Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:28

Ik geef sinds gisteren ook een beetje van dit spul door het voer van de paarden..Tot mijn grote verbazing vinden ze het heerlijk! De bakken worden compleet uitgelikt en dat terwijl ze gewone pulp of subli sp niet lekker vinden. .Ik vind het ideaal dat het zo kort geweekt moet worden omdat je het dan warm kan voeren :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:19

Vandaag kwam ik er eindelijk aan toe om richting de Welkoop te gaan. Ze hadden helaas de zakken niet meer, wel die emmers. Dus die maar mee genomen, kan ik mooi even testen voor ik een grote zak haal. Is dan wel gratis maar als ze het niet moet zit ik er weer mee.
Mijn merrie is een Tinker, dus die lust alles, heeft altijd honger en ik ben nog geen voer tegen gekomen wat ze niet lust. Tot vandaag :') Zakje klaargemaakt, goed laten weken en voorgezet. Ze nam een hap, trok een enorm zuur hoofd, kauwde wat, spuugde het uit en weigerde er nog naar te kijken _O- _O- Kreeg het niet voor elkaar, tot ik er een flinke schep muesli door gooide. Toen at ze het met lange tanden op. Heb ik weer :roll:

Van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Bejaarde Tinkers.... :n :')

Ginootje

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:26

Ik heb vandaag eindelijk de emmer kunnen scoren! En gelijk een zakje probeert, ze viel de emmer echt aan om te gaan eten (Oke ik heb een tinker, maar ze is wel heel erg kieskeurig daar is nu helemaal niets meer van te merken :P )

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:28

vonneke schreef:
_Lindy_ schreef:
Weet iemand hier misschien ook hoelang zo'n zak houdbaar is? Na wat rekenwerk ben ik bang dat mijn shetlander zo'n 2 jaar over een zak gaat doen. :+ *D

Ik denk heel lang. Tis een droog produkt. Zal zo eens kijken

Mijn proefzakje was goed tot 17-12-2015

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:52

Mijn paard at de sb in het begin ook niet berdien!
Maar nu hoef ik er geen muesli of meel meer doorheen te mengen, en gaat het zo naar binnen!
Wedge moest er heel erg aan wennen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:53

Ik geef het ook nog niet op hoor :D Heb nog een zakje sowieso van die proefemmer, en als volgende week de welkoop weer de zakken heeft probeer ik nog even door. Als ze het écht niet wil eten is er vast wel een ander paard op stal die het wel lust :))

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:55

Verwende tinkers van tegenwoordig :+

Mijn merrie eet het nog steeds graag en ze blijft goed op gewicht, ook na een paar dagen kliniek. Ik blijf het dus voeren :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:57

Mijn paard is mooi wat aangekomen van de pulp.
Geef hem sinds deze week ook 50 gram minder per keer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:58

Juh, echt wel :D Gewone biks blieft ze nog net, maar muesli is en blijft toch wel het allerlekkerst. Of gewone slobber, van die hele zoete. Nou ja, ze went er maar gewoon aan :P

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:01

Zoet is wel een indicatie, want dat is SB niet (echt). Mengen met wat slobber kan overigens ook nog een goede wen-tip zijn :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:02

Waarom willen jullie dit gaan geven en in plaats van wat precies?

Ik zag het gisteren staan en de emmers stonden er ook bij maar wist niet wat ik ermee moest eigenlijk....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:05

Denk dat de textuur en de smaak haar inderdaad niet aanstonden. Als ze het wil eten met wat muesli erdoor is dat ook prima, ze krijgt een relatief lichte muesli (structuurmuesli van Subli). Met 'echte' slobber is weer niet handig qua weektijd (het heeft 10-15 minuten weektijd in mijn auto van huis naar stal, heb geen water op de wei waar ze nu staat).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:08

Ik had de afgelopen winter moeite om mijn merrie op gewicht te houden en bietenpulp zet goed aan. Gewone bietenpulp moet lang weken, maar daar heb ik de gelegenheid niet voor. Daarom SB geprobeerd en het bevalt goed.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:41

Mijn paard krijgt sb naast zijn gewone rantsoen.
Hij is sinds de zomer wat ingevallen, en wou niet echt aankomen, eerst paardenmeel geprobeerd, maar daar kwam hij helaas niet echt van aan.
Sinds kort krijgt hij de bietenpulp en je ziet gewoon duidelijk verschil dan voor ik sb ging voeren.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:44

Mmmmm twijfelgeval hier.....

Mijn ruin had vorige winter (ondanks onbeperkt ruwvoer) wat problemen om op gewicht te blijven (hij is gewoon iets te relaxed, waar de andere paarden redelijk doorknagen staat hij echt een beetje te genieten van zijn hooi en om zich heen te kijken: gebitsproblemen zijn uitgesloten).

Ik voer hem nu na 'het werk' wat Seniores Priores bij. Dit wordt klaargemaakt door de stalhoudster (een van haar paarden krijgt het ook). Enige nadeel: soms staat het er net als ik aankom, dan durf ik het dus ook niet te geven. Hij krijgt dan Care4Life, maar dat zet natuurlijk niet echt aan (hij krijgt nl geen grote hoeveelheid, ook bij het eten van C4L heeft hij geen haast en over een schep doet hij zo 25 minuten: deze tijd sta ik er naast te kijken omdat hij daarna de groep weer in gaat).

Nu lijkt me de SpeediBeet ideaal als 'reserve' als de SP niet klaarstaat (ik heb beschikbaarheid over warm water, dus na het werk kan ik die dan voeren), maar zit te twijfelen of ik zo en zo de SP niet zal vervangen voor Speedibeet (wegens minder zetmeel en meer voedingswaarde). Op voervergelijk kom ik er niet echt uit, omdat van SP niet veel gegevens ingevuld staan, het enige dat ik daar uit haal is die hogere voedingswaarde bij een lageer zetmeelgehalte.

Iemand ervaring of advies?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:45

Oke het is dus echt voor aankomen van je paard.

Lorenz is al dikkie dik zat hij is nu 20 jaar maar moet echt gaan afvallen terwijl we toch gemiddeld 5 dagen in de week rijden.

Ik zag op de bokt markt onder voeding en supplementen verschillende mensen die een zak aanbieden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:50

@linnie050: ja, het is echt om aan te komen/op gewicht te blijven (hij staat 24/7 buiten met schuilgelegenheid, maar vindt het zelf een goed plan om met weer en wind lekker buiten te staan, dus heeft wel wat brandstof nodig)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:13

Mijn bietenpulpkerstdiner:
Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:30

Hahaha capriole, heb je er ook peterselie ik verwerkt? ;-)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:41

Nee, dat is luzerne :=

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:36

Heb een proef Emmer gehaald,
Mijn paarden lusten het niet zelf mijn kliko die alles eet lust het niet,
Heb het aan 6 paarden gegeveb allemaal trekken ze de lip er voor op of proberen het en dan gaat ze flemen ben blij dat ik geen grote zak gekocht heb

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:56

Mijn paard eet het heel goed. Kreeg voorgaande winter ook bietenpulp maar dat moest zo lang weken, onhandig. Ik vergat het ook nog wel eens klaar te zetten dus dan had hij de volgende dag niets :+ Dit is zo klaar en dat is voor mij erg makkelijk.

Paard krijgt wel al Care 4 Life van Pavo en is dus gewend aan weinig suikers in het voer. Misschien dat daar het verschil in zit? Aan die overgang moest hij namelijk wel ook even wennen, van zijn vorige voer naar C4L. Dat duurde denk ik een week, nu vindt hij het erg lekker en gaat alles tot de laatste kruimel op :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:59

Nou die fjord van me vind het jammie, maar ja dat is een lopende kliko. :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:10

polleman schreef:
Heb een proef Emmer gehaald,
Mijn paarden lusten het niet zelf mijn kliko die alles eet lust het niet,
Heb het aan 6 paarden gegeveb allemaal trekken ze de lip er voor op of proberen het en dan gaat ze flemen ben blij dat ik geen grote zak gekocht heb

De mijne lusten het de eerste dag ook niet eigenlijk. Ik had het in een open emmer en met te veel water gemaakt.

Tot ik het in een afgesloten emmer maakte met echt heet water, half uurtje laten staan en geven evt nog met klein beetje mueslie er over heen en daarna was het klaar.. Nu eten ze het gewoon op en bedelen ze er om.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:38

Mijn merrie at het gisteren iets beter maar zeker nog niet enthousiast. Ga maar gewoon een zak halen als die binnen is, mocht ze het echt niet willen dan geef ik het wel aan m'n stalgenoten.