Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:50

Dan probeer je het in de slobber te doen of met appelmoes vermengen.
Die van mij at het eerst ook niet maar nu gewoon over de biks heen met een scheutje zonnebloemolie.

Ladyson

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:33

Ik kan haar niet zo maar iets extra's erbij geven omdat ze op een dieet staat gemaakt door voedingsdeskundige. Ik gebruikte eerst water, nu zonnebloemolie maar in beide gevallen wil ze het niet meer. Ze krijgt het bij haar brokken, maar ze krijgt heel weinig brokken dus de verhouding is weinig brok en veel poeder.. Ik snap wel dat ze het niet wil eten. Ze krijgt al de helft van de aanbevolen hoeveelheden poeder dus nog minder geven is ook geen oplossing. Ik denk dat ik lucerne bij ga geven in haar bakje, dan zijn de verhoudingen beter en lucerne bevat weinig suikers zover ik weet.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:18

Als je magnesium citraat zou voeren hoef je niet veel te voeren en werkt Veel beter.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:42

Ik geef ook magnesium citraat. Van Equilin.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:05

wendyke schreef:
Als je magnesium citraat zou voeren hoef je niet veel te voeren en werkt Veel beter.

mag ik vragen of het nog uitmaakt of ik die koop van paardendrogist eigen merk of die
van groene os?

wil het gaan proberen. niet omdat mijn paard zo heet is maar hij blijft de harde manenkam houden
in de winter ivm zomereczeem.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:08

Ik heb die van groene os, maar nog geen ervaringen.
krijg hem vandaag binnen en ga dan meteen mee beginnen :j

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:49

Ik voer magnesium citraat van phamehorse. Ik merk wel verschil

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:21

wendyke, verschil tussen? Pharmehorse(0,8 gram magnesium/5 gram) en Groene Os (0,9 gram magnesium/5 gram) - die laatste heeft iedergeval een hogere concentratie ?!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:22

verschil tussen of ik het wel of niet voer. :) Ik heb die van groene os nog nooit gehad mijne staat er nog maar z`n 2weken op .

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:06

Citraat zou wel schelen ja, maar ze krijgt ook nog poeder Selenium dus het blijft gewoon vrij veel op 150 gram brok..

EDIT: Ik moet zeggen dat ik het prijsverschil van €1350 per 20kg ook wel laat meewegen in de beslissing om geen citraat te kopen.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 13-01-14 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:14

Ladyson schreef:
Ik kan haar niet zo maar iets extra's erbij geven omdat ze op een dieet staat gemaakt door voedingsdeskundige. Ik gebruikte eerst water, nu zonnebloemolie maar in beide gevallen wil ze het niet meer. Ze krijgt het bij haar brokken, maar ze krijgt heel weinig brokken dus de verhouding is weinig brok en veel poeder.. Ik snap wel dat ze het niet wil eten. Ze krijgt al de helft van de aanbevolen hoeveelheden poeder dus nog minder geven is ook geen oplossing. Ik denk dat ik lucerne bij ga geven in haar bakje, dan zijn de verhoudingen beter en lucerne bevat weinig suikers zover ik weet.

Lucerne ligt eraan welk merk. Veel hebben melasse, dus suiker toegevoegd.

Ik had ook moeite met het binnen krijgen van de magnesium. Heb het eerst gemengd met lijnzaadolie. Dat vind ik ook nog terug. Ze krijgen het bij compact gras en force. Ze krijgen ook vit e+selenium, dus idd veel op een klein beetje voer.

Nu heb ik speedibeet gekocht. Ook geen melasse en laag suiker. Qua calcium/fosfor verhouding moet je er ook mee oppassen, net als lucerne, maar dat is pas bij hogere hoeveelheden.

Ik had om te proberen maar een klein beetje gegeven. 1e dag aten ze het meteen op, 2e dag waren ze al iets minder enthousiast. Maar bij de gewone hoeveelheid zullen ze de poeders minder proeven.

Voor stal zet ik compact gras met beetje force en lijnzaadolie klaar. Als we er zijn maak ik dit klaar. Nu ook een kuurtje vlo zaad erdoor.

Wat voor brok geef je? Dan kun je daar nog een handje van bij doen voor de smaak. Ik heb geen brok, dus even zien hoe het verder loopt.
Doe er nu wel compact gras bij en gister heb ik het op het hooi gegeven.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:23

Ik vind het moeilijk om lucerne van merken te vinden. Ik heb nu ontdekt dat het bij pavo Daily Plus heet en bij Hartog lucerne-mix. Ik wil het invullen op voervergelijk.nl maar dan heb je de precieze naam nodig. Hartog Compact Grass komt goed naar voren, daar heb ik nu een topic voor geopend. Ik kan weinig ervaringen vinden.

Ik geef de vitaminebrok van Treurniet, ontzettend laag in alle waardes. Alleen dit krijgt ze eigenlijk al te veel, ze heeft dit niet nodig maar ik wil haar ook niet niks tijdens de "biks voerronde" op stal geven. Lucerne enz. is nog lager qua waardes dus dan vul ik liever haar bakje hier mee aan..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:33

Veel lucerne bevat melasse. Op de site van HugHo kun je bijv kijken of er een dealer bij je in de buurt zit, die heeft melasse vrije lucerne.
Of Agrobs.

Ik heb lang gezocht naar een ruwvoermix. Ze kregen eerst nog de vito van Marstall, maar ik wilde helemaal niks meer geven waar ik niet 100% achter sta.
Compact gras geef ik in kleine hoeveelheden. Het is een dikmaker en bij grote hoeveelheden zouden er paarden zijn die slokdarmverstopping hebben gehad. Maar persoonlijk vind ik het mooi van structuur. Ik gaf het eerst erbij en nu alleen nog maar dat.
Het is heel licht, dus qua gewicht krijgen ze niet veel. Oudere merrie krijgt bakje van 500gr per x helemaal vol, de d-pony een half bakje en de shet een handje.
's avonds doe ik het nu nog bij de speedibeet.

Voordelen van de speedibeet vind ik dat het goed is voor de darmflora en je er iets doorheen kan mengen. Ik wilde ook een lucerne, maar omdat daar vaak melasse in zit of ik ver moet reizen, heb ik dit geprobeert. Ook wat meer eiwitten, dus even zien hoe het gaat.

Als je de compact gras probeert om wat meer te kunnen geven, hoef je natuurlijk niet meteen heel veel te geven. Zo een baaltje is heel erg samen geperst. Wij halen het helemaal los.
Ook weet je zeker dat ze beginnen met ruwvoer. Bij onze huidige stal krijgen ze al genoeg en vaak ruwvoer, maar dat was op onze vorige stal niet zo, dus toen ook op deze keus uitgekomen.

Zowel bij Lucerne als speedibeet bijv moet je oppassen met scheve calcium/fosfor verhoudingen. Nu ligt dit ook weer aan gras en ruwvoer, maar meeste mensen weten niet wat daarin zit.

Succes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:33

Ik meld mij hier ook even.
Ik ben ook begonnen met het geven van magnesium aan twee van de vier, omdat eentje (shet) een te harde manenkam heeft voor mijn gevoel en een (noordzweedse koudbloeddraver, gepensioneerd) de laatste jaren in toenemende mate spanning met zich meedraagt. Heb eigenlijk nooit stilgestaan bij een mogelijk te kort, omdat ik het weet aan het feit dat ze wat minder lijkt te zien een een beenprobleem heeft, maar kom er nu pas op dat ze ook een magnesium tekort kan hebben.

Ik meng de magnesium (poeder) met pulp, omdat ze het zo makkelijk eten.
Krachtvoer krijgen ze hier nl niet.

Nu twijfel ik of ik de andere twee ook magnesium moet geven. De andere twee zijn ook gepensioneerd, ieder met eigen problemen, maar niet met harde manenkam of stressgevoeligheid.

Aan de andere kant... als de andere twee magnesium tekort hebben (ik heb het dus niet laten testen, en weet het niet zeker) is de kans groot dat deze twee het ook hebben.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:36

hier ook magnesium een hele tijd, kwa gedrag enz merk ik geen verschil, het enige, daarom ben ik het gaan voeren, hij had een exceem stukje aan zijn neus en dat ging niet weg, ineens kreeg ik de ingeving van magnesium, en ja hoor het is al bijna weg, anderen bij mij op stal voeren het ook , 1 paard is er wel wat rustiger door geworden heb ik het idee, maar als dat nu door de magnesium komt?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:46

Ik ben ook begonnen gister met het bijvoeren van magnesium.

Ondanks dat ik een inloopstal met groot paddock heb loopt er hier een bom op 4 benen rond. Met rijden is dit niet fijn (gevaarlijk zelfs).
Verder is het ook een pony die gevoelig is voor suikers/eiwitten. Ze heeft in de zomermaanden ook snel een harde manenkam ondanks beperkt weide en een graasmasker.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:42

Zelf heb ik het idee dat mijne toch lekkerder in zijn vel zit nu ik magnesium voer, al bemerk ik niet heel duidelijk wat qua temperament.
Hij is zeker wel soepeler als ooit tevoren. :j

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:27

Hallo allemaal,

Ik heb een ouder paard van nu 24 jaar. Hij is nog heerlijk aan het werk (ik houd uiteraard rekening met zijn leeftijd) en we genieten er beide van. Ik voer hem al geruime tijd (4 jaar) glucosamine/MSM bij, laatste half jaar van het merk Horseflex. Daarnaast krijgt hij ook lijnzaadolie van Pharmahorse. Nu merk ik de laatste tijd als hij wat drukker is geweest met rijden of longeren dat zijn voorbeentjes na het werk een beetje trillen. Na lekker uitstappen is dat weer verdwenen. Nu las ik her en der op internet dat dit kan duiden op een tekort aan magnesium. Wie heeft hier ervaring met trillende beentje, magnesium tekort en bijvoeren van magnesium? Ben benieuwd naar de resultaten.

Groet,
San

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:41

Geen resultaten hier daarmee. Je kunt altijd proberen om magnesium bij te voeren. Extra magnesium kan nooit kwaad.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:29

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:01

En dan komt er denk ik voor de meesten nog ruim 6 euro verzendkosten bij...

Misschien wat als je dicht bij haar woont maar dan haal ik voor 14 euro net zo lief 20 kg bij de welkoop.

Ik denk dat die mag. van marktplaats ook van de welkoop is. :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:15

Hier een positief resultaat, deze week ook weer normaal kunnen rijden. Ik voer het de andere twee nu ook.

Ik heb korretjes Welkoop zit hier niet in de buurt

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:50

Ik heb mijn magnesium besteld bij Horseflex. Hier haal ik ook mijn Glucosamine/MSM vandaan. Morgen start paard met de magnesium. Ben erg benieuwd of ik verandering ga opmerken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:24

Ik heb wel een braver paard, maar of dat van de magnesium komt geen idee. Ze was al flink aan het veranderen/verbeteren en dat doet ze nu nog steeds.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:43

Ik ben er weer mee gestopt. Dacht in het begin dat het veel resultaat had, maar dat was toeval denk ik. De verbetering heeft zich niet door gezet. Ik voer nu een compleet vitamine supplement en daar lijkt het wel goed mee te gaan.