Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:32

Ik wilde beginnen met de daily complete (in een iets hogere dosering dan aanbevolen owv de tekorten) en de slobber op de dagen dat ik er ben voor wat extra ondersteuning.

Zou dit ok zijn? De luzerne klinkt mooi maar weet niet of ik dat durf omdat de vos eerder al op luzerne gereageerd heeft. Al weet ik niet of het op de luzerne of de melasse was dus dat maakt het moeilijk..

Het zijn oudjes (21 & 24 jaar) met koper/zink tekort en een bovenlijn die serieus aan het afzwakken is. Vandaar dat ik twijfel over de lucerne, maar misschien hebben ze ook voldoende aan de rest?

(heb Vitalbix gisteren via de chat gecontacteerd maar nog geen reactie, geen idee hoelang dat doorgaans duurt)

funnypony11

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:57

Ik doe het nu ook met alleen de daily complete en slobber op dagen dat ze heeel veel doet, of tijdens een wedstrijd (endurance).
In het begin heb ik er ook de luzerne bij gevoerd maar hier kreeg ze wat last van haar buik bij. Vandaar nu alleen de daily complete, hier doet ze het goed op. Soms krijgt ze een handje muesli (Cavalor structomix sensitive) er doorheen als ze geen zin heeft om het te eten.

Het was gisteren natuurlijk pinksteren, waarschijnlijk kreeg je daardoor geen reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:59

Ja, is ook zo, maar dacht dat je dan achteraf wel reactie kreeg (via mail dan). Of werkt dat daar niet zo bij die chat? Ben misschien ook te veeleisend hoor :P Maar wil liever niet te lang wachten wat zit al een tijdje te zoeken ...

Maar dan ga ik beginnen met de daily en de slobber en dan even zien hoe het gaat, kan indien nodig daarna nog altijd eens de lucerne proberen, maar misschien hebben ze hier ook al genoeg aan...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:59

Als je het allemaal tegelijk verandert weet je natuurlijk niet waar ze op reageren. Beter 1 of hooguit 2 dingen tegelijk veranderen in het voer.

Ik snap helemaal dat je ze wil helpen, en ik moet mij ook echt verbijten om bij voorbeeld voor mijn zieke ruin niet nú het supplement te bestellen dat hem zou moeten kunnen helpen. Maar ik doe het niet. Paar dagen geleden een andere verandering doorgevoerd en daar moet zijn lijf nu eerst maar aan wennen. Hoe kud het wachten ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:03

Is ook zo :j Je wil er het liefst alles wat ze mogelijk kan helpen tegelijk erin duwen, maar dat schiet ook niet op :+ Maar die slobber als extra kan geen kwaad toch (is enkel als ik er ben, dus niet dagelijks)? Of zou ik het echt bij de daily houden om te beginnen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:10

Nou ja kwaad zal het niet kunnen. In het ergste geval lusten ze het niet. Al is het dan wel lastiger om te zien waar ze op reageren als er iets aan ze verandert. In dat geval zou je de slobber later nog een tijdje weg kunnen laten om te zien of dat uitmaakt. Maar drie dingen tegelijk veranderen zou ik niet doen tenzij je van tevoren zeker weet hoe ze erop zullen reageren. En wanneer weet je dat nou. Eigenlijk nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:16

Dat is waar .. nu heeft het in principe niks met elkaar te maken .. de daily is voor de vitaminen/mineralen, de slobber gewoon als lekker en wat darmondersteuning. Dus als ze dan weer gaan aanzetten en de tekorten zijn weg dan komt dit door de daily en niet door de slobber (wat je met de lucerne dan inderdaad niet weet, of het dan daardoor komt of door de daily). Voor zover ik de uitleg begrijp toch ;) En misschien is het voor hen wel handig om de darmen wat te ondersteunen zodat de daily beter kan opgenomen worden.. ookal hebben ze niet meteen problemen, ondersteuning met hun leeftijd kan nooit kwaad lijkt me.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:14

Niet aanzetten van die slobber? Juist wel... als het de darmwerking ondersteunt nemen ze toch beter voedingsstoffen op en worden ze toch juist dikker? Feral meldt als ik mij niet vergis zelf ook dat de slobber onder andere juist handig is voor paarden die te dun zijn.

Voor de lekker (en voor de bakvulling, met al die supplementen er in tegenwoordig) gebruik ik de muesli. Slobber 2x per dag aanmaken vind ik veel te veel gedoe. Daarnaast at mijn merrie het ook niet goed. Mijn ruin wel maar die is bepaald niet mager te noemen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:41

Bedoel met aanzetten de bovenlijn, hoop dat ze weer een beetje spieren gaan kweken als de balans in orde is ;) Maar als dat gebeurd weet je dan niet of het met de daily (de vitaminen/mineralen in orde zodat ze het zelf kunnen) is of door de eiwitten in de lucerne als je allebei tegelijk start, dat bedoelde ik ;)

Maar wat jij zegt klopt ook natuurlijk :j Al lijkt me dat in hun geval juist fijn, of toch zeker in het begin.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:42

Oh zo. Ja, dat zou kunnen :)

Tja wie weet dat de luzerne wel geschikt is als bron van eiwitten. Ik hoor er zo veel gekke verhalen over, en er zijn andere/betere eiwitbronnen. Maar wie weet werkt het ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:49

We zullen zien: stap voor stap beginnen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:50

Succes, het komt vast goed :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:48

mijn paard zet niet aan na 3 weken slobber, dus nu luzerne erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:29

Heeft iemand ervaring met pure paardenvoeding?
Wilde daar mijn bestelling doen omdat ik op aanraden (iemand heeft zitten rekenen voor mij) nog iets extra van hun zou geven, dus dan meteen ook daar de vitalbix mee. Maar ik krijg niks bij verzendmethoden .. kunnen zij wel naar België versturen? Weet iemand dat? Heb uiteraard een bericht gedaan maar ben alvast nieuwsgierig. Had nu even tijd om te bestellen... :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:35

Ik zou zeggen open een topic op ED. Dit is een topic over Vitalbix Daily Complete (en aanverwanten) als product.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:42

[***] schreef:
Wilde daar mijn bestelling doen omdat ik op aanraden (iemand heeft zitten rekenen voor mij) nog iets extra van hun zou geven, dus dan meteen ook daar de vitalbix mee. Maar ik krijg niks bij verzendmethoden .. kunnen zij wel naar België versturen? Weet iemand dat? Heb uiteraard een bericht gedaan maar ben alvast nieuwsgierig. Had nu even tijd om te bestellen... :+

Paard hier eet dat niet.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:34

Geen idee, ik bestelde altijd gewoon bij de vitalbix webshop en vond de levering daar top!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:49

Stamper schreef:
[***] schreef:

Paard hier eet dat niet.

Het gaat om het product Your Horse Trace dat ze verkopen bij Pure Paardenvoeding, niet om Pure Feed.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:20

[***] schreef:

Het gaat om het product Your Horse Trace dat ze verkopen bij Pure Paardenvoeding, niet om Pure Feed.

Oké, sorry. Omdat je vroeg of iemand ervaring met pure paardenvoeding had vandaar.
Maar Puurpaardenvoer.nl eet mijn paard dus echt niet!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:05

Puurpaardenvoer.nl is weer wat anders! ;) Dit is de website die [***] bedoelt: http://www.purepaardenvoeding.nl/

Ik weet niet hoe hun het doen met bestellingen naar België.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:38

Sorry, was blijkbaar verwarrend. Maar die site die ik bedoel verdeelt ook Vitalbix dus vandaar dat ik me afvroeg of iemand misschien ervaringen had met levering naar België. Maar dan wordt het dus wachten op reactie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:37

De vitalbix is aangekomen, de your horse trace is nog onderweg en verwacht ik maandag. En dan kunnnen we starten, ben benieuwd...

Nu had ik nog een (stom) vraagje over de slobber. Er staat op de zak 1 deel slobber en 2 delen water. Als ik nu een schep slobber geef en dan 2 scheppen water, is dat dan ok? Of moet ik het echt gaan afwegen en afmeten? Weetniet hoe dat doorgaans gedaan wordt..

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:40

1 schep slobber, en 2 scheppen water?

Lijkt me erg weinig... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:43

Ik heb er geen idee van, geen ervaring mee, vandaar de vraag ;)
Aan de voorkant van de zak staat "1 deel slobber, 2 delen water" dus vraag ik mij af hoe je dat moet doen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:45

Ik doe de slobber niet precies afwegen, mik gewoon een halve schep slobber in een emmer en giet er water op tot het soppig is. Wel neemt de slobber vind ik veel water op dus laat het vaak een tijd staan en voeg daarna alsnog wat water toe tot dat het papperig is. Ik geef het niet te droog, dan is het net een baksteen. (plus dat vind ik eng)