Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:10

Hier voer ik na vitalbix terug marstall force omdat ik deze ook terug wou proberen eens. Vitalbix aten ze allemaal direct. Marstall force waren 3 van de 4 ook meteen mee weg enkel mijn jongste had er wat moeite mee de eerste week. Ondertussen eet hij het ook gewoon :).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:31

Ik heb nog zo'n 10 kg lexa amino, als iemand het wil overnemen voor een klein prijsje...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:51

Ik heb ondertussen de vitalbix gegeven aan mijn pony en dat at hij wel graag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:11

Ik gaf voorheen de Force en nu 2e zak Vitalbix. Ik vind de laatste wel een beetje hard gaan en duur in gebruik. Ik zit te twijfelen om het samen te mengen of om en om te gaan geven periodes.

We geven nu een handje equifyt pre active bij, omdat er medicijnen doorheen moesten. En wat lijnzaad nu en pre alpin.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:43

Het leek mij eerst ook duur, maar heb nu een jaar Gastro gegeven en ben nu een tientje goedkoper per maand uit. Doe drie maanden met twee zakken vitalbix, met Gastro is dat 2 zakken in 1 maand :)
Nu hopen dat hij de vitalbix blijft eten, hij krijgt nog een handje Gastro als beloning na training :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:55

Ik vind eigenlijk niet dat je deze 2 voeren kunt vergelijken. Van Gastro+ moet je veel meer geven om voldoende vit/min te geven. Ik koop vitalbix als voledig vit/min brokje, dus als geconcentreerd voer zoals bijv force. Wij geven het aan 4 en zijn nu duurder uit dan met Force. Dit is de 2e zak die bijna op is en heb nog een 3 staan. Ik wil wel echt resultaat zien, anders ga ik het mengen of om en om geven bijv. Of helemaal niet.......en weer naar de Force.

Wij geven ook Equifyt pre active en pre alpin, omdat 2 medicijnen hadden en het er niet in ging met alleen vitalbix. Dat kan ook, maar moeten we meer van voeren dan we nu geven om aan genoeg vit/min te komen. Daar zit ik niet op te wachten, aangezien ze 24/7 op goed hooi staan en ik geen extra buikvulling zoek.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:59

De vergelijking in soort brok komt idd niet overeen. Van Gastro moet je idd veel meer voeren.
Force is idd goedkoper, maar die van mij at t helaas niet meer na verloop van tijd. Vandaar dat ik zei: ik vond het eerst ook duur, maar na een jaar gastro denk ik er anders over ;)

Moet wel zeggen dat mijn paard het t beste deed op de vitalbix. Ging bij force nog mest eten en bleef dof in zn vacht, slecht in de rui.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 00:18

BlueMilk schreef:
Ik heb ondertussen de vitalbix gegeven aan mijn pony en dat at hij wel graag.

Fijn! Mijn pony vindt het al lang lekker waar hij andere brokjes al lang weer links liet liggen :-)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:09

Wat zijn de meningen over pavo vital complete?
Voor zover ik al heb gelezen: Prijs-kwaliteit een stuk goedkoper maar sommige hebben er jeuk van en/of worden heet. Nog ervaringen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:36

Een jeuk-ervaring :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:46

Hier geen jeuk of heer effect van de pavo, maar vrij veel suiker en de ca-p verhouding niet optimaal heeft mij doen overstappen. Exacte waardes weet ik niet meer. Toen wel uitgezocht.

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:08

Zijn er ook ervaringen met de natur- en seniormineral van equifyt? Mijn merrie kreeg metazoa heel de winter wou deze zomer niets geven en nu begint ze opeens aarde te eten ( wel veel ijzer hier in de grond ) ik geef nu naturmineral maar heb het haar nog een paar keer zien doen. Iemand ervaring hiermee?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:14

Er waren betere opties dan de pavo dus niet geprobeerd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 01:25

Nipples, geen ervaringen mee, maar wel naar gekeken. Het ligt ook aan je ruwvoer. Krijgen ze genoeg en wat voor ruwvoer? Bij een tekort, kunnen ze likken, maar ook bij te weinig.

Wat je kan doen, is even wat meer geven dan de aanbevolen hoeveelheid. Is er een liksteen aanwezig? Zowel buiten als binnen?

En ik zou wat psyllium geven als ze zand likken/eten.

Mijn oude merrie at opeens wat mest, maar had al een tijdje geen Force bijgevoerd. Even flink gegeven en het was zo weer over.

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:42

superpony schreef:
Nipples, geen ervaringen mee, maar wel naar gekeken. Het ligt ook aan je ruwvoer. Krijgen ze genoeg en wat voor ruwvoer? Bij een tekort, kunnen ze likken, maar ook bij te weinig.

Wat je kan doen, is even wat meer geven dan de aanbevolen hoeveelheid. Is er een liksteen aanwezig? Zowel buiten als binnen?

En ik zou wat psyllium geven als ze zand likken/eten.

Mijn oude merrie at opeens wat mest, maar had al een tijdje geen Force bijgevoerd. Even flink gegeven en het was zo weer over.

Ik denk echt dat het door die metazoa komt ookal gaf ik nooit de volledige dosis. Snachts staan ze op kaal gegeten weide met onbeperkt 2 soorten droog hooi ( fijner en grover ivm slecht gebit ) en overdag op een volle weide, het is ook hier dat ze het doet. Heb ook een knz liksteen en is altyd toegang naar. Mag ik vragen hoeveel hoger jij doseerde dan? Naar psyllium zal ik inderdaad moeten kijken dan, bedankt voor de info.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:18

Oke, dat klinkt toch verder goed. Maar in gras en hooi kunnen tekorten zitten, dus je hebt geen garantie.

Kijk eens in het metazoa topic, daar lees je meer goede en slechte ervaringen.

Ik had even geen Force gegeven, dus toen zij mest at ( geen zand, maar even ter vergelijk ) ben ik de Force weer gaan geven en dan de eerste dagen dubbele dosis tot ik zag dat ze het niet meer deed.

Inmiddels zijn wij aan onze 3e zak vitalbix bezig, omdat ik die op papier beter vind, maar moet nog even zien. Ik denk dat ik het ga mengen of afwisselen met de vitalbix. Dan pak je van beide het goede.

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:23

Ok bedankt voor de info ik ga het eens bekijken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:30

crazygirl1 schreef:
Wat zijn de meningen over pavo vital complete?
Voor zover ik al heb gelezen: Prijs-kwaliteit een stuk goedkoper maar sommige hebben er jeuk van en/of worden heet. Nog ervaringen?

Pavo Vital Compleet: mest eten van andere paarden. At het slecht
Marstall Force: mest eten van andere paarden, at het redelijk.
Metazoa: deed het er prima om. Toen ivm dracht/zoog periode een tijd merriebrok gegeven. Daarna erop terug, druk, heet en rillerig. At het prima.
VitalBix: dit krijgt nu nu ruim een maand. Zand likken, geen energie (dubbele dosis krijgt ze), opeens flink mok. Eet het slecht

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:46

Ik zoek een vitaminekorrel met extra koper zink en biotine met betrekking tot hoefproblemen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:34

Jepaardgezondenfit balancer

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:10

Bedankt, ik zoe dat die inderdaad hoog zit in de koper zink en de biotine. En de equilin ? Ik kan geen analyse vinden.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:25

bertine37 schreef:
Bedankt, ik zoe dat die inderdaad hoog zit in de koper zink en de biotine. En de equilin ? Ik kan geen analyse vinden.

Staat wel op hun site maar daar zit gerst in. Ik wil geen granen. En veel minder zink en koper dacht ik. Vit e was voor mij ook te laag bij de equilin

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 23:48

Kiki1976, mijn pony liet zich zelfs in elkaar trappen op de vitalbix.
Hij wilde niet spelen, stond alleen maar te suffen, en dat terwijl hij altijd volop liep te ravotten met zijn vriendje.
Op 50 gram metazoa ging hij goed, meer was exploderen.
Vitalbix 150 gram was een doodmoeie pony.
Nu krijgt hij 75 gram vitalbix en 150 gram metazoa en hij doet het geweldig!
Hij krijgt nu zelfs 225 gram totaal waar hij 150 "mag", terwijl eerder 150 gram metazoa geheid een exploderende pony was.
Ofwel hier heb ik wel baat bij het dooie op de vitalbix, het zorgt dat hij meer metazoa kan hebben en hij doet het hartstikke goed zo.
Meerdere balancers getest, en met niks ging hij redelijk op 50 gram metazoa na.
Nog andere voersoorten gehad, maar het lukte gewoon niet.
Toen in overleg met vitalbix gaan mixen, en dat werkt fijn.

Hij krijgt nu na 1.5 jaar zoeken eindelijk zijn vitamines en mineralen binnen, en dat moet ook want hij had flinke hoefproblemen.
Verder heeft hij energie zat en doet zijn werk super zo, ik heb alleen een 2 weken gezocht naar de goede verhouding.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:56

De jpgef vind ik wel o.k. Op gebied van koper zink en biotine.
De victorious secrets volgens mij nog beter maar is ook weer duurder.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:42

Ik ben uiteindelijk voor de Victorious Secret 200 gegaan. Pony eet het goed. Ben benieuwd hoe hij het er uiteindelijk op gaat doen :j