[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:01

De hals is ook mooier. Met name bij de overgang schoft-hals zie je dat goed :j

Edit: Poekkie was me voor :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:01

Ik zie ook echt goed verschil! Goed bezig!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:03

Thx allemaal :D
Daar wordt ze idd ook echt wel slanker :j als je ze iedere dag ziet, heb je wel echt foto’s nodig om die dingen nog op te merken :=

linda2008

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:46

Maartje, overduidelijk hoor :j super goed!!

Wij hebben ons andere hooi binnen en het ziet er echt geweldig uit!! Ik kon de netten ook voller doen en toch waren ze lichter (terwijl mijn vorige hooi ook al heel “droog spul” was). Test is besteld dus hopelijk kan ik die van de week de deur uit doen...
De Cavalor Silhouette wordt super goed gegeten, dus ik ben heeeeel benieuwd of dit “nieuwe dieet” ons gaat brengen wat we hopen :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 06:40

Waar ga je testen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 06:52

Daihyo schreef:
Waar ga je testen?

Havens

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 07:04

Ah dat is een mooie. Daar zie je de waardes in getallen ook. Geen uitgebreide scan, maar wel het belangrijkste :j
Ik wil er ook deze week 1 de deur uit doen. Maar moet nog even kijken welke.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 07:45

Thx :D

Ik heb nu ook al mijn oude hooi op dat beduidend zwaarder was. Heb het een tijdje gemengd, maar de netten zitten nu veel voller. Heel fijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:10

Ik heb de analyse van Havens ook besteld.
We hebben nu 10 ronde balen voordroog van hetzelfde, dus dat is de moeite waard :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:56

Naskapower schreef:
[ [url=m/1M3HLk.jpg]Afbeelding[/url] ]
April

[ [url=m/pkW4iq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mei

Paarden staan bij ons nu een kleine week overdag op de wei met strook begrazing(in de nachten nog op de paddock met hooi) Lizette heeft een graasmasker om zodat ze niet teveel gras eet.

Afbeelding
April

Afbeelding
Eind juni/begin juli
24/7 weidegang strookbegrazing op lang uitgebloeide gras met graasmasker (ze kan dit goed eten).
Verder dagelijks training van wisselende intensiteit,
meerdere keren per week > 20 km met voornamelijk draf, tussen de 8 en 10 km/u gemiddeld.

Qua supplementen: pure feed balance, pure lineseed, magnesium, keukenzout, (i.v.m weidegang momenteel geen vitamine e) en een scheutje lijnzaadolie.

Mijn merrie heeft pssm1, vandaar alle supplementen.
Ik ga haar morgen weer op de weegschaal zetten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:08

Die ziet er ook prima uit zeg! Petje af!
Maar wow wat een lange ritten! Ik wou dat ik die tijd had :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:19

Hier helaas het graasmasker weer af :( .
Ze werd er te onrustig mee en dat moeten we nu niet hebben met haar peesblessure.
Dat risico wilde ik niet lopen. Vanavond krijgt ze aangepast beslag en eind deze week beginnen we met laser, hopelijk loopt ze dan weer beter en kunnen we gaan stappen.

Mooi resultaat Naskapower!
Die lange ritten werken hier ook het beste, maar helaas geen tijd voor normaal gesproken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:23

Ik zie het niet Naskapower, behalve de vacht, dat ze veel kwijt is. Misschien vertekenen de foto's?

Super knappe afstanden trouwens! D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:48

Ziet er goed uit Naskapower! Afstand doet heel veel qua afvallen :j
Dan hoef je niet eens een hoog tempo te rijden, maar vooral de duurtraining zorgt voor verbranding :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:31

Hoog tempo is sowieso niet ideaal wanneer je doel afvallen is.

Vet kan je alleen verbranden met zuurstof.
De verbranding van voedingsstoffen met zuurstof is de meest efficiënte vorm van energie omzetting (je haalt de meeste energie uit de voedingsstof) maar deze vorm is niet snel.

Suikers kunnen zowel met als zonder zuurstof verbrand worden.

Hoe harder je rijd hoe meer van de energie omzetting zonder zuurstof gebeurt en dus hoe minder vet je kunt verbranden.

Paarden komen trouwens eigenlijk nooit zuurstof te kort, het probleem is dat de verbranding met zuurstof op een bepaald moment niet meer snel genoeg is als de spieren de energievoorraad in de cel steeds sneller leegmaken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:36

Goed bezig ook Naskapower! Door de vacht is het inderdaad wat lastig te zien, maar ik heb het idee dat het vooral op de schouders en hals strakker zit.

Zou willen dat wij ook afstand konden maken, maar ik pas er zelf niet op :+ Mennen heb ik nooit met haar gedaan en ben ik niet zo ervaren in. Dus we houden het voor nu maar even op trainingen in de bak

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:57

Naskapower schreef:
Hoog tempo is sowieso niet ideaal wanneer je doel afvallen is.

Vet kan je alleen verbranden met zuurstof.
De verbranding van voedingsstoffen met zuurstof is de meest efficiënte vorm van energie omzetting (je haalt de meeste energie uit de voedingsstof) maar deze vorm is niet snel.

Suikers kunnen zowel met als zonder zuurstof verbrand worden.

Hoe harder je rijd hoe meer van de energie omzetting zonder zuurstof gebeurt en dus hoe minder vet je kunt verbranden.

Paarden komen trouwens eigenlijk nooit zuurstof te kort, het probleem is dat de verbranding met zuurstof op een bepaald moment niet meer snel genoeg is als de spieren de energievoorraad in de cel steeds sneller leegmaken.

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar om een bepaalde afstand/tijd te lopen in een bepaald tempo heb je toch altijd een hoeveelheid calorieën nodig, ongeacht waar je ze vandaan haalt?
Stel je verbrand anaëroob, alleen suikers en geen vet, dan zijn die suikers toch weg en moet het lichaam daarna op de vetreserves overgaan voor de dagelijkse processen in stand te kunnen houden?

Als een paard zeg 8000 kcal binnen krijgt, en 4000 nodig heeft voor de arbeid en 6000 voor onderhoud, dan valt die toch af? Waar zit de verdeling suikers/vezels/vet in deze telling?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:38

Als je glycogeen (suikers) allemaal op zijn (dit is eigenlijk niet mogelijk omdat daar nog een beschermd mechanisme tussen zit) kan je niet meer verder op hoog tempo, zou je dit forceren dan ontstaat er spierschade, paarden kunnen dan ook spierbevangen raken. Vetten kunnen inderdaad verbrand worden ipv glycogeen maar niet wanneer er te hard gewerkt wordt.

Verbranding met zuurstof kost tijd om op snelheid te komen dus in de eerste minuut zit je grotendeels met zuurstof vrije verbranding.

Een ander probleem is dat het tijd kost om de glycogeen voorraad weer volledig aan te vullen. Dit kan tot 2 dagen duren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:00

Maar ik mis nog steeds het verband met EWPA, calorie-verbruik, etc.?
Want als ik die uitleg volg, zou je met een uur stappen meer afvallen dan met een uur galopperen bvb?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:07

Ja maar dat is bij mensen ook. De 1 is conditie en de ander is vetverbranding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:18

Maar voor een uur galopperen heb je meer calorieën nodig toch? Ik probeer het te begrijpen maar mis toch nog ergens de twist.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:23

Poekkie schreef:
Maar voor een uur galopperen heb je meer calorieën nodig toch? Ik probeer het te begrijpen maar mis toch nog ergens de twist.

Nou hoeft niet perse heb nog ergens vaag in m’n hoofd zitten dat je een bepaalde verbranding langer kan maken door je conditie op te schroeven. Ga je daarover heen ga je spierschade krijgen en verzuren. Op zich is een stukje schade niet erg als dat daarna maar kan herstellen. Voor vetverbranding heb je een lagere hartslag nodig omdat je dan in een ander deel van je verbranding zit

Hier staat wel veel in https://www.google.nl/amp/s/docplayer.n ... motor.html

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:59

Boven is vandaag en onder twee weken terug :)

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:39

Vandaag botte peg avond.

Ik had heerlijk gereden. Daarna krijgen ze altijd een hapje eten. Helaas, slokdarmverstopping voor de dikke dame. Veearts erbij, uurtje aan het sonderen geweest. Voor nu 12 uur niet eten en drinken. Daarna elke paar uur beetje natte slobber. Als alles goed gaat kan ze dan na 2 dagen weer de wei op.

Domme stomme peg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:32

Oh jeetje zeg.. eerder gehad? Heb nu in korte tijd al veel paarden gezien met slokdarm verstopping