[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:40

SharonIndezz schreef:
jeetje wat een mooie gespierde billen :)

Bedankt :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:43

Ik vraag me af hoe mijn pony beoordeeld wordt als hij op keuringsconditie is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Biancavos je haf ziet er super uit. Wat ik mij afvraag, ik ga altijd liever met iets teveel een lange rit of een meerdaagse in omdat de dieren die kilo's toch wel kwijtraken. Hoe doe je dat met jouw haf, ben je niet bang dat hij nu schraal uit een rit komt. Aan de ene kant denk ik beter altijd slank houden dan hoeven ze het gewicht niet mee te dragen, aan de andere kant denk ik iets reserve is wel prettig want 120 km is niet niets.
edit: zie dat je het voer geplaatst hebt. 12 kilo is flink wat maar hij zal het nodig gehad hebben zo te zien. Hij staat wel laag in het krachtvoer als ik het vergelijk met mijn dieren. Die krijgen voor tijdens een meerdaagse 's ochtends een schep Equi Quarter (700-800 gram) en 's avonds een schep Pavo Slobber. Echter zijn die van mij 91 en 94 cm groot := (en dan nog enorm afvallen!)

biancavos

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:51

Hij krijgt inderdaad weinig krachtvoer, hij reageert heel slecht op suikers, dan gaat hij jeuken..
Daarnaast is hij ook nog is ergens alergisch voor (we weten niet wat) waardoor ik niets durf te veranderen.

Tijdens wedstrijden krijgt hij wel nog meer te eten, komt er wel iets schaler uit, maar dat eet hij er wel weer aan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:56

@ biancavos: ik vind jou haf dus echt een perfect voorbeeld van een paard in perfecte sportconditie. Veel spieren (dat viel me al op bij je eerste foto's) maar superslank en strak. Je ziet duidelijk dat het paard een duursporter is en geen krachtsporter. Dus krijg je een ander beeld dan bij een dressuur- of springgetraind paard. Maar of je dat erg moet vinden? Imo absoluut niet.

Wat voer betreft ga ik offtopic, maar heb je bijv. de graanvrije Dieetmuesli van Subli al eens geprobeerd? Ik heb daar goede ervaringen over gehoord :j Ga het wanneer mijn andere muesli op is ook proberen.

@ Sappos: ik zal ook eens proberen te scoren! Van de eerste foto ziet je pony er goed gevuld uit, maar absoluut niet veel vetpockets. (Als je soms bij deze maat pony's ziet)
Voorhand: dikke nek, amper schouderlijn zichtbaar. Geef een 3,5.
Midden: Achter de schouder wederom wat vet. Ribben niet zichtbaar (hoe makkelijk voel je ze?). Ik zou een 3,2 geven, ruggegraat is niet verzonken.
Achterhand: Goed bespierd, spier bij zitbeenderen goed zichtbaar. Mooie ronde C vorm. Geen vetpocket bij staartaanzet, geen 'boterham-billen'. Een mooie 3.

Al met al een 3,23 als ik het uitreken. Wel of geen gras/hooi buik telt niet mee, maar kan de boel wel flink vertekenen vind ik. Zeker bij zulke kleine pony's. Ik zou persoonlijk niet willen dat ze met iets 'extra's' zoals jij beschrijft een wedstrijd in gaan. Mijn score geeft al ietwat reserve aan, na een wedstrijd zou het misschien op een 3 liggen, wat mij perfect lijkt.
Ik weet alleen niet wat ze op keuringen willen zien. Heb zoiets nog nooit irl gezien namelijk.

Teveel voer geef je niet denk ik, pony zal het kunnen gebruiken, want te dik vind ik 'm niet.

Haha, mijn best gedaan om een 1e keer te scoren, eet me niet op aub :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:25

@ Sap, Blaze is niet heel droog over het geheel genomen, zoals de meeste kleinere rassen. daardoor krijg je bij zo'n paardje een heel ander beeld dan bij bijv. een volbloed. scherpe lijnen van de spieren zie je bij de kleintjes zelden, zeker in ruststand.

hals geef ik een 3, nette lijn, geen spekkam maar wel mooi vol. verloop naar de schouder is niet te zien op de eerste foto maar dat komt door de houding, op de tweede foto zie je ondanks de manen wel degelijk het verloop. Schouder ziet er netjes uit, geen uitstekende punt maar gewoon gevuld. voor het schouderblad is hij ietwat rond. ook hier een 3.
achter de schouder is een normaal vetje zichtbaar, geen klont, geen pocket. verloop van de ribbenkast is goed te zien, ribben op deze foto's niet zichtbaar, 2,5 á 3. de rug is vol langs de ruggegraat, maar toevallig weet ik dat dat bij minipaarden meestal anders is dan bij rijpaarden. bij mini's zie je zelden of nooit die dakvorm die bij rijpaarden zo gewenst is (geldt voor meer kleine rassen overigens). voor een mini heeft hij een keurig ruggetje, een 2 á 2,5.
achterhand is eigenlijk hetzelfde verhaal, verloop en model zit er netjes in, heel iets een heuveltje bij de staartaanzet maar mag geen naam hebben. over het heupbot is het verloop ook vloeiend, bot zelf is niet zichtbaar, ook hier een 3.

hij zou bij mij dus ergens tussen de 2,5 en de 3 in zitten, persoonlijk vind ik zijn conditie op de foto's perfect voor een mini. zelf was dat ook mijn streef-vetscore voor Flicka, zelfs momenteel ook voor Zneddie die zaterdag een show heeft. over het geheel zie je een gezond paardje met een mooi model, goede vormen en netjes in de bespiering, maar niet overdreven. je kunt aan blaze wel zien dat hij sport, maar een typisch sportpaarden-uiterlijk heeft hij niet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:23

ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn Noah vinden. Ik vind vooral zijn buik ineens erg veel uitgedijd, het is echt een beetje een hangbuik geworden terwijl hij minder voer krijgt dan vorig jaar, evenveel gereden wordt maar nu dus wel dikker geworden is. zijn buik is ook vooral doordat hij lang op de wei staat, maar zijn boeg en hals zijn ook een stuk zwaarder geworden, en hij is niet tussendoor spontaan weer hengst geworden :')

Afbeelding

Afbeelding

van de voorkant lijkt hij zo dan weer slank, maar je ziet wel z'n ronde buikje.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 06-06-12 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:24

Ben erg slecht in fotos scoren..
Maar ehm je moet dus in elk geval niet naar de buik kijken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:35

Bianca vind jou haflinger echt super eruit zien. Petje af. _/-\o_

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:41

Ben heel benieuwd wat jullie ondertussen van mijn haflinger vinden.
Ze staat op heel streng dieet, ze is helaas vrijdag hartstikke hoefbevangen van het land gekomen.
Waarschijnlijk een combinatie van 2 a 3 weken ontwormt heel de hit actief en het gras eten op het land. Spiertjes zakken dus weg en ze loopt bijna niet. Krijgt helemaal geen brok/extra's en ook weinig/maximaal ruwvoer. Ruwvoer hadden ze ook al verminderd toen ze het land op gingen via de computers en extra's kreeg ze ook nooit van ons.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb helaas geen halsfoto.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:08

@ tammy, de buik reken je niet mee met vetscoren, een paard slaat nl geen vet op in de buik zoals bijv. mensen dat wel doen. een bolle buik heeft te maken met wat je voert en hoeveel, sommige paarden krijgen een bolle pens van bepaalde muesli's bijvoorbeeld (gas), maar in de meeste gevallen heeft het te maken met het ruwvoer. van kuil en gras krijgen paarden eerder een buikje dan van hooi (gemiddeld genomen natuurlijk), dit heeft te maken met het vocht en ook weer met gassen.

maar goed, ik vind jouw paard zo op het eerste oog niet dik. hals is mooi van verloop, wel iets vetjes op de manenkam maar niet bijzonder. wat wel opvalt is de typische bespiering, alleen het bovenste deel van de hals is bespierd. meestal is dat een rijtechnisch 'ding', werk dus in je rijden aan die halsbespiering, ontspanning van de hals en lengte in de hals. maar goed dat terzijde. voorkant van het schouderblad is goed zichtbaar, evenals de schouderpunt. in het geheel voor de voorhand geef ik een 2 á 2,5. achter de schouder is het paardje wat meer gevuld, rond verloop naar de ribben welke ook aardig fors overkomen in verhouding tot de voorhand. rug is lastig te zien, verloop van bovenkant schouderblad naar schoft en rug is vol genoeg. de middenhand krijgt van mij een 3 á 3,5. achterhand is netjes, wat arm bespierd en niet erg rond. geen vetheuveltjes bij de staataanzet en het heupbot ligt zo te zien aan de oppervlakte. de achterhand is niet erg droog, vergeleken met de voorhand. de achterhand geef ik een 2,5 á 3.

ik zie een paard in een nette recreatieconditie. voor sportconditie mist ie vooral bespiering op bepaalde plaatsen.

@ Marlis, wat vervelend dat je paardje hoefbevangen is geraakt. wat voor soort voer krijgt zij?

eerste indruk is er niet één van 'wauw die is vet!', maar echt slank ook niet. de hals is lastig te zijn maar oogt aardig rond, wat op een (in dit geval kleine) spekkam. voorkant van het schouderblad is niet te zien, achterkant heeft een vetpocketje. voorhand geef ik op basis van deze foto's een voorzichtige 3,5, aangezien het eigenlijk niet echt goed te zien is. over de ribben ligt zo te zien ook een laagje vet, evenals langs de ruggegraat. dat vind ik wel teveel, ik denk een 3,5 á 4, er rekening mee houdend dat het een haflinger is. moddervet lijkt het niet.
achterhand is rond, heupbot niet zichtbaar. appelkont hoort een haf te hebben, hoewel deze wel wat fors lijkt. er is niet goed te zien of ze vetkussentjes bij de staartaanzet heeft.

over het geheel geef ik deze wel een kleine 4, het slanke buikje is mooi maar vertekent ook en doet een paard slanker lijken dan hij of zij is. over het geheel krijg ik wel het idee dat ze meer vetjes heeft dan de foto's doen vermoeden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:29

Hmm toch anders dan ik dacht.
Kont wordt wel puntiger, ribben zijn goed voelbaar. Vet bij de schouder gaat nooit weg bij der, ook niet toen ze alsmager guppie kwam. Ze krijgt 2x per dag een klein beetje hooi. Meer niet. Heeft wel wat stro te knabbelen in stal. Ja een heel klein likje appelmoes om de bloedverdunners in te nemen(poeder).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:57

Safiera en Renee thanks voor het beoordelen. Wat grappig is is dat ik daar een slanke keuringsklare pony heb met een enorme conditie ...maar stiekem was hij doodongelukkig, hij was in de omgang chagrijnig, stond apart met 1 andere die ook op dieet stond voor de keuring. En dan zie ik m nu staan, een 4 op alle fronten, super happy, blij in de kop maarja..te dik. Is er een middenweg?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:21

hoe zag het dieet voor de keuring eruit? wat waren de verschillen tussen het regime dan en het regime normaal? lopen ze dan ook met zijn vieren, en wie is dan vriendjes met wie? het mooiste is natuurlijk als ze allemaal altijd een dergelijke conditie hebben, maar in de praktijk is dat vaak niet te doen gewoon.

te dik is m.i. nooit goed, maar ik maak me er ook schuldig aan. heeft er inderdaad mee te maken dat het ene paard in een groep(je) meer nodig heeft dan het andere. ik voer Zneddie bij met Kwikbeet op stal. zou ik dat er in hooi bij aan voeren dan wordt Flicka gewoon ziek, want zij eet ook mee natuurlijk. heb vandaag wel eea veranderd in het beleid, eens zien of dat gaat werken (Flicka kon de grote slowfeeder helemaal in haar eigen stalletje zetten, waardoor ze dus ook een deel van Zneddies portie erbij kreeg).

@ Marlis, die pocket achter de schouder, wil je die eens voor mij navoelen? vingers ietsje erin drukken en dan het beentje laten optillen naar voren (weet niet of je paard dat doet). op die manier kan je nl precies voelen wat er spier is en wat niet. mijn pony heeft bijv. ook aardige pockets, maar als ik hem Spaanse Pas laat doen blijkt dat toch voornl. spier te zijn. verder denk ik dat het bij jouw paardje vooral aankomt op training, maar dat wordt nu natuurlijk wel even lastig. waarvoor krijgt ie bloedverdunners?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:36

Ervoor onbeperkt hooi met zn viertjes, gewoon kop over t hek en etn tot je erbij neervalt. Dieren waren totaal niet fel op eten. Daarna steeds kleinere porties hooi, hooi deels vervangen door bietenpulp en grasmix om het buikige eraf te krijgen. Toen werd er echt narrig gedaan wanneer ze eten kregen, ze werden vervelend naar elkaar.
Het lastige is, als ze met zn viertjes staan, mijn veulen (wolly) stond erbij en die MOEST de hele dag en nacht de mogelijkheid hebben om zoveel te eten als ie wilde. Ik haal de dieren liever niet uit elkaar maar dacht voor de keuring gewoon een keer ze super slank te maken. Dat is gelukt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:44

is het een mogelijkheid om Wolly bijvoorbeeld 's nachts apart te zetten met één andere, en die andere elke dag af te wisselen? zijn ze overdag samen en 's nachts deels samen zeg maar... is misschien ook een kwestie van tijd, als Wolly ouder is zal hij minder nodig hebben ook.

verder zijn slowfeeders evt. een optie, ik kan met mijn huidige werk niet meer meerdere keren per dag voeren, dus ik doe het hooi in vier slowfeeders. op die manier hebben ze wel de hele tijd wat te doen zonder zich vol te vreten. is dus alleen voor Wolly dan onvoldoende waarschijnlijk.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:04

Ze stond echt volop in training(6x per week) en verder dag en nacht buiten.
Nu sinds vrijdag op box en stil. Ze krijgt de bloedverdunners ivm de bevangenheid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:45

heb je toevallig ook bloed laten afnemen? misschien kan men daaraan zien waardoor de hoefbevangenheid veroorzaakt is? als ze al op dieet stond vóór de bevangenheid is het toch eigenlijk een beetje gek dat ze alsnog HB geworden is. ze is onlangs verhuisd toch? of dat niet?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:11

merrieveulen schreef:
heb je toevallig ook bloed laten afnemen? misschien kan men daaraan zien waardoor de hoefbevangenheid veroorzaakt is? als ze al op dieet stond vóór de bevangenheid is het toch eigenlijk een beetje gek dat ze alsnog HB geworden is. ze is onlangs verhuisd toch? of dat niet?

Ze is in Oktober als ik het goed heb verhuist.
2 a 3 weken geleden zijn ze ontwormt en in combinatie met een paar kilometer lange dijk waar ze een aantal uren opgingen (werd ogpebouwd met 3 en toen 5) is ze bevangen geraakt. In ontworming schijnen erg veel stoffen te zitten en in gras ook natuurlijk. Want verdere voer was voor de poortjes naar het land open egzet werden al afgebouwd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:03

ooh ja dan is het dat geweest... echt zwaar balen dus.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:23

merrieveulen schreef:
ooh ja dan is het dat geweest... echt zwaar balen dus.

Ja idd zwaar balen.
Ze staat nog steeds op het anorexia dieet :Y) :+
Maar beweegt natuurlijk heel minimaal(alleen wat stap naar de paddock toe en weer naar stal, af en toe een pas in de paddock) Dus beweging heeft ze nu eigenlijk vrijwel niet. De eerste twee dagen zag je der echt afvallen/invallen bij de flank, minder maagvulling natuurlijk ook. Maar nu merk je dat ondanks het zelfde dieet nog steeds er weer wat aan komt. Ze krijgt echt maa 2x een konijnenpluk hooi.
Nog twee foto's van net, een met haar hals erop.
Afbeelding
Afbeelding
De pockets bij de schouder lijkt als je de benen naar voren haalt meer spieren. Wat goed zou kunnen gezien ze 6x per week serieus getraint werd met wel een buitenritje tussendoor.

En billen lukten niet duidelijk. Maar veeel minder jusgleuf heeft ze er tussen en worden puntiger.
Al blijft er wel een gleufje altijd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:29

Lastig !! Mijne is ook hoefbevangen op het moment, helaas door medicatie voor benauwdheid :(

Mijn dierenarts is wel pro onbeperkt ruwvoer. Dus mijne staat nu op 5 kg hooi per dag (voor haar heel weinig, normaal 8 kg) en zon 5 kg stro en nog 1 à 2 kg graszaadhooi. Vooral omdat ze natuurlijk veel medicatie krijgen is het belangrijk veel ruwvoer te voeren ivm maagzweren.

Van mijn dierenarts zou ze onbeperkt hooi mogen maar ze moet toch afvallen dus vond het wel een goed idee om de helft te vervangen door stro en nog wat graszaadhooi erbij voor de knabbel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:48

marlis, ik vind op deze foto's je paardje een stuk slanker overkomen. de vetkam is veel minder dan je zou verwachten vanaf de andere kant, en het verloop van schouder naar ribben, bij het 'pocketje', toont ook heel anders.
moeilijk he dat voeren.... het is al zo gauw teveel.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:08

Normaal heeft ze wel een dikke nek maar echt spier, nooit een vet kap erop gelukkig. Verder is ze vaak wel te dik maar ze is in deze week tijd echt heel wat kilo's afgevallen door het dieeet. Het hooi is nog aardig rijk op stal, ondanks dat ze al ander ruwvoer krijg dan het normale voordroog wat gegeven wordt. Maar er zitten teveel stoffen in om veel van te voeren. Daarbij komt natuurlijk dat ze af moest vallen en bewegen doet ze bijna niet dus dan moet het zo, helaas. Als ze dalijk weer goed is mogen we wel weer opbouwen maar het liefst ook schraal houden. Dus nog wel wat af denk ik zo? Uiteraardd nemen de spieren nu af waar we zo hard aan getraint hadden! Maar zelf in real life vind ik haar best schraal worden en in korte tijd al veel kwijt, als ik foto's terug kijk. Gister waren in box genomen die ene dus wel vertekend. Op die van vandaag stond ze op gelijke ondergrond dus komen aardig overheen met hoe ze er nu uit zie.

Ribben zie je nog niet. Voel je wel heel goed. Ze heeft geen erge drang om naar het gras te trekken en ook niet happerig gelukkig. Van de week weer is proberen helemaal te voelen overla maar geduldig is ze momenteel niet. Dus beetje lastig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:40

haha nee bekend, Mone wordt ook altijd heel energiek als ze weer op dieet moet, haha!
ik zou haar nog wel wat af laten vallen inderdaad, een paard dat eenmaal HB is geweest liever iets aan de dunne dan aan de dikke kant houden. mocht ze dan toch aankomen, hou je meer speling over voordat een dieet aanslaat.

over de spieren zou ik me niet teveel zorgen maken, die trekken niet terug in één of twee weekjes.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:47