Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:20

Iemand die eens met mij mee wil denken? Flegmatieke pony met snel last van stijve spieren en verzuring. Loopt 5 a 6 dagen pw en wedstrijden in t M. Zomers 24/7 buiten met strookbegrazing en krijgt Havens Performance naar gelang van t werk, bij bv pittig les of buitenrit 1schep, 1xpd daarbij lijnzaadolie, glucobalans en om de dag magnesiumcitraat. Sinds kort begonnen met de muscleprotect van vitalstyle. Nu voerde ik een balancer bij van marstal force omdat hij niet ruim krachtvoer krijgt maar wil eigenlijk iets anders? Liefst iets voor wat meer energie, harde hoeven en spieren, wil ik teveel voeren? Wat zou ik veilig bij kunnen geven? Dacht zelf aan pavovital maatregelen twijfel door de luzerne want ze is wel wat maagzweergevoelig ( gelukkig al lang geen last meer) en geloof dat dit niet aan te raden is dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:30

Mijn pony deed het vreselijk slecht op Marstal Force, zijn hoef kwaliteit werd er echt belabberd van en hij zat dof in zijn vacht.

Ik ben overgestapt op Equilin Basic en tegelijkertijd gestopt met Vitamine E (omdat in de Equilin Vitamine E hoog gedoseerd is en hun advies is om geen supplementen bij te voeren) en hij zat in een maand of 3 super glimmend in zijn vel, zijn spieren zijn fijn soepel en nu we een jaar verder zijn zijn hoeven beter dan ze in jaren geweest zijn.

Ik ben dus heel tevreden over Equilin.
Ik geef er inmiddels de balancer van Equilin naast en verder alleen nog wat muesli als die heel hard gewerkt heeft, lange buitenrit, of fanatieke privéles dressuur (Fytolin Fibre Muesli), anders is het alleen de 2 soorten Equilin die hij krijgt.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 05-06-24 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:33

Hier juist andersom :D

Uitstapje naar Equilin gemaakt en daar deed die het heel erg slecht op. Marstall Force glimmt die als een spiegel enorm sterke hoeven en veel energie

Het verschiklt dus enorm per paard.

Mijn paard krijgt alleen marstall force met een beetje ruwvoermix en daar loopt die Z2 mee.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:41

girlyggirl schreef:
Iemand die eens met mij mee wil denken? Flegmatieke pony met snel last van stijve spieren en verzuring. Loopt 5 a 6 dagen pw en wedstrijden in t M. Zomers 24/7 buiten met strookbegrazing en krijgt Havens Performance naar gelang van t werk, bij bv pittig les of buitenrit 1schep, 1xpd daarbij lijnzaadolie, glucobalans en om de dag magnesiumcitraat. Sinds kort begonnen met de muscleprotect van vitalstyle. Nu voerde ik een balancer bij van marstal force omdat hij niet ruim krachtvoer krijgt maar wil eigenlijk iets anders? Liefst iets voor wat meer energie, harde hoeven en spieren, wil ik teveel voeren? Wat zou ik veilig bij kunnen geven? Dacht zelf aan pavovital maatregelen twijfel door de luzerne want ze is wel wat maagzweergevoelig ( gelukkig al lang geen last meer) en geloof dat dit niet aan te raden is dan?

Heb je al naar de balancer van pure feed gekeken? Die is hoger in energie dan de meeste balancers en ook hoger in eiwitten. En oerbalans van vitalstyle vind ik ook een fijne balancer, mede door de verschillende kruiden. Alleen is die in energie en eiwitten niet hoog.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:48

girlyggirl schreef:

Luzerne in vitaminebrok verwerkt kan helemaal niet kwaad bij maag gevoelige paarden. Alleen losse luzerne die wat scherp/prikkelig zijn zou ik dan mee uitkijken. Hier al langere tijd op pavo vital en doet het er super op. Durf eigenlijk niet over te stappen op iets anders. Maar volgens mij wordt het wel aangeraden om de zoveel maanden te wisselen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:23

Hieperdi schreef:
girlyggirl schreef:

Luzerne in vitaminebrok verwerkt kan helemaal niet kwaad bij maag gevoelige paarden. Alleen losse luzerne die wat scherp/prikkelig zijn zou ik dan mee uitkijken. Hier al langere tijd op pavo vital en doet het er super op. Durf eigenlijk niet over te stappen op iets anders. Maar volgens mij wordt het wel aangeraden om de zoveel maanden te wisselen

Hier ging Pavo vital ook prima ondanks dat paardlief gevoelig is voor luzerne (trigger voor jeuk bij hem). Ik denk dat het komt omdat je er maar weinig van voert, en maar heel klein deel daarvan dan luzerne bevat.

Betreft wisselen van balancer: ik doe dat inderdaad ook wel(1-2x per jaar), maar had laatst een voedingsdeskundige die het juist afraadde om te wisselen als je paard er goed op gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:31

girlyggirl schreef:

Ik zie sowieso nog wel wat verbeterpunten in het management.
Stoppen met suikers voeren, starten met meer eiwitten. Balancer voor de vitamines. Afwisseling is inderdaad goed.

Suikers kunnen ze ook flegmatiek van worden. Denk aan de suikerdip die we als mens ook kennen.
Spieren hebben ook hersteltijd nodig. Krijgt je pony dat wel genoeg met 5/6 dagen per week werken? Kunnen ze ook flegmatiek van worden. Een vrije dag na een intensieve training of hooguit wat licht onbelast werk geeft die hersteltijd.
Daarnaast hebben spieren eiwitten nodig voor herstel. Het is goed om een eiwitbron aan je rantsoen toe te voegen.

Over het wisselen van de balancers: in het Nederlandse gras en hooi zitten niet alle vitamines, mineralen en sporenelementen die je paard nodig heeft. In de natuur eet een paard zo’n 80 planten per dag waar dat in zit. Om te voldoen aan de behoefte zul je die moeten bijvoeren. Dat kan letterlijk door toevoeging van planten en kruiden, maar voor de meeste mensen is een balancer praktischer. Met een hooianalyse en weideanalyse weet je precies welke balancer het beste past bij je tekorten. Maar ook dat is voor de meeste mensen niet haalbaar. Dus geef je eigenlijk op de gok een balancer, maar weet je niet waar de specifieke tekorten zijn in het ruwvoer. En niet elke balancer is hetzelfde. De ene heeft een hogere waarde op de ene vitamine, de ander weer op een ander mineraal.
En om alles toch voldoende te kunnen aanvullen, adviseer ik altijd te wisselen tussen balancers, zodat je gedurende het jaar gemiddeld alles goed aanvult.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:41

Waarom stoppen met suikers voeren? Dan moet je ook stoppen juist met hooi, want daar krijgen ze toch meer van binnen en het is gewoon een goede bouwstof/energie voor paarden die hard werken en geen problemen hebben met bijvoorbeeld insulineresistentie of gevoeligheid voor hoefbevangenheid.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:59

Ik wissel ook niet. Veel balancers geprobeerd en eindelijk een gevonden waar hij het geweldig op doet. Als er geen reden is om te veranderen, doe ik dat dus niet.
Wel meet ik elke week uit met de biotensor en geef ik bijv kruiden bij naar behoefte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:06

girlyggirl schreef:

heb je al eens een bloedonderzoek laten doen?
klinkt me namelijk ook wat als seleniumtekort namelijk.
misschien een idee om dat eens te laten nakijken,dan weet je eigenlijk ook of je huidge voer goed is.
en luzerne in de pavo vital is prima,want volgens mij gaat het bij maaggevoeligheid meer over losse stengels omdat het te hard zou zijn .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:32

MyWishMax schreef:
Waarom stoppen met suikers voeren? Dan moet je ook stoppen juist met hooi, want daar krijgen ze toch meer van binnen en het is gewoon een goede bouwstof/energie voor paarden die hard werken en geen problemen hebben met bijvoorbeeld insulineresistentie of gevoeligheid voor hoefbevangenheid.

Okee iets genuanceerder: stop eens met de granen. Je hebt suikers en suikers.
Maar aangezien ze schrijft dat ze een flegmatieke pony heeft die snel verzuurt, kan dat heel goed van suikers/zetmeel komen en is daarin minderen echt wel een goed idee. Daarbij reageren veel pony’s niet goed op granen en verstoort de darmflora teveel, wat ook weer flegmatiek gedrag kan veroorzaken.
Suikers uit gras en hooi zijn dan voldoende + het verstoort de darmflora minder/niet. Des te minder afvalstoffen het lichaam moet afvoeren (wat energie kost), des te meer energie blijft er over voor het werk.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:24

Die van mij werd een stuk actiever toen ik wat zout ging bijvoeren. Die verloor meer dan dat er binnen kwam.
Maar die staat wel op geen graan, melasse en lucerne. Hoewel ik lucerne in melasse in balancer niet heel spannend vind mits ik maar geen halve kg hoef te voeren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:24

Wij voeren op dit moment Hartog digest ( vanwege eerst kracht voer krijgen op stal en daarna pas hooi ) daarbij ca 300 gram hartog strength. Als vitamine / mineralen de agrobds gripfel strumer. Deze hebben we voor het eerst maar is heel poederig . Dus als dit op is toch weer n brokje .
Mijn merrie heeft sinds ik haar heb ( 16 april dit jaar ) een enorme zout behoefte . Is al aan haar 2e hymalaya blok bezig. De 1e was zo een klein rond schijfje voor in een lik it houder , deze 2e is een serieus blok en al half weggelikt.

Ze krijgen verder zeker 13/14 kg hooi per dag omdat we zelf extra rondje hooi bij voeren en in de avond half schepje speedi beet en halfje mash .
Zou dit overdreven veel zout gebruiken bijtrekken of moet ik ergens iets veranderen met haar basis voer .
Ze drinkt niet overdreven ongeveer 2,5 flatback emmer per 24 uur . Ze gebruikt haar drinker in de stal niet .

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:41

mijn haflinger kreeg vroeg ook veel suikers binnen voordat er balancers bestonden en ik meer verstand kreeg van voeding.. Hij kreeg best wat binnen en was ook altijd flegmatiek.. Sinds hij niet meer die krachtvoer krijgt maar een balancer en graan vrije producten is hij stuk minder flegmatiek.

Flegmatiek heeft ook niet altijd wat met suikers/zetmeel te maken. Flegmatiek betekend gewoon dat je paard het verwerken van en hulpvraag/trigger wat trager is. Het niet mee te maken dat je paard lui is, dat wordt vaak gedacht

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:11

Wat is eigenlijk het grootste bezwaar van granen, en dan in het bijzonder gerst (wat een hoofdbestanddeel is van veel standaard brokken en muesli)?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:48

lletam schreef:
Wat is eigenlijk het grootste bezwaar van granen, en dan in het bijzonder gerst (wat een hoofdbestanddeel is van veel standaard brokken en muesli)?

Ah gerst=zetmeel=suiker. Teveel suiker is onwenselijk maar niet perse slecht

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:20

De nieuwe balancer van purepaardenvoeding.nl is online.

ik vind hem zelf erg intressant en mijn oudste kieskeurige haflinger met ppid vind het heerlijk
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... t-balance/

ik weeg het wel even na want de brok weegt wat zwaarder dan die van pure feed. Toen had ik halve schep nodig voor 500 gram. Nu wat minder.

De smart Fibre vind ik ook erg intressant voor mijn ouder haflinger .Kwa stengelig moet ik kijken ik eerst in echt voelen om te kijken/voelen of het ook voor mijn jonge haflinger kan. Ik vind snel ruwvoer mixen te strengelig/prikkelig ivm dat hij gevoelige maag heeft

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:43

De producten zien er wel mooi uit, zit wel veel werk in volgens mij.

Ik heb besloten het niet te gaan uit proberen. Ik heb contact gehad met Voer voor paarden en die komen ook bij mij in de buurt om te bezorgen dus ik heb besloten om daar de Pure Feed Balance te gaan bestellen. Mijn IJslander eet het zo graag en het heeft veel geld gekost om voer te vinden wat hij graag blijft eten dat ik het bij het vertrouwde voer houd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:20

plutolover schreef:
De nieuwe balancer van purepaardenvoeding.nl is online.

ik vind hem zelf erg intressant en mijn oudste kieskeurige haflinger met ppid vind het heerlijk
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... t-balance/

ik weeg het wel even na want de brok weegt wat zwaarder dan die van pure feed. Toen had ik halve schep nodig voor 500 gram. Nu wat minder.

De smart Fibre vind ik ook erg intressant voor mijn ouder haflinger .Kwa stengelig moet ik kijken ik eerst in echt voelen om te kijken/voelen of het ook voor mijn jonge haflinger kan. Ik vind snel ruwvoer mixen te strengelig/prikkelig ivm dat hij gevoelige maag heeft

altijd jammer dat je er zoveel van moet geven.

Daarom vind ik pavo of marstall zo fijn

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:49

ik vind juist fijn dat ik wat meer kan geven. want nu hoef ik niet persee iets anders door te mengen. Vind anders zo karrig zo handje. Maar zo is het bij ieder anders.

de fibre heb ik gister mogen voelen wat ook een erg fijn product is. Als mijn andere aanvulling voer op is wil ik de fiber geven.

of het geschikt is voor mijn haflinger met gevoelige maag is kwetsie van uitproberen. Er zit in in ieder geval geen scherpe lucerene in en dat vind ik wel fijn

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:15

Heeft iemand hier ervaring met de balancers van Florian?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:27

Ik heb ook naar die nieuwe balancer gekeken. Maar vind hem erg duur. Zeker inclusief de verzendkosten die je per zak moet betalen. Nu is de prijs nog aardig. Maar zoals ik het zie op de side is de normale prijs 39,95
En het is op een paar verschilletjes na, een copy van de pure feed.

Dan ben ik met pure feed via voer voor paarden veel goedkoper uit.
Laatst bijgewerkt door uudje op 10-06-24 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:35

MarloesHJ schreef:
De producten zien er wel mooi uit, zit wel veel werk in volgens mij.

Ik heb besloten het niet te gaan uit proberen. Ik heb contact gehad met Voer voor paarden en die komen ook bij mij in de buurt om te bezorgen dus ik heb besloten om daar de Pure Feed Balance te gaan bestellen. Mijn IJslander eet het zo graag en het heeft veel geld gekost om voer te vinden wat hij graag blijft eten dat ik het bij het vertrouwde voer houd.

Ik heb het altijd heel mooi voer gevonden. Heb eens de fibre balance er van besteld. Maar helaas reageerde mijn fjord heel gevoelig op de soja. Dus toen de gewone balancer zonder soja kwam was ik daar enorm blij mee. Maar omdat ik het voer gewoon veel te duur vond om er 3 paarden mee te voeren heb ik dat toen niet gedaan. Nu is de pure feed bij voer voor paarden een stuk goedkoper en goedkoper in verzendkosten. En heb nu 2 zakken besteld samen met 2 zakken honeychop en kost het me niks aan verzendkosten. Dus ben hier echt heel blij mee.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:32

ik heb geluk dat ze bij mij op stal leverd en daarom geen verzendkosten betaald. Ze staat op zelfde stal als ik dus dat is mijn geluk.

bij voervoorpaarden zou ik wel verzendkosten moeten betalen want ik kan niet vele zakken in voorraad nemen

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:43

_/-\o_
plutolover schreef:
ik heb geluk dat ze bij mij op stal leverd en daarom geen verzendkosten betaald. Ze staat op zelfde stal als ik dus dat is mijn geluk.

bij voervoorpaarden zou ik wel verzendkosten moeten betalen want ik kan niet vele zakken in voorraad nemen

Ja dan heb je inderdaad een voordeel! Maar de meeste mensen hebben die helaas niet.Hoop echt voor haar dat het een succes word.