zonder melasse nog niet geprobeerd, hij heeft wel krachtvoer waar ook luzerne in zit maar daar heeft hij geen last van. Zal dus ook wel met hoeveelheid te maken hebben inderdaad.

Nu gaan we dat krachtvoer vervangen door vitalbix daily (en yht) dus ben eens benieuwd ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:44

Ik ben begonnen met een handje en na 2 dagen op 200gr ging het mis. Dat is dus niet echt een enorme hoeveelheid :')

De luzerne die in de active+ zit gaat wel goed, maar daar kreeg hij ook maar 100gr van. De hoeveelheid lucerne is daarin dus redelijk te verwaarlozen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:53

Jotoma schreef:
Ik ben begonnen met een handje en na 2 dagen op 200gr ging het mis. Dat is dus niet echt een enorme hoeveelheid :')

De luzerne die in de active+ zit gaat wel goed, maar daar kreeg hij ook maar 100gr van. De hoeveelheid lucerne is daarin dus redelijk te verwaarlozen.

200g is hier ook al echt te veel.
Heel onhandig voor een paard wat wel extra eiwitten kan gebruiken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:02

Ja klopt, vooral omdat je met 1 a 2 kilo pas op voldoende verteerbare eiwitten zit (mits er niets wordt bijgevoerd).
Hoe heb jij het opgelost Azmay?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:08

Jotoma schreef:
Ja klopt, vooral omdat je met 1 a 2 kilo pas op voldoende verteerbare eiwitten zit (mits er niets wordt bijgevoerd).
Hoe heb jij het opgelost Azmay?

Opgelost is een groot woord, heb nu een enorm mengsel van voer wat ik geef en heb nu om te proberen ook (paarden) wheypoeder.

Het lijkt wat te doen maar het is nog te vroeg om het zeker te zeggen. Sinds dit jaar kan mevrouw ook ineens super slecht tegen gras maar gelukkig kan ze op een dag wel 2 uurtjes hebben dus dat scheelt vast en zeker ook wat.
Spierloos kontje een paar weken terug:

Afbeelding

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:10

Pfff...Lees dat er veel paardem van lucerne gaan schuren.
Ik ben het voeradvies aan het opvolgem, maar ponylief is geen deken sloper maar nu echt de eme deken naar de ander.

Zal eens contact opnemen met vitalbix

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:13

Ik heb van te voren aan Simone van Vitalbix gevraagd of het aannemelijk was dat mijn paard opnieuw zou schuren. Zij verwachtte van niet en dat het de vorige keer kwam door de melasse in die van hartog. Ik dacht zelf niet dat het daardoor kwam omdat een kilo brok met melasse ook verdraagd.
Dus het zal toch iets vd lucerne zelf zijn denk ik.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:21

Heb al een.mail uitgedaan

Jammer is alleen ik heb altijd bakjes klaar staan. Zit poeder in dus weggooien is zonde! Als.die op zijn, stop ik even met de lucerne en kijken hoe of wat!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:16

Ik geef van de slobber 1 schep slobber en 1,5 schep water

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:58

Jammer dat Vitalbix in hun voeradvies niet verder komt dan hun eigen produkten. Want het assortiment is maar klein. Als je paard niet tegen luzerne kan (en dat zijn er veel) moet je dus naar een ander merk kijken.
Kijk eens op voervergelijk.nl naar een eiwitrijk luzernevrij produkt.
Ik overweeg Pure.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:09

Mara2000 schreef:
Jammer dat Vitalbix in hun voeradvies niet verder komt dan hun eigen produkten. Want het assortiment is maar klein. Als je paard niet tegen luzerne kan (en dat zijn er veel) moet je dus naar een ander merk kijken.
Ik overweeg Pure.

Is ook vrij logisch toch? Zij moeten er zelf aan verdienen.

Ik koop de slobber en de lucerne elders omdat die een stuk goedkoper is en toch vergelijkbaar.
De lijnzaadolie koop ik wel bij hun die is even duur en lijkt me heel degelijk.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:19

Azmay schreef:
Mara2000 schreef:
Ik overweeg Pure.

Is ook vrij logisch toch? Zij moeten er zelf aan verdienen.
.

Tuurlijk, maar is het een voeradvies wanneer je maar 3 produkten hebt en alleen die adviseert? Vind ik dus niet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:41

Mara2000 schreef:
Ik overweeg Pure.

Heeft ze bij mij niet gedaan.
Mijn paard eet geen lucerne.
Ze heeft toen als extra ruwvoer speedibeet aangeraden

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:45

Speedibeet eet de.mijne als enige helemaal niet.

Verder heb ik ook van diverse merken advies gekregen in mijn voeradvies.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:46

Ik ben ook sinds week of 2 over op ander merk omwille van de luzerne maar het is meer een proef of de jeuk daarvandaan komt.

Ik ben over op de Victorious Secret 200 ook bij pure paarden voeding vandaan.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:55

Ik wilde graag overstappen op puurpaardenvoeding.nl, heb het tot 2x toe geprobeerd. Maar dat eet ze gewoon echt niet op, zelfs niet als ik het meng, dus dat is wel jammer!

Ze heeft ook vroeger van Meijten de Quatro gehad, dus ik ben eens aan het kijken voor ander voer...
Alleen twijfel wat mijn merrie goed doet!

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 6/quattro/

Pavo valt eigenlijk al voor mij af, vanwege de verstopte suikers.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:01

Ik heb vooralsnog ook alleen advies van eigen merk gekregen. Maar gister gemaild over de lucerne.
Benieuwd wat er nu komt voor advies.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:39

Jotoma schreef:
Ik heb vooralsnog ook alleen advies van eigen merk gekregen. Maar gister gemaild over de lucerne.
Benieuwd wat er nu komt voor advies.

Ik heb ook gemaild inderdaad.
Ben gewoon voor nu even voeradviezen aan het vragen bij diverse... Gewoon uit intresse.

En mocht het wel van de lucerne komen, wat ze eerder ook heeft gehad, en toen niet schuurde, dan blijf ik alsnog gewoon bij het voer wat ik nu voer, doet mijn paard het uiteindelijk toch gewoon goed en netjes op! :)