Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:27

Loes'sCorner schreef:
Voor mensen in Limburg/Venlo:

Equidrome in Venlo heeft t op voorraad

Oh! Hebben zij ook Pavo :P
Heb ik net een zak dieetmix gekocht. Stom gedoe met die boerenbond en pavo ook :n

fanci_mike

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:36

Hoorde gister dat mijn voer boer het al heeft liggen. Nu moeten de paardjes dus even dooreten ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:48

Ik vraag me af wat die vreemde zoetige geur van dit voer veroorzaakt? Een beetje vanille-amandelachtig..kan het niet plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:50

Er kan maar zo een vanille stokje door gehutseld zijn, het is bekend dat paarden gek zijn op die lucht/smaak en alles graag eten waar het in zit.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:53

Gisteren een zak gehaald bij van Keijsteren in Beugen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:16

.. dat moet dan wel een hele vanilleták geweest zijn.. het ruikt zo sterk dat m'n hele voerhok er naar ruikt.
Paarden zijn er idd gek op - als ik maar in de buurt van hun voerbakken kom, rennen ze aan en steken hun neuzen in de bakken om te zien of er weer een handje ligt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:28

Ik vond het inderdaad ook wel heel duidelijk ruiken, maar ook wel deels kruiden. Vanille had ik er nog niet uitgehaald. Hier helaas niet heel in de buurt een dealer, dus als ik eens in de buurt ben van een dealer haal ik wel een zak.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:41

Ik heb afgelopen vrijdag een zak gehaald. Ik vind het voer er goed uit zien en het ruikt ook lekker. Maar mijn paarden moeten er erg aan wennen. De shet eet het zonder problemen, de haflinger at het de eerste 2 dagen ook wel goed maar vandaag liet hij het laatste restje staan (hand vol gruis en kruiden) en mijn andalusier eet het vanaf de eerste dag al wat moeizaam en laat ook het gruis met kruiden staan en vandaag heeft hij maar een paar happen gegeten en de rest (halve schep) liet hij staan.
Mogelijk dat ze er nog aan moeten wennen of vinden ze het gewoon niet lekker. Als het zo blijft dan stap ik denk ik maar over de dieetmix van subli. Zou wel jammer zijn want de care4life spreekt mij juist zo aan vanwegen de kruiden en het lage gehalte aan suiker en zetmeel, maar als ze het niet willen eten dan houd het op natuurlijk.

Meer mensen die dit hebben? Dat ze er erg aan moeten wennen of het gewoon niet lekker vinden en het gruis dat over blijft?

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:44

Mijn paard at het direct vol overtuiging! Is ook niet veranderd, hij is er nog steeds dol op. Hij is ook wel een zeer makkelijke eter!

Hier nog niks gehoord over het voer van de BB. Ik ga morgen maar weer eens langs denk ik.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:35

Ik voer het nu 5 dagen. Lijkt er op dat ze er kriebels van krijgt. Ze was jeukvrij, maar ze begon gister en vandaag weer te schuren aan de manenkam..En na 4 dagen word het wat minder netjes op gegeten. Het is erg droog natuurlijk, en er zit best wat fijne gruis in, dat ze laat liggen.

Kijk het vwb de jeuk nog even aan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:57

Ik heb een beetje gemengde gevoelens op het aanvallen op het voer; wat is hetgeen wat hun zo stapelgek maakt op het voer? No offense, maar over het algemeen betekend dit toch dat er iets aan toegevoegd iets is, wat het lekker maakt. Dit hoeft niet nu het geval te zijn, maar ik ben wel benieuwd of het de kruiden zijn die ze lekker vinden of dat het toch wat anders is. Aanvallen op eten vind ik namelijk niet iets positiefs (als in bijv. voedernijd). Maar dat verklaart weer niet waarom andere paarden het met moeite weg krijgen. Hoe zien jullie dit?

De post die Karev stuurt is iets wat ik helemaal niet graag lees. Volgens mij de 1e die er jeuk van krijgt?

Vooralsnog blijf ik bij dieetmix. Heb net de ton met 40 kilo gevuld, dus we kunnen er weer een stuk of 80 dagen tegen aan. Dan kijken we wel eens verder

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:08

Mijn paard vind het niet echt lekker, ze eet het met lange tanden en gooit het laatste restje uit haar voerbak, de shetlander eet het matig maar is er echt niet dol op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:44

Jotoma, gebeurt dat bij jouw paard met dieetmix niet?
Ik voer dat ook,en daar valt mijn pony ook behoorlijk op aan...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:19

Ik denk sowieso dat je niet binnen een paar dagen kunt constateren of een voer goede or verkeerde resultaten oplevert. Bewijs van effectiviteit van voer duurt weken, zoniet maanden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:38

Misschien een tip voor de paarden die de kruiden laten liggen: gewoon een beetje vochtig maken het voer? Dan plakt alle gruis er gewoon aan :)

Ik doe precies hetzelfde wanneer ik kruiden of poedertjes door het voer wil doen. (zelf nu nog geen C4L)

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:50

maura schreef:
Onderstaande vraag heb ik een tijdje geleden al gesteld, maar Pavo_GT heeft die mogelijk gemist dus ik probeer het nog een keer. Ik heb ook al op de site van Pavo zelf naar de herkomst van de soja in C4L gevraagd, maar daar kreeg ik ook geen antwoord. Dat Pavo streeft naar GMO-vrij, dat is mooi, maar ik zou graag weten of Pavo óók streeft naar RTRS-gecertificeerde soja?

maura schreef:
Vrijwel heel het topic meegelezen. Ik zou graag aan Pavo_GT willen vragen waar met name de soja in C4L vandaan komt? Dit met het oog op de inspanningen die worden verricht in bijvoorbeeld de melkveehouderij om van de soja af te komen waarvoor regenwoud wordt platgebrand?
Ik begrijp overigens heel goed dat er een flink spanningsveld zit tussen de wens van paardenhouders om de kosten zo laag mogelijk te houden en de verantwoordelijkheid van een voerproducent om winst te maken, maar persoonlijk ben ik best bereid om meer te betalen voor voer dat een beetje verantwoord is geproduceerd. Paarden zijn tenslotte een (luxe) hobby, geen primaire levensbehoefte.

Maura, die vraag gezien en uitgezet bij onze productmanager :) Kom ik op terug!

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:58

karev schreef:
Ik voer het nu 5 dagen. Lijkt er op dat ze er kriebels van krijgt. Ze was jeukvrij, maar ze begon gister en vandaag weer te schuren aan de manenkam..En na 4 dagen word het wat minder netjes op gegeten. Het is erg droog natuurlijk, en er zit best wat fijne gruis in, dat ze laat liggen.

Dat kan in ieder geval niet aan het S&Z gehalte liggen.. ;) Kan het niet te maken hebben met de 10+ temperaturen van de afgelopen dagen? Dat valt 'toevallig' samen en ik zag ook ineens weer vliegen.

Wat betreft dat ze erop aanvallen, het zal met de kruiden te maken hebben. We voegen geen zoetstof oid toe. Wel zitten er appelpulpbrokjes in, dat geeft wel wat zoetigheid. Ps alle brokjes die erin zitten zijn ZONDER melasse geperst. Het vit/min brokje is speciaal voor de C4L nieuw geproduceerd.

Wat betreft restjes laten liggen. Mijn eigen paard liet de eerste week regelmatig restjes liggen. Maar vanaf ong 1,5week ging de bak schoon en dat is zo gebleven.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:22

Pavo_GT schreef:
karev schreef:

Dat kan in ieder geval niet aan het S&Z gehalte liggen.. ;).

Waarom niet ?
Maar ook niet aan vliegen.. |(

en Muggen..nee..
Citaat:
''De voorbije tien dagen lagen de temperaturen tussen de 16 en de 18 graden Celsius. Pas als het een paar dagen na elkaar 20 graden of warmer is, gaan de muggen weer vliegen.''

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:33

Omdat het S&Z gehalte in C4L zo laag is.. Dan zou hooi en gras hetzelfde beeld moeten geven.

En hoezo niet aan vliegen? Ik heb er gisteren alweer een hele hoop gezien, tot ergens van oa mijn paard toen ik hem aan het scheren was :(:). Dus dan zijn er misschien ook wel mugjes geweest. Wat ik al schreef, het is een paar dagen 10+ graden geweest en bij sommige paarden die zomereczeem hebben geeft dat meteen weer jeuk (spreek uit ervaring). Dat lijkt mij dan nu de factor die meer invloed heeft. Daar kom je alleen achter als het later deze week weer onder de 10 graden wordt en 's nachts tegen het vriespunt.
Edit: Mugjes zitten er ook echt onder de 20 graden. Vriendin van me houdt de Boett op tot het overdags onder de 10 graden is.. En hetzelfde zie ik bij stalgenoten met paarden die snel jeuk hebben.

Wat ik ermee wil zeggen, probeer het toch nog even. Voor je iets aan de kant schuift wat misschien heel het probleem niet is. Is het zo weer vlieg/mugvrij weer en blijft de jeuk, oké. Dan zit er blijkbaar 'iets' in waar het paard van Karev niet goed tegen kan.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:08

Hier eet mijn merrie het voer heel rustig, ze valt er echt niet op aan. Ze gaat juist eerst naar haar ruwvoer toe en begint daaraan. Na een tijdje begint ze aan de c4l, en eet alles rustig op. Ook het gruis.

Onze welkoop heeft nog niet gebeld... ik wil zo graag weer gaan beginnen om te kijken of haar mestgedrag tijdens het rijden er weer zo goed mee vooruit gaat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:17

Anoniem schreef:
Jotoma, gebeurt dat bij jouw paard met dieetmix niet?
Ik voer dat ook,en daar valt mijn pony ook behoorlijk op aan...

Nee, totaal niet. Die gaat eerst naar zn hooi, een hap stro en kijkt dan eens naar wat er in de bak ligt en eet het rustig op :)

Qua vliegen, vanaf 10 graden heeft mijn paard ook weer jeuk. Hij staat nu onder regendeken met hals, die hals gaat er niet af tot het gaat vriezen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:25

Mijn paarden laten alles staan voor hun portie C4L - er wordt rustig gegeten, goed gekauwd en de voerbakken hoeven niet in de afwas - ze likken ook de gruisjes op!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:51

Jannepauli, is dit het voer nog van het testen of heb je ergens een zak kunnen halen?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:41

Pavo_GT schreef:
Maura, die vraag gezien en uitgezet bij onze productmanager :) Kom ik op terug!

Fijn! Dank voor de moeite.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:58

Annemeik: ik heb het gehaald bij onze voerhandelaar - die heeft een pallet staan . Maar ik weet ook dat het nu bij de Molen in Putten zou moeten zijn.