[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:04

Wat vinden jullie van Pavo Liga?
Speciaal voor sobere paarden (bv IJslanders) die weinig krachtvoer nodig hebben maar wel voldoende vitaminen en mineralen binnen moeten krijgen?
Het is een brok waaraan 2 maal zoveel vit en min zijn toegevoegd zodat ze bij een kleine hoeveelheid brok toch genoeg vit en min binnenkrijgen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:37

Gaf het ook aan mijn haflinger met het idee dan heeft hij voldoende vitamine binnen. De dierenarts raden het weer af.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:36

Jomaro, weet je ook waarom de dierenarts het afraadde?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:00

MysticTinker schreef:
In wortels zit erg veel suiker. Is ook heel slecht als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar ze worden er ook snel dik van. Ook voederbieten en brood zijn niet goed voor paarden met overgewicht.

Dankje,
ik dacht dat wortelen vooral bestonden uit water, idem voederbieten. en dat ze daarom geen kwaad konden. In de zomer hebben de pony's overgewicht van het gras, in de winter slanken ze dan weer af omdat ze geen gras meer hebben.
Pony's krijgen ong 2 kg wortelen per dag. Wat zou ik in de plaats kunnen voeren?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:51

zweetvos schreef:
Jomaro, weet je ook waarom de dierenarts het afraadde?

Volgens de dierenarts zit er in de pavo niet alleen vitamine en mineralen, maar ook suikers/plakmiddel en dat is dan juist weer niet goed voor Te dikke paarden. Mocht het niet geven, ook omdat hij tegen hoefbevangen aan stond.
Advies was om bloed te trekken dan kijken of er een te kort was en dan e.v.t aanvullen met lossen vitamine/mineralen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:57

Oke dank je wel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:47

Klopt Jomaro; het voer zit tegen de 30% suiker/zetmeel aan, vnl. omdat er veel melasse wordt gebruikt om het tot 'koek' te persen (alsdus Pavo zelf).
Beter is een voer te kiezen met minder dan 10% suiker/zetmeel. Bijv. een grasbrokachtige als Vito van Marstall, of eentje met veel ruwvoer mengsel als Safe en Sound van Dodson. Nadeel is dat zo'n voer niet overal aan te komen is.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:57

Is de Pavo Vital dan wel een goed idee?
Wil graag dat mn pony wel genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt maar verder idd zo min mogelijk suikers/ zetmeel en andere overbodige dingen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:03

http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-vital.html
Kan daar zo snel geen gehalte aan suiker/zetmeel vinden, iets wat ze bij hun andere voeders wel vermelden. Dus of het zit er niet in, of ze zijn het vergeten.
Ik heb zelf ook eens dit brokje willen voeren, maar de mijne weigerde het te eten, dus dat schoot niet echt op Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:05

Ik ben zelf niet zo te spreken over Pavo.. alleen al de voedingstest.. die uitslag klopt voor geen meter, als ik mijn paard zoveel zou voeren als dat zij adviseren dan had ik nu een hoefbevangen tijdbom-paard op wei staan..
De weinig-melasse brokken van Pavo zitten nog steeds vol suiker.. dus ik geloof er niet meer in dat ze een brok hebben die wel goed is qua voedingswaarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:34

het topic leeft weer een beetje Lachen

kunnen jullie me helpen hoe ik Fun wat smaller krijg?

Merrie
3 jaar
160 groot
een pens, daar wordt je akelig van!

Voer:
1kg brok ochten
1kg brok savonds
grote portie voordroog (laat ik nu halveren)
en heel de dag stro vreten als ze op stal staat.
Ongeveer 2 a 3 uur per dag op een grote schrale weide.

beweging:
om de dag lichte arbeid (is net zadelmak)

het ging de goede kant uit, maar nu wordt ze weer heel rond.

Afbeelding

zo kwam ze recht uit de wei. inmiddels weegt ze minstens 50 kg meer!!

Afbeelding

en voor mijn gevoel zit ze nu ook minder fijn in haar vel!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:46

2 kg brok voor een niet vol in het werk staand paard vind ik erg veel.
Beter wat meer ruwvoer, dan brok (die over het algemeen vol zitten met dikmakers als suiker en zetmeel).

Pavo, Equiral, Subli, Havens, ze hebben allemaal 1 ding gemeen ... hun voeders zitten vol suikers en zetmeel; vaak nog van mindere kwaliteit om het voer maar zo goedkoop mogelijk te houden. Genetisch gemodificeerde granen, en/of chemische goedkope anti-schimmelmiddelen.

Beter voer haal je in Duitsland (of van Duits fabrikaat), zoals Hippolyt, of Engels voer van Dodson en Horrell. Maar nogmaals; nadeel is gewoon dat je er niet makkelijk aankomt, dus doen velen het niet. Eigenlijk zouden we eens actie moeten gaan voeren voor beter Hollands voer Haha!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:21

Ik hou me inderdaad ook echt niet aan de hoeveelheid die Pavo zegt.
Denken jullie dat die Pavo Vital korrels dan toch ook niet goed zijn?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:15

Ach wat is niet goed ... het is in ieder geval beter een handje Pavo Vital te geven, dan een paar kg pavo muesli Haha!
Maar mijn pony vrat nog geen korreltje van de pavo vital en dat terwijl ze een echte veelvraat is ...
Maar dat gold ook voor de GKM brok (ook vitaminekorrel) van Hippolyt. Puur natuurlijke ingrediënten, 'keigezond', maar madame moest er niets van weten Clown ...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:18

Ik voeg mij hier ook maar bij Nagelbijten / Gniffelen

Hoewel mijn welsh cob van 1.45m nu al flink is afgevallen is hij op zijn zwaarst ruim boven de 500 kilo geweest!
(en daardoor hoefbevangen is geraakt).

Nu wij weer mogen rijden, zal het verdere afvallen ook wel sneller gaan Lachen

Is er ook nog een meetlint te koop waarop je de omtrek van de buik kan lezen en dan ongeveer het gewicht kan aflezen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:17

Beste manier om het gewicht te bepalen is je paard te laten wegen op een weegbrug.
Heb je een bedrijf in de buurt met zo'n brug? Zo ja, bel ze gewoon eens op. Mijn ervaring is dat ze het leuk vinden eens een paard te wegen tussen de dagelijkse bedrijven door.
Ik heb Isabella eens bij een handelaar in oud ijzer laten wegen. Kosten vrij; gewoon tussen de overige vrachtjes door en we hadden volop bekijks. Gewicht 220 kg ... kreeg de uitdraai mee Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 01:24

hahah, wij hebben wel de bietencampagne nu met weegbrug Nagelbijten / Gniffelen
maar probleem is dat wij geen trailer hebben en nou om met paard over de ringweg te rijden lijkt mij ook niet zo'n succes Tong uitsteken

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:52

Je hebt ook http://www.paardenweegschaal.nl/
Deze mensen komen met een mobiele weegschaal op stal. Kosten € 9,- per paard + evt. iets reiskosten.
Mijn pony was vorig jaar 339 kg midden in een stalrust-blessuretijd. Binnenkort komen ze weer bij ons dus ben benieuwd!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:06

Ben met de mijne ook op de weegbrug geweest, bij de voerhandel vonden ze het inderdaad erg leuk een paard te wegen. Gewicht 640 kg Bloos
Het meetlint gaat niet ver genoeg maar daar zou hij dan boven de 635 kg zijn, dus een meetlint zou aardig kloppen.
Omvang van mijn paardje 213 cm geweest Sepetember 2007
Begin zomer 2008, 208 cm
En nu is hij 205 cm. Gaat echt onwijs langzaam en hij krijgt dus alleen hooi, verder helemaal niets.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:42

Met het meetlint, dat ik eens gratis kreeg bij een pak pavo summerfit, zou mijn shet rond de 300 kg zijn, dus dat klopte voor geen meter; ik had haar een jaar ervoor laten wegen en ze was zelfs wat slanker geworden.

Trouwens ik ben ook gewoon aan de hand naar het industriegebied gewandeld; dwars tussen alle vrachtauto's door (stond ook tussen 2 vrachtwagens op mijn beurt te wachten Haha!) ... gelijke goede training in verkeersmak maken Clown

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:55

Nog even over de Pavo Vital.. de winkel waar ik mn voer altijd haal heeft t niet.
Ik kan t dus bij de Paardendrogist bestellen. 10 kilo zit in een emmer. Dat wordt dan toch een mega-emmer?
Wil graag n beetje weten wat k kan verwachten als t over de post komt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:41

Ja dat is een grote emmer.
Zijn trouwens wel fijne emmers. Ik gebruik hem nog heel vaak om andere dingen goed droog afgesloten in te bewaren.

Ik heb hem zojuist even voor je opmeten:
28 cm hoog en doorsnede is 32 cm.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:22

Stan is in een half jaar tijd van 2.12 omvang (durfde het toen niet eens hardop te zeggen Knipoog Bloos ) naar vandaag 1.93 gegaan, dus bijna 20 cm eraf!
We hebben nu zelfs maar besloten dat hij wel wat extra's mocht dus hij staat zelfs weer op een 1/4 bix (en daarbij nog 1/2 suikervrije muesli per voerbeurt).
Het heeft dus wel heel lang geduurd maar het is wel gelukt .Ik vond het ook wel heel moeilijk want je kunt ze eigenlijk nooit een keer iets extra's geven, als appels of brood, wortels. Hij kreeg wel keurig 3x per dag hooi, maar dat was ook echt alles (plus muesli en supplementen voor zijn (zeg maar eigenlijk tegen zijn) hoefbevangenheid). Zo af en toe na het werk een half boterhammetje of een stukje appel Vingers aflikken
Maar het is denk ik wel een paard die gewoon never nooit niet 100% in een lekker weiland moet staan want dan is hij zo weer tonnetje rond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:27

zweetvos schreef:
Je hebt ook http://www.paardenweegschaal.nl/
Deze mensen komen met een mobiele weegschaal op stal. Kosten € 9,- per paard + evt. iets reiskosten.
Mijn pony was vorig jaar 339 kg midden in een stalrust-blessuretijd. Binnenkort komen ze weer bij ons dus ben benieuwd!

Heb even gekeken, bedankt voor de tip! Lachen
Zal er even over nadenken, want van emmen naar groningen is nog best prijzig qua reiskosten.

Zo'n weegmeetlint wil ik voornamelijk om te zien of er wat af is gegaan Nagelbijten / Gniffelen Want ik wil heel graag het verschil zien van nu en over een maand bv Lachen
Dus als iemand dat ding toevallig op internet heeft gezien, laat mij maar weten! Haha!

Hoe is het gras nu qua voedingswaarde? Volgens mij gaat dat hard achteruit nu, tenminste als ik kijk naar mijn gras. Dat is nu erg dun geworden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:28

Weet iemand hoe zwaar een welsh cob van 1.45 ongeveer moet wegen?
Tussen de 460 en 500 kilo?