Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:18

Jee, wat raar en schrikken die slokdarmverstoppingen!
Ik ben wel benieuwd naar het verdere management.. :o of de paarden eerst ruwvoer krijgen voor hun krachtvoer en of ze op stro staan of anders of soms net uit de wei komen?

Hier krijgen nu 5 paarden HH, 4 de basis en 1 de normaal, ben er ook nog 3 aan het wennen en gelukkig (nog) niks geks meegemaakt.
Twijfelde een beetje om er wat lucerne door te mengen, maar als ze nergens last van hebben is dat ook een beetje onzin en het schept lastiger..
Per paard krijgen ze van 0,75 kilo tot 1 kilo per dag, over 3 voerbeurten en daarnaast nog wat weidebrok plus in een voertonnetje.

Marvel

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:15

Eind juli is bij mij de tandarts geweest die alles heeft bijgewerkt. Er ligt standaard een liksteen in de bak, maar ik ga niet aan de pensionhouder vragen of hij die steen er elke keer op wil leggen. Ditzelfde geldt voor het weken, dit eet mijn paard dan weer wel, maar ga ik niet aan pensioneigenaar vragen 2x per dag te doen.

Qua management: vanaf de winter krijgen de paarden 's ochtends hooi, nu krijgen ze om 23u hooi Er wordt alleen 's ochtends brok gegeven, dan het land op en bij het naar binnen gaan ook weer brok en om 23u hooi. Ik geef nu nog wel hh, maar voel me er niet prettig bij. Zal er ook een melding van maken bij voergezond. Ik ben bang dat ik weer over ga op havens basisbrok..

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:25

@jotoma: je zegt in een vorige post (pagina hiervoor) dat 'je paard slijmt'. Bedoel je daarmee dat hij veel speeksel aanmaakt of bedoel je wat anders? Want het speeksel aanmaken zou er juist voor moeten zorgen dat het goed gaat volgens mij. Zou het kunnen dat je paard om welke reden dan ook minder speeksel aanmaakt dan verwacht/gewenst?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:39

Ik weet even niet in welke content dat slijmen terug kwam... Bij het uitspugen? Met hh eten dan heeft hij zn mond gewoon wat vochtiger, ik begreep dat dit normaal is. Zeg maar net zoals wanneer hij een wortel eet.

Ik ga zo in elk geval lucerne halen, subli is erg slecht te verkrijgen dus ga voor hartog waar helaas 10% aan suiker/zetmeel en 8% melasse in zit. Maar goed, liever dat met goed kauwen dan weer een verstopping.
Of nog ander advies?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:41

Is dat niet die molashine?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:44

Quote: Gras-mix en Lucerne-mix bevat geen pure melasse maar is verrijkt met een klein percentage Molashine. Molashine is een mengsel van melasse en plantaardige olie. Dit mengsel zorgt voor een verhoogde energiewaarde, een glanzende vacht en heeft als positieve eigenschap dat het bladstof uit het product wordt gebonden.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:48

Aaah ok, en anders de compact gras Jotoma? Die geef ik ook. Die is wel zonder zooi.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:48

Taniya schreef:
Caballos schreef:
Heb je dat laten testen? In het bloed kunnen ze zien of er een tekort aan bv vitamine e is.
Een vit en min preparaat is erg geconcentreerd en geef je naw x aantal gram per 100 kilo gewicht. Met de brokken vanHH kun je "spelen".
Ooit weleens aan gedacht dat je moet blijven eten om af te vallen, ik zou dan naast je hooi wel gewoon "genoeg" HH geven en daarbij veel beweging waardoor de verbranding kan aanslaan.
Of juist wat minder arm hooi geven.

Een advies van minder hooi geven ben ik het niet mee eens.

Voldoende hooi is zeer belangrijk voor de darmen.
Beter voldoende arm hooi geven met vit/min supplement dan weet je zeker dat er geen tekorten ontstaan.
Vit/min kan je niet alleen met een bloedonderzoek zien want je heb vetoplosbare en wateroplosbare en tekorten zie je niet gelijk. Dan is er al een periode overheen wat je kan zien aan de algehele gesteldheid van je paard maar dan ben je dikwijls al te laat om dit snel op te kunnen lossen.
En je heb een paard wat zich dan helemaal niet lekker voelt.

Aha, je hebt me niet goed begrepen, ik bedoel dus minder arm hooi (of wel wat rijker hooi te geven), ik geef dus niet als advies om minder hooi te geven!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:56

Bij de Welkoop (en Boerenbond) hebben ze nu lucerne met minder eiwitten en alleen plantaardige olie, expliciet vermeld staat dat er geen melasse in zit en de paarden misschien even moeten wennen aan de smaak. Ik vond het wel een goede!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:10

Oke verkeerd begrepen/gelezen ik dacht echt dat je bedoelde minder hooi.

Eifos006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:05

Ik heb het topic eens doorgelezen, en ik moet zeggen dat ik het heel handig vond om alles zo opgesomd te zien!
Ik heb nu ook beslist een proefpakket van HH te bestellen, hopelijk ben ik er even tevreden over!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:22

UniFlap schreef:
Aaah ok, en anders de compact gras Jotoma? Die geef ik ook. Die is wel zonder zooi.

Van compact gras heb ik ook gehoord dat paarden er wel eens slokdarmverstopping van krijgen. Luzerne toevoegen is dan wellicht veiliger in dit geval.

Citaat:
Bij de Welkoop (en Boerenbond) hebben ze nu lucerne met minder eiwitten en alleen plantaardige olie, expliciet vermeld staat dat er geen melasse in zit en de paarden misschien even moeten wennen aan de smaak. Ik vond het wel een goede!

Is dit niet gewoon de luzerne van Subli? die heeft ook deze eigenschappen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:33

Zou kunnen dat het Subli is maar er staat geen naam op, dus geen idee!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:52

Jotoma schreef:
Ik weet even niet in welke content dat slijmen terug kwam... Bij het uitspugen? Met hh eten dan heeft hij zn mond gewoon wat vochtiger, ik begreep dat dit normaal is. Zeg maar net zoals wanneer hij een wortel eet.

Ik ga zo in elk geval lucerne halen, subli is erg slecht te verkrijgen dus ga voor hartog waar helaas 10% aan suiker/zetmeel en 8% melasse in zit. Maar goed, liever dat met goed kauwen dan weer een verstopping.
Of nog ander advies?

Mischien is de pre alpin aspero een goed idee, dat is ook een gras mix (van agrobs) mischien is die gemakkelijker te verkrijgen voor je

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:35

Jotoma schreef:
Qua management: vanaf de winter krijgen de paarden 's ochtends hooi, nu krijgen ze om 23u hooi Er wordt alleen 's ochtends brok gegeven, dan het land op en bij het naar binnen gaan ook weer brok en om 23u hooi. Ik geef nu nog wel hh, maar voel me er niet prettig bij. Zal er ook een melding van maken bij voergezond. Ik ben bang dat ik weer over ga op havens basisbrok..

Ik merk hier bij paarden die er gevoelig voor zijn nl vaker dat ze moeilijker slikken als ze van de wei komen, is maar bij een enkel paard zo en sommigen hebben nog nooit echt een slokdarmverstopping gehad. (en dan heb ik het niet over HH)
En ik kan me ook voorstellen dat paarden die niet op stro staan en 's ochtends als eerste brok krijgen daar problemen mee krijgen doordat de boel veel te veel stil komt te liggen, maar dat is ondertussen wel bij iedereen bekend denk ik.. maar of HH dan verschil zou maken met ander voer is natuurlijk ook de vraag.

En gewoon een pluk van het ruwvoer er door mengen?
Vroeger knipte ik het gewone hooi altijd in stukjes en mengde ik door het krachtvoer.. :o

Ik heb nog een vraag en ben benieuwd hoe anderen er over denken..
Zelf heb ik een hengst van nu 12 jaar, die is nooit in zijn leven dik geweest, loopt graag en is geen grote eter, normaal kan je net een paar ribben zien.
Bij de faculteit in Utrecht kreeg ik voor hem als jong paard al het advies om hem flink te voeren; een hengst verbruikt meer en mag best wat binnen krijgen.
Hij heeft nu onbeperkt voordrooghooi, mooie kwaliteit (en ja, het is geanalyseerd ;) ),krijgt elke dag een flinke emmer vol Hartog lucerne en een 3 kg krachtvoer, hij is in de kliniek helemaal nagekeken op de foto en de scan en bloedonderzoek was helemaal goed, maar hij is mager!
Nu zie je van voor naar achter zijn ribben zitten.
Als ik bij dit paard ga bedenken dat door de grote hoeveelheid suikers de darmflora van slag is en hij het voedsel niet goed genoeg opneemt, dan zou toch elk sportpaard dat moeten hebben? (en zou je het in het bloed terug moeten zien dat hij tekorten heeft..?)
Verder is hij juist wel heel relaxed op het moment en zijn we nog niet weer intensief aan het trainen, iemand een idee?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:09

Wat zouden jullie adviseren voor een 2,5 jarige tinker die nog goed in de groei gaat?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:06

Mijn paard staat ook op stro, dat eet hij ook als eerste als hij van het land komt.

Ik wou van Subli de lucerne halen, maar bij de 4 Welkoops in de omgeving had geen een het op voorraad. Nu lees ik pas de andere tips voor merken Lucerne, maar ik heb dus de Hartog gehaald. Met als grootste motivatie dat er ook lijnzaad bij in zit en het verhaal van de Meloshine heb ik gelezen, dat leek me opzich wel mee te vallen.
Gister dus gehaald en eerst in een emmer wat gemixt met HH, hij had een mond die enorm schuimde en hij hat rustig (maar dit deed hij ook al). Toen heb ik iets stoms gedaan: ik ben het gaan mengen in de voerton met zijn HH brok.. dit ging heel moeizaam en mijn stalgenoten tipten later pas dat ik beter 2 aparte tonnen neer kan zetten. Ik ga dus vandaag maar weer alles uit elkaar halen... want de verhouding lijkt zo dat hij nu meer lucerne krijgt dan brok en dat is niet de bedoeling.
Als dit een succes is, dan blijf ik wellicht wel gewoon bij HH i.c.m. lucerne..
Ik ben er nog niet uit!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:09

sterkte met het weer uitelkaar halen! lijkt me nogal een rotklus :o

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:26

[quote="SparklingApp"]
Ik merk hier bij paarden die er gevoelig voor zijn nl vaker dat ze moeilijker slikken als ze van de wei komen, is maar bij een enkel paard zo en sommigen hebben nog nooit echt een slokdarmverstopping gehad. (en dan heb ik het niet over HH)
En ik kan me ook voorstellen dat paarden die niet op stro staan en 's ochtends als eerste brok krijgen daar problemen mee krijgen doordat de boel veel te veel stil komt te liggen, maar dat is ondertussen wel bij iedereen bekend denk ik.. maar of HH dan verschil zou maken met ander voer is natuurlijk ook de vraag.

En gewoon een pluk van het ruwvoer er door mengen?
Vroeger knipte ik het gewone hooi altijd in stukjes en mengde ik door het krachtvoer.. :o

Ik heb nog een vraag en ben benieuwd hoe anderen er over denken..
Zelf heb ik een hengst van nu 12 jaar, die is nooit in zijn leven dik geweest, loopt graag en is geen grote eter, normaal kan je net een paar ribben zien.
Bij de faculteit in Utrecht kreeg ik voor hem als jong paard al het advies om hem flink te voeren; een hengst verbruikt meer en mag best wat binnen krijgen.
Hij heeft nu onbeperkt voordrooghooi, mooie kwaliteit (en ja, het is geanalyseerd ;) ),krijgt elke dag een flinke emmer vol Hartog lucerne en een 3 kg krachtvoer, hij is in de kliniek helemaal nagekeken op de foto en de scan en bloedonderzoek was helemaal goed, maar hij is mager!
Nu zie je van voor naar achter zijn ribben zitten.
Als ik bij dit paard ga bedenken dat door de grote hoeveelheid suikers de darmflora van slag is en hij het voedsel niet goed genoeg opneemt, dan zou toch elk sportpaard dat moeten hebben? (en zou je het in het bloed terug moeten zien dat hij tekorten heeft..?)
Verder is hij juist wel heel relaxed op het moment en zijn we nog niet weer intensief aan het trainen, iemand een idee?[/
quote]

Het ene paard is nou eenmaal het andere niet en jij hebt kennelijk een dier met een snelle verbranding (heb ik zelf bv ook) of iets dergelijks. We hadden het er pas al over, maar toen heb ik volgens mij niet gevraagd of je al eens hebt geprobeerd extra voerbeurten voor hem in te lassen? Je zou bv naast de gewone voerbeurten heb nog 2 extra voerbeurten kunnen geven en dan bv. bietenpulp aanbieden (als ie dat tenminste eet, gezien zn kieskeurigheid :o ) en/of de weidebrok plus. Ik heb zelf zoals gezegd ook een snelle verbranding en ik moest een tijd van mn huisarts 5 keer per dag eten; bij mij werkte het, wie weet ook bij jouw hengst?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:46

Jotoma, 2 aparte tonnen is inderdaad het handigst! :j
Ik voer ook HH icm lucerne, maar dan niet alleen voor het kauwen.
Bij mij gaan er 2 flinke scheppen lucerne in en 1 schep HH, daar is ie dan ook écht wel even zoet mee.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:50

Tamadine schreef:
Wat zouden jullie adviseren voor een 2,5 jarige tinker die nog goed in de groei gaat?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:57

Ik zou zeggen gewoon de basisbrok en dit in ruime mate aanbieden (tenzij je een dikkerdje hebt).

Heb je er eentje op het oog :) ?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:48

Tamadine, je kan altijd voergezond mailen en advies krijgen!

Jotoma, jee dat word uitpluizen............... sterkte

sparklingapp, misschien kan je wat olie toevoegen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:37

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:34

Ik heb de basis plus brok binnen, even wat in water gedaan, het valt vooral uit elkaar, zet niet erg uit. Heb foto's evt. voor geïnteresseerden.