Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:53

Ik dacht gisteren op jumping mechelen wel een emmer bij de stand mee te nemen op de terugweg, maar toen waren de pavo-mensen al gaan slapen. :=

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:22

fargo schreef:
polleman schreef:
Heb een proef Emmer gehaald,
Mijn paarden lusten het niet zelf mijn kliko die alles eet lust het niet,
Heb het aan 6 paarden gegeveb allemaal trekken ze de lip er voor op of proberen het en dan gaat ze flemen ben blij dat ik geen grote zak gekocht heb

De mijne lusten het de eerste dag ook niet eigenlijk. Ik had het in een open emmer en met te veel water gemaakt.

Tot ik het in een afgesloten emmer maakte met
echt heet water, half uurtje laten staan en geven evt nog met klein beetje mueslie er over heen en daarna was het klaar.. Nu eten ze het gewoon op en bedelen ze er om.

Ik ga het dan morgen gewoon nog keer proberen heb toch nog 3 kleine zakjes liggen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:27

Die van mij lijkt er na twee weken proberen nu doorheen te zijn. Hij begon het nu te eten. Vandaag had hij zijn bak snel en ook nog helemaal leeg. Als je het graag wilt gaan voeren, dan nog even volhouden dus ;)

Ik doe er wel brok, muesli en een beetje lucerne door.

In het begin heb ik er een klein beetje honing in gedaan om hem te motiveren om het te eten. Blijkbaar heeft dat gewerkt ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:29

Ik geef het mijn merrie ook gemengd door haar senior priores heen

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:17

@SecretLIN: waarom geef jij het door de Seniores Priores heen (ik vraag het omdat je dan toch nog iets voert wat langer moet weken). Ik zit nl nog te twijfelen of ik overstap (van SP op Speedibeet).....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:28

polleman schreef:
fargo">>>>
[quote="polleman schreef:
Heb een proef Emmer gehaald,
Mijn paarden lusten het niet zelf mijn kliko die alles eet lust het niet,
Heb het aan 6 paarden gegeveb allemaal trekken ze de lip er voor op of proberen het en dan gaat ze flemen ben blij dat ik geen grote zak gekocht heb

De mijne lusten het de eerste dag ook niet eigenlijk. Ik had het in een open emmer en met te veel water gemaakt.

Tot ik het in een afgesloten emmer maakte met
echt heet water, half uurtje laten staan en geven evt nog met klein beetje mueslie er over heen en daarna was het klaar.. Nu eten ze het gewoon op en bedelen ze er om.[/quote>>>

Ik ga het dan morgen gewoon nog keer proberen heb toch nog 3 kleine zakjes liggen

Ik heb bij de mijne echt maar minimaal wat mueslie erbij gestrooid de eerste 2 dagen dacht ik en daarna was het eigenlijk al niet meer nodig.
Het wordt echt lekkerder en beter klaar in een afgesloten emmertje, desnoods doe je iets van tupperware met deksel erop of ander emmertje maar door het afsluiten gaat het sneller en wordt het anders op de een of andere manier ..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:44

Misschien moet ik dat afsluiten ook nog maar een keertje proberen dan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:07

Theedoek er over werkt ook als afsluiting. En sommige paarden vinden voer smakelijker met een beetje zout er door.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:24

turtlelito schreef:
@SecretLIN: waarom geef jij het door de Seniores Priores heen (ik vraag het omdat je dan toch nog iets voert wat langer moet weken). Ik zit nl nog te twijfelen of ik overstap (van SP op Speedibeet).....

Nou meer omdat ik de speedibeet voor mijn 30 jarige ruin had gekocht maar die heb ik helaas moeten laten inslapen zit hier dus nog met flink wat speedibeet en sp dus meng het maar voor mijn merrie ik zet savonds klaar voor smorgens en dan smorgen weer voor savonds (heb haar aan huis staan) maar ik zou niet overstappen zelf.. als dit op is hou ik alleen de sp vind de speedibeet toch erg saai mijn merrie eet het zo trouwens ook niet ( en ik heb een fjord die bijna alles eet, mijn ruin at het ook haast niet moest het voor hem ook mengen)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:55

Hier vandaag een zak gekocht, ze eten het allemaal, behalve mijn hengst :+ Maar dat is toch al en pietlut wat betreft het eten. (wil ook geen slobber eten )
Het lijkt mij ideaal voor m'n merrie, die heeft straks weer en veulen aan de voet en heeft de neiging om nogal snel in te vallen na een maand of 3, ongeacht wat je voert.... Gewone bietenpulp is hier moeilijk te krijgen dus dit leek me handig :D

Ik ga ook een proefzakje aan m'n zus geven voor haar bejaarde welsh die ook vrij snel in valt ;)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:00

Net twee proefzakjes ontvangen van een bokker, zo leuk dat er nog zulke lieve mensen bestaan :):) Pony zal er blij mee zijn!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:42

Mijn paardjes eten het goed.
Ze hebben even moeten wennen aan de smaak beetje saai denk ik.
Mix er beetje C4L doorheen ;-)

De grote merrie ziet er echt beter uit als ze het krijgt. Minder opgeblazen maar wel.combi met een ander supplement
Onze C pony is Eindelijk van zijn Diarree af door de SB.
Dit is voor ons een blijvertje in het rantsoen...

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:46

Mijn zeer kieskeurig paard vond het eerste proefzakje wel aardig lekker, maar toen ik haar het de 2e keer wilde geven keek ze me aan alsof ik ze wilde vergiftigen :+ 8)7

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:55

Ik heb net proefzakje meegenomen in de winkel, maar als ik het goed begrijp is het hetzelfde als bietenpulp in brokvorm alleen is het sneller klaar of zijn er nog toevoegingen in speedibeet die niet in de bietenpulp zitten?

geef nu gewone bietenpulp met wat meusli.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:59

Het is ongemelasseerde snelweek bietenpulp. Er is dus geen suiker toegevoegd en is sneller klaar. Als suiker en weektijd geen probleem zijn kan je gewoon gewone bietenpulp blijven voeren.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:12

dus in de gewone bietenpulp zit meer suiker als in de speedibeet.

voer al jaren bietenpulp bij in de wintermaanden, maar vind het altijd zón gedoe omdat het langer moet staan moet ik niet vergeten het klaar te zetten en dat gebeurt nog weleens vandaar dat ik verder aan het kijken ben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:44

Dan is de speedibeet ideaal CoRiNa

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:30

Voer hier dus ook pulpbrokjes, die week ik in warm water, dan kan ik het gewoon klaarzetten als ik bij stal kom, en als ik wegga (ben er meestal wel uur of 2 :+ ) is het echt helemaal 'uitgezet' en nog lekker warm. Dus snap het gedoe over dat pulp weken zo'n gedoe is niet zo....

Daarbij is het weer een extra bewerking over de pulp waarvan ik me afvraag of dat nu wel nodig is.

Vind het dus al met al een verkooptruc om extra winst te behalen over iets wat feitelijk geen probleem is :7 ?
Koop een zak a 20 kg pulpbrokjes van Mijten voor 10.50 Euro en doe daar met ruim een maand mee met twee D pony's ....

Geef de pulp trouwens als extra erbij als ze hebben gewerkt en dan meng ik het met nog wat zemelen en hier en daar wat wortel/appel. Vinden ze erg lekker :9

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:58

Ik zou dus denken dat het "minder bewerking" is. De meeste pulp wordt in brokjes verwerkt met melasse als lijmstof. Dit zijn gedroogde vlokken, zonder de melasse.

Maar je hebt gelijk, het prijsverschil vind ik ook groot. Ik blijf wel bij mijn kwikbeet van D&H, wat volgens mij net hetzelfde product is in een ander jasje. Als je géén suikers kan voeren dan kies je voor een melassevrije pulp. Mocht ik dit niet moeten doen... dan bleef ik waarschijnlijk ook bij de "normale" bietenpulp.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:47

Is de kwikbeet even duur??
Heb daar lang naar gezocht, maar waar het te koop I. Ligt vreselijk uit de route voor mij.
Pavo is op veel plaatsen te koop ;-)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:50

kan nergens terug vinden wat het verschil is met suikers...

speedibeet zegt 5%, maar de bietenpulp brokjes die ik nu het zegt 3% melange maar geeft niet aan hoeveel suiker er verder in zit. weet iemand dat hier?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:41

Kwikbeet van d&h is 19,90 voor 20 kg..Dan is die van pavo toch goedkoper,of ben ik nou gek??

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:05

Op voervergelijk staat dit: Speedibeet 11,95 voor 15 kg en Kwikbeet 17,75 voor 20 kilo. Scheelt 9 ct per kilo (Kwikbeet dus iets duurder)

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /kwikbeet/

Ik heb nu Kwikbeet, maar ik ga nu weer eerder naar mijn Pavo leverancier en neem ik de Speedibeet mee.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:42

Voor de speedibeet moet ik een heel eind omrijden, de kwikbeet komt met mijn "normale gestelling" bij D&H thuisgeleverd. Omdat mijn "gewone" leverancier op rust is, heeft de leverancier besloten om mijn bestellingen dan maar gewoon "aan huis" te leveren. Ik bestel altijd voor meerdere maanden, dus ik zal nooit een bestelling plaatsen voor 2 zakjes...
Dit is voor mij de reden dat ik bij de kwikbeet blijf.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:58

Kwikbeet is bietenpulp in brokvorm?

weet niet welk merk ik heb maar ik betaal €20 voor 25kg.

iemand die antwoord weet opmijn vorige vraag?