Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:50

Niet zo heel gek, ik verwacht dat die Daily Plus net als al het andere voer van Pavo stijf van de suikers en andere prut staat.
Edit: Yep.. bevat melasse.
En nog Palmolie ook.. fijn... met voeren van pavo stimuleer je gelijk de kap van tropisch regenwoud.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:26

grappig toch dat als een topic al bijna 30 pagina's heeft dat je dan toch af en toe nog een post krijgt waarvan je denkt. uuuh ja.. jij hebt duidelijk niet verder gelezen :+ :D

Ik ben sowieso geen fan van PAVO, volgens mij stoppen die werkelijk waar overal flink veel suikers in.. Stalgenootje van mij is de Pavo hoe heet die ook alweer? Naturel of zo gaan voeren. Omdat haar paard geen suikers mag :+ ( nu krijgt paard wel maar 2 handjes per dag, maar toch.. blijkt wel weer dat mensen zich niet verdiepen in wat ze geven :+ )

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:07

Welke Wiesencobs heeft jullie voorkeur of maakt die van st hippolyt en Marstall niet veel uit?
Bij Marstall zit er geen magnesium in (bij st.h. heb ik de samenstelling niet kunnen vinden) en ik las op de site dat je de Force erbij moet geven voor een compleet vitaminen en mineralen aanbod. Maar dat wil ik juist niet.
Iemand hier die alleen de Wiesencobs geeft met een vitaminen&mineralen poeder?

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:18

Ik heb net de samenstelling gevonden van de Wiesencobs van Agrobs, deze bevat wel magnesium. Ik ga maar eens zoeken waar ik die kan krijgen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:41

Francis schreef:
Flosje, je hoeft niet te wachten tot ze volledig uit elkaar gevallen zijn en als je't met warm water doet (gewoon heet water uit de kraan) dan vallen ze uit elkaar waar je bij staat. Maar 't is dus niet zoals bij pulp, dat je moet wachten tot het volledig geweekt is.

Dan heb ik zeker bijzondere Wiesencobs want het duurt zeker 5 a 10 minuten voordat ze uit elkaar zijn gevallen met warm water en met koud water 15 a 20 minuten. Misschien ligt het er ook wel aan van welk merk je de cobs hebt, ik heb ze van Agrobs.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:56

Ik heb de cobs van Marstall en ik gooi er 1 deel warm water op en twee delen koud dan zijn ze zeker binnen 5 minuten helemaal uit elkaar gevallen :j

Ik voer mijn paard trouwens nog steeds muesli en olie bij omdat hij het kwa energie echt niet red op de cobs dus ik denk dat dat frisse wat hier ter sprake kwam toch ook echt het weer is geweest hoor!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:48

Oh, het kan zeker aan het merk liggen. Marstall valt beduidend sneller uit elkaar dan die van St Hippolyt, die ik ook een keer gehad heb. Kan dus goed zijn dat die van Agrobs vergelijkbaar zijn met die van St Hippolyt en dus ook langer duren.
Was wel frapant dat ze die van Marstall dus ook veel lekkerder vonden, die van St. Hippolyt aten ze ook minder goed (ik vond ze ook duidelijk minder 'fris' ruiken.. minder kruidig zeg maar).
Er is dus wel degelijk verschil tussen de diverse merken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:54

Ik ken alleen die van marstall en die bevallen me prima :) Met warm water vallen ze idd zo uit elkaar, maar aangezien bij ons ondertussen al enige tijd t water afgesloten is moet ik t met koud water uit de water emmers doen.. Dan duurt t wel lang hoor!

@ pien; je zegt dat je geen marstall force wil geven, om welke reden niet dan? Daarna vraag je wie er cobs met mineralen poeder geeft, waarin zie jij dan verschil met de force? Zijn beide gewoon mineralen/vitaminen :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:06

Ja, met koud water duurt het langer, maar dan wacht ik ook niet tot ze volledig uit elkaar gevallen zijn. Dat hoeft nl. niet perce, 't is maar dat er water op zit zodat ze ze niet droog eten.

Force is idd gewoon een vit./min. perparaat, 't enige verschil is dat het korrels zijn en geen poeder...
Wat ze met die opmerking op de Marstall site bedoelen is dat je cobs niet als 'compleet voer' kunt geven en dus moet aanvullen. Met welk vit. preparaat je dat doet maakt niet uit maar 't is logisch dat ze op de site van Marstall zeggen dat je dat met Marstall Force moet doen.. zou een beetje raar zijn als ze een ander merk dan hun eigen zouden noemen toch?

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:45

De Marstall Force is een brok, toch? En met brok wil ik juist gaan stoppen.
Logisch dat ze natuurlijk hun eigen brok daarvoor aanbevelen ;)
Maar ik ben ook vrij om mijn eigen aanvulling te kiezen.

Bij die van Agrobs hoef je niets meer bij te geven (denk ik), maar dat vraag ik nog wel na bij de leverancier. Ik vond in Klundert een winkel die het verkoopt.

Wel goed om al jullie ervaringen te lezen +:)+
Ik hoop dat mijn merrie wat minder schrikkerig gaat worden als ik het brok weglaat. Daarnaast hoop ik dat haar jeuk in de zomer wat minder wordt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:57

die van marstall en agrobs zijn niet zo verschillende hoor. Het is geen van allen een compleet voer, omdat het simpelweg gewoon grasbrok is. Dus je zult eigenlijk altijd wel moeten aanvullen. Maar marstall force is gewoone en vitamine/mineralen preparaat, idd dan wel in brokjes vorm, maar je kunt t dus niet vergelijk met biks of zo. Maar als je die van marstall neemt en je wil de force ECHT niet, kan je toch ook gewoon een poeder vorm nemen>

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:58

Nee, Marstall Force is geen brok, dat is een vitamine/mineralen preparaat. Het is alleen in korrelvorm geperst. Hele kleine 'muisjes' zeg maar, in plaats van poeder zoals de meeste middelen. Maar geen brok dus, gewoon alleen vitaminen en mineralen, net als bijv. NAF Kompleet of wat voor ander merk je ook wilt kiezen.
En idd, daar ben je vrij in, het is alleen wel logisch dat Marstall op hun site de Force adviseert.

Bij Agrobs moet je net zo goed wat bij geven als je cobs als krachtvoervervanger wilt geven. Wiesencobs is geen compleet krachtvoer, van geen enkel merk, wiesencobs zijn geperste grasbrokken, niet meer en niet minder. 't Is super goed gras en het bevat veel verschillende grassoorten en kruiden, maar er is niks aan toegevoegd, bij geen enkel merk. Qua samenstelling is het ook bij alle merken nagenoeg het zelfde, de een noemt het alleen 'kruidengras' de ander noemt het 'gras uit de Algoi' en de een zegt 'meer dan 50 soorten, de ander zegt 'bijna 60'... Maar Wiesencobs (wiese is duits voor weiland hé) zijn geperste alpen/kruidengrasbrokken... that's it. Daar zul je dus een kleine hoeveelheid vitaminen/mineralen bij moeten voeren om dat 'compleet' te maken. Omdat het door al die verschillende soorten grasjes en kruiden al wel heel rijk vanzichzelf is, is een kleine dosis al genoeg, afhankelijk van hoeveel cobs je gaat voeren.

En ja, de kans is groot dat je paard minder jeuk zal krijgen als je haar volledig van de suikers en zetmelen (dus granen) af haalt.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:43

Ik geef naast de cobs van marstall, ook de Force erbij. Ze krijgen alleen wel wat minder als op de verpakking staat. Het zijn makkelijke korreltjes die je niet kunt vergelijken met brok. Ik vind mijn merrie echt rustiger zonder het krachtvoer, ze kreeg al heel weinig maar toch net teveel dus. Ik vind het een fijn gevoel en de cobs bevallen me prima. Mijn paarden hebben veel hooi, overdag onbeperkt en 's nachts in stal een flinke bult. 's Morgens krijgen ze niks omdat ik ze dan buitenzet en dan ligt er hooi. Als ik ze 's middags op het verharde stuk voor de stallen zet dan krijgen ze een handje geweekte cobs met een beetje warm water. Ze hebben dan al de hele dag geweekt, ik doe er alleen iets bij voor de 'warm'. Dit doe ik 's avonds om 21.00 nog een keer bij het op stal zetten. De emmer blijft dan staan zodat ze de emmer lekker kunnen uitlikken.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:15

@Francis en SuperSmurf: bedankt voor jullie uitleg, zo'n korrelvorm is dan toch wel interessant.
Ik ga binnenkort maar eens shoppen.
En dan maar hopen dat ze het lust :Y)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:44

graag gedaan! :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:07

Vandaag mn nieuwe voer ophalen (Aspero en Natural Base). Ben benieuwd hoe mn bollie het daarop gaat doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:36

Pien06 schreef:
Iemand hier die alleen de Wiesencobs geeft met een vitaminen&mineralen poeder?

Bij mij krijgen ze alleen Wiesencobs en 100 gram Equilin (en 1 wortel). Verder alleen hooi. De tijd zal moeten leren of dat genoeg is voor ze. Momenteel krijgen ze iig qua reserves genoeg binnen; maw: ze zijn veel te dik :oo . Maar goed, ze staan al sinds begin December stil vanwege het weer. Als extra aanvulling heb ik altijd nog bietenpulp die ik zou kunnen voeren of idd olie als ik weer met ze aan het werk ga.

Bij mij vallen de Wiesencobs van Agrobs ook eigenlijk vrijwel meteen uit elkaar als ik er heet water overheen giet :? . Met andere heb ik geen ervaring dus geen idee of de 1 sneller uit elkaar valt dan de ander.

Heeft iemand ooit wel eens de ingredienten van de verschillende merken Wiesencobs naast elkaar gelegd? Ik neem aan dat er sowieso verschil in zal zitten in de soorten grassen en kruiden die erin zitten, maar zitten er ook nog toevoegingen bij (ik zag magesium voorbij komen?).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:52

Die van Marstall is niks aan toegevoegd en daar heb je alleen een lijstje van grassoorten van die er o.a. in zitten, maar die is niet compleet (kan ook haast niet als het om puur gras gaat van een weide)

Dit zit er in Marstall:
Citaat:
Ingrediënten:
Natuurweidegras uit het Allgäuse Hoogland (100 %)
1ste maaiing na de bloei, gehakseld en met warme lucht gedroogd.
marstall Wiesen-Cobs uit de Allgäu bevatten meer dan 50 verschillende gras- en
kruidsoorten:
Engels raaigras, kropaar, rietzwenkgras, rood zwenkgras, Italiaans raaigras, doddegras,
beemdlangbloem, rode klaver, witte klaver, veldbeemgras, glanshaver, goudhaver, eenjarig
beemdgras, rolklaver, beemdvossestaart, gewoon struisgras, Alexandrijnse klaver, smalle
weegbree, grote weegbree, kamille, reukgras, pinksterbloem, trilgras, wollegras,
koekoeksbloem, standelkruid, kamgras, walstro en nog veel meer.

Van St. Hippolyt staat er alleen een voedingsstoffen analyse op de site, geen ingredientenlijst.
Wel staat er héél klein dit onderaan de pagina:
Citaat:
De genoemde waarden van de vitamines en sporenelementen bevatten zowel natuurlijke als bijgevoegde hoeveelheden.

Hoe dat bij Marstall zit weet ik niet, ik zal ze woensdag al ik vrij ben es bellen daarover en gelijk vragen naar 't magnesium gehalte, want die staat niet genoemd bij Marstall.

Van Agrobs ook alleen een analyse en bij ingredienten: Gras en kruiden.

Analyses zouden even naast elkaar gezet moeten worden maar ik zit op m'n werk dus nu even geen optie (mag iemand anders doen ;) )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:25

Equifyt herbs bevat

MINERALEN E.A. NUTRIËNTEN
Equi Herbs is rijk aan hoogwaardige natuurlijke voedingstoffen, mineralen, spoorelementen, zoals …

Calcium
Koper
Mangaan
B-Carotin
0.49%
4.93 mg/kg
100 mg/kg
70 mg/kg
Fosfor
IJzer
Zink
0.25%
1304 mg/kg
23 mg/kg

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:33

Ja, da's de analyse, maar wat zijn de ingredienten? Is daar een lijstje van?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:35

Ingredienten van herbs van equifyt

Ingrediënten
VOEDERMIDDELEN
Beemlangbloem, Goudhaver, Kropaar, Kamgras, Rietzwenkgras, Ruwbeemd, Timothee, Veldbeemd, Witbol, Italiaans Raai, Cichorei Wild, Dagkoekoeksbloem, Duizendblad, Goudsbloem, Klaver lucerne, Klaver wit, Kaasjeskruid, Wilde korenbloem, Wilde Margriet, Mariadistel, Wilde Peen, Wikken, ….

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:45

Grappig, zij noemen vooral de niet-grassen waar Marstall vooral de grassoorten noemt. Plak deze bij elkaar en je komt een eind met de totale samenstelling denk ik.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:26

Gisteren mn voer gehaald en ik moet zeggen dat het erg lekker kruidig ruikt en paardje het ook erg lekker vind.
Kan iemand mij overigens vertellen wat de houdbaarheidsdatum van de Aspero en Equifyt musli is?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:12

Nou, Bonanza is niet drukker o.i.d. geworden van de wiesencobs. Hij zat blijkbaar al lekker in zn vel. ;) :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:07

Alleen maar mooi toch. ;)