[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PippaLuca

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:11

Ik denk dat veel mensen verkeerd denken over Britt_mara hierboven.:j

Ik kom best vaak langs de pony. Britt bedoelt dat ze 2 uur per dag op lang gras staan en verder op kort gras. Dus de pony heeft de hele dag te eten, alleen niet veel, of niet britt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:25

Dat had Britt_mara inderdaad al gezegd :j Dat ze nog in een paddock staat waar 1 à 2 cm gras staat. Leek me ook al sterk dat de pony helemaal niks zou krijgen, dan was die al lang heel erg ziek geweest ;) Nu, wat ik wel nog wil zeggen: vergis je niet in die 1 à 2 cm, een heel aantal paarden(rassen) kunnen daar gewoon van leven en mogen eigenlijk niet meer hebben want dan worden ze veel te vet ... Als je die van mij zag staan dan zouden sommigen misschien iets hebben van "oh, wat zielig, er staat toch niks op die weide?", maar er stond genoeg op, voor hen meer dan genoeg. Nu staan ze wel op een stuk waar meer op staat dus nu gaan ze weer een paar dagen goed gevuld uitzien, en dan naarmate het gras mindert gaan ze ook weer beter in hun vel gaan zitten ... Ik moet nog zoeken hoe ik het allemaal moet doen, maar om maar aan te geven dat een paard ook genoeg kan hebben met maar een beetje gras, een weide vol gras is vaker slecht dan goed, alleen voor het oog is het een stuk leuker ;)

@ LoveLuckyBoy: paardje ziet er voor mij prima uit, alleen lijkt er heel veel rond de schouder & op de hals te zitten, kan dat? Vooral de schouder vind ik nogal verzuipen zeg maar, terwijl ik de buik & achterhand juist heel mooi vind..

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:29

Dan heb ik er over heen gelezen. :o

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:42

@Thijs en [***]: ze staat inderdaad op 1 tot 2 cm gras, eerder 1 cm. Maar ik dacht dat het daar niet aan lag. in ieder geval, we gaan de DA bellen om te zorgen dat het weer goed komt, en als het even kan een voedings schema :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:43

Mag ik even een algemene opmerking in het belang van dit topic plaatsen? :)

Ik vind dit een superinteressant topic, maarrrr ik merk dat de laatste (zoveel) pagina's de aard van de reacties me hier en daar een beetje tegen gaat staan. Ik hoop dat iedereen deze drie puntjes eens door zou willen lezen en er misschien iets mee zou willen doen:

- Ik mis een beetje het onderbouwen van de scores zoals dat in het begin wel werd gedaan. Er wordt nu al gauw geroepen "een 3,5" zonder dat er verder verteld wordt waarom je dat vindt. Dat vind ik jammer.

- Het valt me op dat de foto's niet altijd van topkwaliteit zijn. Probeer erop te letten dat je meerdere foto's per paard plaatst en alsjeblieft, heeft je paard lange manen, fotografeer dan graag de andere kant want je kunt er echt zo weinig van zeggen met zo'n bos haar ervoor. En natuurlijk liever zomer- dan wintervacht, liever goed belicht (niet ontzettend overbelicht zoals de tweede foto van de witte pony hierboven ergens), etc.

- Persoonlijk zou ik het leuk vinden als eigenaren hun paarden hier niet alleen laten scoren, maar ook zelf eens een poging zouden willen doen! Tenslotte is scoren adhv voelen (en dat kun jij als eigenaar wel, wij als bekijker van de foto's niet) altijd nog het meest betrouwbaar :) In de OP van dit topic staan twee prachtige filmpjes en enkele pagina's terug stonden ook wat super informatieve tekeningetjes. Doe eens een poging, dat is interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:46

Nouks +:)+
Ik doe al braaf wat jij zegt :Y) :))

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:23

haha ik niet, ik hou het vaak heel kort wegens tijdgebrek... helaas helaas maar het is niet anders.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:41

Ik moet echt nog een keer goed gaan voelen.
maar ik denk dat ik ergens tussen een 2 en een 3 uitkom.
hij is ietsje aangekomen, maar vorige week kon ik zijn ribben wel erg goed zien.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:44

Nouks je hebt gelijk , zal verzorgpoown eens bevoelen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:50

Britt_Mara schreef:
@Thijs en [***]: ze staat inderdaad op 1 tot 2 cm gras, eerder 1 cm. Maar ik dacht dat het daar niet aan lag. in ieder geval, we gaan de DA bellen om te zorgen dat het weer goed komt, en als het even kan een voedings schema :)

sorry,daar had ik ook overheen gelezen dan. misschien toch gewoon een graasmakers op? sommig paarden halen toch voldoende uit dat korte gras op dik te worden. mijn shet blijft keurig op gewicht met graasmasker. hij staat 8 tot 12 uur per dag op lang gras met graasmasker en de rest van de tijd op de zandpaddock met een klein beetje hooi.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:52

biancavos, idd 2,5. De onderste foto vertekend iets denk ik omdat hij op rust staat, daarvan zullen zn billen iets platter lijken dan ze zijn. Billen dus (2-)2,5, rug en middenstuk zo te zien 2,5-3, schouder heel netjes, een 2,5-3 (meer richting de 3) en de hals is slecht te zien maar vermoed ook richting de 3. Zn billen vertekenen nogal, waardoor hij er magerder uit ziet dan hij is. Hij mist naar mijn inschatting vooral bespiering. Ik zou hem dan ook vooral aan het werk zetten, en niet zozeer proberen voller te krijgen met voer. (wel voer aanpassen aan hoeveelheid werk natuurlijk)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:58

Je wilt niet weten hoeveel hij werkt denk ik..
Vandaag 30 km gereden en morgen weer 40..
Hij loopt namelijk op hoog niveau endurance (ga in augustus een klasse 4 starten)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:23

In duursport krijg je gewoon een pezig paard... evenals humane duursporters ook tamelijk pezig zijn.
Ziet er goed uit BiancaVos!

Hij lijkt wel een soort 'cirkel' rond zijn staart te hebben... hoe leg ik dat uit... begrijp je wat ik bedoel? Is dat spier, of werkt de lichtval wellicht wat vertekenend?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:31

INteressant topic, ga ik bij mijn paard ook eens bekijken :j!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:51

ah kijk, mja, endurance is idd een hele andere manier van trainen, en vast met andere bespiering. Dat verklaart waarom ik de bespiering van zn kont en schouders niet helemaal kon rijmen.
Bianca, je denkt vast goed na over de training, maar vergeet niet dat voor spieropbouw rust heel belangerijk is, anders gaan ze hun eigen spieren weer opeten. (dit zeg ik vast tegen iemand die dat allang weet, maar beter een keer teveel dan een keer te weinig :) )

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:44

Rond zijn staart is gewoon spier inderdaad..
Hij krijgt ook weer genoeg rust inderdaad, heb tussen het trainen door soms net het gevoel dat ik niets doe met mijn paard.
Hij staat nu 24/7 buiten zodat hij zelf gedoseerd kan bewegen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:21

het eerste dat mij opvalt aan de haflinger is hoe droog hij is! complimenten daarvoor, de meeste haflinger zijn niet zo, inderdaad, 'pezig'. zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat je endurance rijdt.
echt 'vet' valt er niet of nauwelijks aan te ontdekken, in de zin van pockets e.d.
de achterhand vertekent behoorlijk doordat hij op rust staat, ik zou graag een foto zien waarop hij recht staat.

de billen zijn iets appelvormig, wat bij een haflinger gewoon zo hoort. echt 'rond' zijn ze niet, wel zie je heel mooi de (volgens mij haflinger-typische) 'achterbil'. deze krijgen van mij een 2 á 2,5.
het middenstuk heeft een mooi verloop, absoluut geen pens en ik krijg ook de indruk dat hij niet erg breed geribd is (de meeste haffen zijn in de rondte breder, maar is lastig te zien), je ziet heel mooi het lijntje van de buikpeesplaat. bovenop vind ik lastiger te zien, heb het idee dat het net aan gevuld is. meen wel bij de schoft een duidelijk verloop naar de schouder te zien. iets lager is hij wat meer gevuld. 2,5.
de voorhand ziet er netjes uit, ook behoorlijk droog voor een haflinger, netjes een klein beetje vulling voor het schouderblad. de hals vind ik voor een haflinger behoorlijk iel, zou graag een foto willen zien met de manen de andere kant op gevouwen of opgebonden, door de schaduw van de manen lijkt de bovenhals iets te weinig gevuld te zijn, dat vertekent dus nogal. de voorhand krijgt van mij ook een 2, nét aan 2,5 vanwege de mooie schouder.

persoonlijk vind ik dat je bij het scoren het ras absoluut in ogenschouw moet nemen, zoals bijvoorbeeld het feit dat een haf zonder appelkont gewoon te mager is. de haf op deze foto's is mijns inziens absoluut in sportconditie, behoorlijk droog voor het gemiddelde van zijn ras.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:31

@biancavos: Wat een gespierde spijker jouw haflinger!
Ik denk ook dat die van jouw iets van 2/3 zal scoren. Als ik het verhaal er omheen niet zou weten (endurance), dan zou ik hem voor het mooie wel voller willen zien. Maar voor een paard wat veel werkt vind ik hem er goed uitzien.

Vandaag wat foto's van Senna gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Andere zijkant
Ik vind haar er prima uitzien. Ze is 21 jaar, staat 24/7 op het land en krijgt niet echt beweging (af en toe een stapritje). Voor het mooie is ze iets te zwaar, maar van mij mag ze wel wat reserve hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:00

@ Flosje, een 2 is sportconditie, 3 is recreatieconditie. de haflinger scoort volgens mij zeker geen 3...

jouw paardje wel, keurig op zich als je nagaat hoe en wat (is er een reden dat ze alleen nog stapritjes doet?). ik zou haar een ruime 3 geven.
achter de schouder is een vol verloop zichtbaar, wat duidt op vetopslag. vóór de schouder zie je wel duidelijk de lijn van het schouderblad. ook is het typische deel van de manenkam heel iets rond, en is bij de staartaanzet een lichte welving (kussentjes) zichtbaar. model van de achterhand is mooi, een nette C vorm. de rug lijkt ook een keurige dakvorm te hebben.

over het geheel genomen vind ik jouw paard niet direct 'te zwaar', eerder wat aan de volle kant en zeker ook niet mager, maar denk er maar eens alleen een afgetraind buikje bij. dat geeft al een heel ander beeld. een rond, gevuld buikje is helemaal niet verkeerd en telt ook niet mee bij de vetscore. al met al geef ik jouw paardje een goeie, gezonde 3. een nette recreatieconditie dus.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:21

Heel erg bedankt voor de complimenten.
Ik zal morgen nog even de extra foto's maken
hij is wel nog behoorlijk breed, maar hij is ook 1:55 daardoor valt het denk ik wat minder op.
En een haf zonder appelbillen is gewoon echt niet te doen.
Ben stiekem wel een beetje trots, heb ook jaren getobt met een paard wat snel te dik werd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:53

ik denk dat tegen de tijd dat een haflinger geen appelkont meer heeft, het paard ook graatmager is over de rest van zijn lijf. zo'n paard hoort dat gewoon te hebben.

op jouw haf mag je wat mij betreft wel trots zijn ja, wij voeren ook al jaren een strijd tegen de kilo's met onze haf Mone. nu met graaskorf gaat het goed...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:11

Afbeelding

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:14

jeetje wat een mooie gespierde billen :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:26

@biancavos: wat voer jij je haf?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:40

Hij staat nu 24/7 op het land.
Als ik gereden heb krijgt hij een halfje marstall vito en 100 gram marstall force

Tot 1,5 week geleden kreeg hij 12 kilo hooi
2x een kwart marstall vito en 100 gram marstall force.