Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:46

Grasbrok van Hartog heb ik nog nooit geweekt, heb ik echt jaren droog gevoerd. En die van Pavo ook, maar die werd door mijn paarden met lange tanden gegeten, dus toen weer terug op de Hartog grasbrok.
Ik voer momenteel de luzernebrok van Garvo, doorgaans ook gewoon droog, behalve als hij na het werk ook een hand bietenpulp geweekt krijgt, dan gooi ik bij het weken de luzernebrok er ook al doorheen en een beetje van de Muesli van Fytolin Fibre, ook van Garvo.

Op die manier maak ik voor na stevige training of bosrit zelf slobber.

Daihyo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:54

Ik heb nu de Marstal Wiesenfasern. Valt me op dat deze ruwvoermix heel fijn van structuur is. Kleine stukjes en heel zacht. Kan ook slobber van gemaakt worden. Niet helemaal waar ik het voor gekocht had, dus ik ga er nog iets grovers bij halen. Maar voor wie iets zachts zoekt, probeer deze eens :D

Iemand trouwens nog interesse in een halve emmer Marstall Force? Hier doen ze het er niet zo lekker op, dus ik ben weer terug op de Agrobs.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:14

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:01

Ik denk vaak bij dit soort berichten, het is goede marketing.. als je terug gaat naar de basis wat een paard eet in de natuur dan kom je al een heel end met bedenken waar je bepaalde voedingstoffen weg kan halen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:02

Tja, er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar mij slaat het te ver door.
Ik let daar bij mn eigen eten/supplementen ook niet op. Ik heb echt geen zin om dat op papier voor mn paard nog extremer uit te gaan zoeken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:09

Denk dat “ we” regelmatig sowieso te ver doorslaan in voeding..
Micromanagen.. tenzij je een paard hebt met hele specifieke klachten wellicht, dat herken ik wel van mijn helaas overleden pony met hb. Dan probeer je echt wel alles om je dier te redden/ gezond te houden/ krijgen.
Voor de rest lees ik vaak dergelijke berichten en dan even daarna weer een bericht dat alles ontkracht en weer wat anders roept..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:14

Belker schreef:
Ik kreeg dit aangereikt en zou jullie mening wel eens willen horen:
organisch of anorganisch?

Dit is ook wat ik geleerd heb tijdens de opleidingen en cursussen die ik heb gedaan. Daar zit ook wetenschappelijk onderzoek achter, al vraag ik me af of dat specifiek op paarden is uitgevoerd. Is ook al een tijd geleden, dus dat is even weggezakt.

Maar neem nu magnesium als voorbeeld. Hoe vaak wordt niet aangeraden om bijvoorbeeld magnesiumchelaat (organisch) te geven ipv magnesiumoxide (anorganisch), omdat dat sneller wordt opgenomen. Dat werkt inderdaad als je paard een aanzienlijk tekort heeft aan magnesium, maar werkt veel minder/niet als je dit als onderhoudsdosis geeft omdat je balancer en/of ruwvoer bijvoorbeeld niet toereikend zijn. Dat is ook waarom je tussen paarden ook verschil in werking ziet en waarom het ene paard het beter doet op een organische verbinding (want er zijn tekorten) en de ander op de anorganische (want gewoon onderdeel van het rantsoen).

Maar wat Slmt9 zegt: het gaat heel ver om daar op te letten. Dan moet je veel meer onderzoeken en per mineraal of sporenelement kijken waar er tekorten zijn in weide/gras, hooi, aanvullende voeding en bloed. Alleen bloedafname is niet genoeg, want niet alles wordt in het bloed opgenomen en soms wordt bloed alleen als transport gebruikt en wordt het elders opgenomen.

Het gaat heel ver als je dat allemaal uit wilt pluizen en is alleen nuttig als je paard specifieke klachten/problemen heeft. Doet je paard het klinisch goed op een bepaalde balancer icm ruwvoer, dan is er geen reden om over te stappen. Laat het klinische beeld altijd leidend zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:26

Dat vat het voor mij mooi samen: micromanagen en dat het klinische beeld leidend moet zijn!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:38

Bedankt voor jullie zienswijze.
Ik hoorde het en kon er weinig mee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:53

Die zienswijze “ komt van Christina Fritz”, waar een aantal voedingsdeskundigen cursussen gevolgd hebben..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:01

Wil niet zeggen dat het niet klopt. Alleen wat veel belangrijk is: hoe pas je het toe? En daar wordt door een aantal voedingsdeskundige wel wat spastisch mee omgegaan. Net als met suiker en zetmeel. Of eiwitten. Of … Verzin het maar.
Net zoals KPU zo’n hype is/was. Wil niet zeggen dat het niet bestaat. Maar ook zeker niet dat iedere easy keeper daar bijvoorbeeld last van heeft.
Totale context, klinisch beeld, ondersteunt berekeningen en dan nog de holistische kijk met huisvesting, management, hoeven, medisch verleden, etc erbij. Pas dan kun je goed voedingsadvies geven. En dat is altijd maatwerk. En niet klakkeloos een cursus, trainer, etc volgen.

Gaat het ver? Ja en nee. Ik zeg regelmatig: goed is ook goed genoeg. Maar zijn er problemen, dan is het wel goed om naar het totaalbeeld te kijken en niet naar het probleem alleen.
En ik blijf erbij: klinisch beeld is altijd leidend. Een eigenaar kent een paard het beste.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:12

Ik weet niet of het klopt.
Er is nog bijster veel helemaal niet duidelijk als het dat om bijvoorbeeld het Microbioom van paarden, veel kennis komt van humane wetenschap,
Wat niet per definitie klakkeloos over te nemen is naar de paarden.
Ik denk ook dat we nog heel veel niet weten, en dat er heel veel verschillende meningen maar ook verschillende zienswijzes zijn.
Dat maakt het Imo wel lastig..
Maar ben het zeker met je eens, blijf breed kijken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:42

Ja eens. Veel onderzoeken zijn humaan gedaan. Gelukkig gebeuren er wel steeds meer van dit soort onderzoeken ook bij paarden.
Ik ben er wel van overtuigd dat veel problemen vanuit een verstoorde darmflora komen. Alleen de oplossing is niet zo makkelijk. En inderdaad, daar weten we nog niet genoeg van en is soms ook trial and error. Zo goed mogelijk passend maken met de kennis die er is. Vaak gaat dat goed. Heel soms ook niet en is het gewoon ontzettend moeilijk om dat ene cruciale puzzelstukje te vinden. Maar daar weet jij alles van helaas.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:23

Eerder in dit topic gaf ik aan dat ik de masters vitcrix als vitamine brok voer. Toen werd gevraagd om een foto van het etiket.
Gister eindelijk een nieuwe zak ontvangen, doe best een tijd met een zak namelijk.
Helaas was het etiket op sommige plekken iets vervaagd, dus hoop dat hij voldoende leesbaar is.

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:16

Hoe doen jullie het qua afwegen hoeveel je voert?

Echt dagelijks de weegschaal ernaast?
Of op de gok er wat in kiepen.
Alles op voorhand in bakjes afwegen voor meerdere dagen?

Ons oude afmeetbakje was weg.
Dus ik heb net een nieuwe gemaakt en vond het toch wel waard om te delen.

Nu zal ik niet altijd op de gram precies 300 erin hebben.
Maar het is wel makkelijk qua handhaving

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:22

Heb van die pavo bekertjes en dan klopt het ook ongeveer wel.

Die van masters ziet er ook wel fijn uit. En zie dat die voortaan bij het hippisch centrum green valley estate zitten. En zelfs bezorgen.

Heb hier steeds gedoetje met de Marstall aan te komen. Misschien fijn alternatief

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:23

hagelslag schreef:
Hoe doen jullie het qua afwegen hoeveel je voert?

Echt dagelijks de weegschaal ernaast?
Of op de gok er wat in kiepen.
Alles op voorhand in bakjes afwegen voor meerdere dagen?

Ons oude afmeetbakje was weg.
Dus ik heb net een nieuwe gemaakt en vond het toch wel waard om te delen.

Nu zal ik niet altijd op de gram precies 300 erin hebben.
Maar het is wel makkelijk qua handhaving

[ [url=m/lUuI91.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zo doe ik het ook! 1 keer afmeten met een bakje of schep heb ook die doorzichtige schep van vitalbix en daar staat ook een lijntje op voor de balancer die een ander paard krijgt :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:44

Nooit bedacht dat er ook standaard "merk" bekers zouden zijn _O- _O- _O-
Maarem ja dit is handig vind ik

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:50

Ik heb idd wel eens met het eigen bekertje van de Equilin afgewogen.
Niet 1x, maar een keer of 5 en dan gemiddelde genomen.
Ik weeg niet op de gram af tijdens het voeren, ik weet om en nabij hoeveel ik van dat voer in dat bekertje moet voeren en dat is voor mij goed genoeg.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:04

Ik heb drie maatbekers van de action, dan weeg ik thuis de kleinste af met het product en weet ik hoeveel ik moet geven. Er zit toch wel veel verschil in gewicht bij dingen zoals als bietenpulp, slobbermash of een bix-brok.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:16

Ik weeg vaak m’n brokjes een eerste keer na en neem dan het gebruikte bakje/ bekertje/ schepje als uitgangspunt.
Of zet een streep op een bekertje.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:27

Zit er bij de meeste balancers niet standaard een maatschepje/bekertje?
Zelf doe ik die er wel bij, maar als de klant het schepje niet fijn werken vindt adviseer ik ook 1x wegen in een grotere plastic beker en dan een streepje trekken. Elke keer lijkt mij niet nodig...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:29

Maar dan nog weeg ik na met dat bekertje.
Want mijn ervaring is dat de streepjes niet kloppen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:34

Ik heb nog nooit zo'n bekertje erbij gekregen.
Maar t ligt eraan dat we soms bij de welkoop kopen en soms bij de dierenwinkel in vlagtwedde denk ik

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:13

Ik gebruik de pavo vital met bijbehorend maatbekertje. Super handig - gewoon vullen tot het streepje van het gewicht. Verder voor de nutrimash heb ik ook het bekertje van vitalbix zelf. :)