Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:10

ik heb niet het hele topic doorgespit, maar klopt het dat paarden het HH voer erg traag eten?
Mijn pony krijgt dit voer nu sinds een paar weken, alleen op de dagen dat ik er ben (meestal 5 dagen), 2 handjes na het "werken". Ze doet er zo lang over om het weg te krijgen!
Ze lijkt geen moeite te hebben met eten en haar gebit is kort geleden nog nagekeken, het lijkt meer alsof ze met lange tanden eet, en het eigenlijk dus gewoon helemaal niet lekker vind :D
Meer paarden hier last van? komt dit door het voer of moet ik het bij mijn pony gaan zoeken?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:31

Het klopt dat hoor dat ze trager eten. Die van mij doet er ook een stuk langer over dan bij ander voer. Het is erg vezelrijk dus ze moeten goed kauwen. Zolang je pony het gewoon op eet, zal hij het ook wel lekker vinden :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:34

Mijn paard doet dit ook, heb ook niet het idee dat hij het lekker vindt. Ik vergelijk het met broccoli.. dat eet ik ook alleen als ik echt trek heb en met mate.
Ik voer inmiddels lucerne bij, nu eet hij zn bak gelijk leeg. Dat is overigens niet om de brok lekkerder te maken, maar om te voorkomen dat hij te weinig kauwt en grote brokken doorslikt die zijn gaan opdrogen in de bak (lees: gevolg was slokdarmverstopping).

Afgelopen woensdag heb ik Voergezond nog gemaild, vorige keer had ik binnen 2 dagen reactie, tot op heden niets gehoord. Zou het jammer vinden als er niet gereageerd wordt op het verhaal van de slokdarmverstopping, want ik vind het wel een ernstig iets.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:37

anne_bento schreef:
ik heb niet het hele topic doorgespit, maar klopt het dat paarden het HH voer erg traag eten?
Mijn pony krijgt dit voer nu sinds een paar weken, alleen op de dagen dat ik er ben (meestal 5 dagen), 2 handjes na het "werken". Ze doet er zo lang over om het weg te krijgen!
Ze lijkt geen moeite te hebben met eten en haar gebit is kort geleden nog nagekeken, het lijkt meer alsof ze met lange tanden eet, en het eigenlijk dus gewoon helemaal niet lekker vind :D
Meer paarden hier last van? komt dit door het voer of moet ik het bij mijn pony gaan zoeken?

Dat ligt aan wat je referentiepunt is m.b.t. 'traag' eten.
Paarden die voedsel krijgen wat erg zoet of erg zout is (wat ze dus lekker vinden), eten doorgaans te snel. Bij HH is niets toegevoegd en paarden eten dit met normale snelheid, waardoor het vaak lijkt alsof dit 'traag' is. Ook bevat HH erg veel structuur, waardoor paarden langer moeten kauwen. Paarden die echt verslaafd zijn aan zoet of zout zullen in eerste instantie HH 'met lange tanden eten' omdat ze eerst van hun 'verslaving' moeten genezen; vaak laten deze eerst HH liggen in de hoop dat hun baasje gauw met iets lekker zoets aan komt zetten....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:41

Ik neem aan dat je van een halve kilo brok per dag geen zoet of zoutverslaving op loopt?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:42

Jotoma schreef:
Ik neem aan dat je van een halve kilo brok per dag geen zoet of zoutverslaving op loopt?

Jawel; net als bij mensen; alleen kan het langer duren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:51

ik las dit,maar gewone normale paardenbrokken zijn toch ook niet speciaal zoet of zout?
mijn pony doet over een halve schep gewone normale brok ongeveer een 12 minuten.
heb het uitgerekend.( hij eet en ik kan nog een sigaretje roken in de tussentijd en naar de wc :D
en ja zijn tanden zijn goed,hij kauwt gewoon erg goed

ik ben dus erg benieuwd wat jullie traag vinden aan etenstijd?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:51

madamX schreef:
Dat ligt aan wat je referentiepunt is m.b.t. 'traag' eten.
Paarden die voedsel krijgen wat erg zoet of erg zout is (wat ze dus lekker vinden), eten doorgaans te snel. Bij HH is niets toegevoegd en paarden eten dit met normale snelheid, waardoor het vaak lijkt alsof dit 'traag' is. Ook bevat HH erg veel structuur, waardoor paarden langer moeten kauwen. Paarden die echt verslaafd zijn aan zoet of zout zullen in eerste instantie HH 'met lange tanden eten' omdat ze eerst van hun 'verslaving' moeten genezen; vaak laten deze eerst HH liggen in de hoop dat hun baasje gauw met iets lekker zoets aan komt zetten....

Onze haflinger is momenteel in "hongerstaking". Hij vind de brokken niet lekker, idd niet zoet genoeg. Hij krijgt ook nog zijn medicijnen met een beetje olie erdoor. Echter heb ik zaterdag zijn voerbak maar geleegd en schoongemaakt, zeker voer van 3 dagen eruit gehaald. Zijn stalletje eet hij weer leeg, geen schoon stro meer te bekennen. Pensionhouder vind het zielig, dus voert hem weer de stalbrok, dit is echt niet goed voor hem ivm insulineresistentie. Ook vond ik de opslag ton een beetje muffig.... uit voorzorg het voer wat er in zat weggedaan en ton goed gereinigd. Nieuwe zak brokjes gepakt. Dus daar ligt het ook niet aan.
Na het hoofd breken hierover met de eigenaresse besloten voorlopig toch terug te gaan op 1/2 pavo natures best en 1/2 voergezond brok.
Oke, hij heeft wegens priveomstandigheden weinig werk verricht, maar sinds een week weer lekker het werk opgepakt. We hadden gehoopt dat hij honger zou krijgen en de brokjes wel zou gaan eten, maar helaas.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:04

Tja wat is traag, dat is inderdaad voor iedereen anders. Ik ben gewend dat ze haar eten in 1 keer op eet, dus zonder tussenposes.
Nu neemt ze een klein hapje en gaat rustig kauwend een paar minuten rondkijken voor ze weer een hapje neemt. Ik ben het misschien gewoon niet gewend hoor :D

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:44

Jotoma schreef:
Mijn paard doet dit ook, heb ook niet het idee dat hij het lekker vindt. Ik vergelijk het met broccoli.. dat eet ik ook alleen als ik echt trek heb en met mate.
Ik voer inmiddels lucerne bij, nu eet hij zn bak gelijk leeg. Dat is overigens niet om de brok lekkerder te maken, maar om te voorkomen dat hij te weinig kauwt en grote brokken doorslikt die zijn gaan opdrogen in de bak (lees: gevolg was slokdarmverstopping).

Afgelopen woensdag heb ik Voergezond nog gemaild, vorige keer had ik binnen 2 dagen reactie, tot op heden niets gehoord. Zou het jammer vinden als er niet gereageerd wordt op het verhaal van de slokdarmverstopping, want ik vind het wel een ernstig iets.

ik ben benieuwd of je inderdaad nog een reaktie krijgt, of dat ze nog steeds selectief zijn in het beantwoorden van de mail
en je hebt zeker gelijk het is niet niks als je paard een slokdarmverstopping heeft gehad

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:04

Zeker ernstig, ben ook wel benieuwd naar de reactie. Al moet ik zeggen dat het ook gewoon van ruwvoer kan komen. Echt zo'n naar gezicht :brr:
Wat voor reactie denk je te krijgen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:36

Eén van mijn paarden wilde de HH ook een paar dagen niet goed eten, heb hem toen op een handje per keer gezet en toen hij dat weer op at weer op een kwart en nu eet hij het weer goed. Ik moet zeggen dat hij dat met zijn vroegere voer ook af en toe had.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:07

Mijn paardje eet HH graag, terwijl hij een ontzettende zeur is met eten.
Ik gooi er nu elke keer een scheutje lijnzaad doorheen. Hij is eindelijk ook wat voller geworden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:26

Of het komt door bokt.. ik weet het niet, maar ik kreeg vanmiddag een reactie van HH.

Hierbij de mail:

Ik heb uw email naar de heer ***** gestuurd, hij kan u een gedegen inhoudelijk advies geven.
Ik kan u alleen meegeven dat wij inderdaad een klein aantal keren een verhaal gehoord hebben en dat het dan toch altijd terug te leiden was op het te snel eten of het niet goed kauwen. Dit laatste had dan vaak te maken met het gebit. Dit waren altijd incidenten en een herhaling hebben we nog nooit terug gekregen. Wij snappen dat een dergelijke ervaring licht traumatisch kan werken, maar adviseren om bij twijfel erbij te zijn als er gevoerd wordt zodat u goed kunt kijken hoe het paard het voer tot zich neemt.
Onze brokken vallen uit elkaar bij het weken in water, dus van opzwellen kan geen sprake zijn.

Ik ben echter geen voedingsdeskundige, u ontvangt nog een email van de juiste persoon.

Het kan iets langer duren voordat u antwoord krijgt omdat het op het moment topdrukte is, veel bedrijven bestellen voor de winterperiode grote hoeveelheden om geen problemen met de levering te krijgen tijdens een periode van sneeuw. Graag uw begrip hiervoor.

Ik heb daarbij nog toegelicht dat de tandarts eind juli is geweest, dat ik lucerne geef en uitgelegd wat er gebeurd als voer met toevoeging van slijm opdroogt als zand en met een beetje water modder wordt.

Ik vind dus een zeer nette afhandeling. Ik ben erg benieuwd naar advies wat gegeven kan worden!

Uiteraard kan het ook met gewoon voer gebeuren, maar gewoon voer verandert niet zo als het blijft liggen bijv.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:29

Jolanda eet het ook langzamer, maar ze vind het wel lekker, en krijgt zo'n schuimmondje :) Ik denk dat het beter is dat ze langzaam eet, want op de site staat ook een waarschuwing over slokdarmverstopping.

Ik zit er over te denken of ik spelt erbij zal gaan voeren van Bio-ron, iemand ervaring mee?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:30

Ik zal dalijk eens kijken hoe een normale brok mengt met een beetje water en dan kijken of ik er een bal van kan vormen.
Ik proefde toen inderdaad het fijne poeder (jaja ik proef alles wat m'n paard krijgt :')

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:32

Waarom wil je granen/ zetmeel erbij voeren? :)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:37

Nette mail. Ik ben ook benieuwd!
@uniflap, als je een paar korrels in een laagje water legt vermengt het tot een soort modder, heb dit gister gedaan. Heb er dan weer geen bal van proberen te maken :p

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:49

Mijn paard eet de HH ook langzamer, hij vond 't wel van begin af aan lekker.
Daarvoor voerde ik weliswaar ook niet veel suikers en dergelijke, dus dat kan wel een verschil maken wb wel en niet direct eten.
Ik gooi er ook nog 2-3 voerscheppen lucerne bij, dus hij is behoorlijk lang aan 't eten.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:33

Die van mij eet ook langzamer, maar die schrokte eerst alles naar binnen. Nu neemt ze een hap en kauwt en tussendoor kijkt ze eens rond en neemt dan weer een hap. Ben wel blij dat ze nu rustiger eet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:15

Ik heb laatst de brokken geweekt in warm water. Het werd een dikke modderbrei die ik niet als klont kan betitelen. Met meer water en een fijngemoeste appel werd het een prima slobber. Pown maakt de brokken soms wat nat als ze met haar natte mond erover druipt, maar dan valt het gewoon als stof uit elkaar. Ze eet het dan niet (kieskeurig) maar de zo nat geworden brokjes vreet mijn Fries prima op. Nat, droog, vochtig... het schuift zo naar binnen.

Had vanmorgen met pown wel een ander akkefietje :+ Was toevallig erg vroeg op stal, net na half 9. Rond 8:45 werd haar groep buiten gezet. Mevrouw wilde de box niet uit en keerde haar kont naar me toe. Nu weet ik dat ze om half 9 brok krijgen en rond 9 uur kuil. Dan staat zij dus al op de paddock. Een blik in haar voerbak leerde mij dat zij slechts enkele hapjes biks gegeten had. Ze had dus een lege maag... en was sjaggie (ochtendhumeur :P ) wat ik wel logisch vond. Haar hooinet was superleeg (koude nacht) en dan zeker op een lege maag de paddock in :n Zou ik ook sjaggie van worden. Dus heb haar laten staan en kuil gegeven :Y) Ze ging direct eten... een klein half uurtje later was ze een stuk vrolijker en wilde ze prima naar buiten toe.

Dit zette mij wel aan het denken. Ze komt dus wrs vaker al op de paddock zonder haar ochtend portie kuil en dus als het zo koud is 's nachts met een lege maag omdat ze haar net dan al leeg heeft. Aan de biks heeft ze duidelijk geen behoefte (ze is gek op kuil...) Nu vind ik het te ver voeren om mijn stal te verplichten haar eerst kuil te voeren voor ze de paddock op gaat dan wel dat ze de gehele stal voeren VOOR de eerste groepen naar buiten gaan (met zo'n 36 paarden hebben ze een bepaalde schema en er zijn al zoveel individuele wensen). Maar ik voer wel met bakjes. Uit navraag bleek dat we nog een zak lucerne hadden liggen, ja wel van Hartogh, ja wel met die molashine erin... Ik heb een handje geprobeerd en dat vond ze erg lekker. Nu is een vrolijke pony die met een gevulde maag de paddock op gaat mij toch wat meer waard dan helemaal melasse-loos voeren in dit geval. Dus heb ik besloten voor lucerne en aan elk bakje HH 3 handjes lucerne toegevoegd. Nu krijgt ze dus een handje brok en 3 handjes lucerne per voerbeurt. Eens kijken hoe ze het daarop gaat doen. Wrs gaat ze de biks nu ook beter eten :D en dat is ook weer wat waard.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:45

Zilfstar, de lucerne van Hugho is zonder melasse. Misschien kan je die proberen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:55

Als deze zak eindelijk op is miss wel. Ben nu net begonnen aan een zak van 90 liter en dat ga ik toch echt niet weggooien. En met deze "snelheid" kom ik miss wel toe tot volgens weideseizoen :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:05

Bij mij hetzelfde resultaat met de lucerne van hartog erbij. Vind het wel jammer, want de reden waarom ik op HH ben overgestapt is niet om een product bij te gaan voeren waar weer molashine in zit. Maar goed, het is niet anders.. het is 'maar' 10%..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:25

gelukkig wekt de lucerne in beide "gevallen"

Agrobs heeft trouwens de pre alpin aspero deze is zonder melasse