[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:50

Euh, de mijne is niet echt te mager zoals sommige paarden hierboven. Maar ze mag echter niet slanker worden dan ze is, of ze is wel echt te mager. Tanden zijn ook in orde, paard mankeert niks, bloed is er ook al eens getrokken. Volgende week komt de DA voor haar jaarlijkse tandartsbeurt, eventueel laat ik nog wel eens opnieuw bloed trekken. Maar eigenlijk denk ik dat ze gewoon zoveel voer nodig heeft (is enkel in de winter het geval trouwens). Is het echt zo veel dat ik voer?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:08

Bij mijn paard was ook al eens bloed getrokken. De nieuwe test hebt ik extra uitgebreid laten doen o.a met kweekjes, daaruit kwam dus wel degelijk dat hij wat belangrijks miste.

Je voert veel verschillende dingen, tenzij keurig op elkaar afgestemt met waardes, is dat ook niet echt bevorderlijk. Vaak helpt het om een heleboel te schrappen en de hoeveelheid op te voeren.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:24

Hoi mensen,
Ik sluit me even bij jullie aan. Op dit moment heb ik geen probleem maar afgelopen zomer is 1 van mijn ponies toch iets lichter geweest dan ik zou willen en ik heb het er slecht weer bij kunnen krijgen ondanks de "winterstop". Op dit moment heb ik haar weer op gewicht maar ik ben bang dat ik deze zomer weer problemen krijg als ze weer vol aan het werk gaat. 's winters heb ik altijd het werk op een zeer laag pitje want dan komt er toch niets van terecht als gevolg van donker 's avonds, harde grond, regen en rot weer etc, etc. Daardoor heb ik haar wel weer op gewicht gekregen maar dat wil ik natuurlijk graag zo houden. Vandaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:35

Eilandje, zoveel is het niet hoor. Die ene schep krachtvoer is misschien een goede halve kg bij elkaar ( bij mij is 1 volle schep muesli 600 gram ) ,de rest is allemaal ruwvoer ( Grasbrok, zupa en lucerne ).

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:25

Toen dit topic net begon heb ik best ene tijdje meegepost :j .
Inmiddels heb ik alweer bijna een jaar mijn huidige paardje, op het begin was hij ook echt te dun en ik kreeg het gewicht er toen ook niet goed bij. Ik merkte wel dat toen we naar een stal gingen waar we beiden veel meer naar ons zin stonden en hij 4x per dag een flinke berg hooi krijgt hij heel snel mooi op gewicht is gekomen. Hij is nu ook behoorlijk gespierd geworden en ik hoop het ook zo te kunnen houden.
als jullie het leuk vinden kan ik wel voor en na foto's zoeken.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:35

Zou ik mijn pony nu wel gewoon 6 keer in de week rijden ?
of vooral longeren ?
(mijn pony is de zwarte op pag. 26)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:56

miszmelissa, als ik jou was zou ik niet 6 keer in de week rijden. Dan liever 2-3 keer en wat licht longeerwerk tot ie een beetje meer gewicht heeft.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:11

ja, dat dacht ik ook al.
maar bij haar merk je niet echt of ze het zwaar vind,
de ene dag wil ze alleen maar racen en de andere dag is ze weer vet sloom.
Maar ze heeft ook totaal geen spieren, dus longeren is wel goed toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:30

Ik heb ook een erg mager paardje. Ze is nu pas 2. Ze is ontwormt/geent en de DA is erbij geweest maar kon geen medische oorzaak vinden. Inmiddels zijn er ook 2 tandartsen bij geweest ( voor de zekerheid had ik een second opion gevraagt) en ze had flinke haken maar die zijn nu weg en ze heeft verder gewoon een goed gebit.

Hooi eet ze zo goed als niet, ze maakt er alleen maar proppen van en krijgt maar een klein beetje hooi dus echt binnen.

Lucerne eet ze ook niet dus nu krijgt ze sochtends een kilo nature's best en een kilo basisbrok. Daarna een volle voerbak daily plus en ze krijgt ook nog gewoon hooi. Stiekem meng ik ook altijd wat hooi door haar daily plus en dan eet ze het wel. Savonds krijgt ze een kilo slobber met een halve kilo nature's best en een halve kilo basisbrok. Dan weer een hele voerbak daily plus.

En ze krijgt bijna onbeperkt hooi soms liggen er helemaal geen proppen in haar stal en soms alleen maar proppen. Kuil hoeft ze al helemaal niet.

Gras maakt ze soms ook proppen van als ik haar aan de hand laat grazen. Het land gaan ze nog niet op. Misschien dat ze eind maart het land ingaan...

Ze is gelukkig al wel wat aangekomen sinds ik haar heb gekocht maar er moet nog veel meer bij! Zeker als ik haar vergelijk met andere jonge paarden op stal. Zal straks ook even een foto plaatsen.

(ohja door de slobber gaat ook een kwart kilo maismeel)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:36

als ik jouw verhaal lees denk ik aan maagzweren.
dat ze zo'n proppen maakt van d'r hooi heb ik geen directe verklaring voor. maar het weigeren eten van hooi komt me wel bekend voor.
misshien kan je dat eens voorleggen aan je DA

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:48

miszmelissa schreef:
ja, dat dacht ik ook al.

Spieren kan ze alleen opbouwen als ze voldoende bouwstoffen binnen krijgt. Goed, maar niet overdreven voeren. Lekker bijgezet laag en rond longeren. Eerste 2 weken zou ik wat rustiger aandoen ivm overstap en gewenning, daarna langzaam opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:50

Zelf denk ik niet direct aan maagzweren want ze eet dus wel hooi als ik het tussen haar voer verstop. Tussen haar biks/daily plus en slobber zit altijd hooi en dan eet ze het wel gewoon.

De ene keer propt ze al haar hooi en de andere keer eet ze alles netjes op.

Het ligt er ook aan of ik erbij sta. Ze neemt een hap hooi, kauwt er ff op, neemt een nieuwe hap en de oude hap spuugt ze uit.
Als ik erbij blijf en haar geen kans geef om een nieuwe hap te nemen dan eet ze haar "oude" hap wel gewoon op...

Moet wel zeggen dat er ook een heel verhaal aan vast zit. Ik PB je even...

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:56

#Ymke# schreef:
miszmelissa schreef:
ja, dat dacht ik ook al.

Spieren kan ze alleen opbouwen als ze voldoende bouwstoffen binnen krijgt. Goed, maar niet overdreven voeren. Lekker bijgezet laag en rond longeren. Eerste 2 weken zou ik wat rustiger aandoen ivm overstap en gewenning, daarna langzaam opbouwen.

Okee, ik longeer haar nu meestal 1x in de week met bijzet en rij haar 5x
maar ik zal nu maar 3x rijden en vaker longeren :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:34

breezy302, misschien is ze aan het wisselen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:04

Maris schreef:
breezy302, misschien is ze aan het wisselen ??

Helaas dat is het ook niet. Vorige week is de tandarts nog geweest en die zegt dat ze nog niets aan het wisselen is en dat er ook nog geen tanden loszitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:08

Ik heb ook echt heel lang getobt met een paard wat maar schraal bleef, zeker in deze tijd van het jaar (eind van de winter, rui, wisselingen temperaturen, etc) viel ze ontzettend terug en werd ze gewoon echt schraal...
Daarnaast verbruikt ze veel energie doordat ze snel gespannen is en vaak op erg oplettend buiten in de paddock...

Ik heb het eerst met slobber, meer brok, olie geprobeerd, maar daarmee kreeg ik haar niet beter...

Sinds vorig jaar ben ik lucerne bij gaan voeren en krachtvoer wat gaan minderen, en daarna heb ik een deel van het hooi vervangen door compactgras van Hartog en ben ik als supplement Equilin gaan geven (o.a. vit E en magnesium), en in deze tijd van de rui geef ik ook een beetje omega-olie door het voer.

Ook heb ik haar na laten kijken door een osteopaat en een paar keer laten masseren door iemand van Happy Athlete.

Sindsdien is ze echt enorm veranderd, ze is veel ronder en breder geworden, haar ruggegraat steekt niet meer uit, haar achterhand is mooi rond geworden en ze heeft veel meer hals gekregen.
Ze is nu zelfs aan de stevige kant (en dat in deze tijd van het jaar!).
Ik heb mijn meninstructeur van de week gevraagd hoe hij haar er nu uit vond zien en hij vond dat ze er nu super uit ziet maar zeker niet dikker moet worden!
Ben best trots dat het me nu eindelijk is gelukt om aardig de goeie manier van voeren voor haar te vinden...

Ik hoop dat iedereen die nog aan het tobben is om z'n paard dikker te krijgen in dit topic ook vlot een formule vindt zodat alle paarden er super uit komen te zien!

succes!

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:38

In de laatste paar dagen is mijn paard snel achteruit gegaan, sterk vermagerd en ze viel/struiktelde veel. Nu heb ik de beslissing gemaakt om haar in te laten slapen. Het is een oud paard en ze heeft geen kans meer op volledig herstel.
Woensdag gebeurt het, helaas dan pas omdat het transport bedrijf niet eerder kan.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:40

Meld mij hier ook met mijn dunne, maar super frisse 'weet niet van moe worden' KWPN merrie..
mede hierdoor kan ik haar niet te veel voeren..

Ze krijgt al onbeperkt hooi & kuil de hele dag.
en verder 2x een halve schep Pianissimo van Cavalor

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:43

Mijn ervaring met pianissimo is dat mijn paard daar heel magertjes van werd. Er zit niet veel in dus je moet OF meer voeren om dat verschil of te heffen of je moet er iets bij geven.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:53

oh...

Maar hiervoor kreeg ze 2 handjes ponybrok op 1 dag omdat ze ander te heftig werd..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:16

Je moet heftige paarden niet minder voeren, maar anders voeren. De meeste mensen maken de fout om te halveren in voer, terwijl een heftig paard juist heel veel verbrand en vaak meer energie nodig heeft. Het is niet altijd zo dat drukke paarden van veel energie drukker worden, meestal worden ze juist dikker ervan (ik bedoel de echt schralere paarden).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:00

veel goed ruwvoer en weinig krachtvoer doet vaak wonderen bij drukkere paarden die snel mager worden...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:25

Maar niet weinig krachtvoer in de zin van 2 handjes.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:38

Hee, ik sluit me even aan bij dit topic.
Ik ben van plan een Cpony te kopen,
ze is zeer ondervoed en uitgedroog.
Dus ik ben opzoek naar tips en wat
ik haar het beste aan voer kan geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:49

SunnyJazz schreef:
Hee, ik sluit me even aan bij dit topic.
Ik ben van plan een Cpony te kopen,
ze is zeer ondervoed en uitgedroog.
Dus ik ben opzoek naar tips en wat
ik haar het beste aan voer kan geven.

wat noem jij zeer ondervoed?(foto?)
Ik vraag dit omdat het heel gevaarlijk is ondervoede paarden te voeren,dat moet echt heel voorzichtig gebeuren...anders zijn ze met 4 dagen dood.
En waardoor is ze zo mager?