Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:12

Maar waarom is het niet goed? Dat het tegenwoordig veel gezegd en beweert wordt klopt, maar niet voor ieder paard en zeker niet alleen naar percentages kijken. Er zijn bijvoorbeeld merken of producten die enorm hoog lijken te zijn qua percentages, maar door de hoeveelheid die er gevoerd moet worden minder suiker bevatten als een ander merk die adverteert met lage suikers en zetmeel maar waar je veel van moet voeren.

Plus dat het dus helemaal niet slecht is voor een paard en daar zijn ook gewoon onderzoeken naar gedaan. Heb je een paard met een aandoening waardoor deze er niet tegen kan moet je idd zo laag mogelijk voeren, maar dan is alsnog naar percentages kijken alleen niet slim. Grammen is dan veel slimmer samen met bijvoorbeeld het hooi weken, want daar zit altijd meer suiker in totaal.

Plus met zo'n kieskeurige eter je soms gewoon geen keuze hebt.

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:40

En “ we” vergeten vaak voor het gemak de beweging.
Hoeveel paarden staan er niet puur als versiering in hun weide of paddock… en dan zijn dat vaak ook juist nog de sobere of gevoelige rassen. Precies de dieren die sober horen te leven maar vaak in ons land ongewild echt teveel calorieën en suikers binnenkrijgen én die niet verbranden..
Easy keepers… die niet zo easy zijn..
Blijft ontzettend lastig

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:58

Hieperdi schreef:
Ik ben hier over gegaan op de silhoutte van cavalor maar ook dit laat mijn paard helaas staan. Wij komen van de gastro+ af , wat wel goed gegeten werd maar hoog in suiker/zetmeel is en voor mijn paard ook te hoog in omega6.
Mijn paard is zeer gevoelig voor stress en heeft daardoor snel last van zijn spijsvertering.
Weet iemand een voer wat goed gegeten wordt door kieskeurige eters en fijn is voor de maag en darmen? Ik ben een beetje ten einde raadt met hem _-:(

Misschien kun je Pavo DailyFit of Pavo Vital proberen? Mijn kieskeurige paard vindt dat erg lekker. En is perfect voor paarden die snel aankomen en niet belastend voor de maag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:23

Muze schreef:
En “ we” vergeten vaak voor het gemak de beweging.
Hoeveel paarden staan er niet puur als versiering in hun weide of paddock… en dan zijn dat vaak ook juist nog de sobere of gevoelige rassen. Precies de dieren die sober horen te leven maar vaak in ons land ongewild echt teveel calorieën en suikers binnenkrijgen én die niet verbranden..
Easy keepers… die niet zo easy zijn..
Blijft ontzettend lastig

Dat ook zeker weten. Vandaar dat ik in vorige bericht idd ook de training benoemde. Naast het onbeperkte ruwvoer bijvoorbeeld. Ja, het is goed, maar ze krijgen dus wel heel veel binnen wat ook verbrandt moet worden en dan is onbeperkt niet altijd goed.

Lastig is het zeker.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:41

Hier erg tevreden over Vitalstyle Gut and Gastro, hebben proefverpakkingen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:16

Hieperdi schreef:
chery schreef:
Equilin balancer aangevuld met de equilin comfort? En dan een ruwvoermix erbij? De hartog digest bijvoorbeeld, vinden ze hier heerlijk!

Hartog ruwvoer mixen wordt helaas ook niet gegeten :( En de equilin denk ik ook niet. Ik zit nu ook weer met 19 kilo zak.
Wat eet hij niet
Equifyt greenbalance
Equifyt greenpower
Vitalbix balancer
Vitalstyle slueslimix/oerbalans
Pavo care4life
Luzerne
Metazoa (musclefit)
Pavo vital
Cavalor silhouette

Wat eet hij wel
Pavo natures best (hoog zetmeel)
Havens gastro (Hoog suiker&zetmeel+omega6)
Vitalbix nutrimash slobber
Pavo slobber de oranje zak

Hier zijn mijn kieskeurige eters gek op agrobs. (En aten ook een aantal van jouw genoemde voeren niet). Zowel de balancer als hun muesli en mash gaan er goed in. Verder qua balancer de victorious secret.
Wellicht is dat een idee. Verder zou ik idd naast de waardes ook kijken naar hoe je paard erbij staat en eruit ziet. Als hij het goed doet op de gastrol, miss die qua dosering wat omlaag en aanvullen met een balancer? Dan valt de hoeveelheid suiker naar verhouding ook wel mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:04

En doe je nieuw voer mengen met de gastro en bouw je het langzaam op?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:19

MarjanB schreef:
En doe je nieuw voer mengen met de gastro en bouw je het langzaam op?

Dit inderdaad. Metazoa zelf adviseert een overgangsperiode van minimaal 6-8 wkn of langer. En het oude voer mengen/afbouwen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:42

Vindt het mineraal van Agrobs wel mooi
De gipfel sturmer als ik t goed schijf

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:36

Equilin, Oerbalans of Metasoa balancer(esparcette of timothee).. welke is het beste en waarom? Maakt het voor een paard met maagzweren uit welke beter is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:39

De beste is degene waar paard het het beste op doet en die het beste aansluit op de behoefte qua waardes. Dus bijvoorbeeld uitslag van bloedonderzoek oid. Anders is het een kwestie van proberen.

Voor maagzweren heb je andere voeding die er speciaal voor gemaakt is om te ondersteunen bij het voorkomen, want genezen heb je gewoon medicatie voor nodig. Maar als het zo vaak terug blijft komen moet je het in andere dingen gaan zoeken als alleen maar voeding.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:42

Welke het beste is is inderdaad heel individueel... Het is ook afhankelijk van de rest van het dieet van het paard, en hoe hij verder gehouden en mee gewerkt wordt. Het hele plaatje speelt mee.
Bloedonderzoek geeft echter maar een beeld van een klein deel van de nutriënten, en het moment van afname is ook nog een variabele factor. Mocht je het willen laten doen, moet je dat wel in je achterhoofd houden. Je kan er ook nog voor kiezen het rantsoen te laten doorrekenen (eventueel in combinatie met bloedonderzoek). Dan krijg je ook een indicatie wat zou kunnen passen.

Zoals MyWishMax al schrijft gaat een balancer het verschil niet maken voor de maagzweren vanwege de geringe hoeveelheid. Ook daarvoor zal naar het complete management gekeken moeten worden...

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:33

Hieperdi schreef:
chery schreef:
Equilin balancer aangevuld met de equilin comfort? En dan een ruwvoermix erbij? De hartog digest bijvoorbeeld, vinden ze hier heerlijk!

Hartog ruwvoer mixen wordt helaas ook niet gegeten :( En de equilin denk ik ook niet. Ik zit nu ook weer met 19 kilo zak.
Wat eet hij niet
Equifyt greenbalance
Equifyt greenpower
Vitalbix balancer
Vitalstyle slueslimix/oerbalans
Pavo care4life
Luzerne
Metazoa (musclefit)
Pavo vital
Cavalor silhouette

Wat eet hij wel
Pavo natures best (hoog zetmeel)
Havens gastro (Hoog suiker&zetmeel+omega6)
Vitalbix nutrimash slobber
Pavo slobber de oranje zak

De agrobs natuurmineraal vinden mijn kieskeurige eters super!!!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:33

Ik voer al geruime tijd naar volle tevredenheid de Pure feed balancer maar de Nederlandse verdeler stopt met dit voer. Wat is een goede vervanger (zonder luzerne) die ook goed gegeten wordt door kieskeurige paarden?
Is voor een jong paard met zomereczeem dat snel neigt naar overgevoeligheid en overgewicht in het algemeen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:38

De Victorious secret is misschien een optie? Die wordt ook door Astrid verkocht. Is zonder luzerne.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:41

Slmt9 schreef:
De Victorious secret is misschien een optie? Die wordt ook door Astrid verkocht. Is zonder luzerne.

Naar wat ik begrijp gaat die er ook uit en komt er een eigen ontwikkelde balancer. Ik ben benieuwd want ben ook erg tevreden over VS

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:43

Ik lees het nu ook van de Pure Feed, Victorious secret wordt ook niet door de mijne gegeten en die eet wel heel graag de Pure Feed balancer, wel balen want ik moest eigenlijk nieuwe voorraad hebben en het is nu al uitverkocht...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:46

Slmt9 schreef:

Dank je maar die eet de prinses helaas niet. Ik zag idd dat Astrid zelf ook iets aan het ontwikkelen is maar wil alvast wat alternatieven achter de hand hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:49

Agrobs Naturmineral al geprobeerd?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:52

darkadia schreef:
Slmt9 schreef:

Naar wat ik begrijp gaat die er ook uit en komt er een eigen ontwikkelde balancer. Ik ben benieuwd want ben ook erg tevreden over VS

Dat staat niet in de mail, dat de VS eruit gaat.
Paar maanden terug nog over gehad dat het een van haar best verkopende producten is die ze zelf ontwikkeld. Die staat los van Pure feed.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:57

Saar4 schreef:
Ik voer al geruime tijd naar volle tevredenheid de Pure feed balancer maar de Nederlandse verdeler stopt met dit voer. Wat is een goede vervanger (zonder luzerne) die ook goed gegeten wordt door kieskeurige paarden?
Is voor een jong paard met zomereczeem dat snel neigt naar overgevoeligheid en overgewicht in het algemeen.

Hi support van je paard gezond en fit is dacht ik zonder luzerne.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:58

Daihyo schreef:
Agrobs Naturmineral al geprobeerd?

Nog niet! de museli van Agrobs wordt goed gegeten en Agrobs is hier ook makkelijk verkrijgbaar dus dat zou een goede optie kunnen zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:15

Ik lees ook even mee, ik ben ook trouwe purefeed fan dus baal er ook van.
Mijn paard eet ook geen andere ruwvoermixen dan die van Purefeed…
Ik heb van de nieuwe balancer wat mee gekregen laatst, moet ik nog uitproberen .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:52

Nouvel: heb je die van Vitalstyle al geprobeerd? De soft & fiber?
En de Leichtgenuss of Grünhafer van Agrobs?
Dat eet hier de grootste zeikerd met smaak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:18

Daihyo schreef:
Nouvel: heb je die van Vitalstyle al geprobeerd? De soft & fiber?
En de Leichtgenuss of Grünhafer van Agrobs?
Dat eet hier de grootste zeikerd met smaak.

Oh Thanx, ga ik onthouden!
Zijn die beide ook zonder lucerne?
Alleen de hartog comfort, en die eet hij thuis wel maar als we ergens anders zijn dus niet, en juist als we van huis zijn moet hij goed eten…
De pure feed ruwvoermixen eet hij eigenlijk altijd…