[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:49

Maar dat je de ribben kan voelen betekent niet dat ze geen vet op hun kont schouders en hals kunnen hebben he :) ik zie ze liever wat slanker maar daarin zullen we inderdaad van mening verschillen.

Eiwitten zijn zeker belangrijk daarom voer ik ook inshape in plaats van een vitaminebrok :j dan kom je aan die eiwitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:05

Maar dat heeft alleen zin als ze in het werk staan. Als ik dat nu zou voeren, zou hij alleen maar vetter worden. Spieren krijg je niet alleen door eiwitten te voeren, je moet ze ook wel trainen. Anders slaat het teveel aan eiwitten op een plek op waar je het niet wilt en gaat het wel degelijk aanzetten.

Ik kan mijn foto's overigens wel even toelichten. Dan geeft het nog een beter beeld van de context.
Foto 1 was in het najaar. Wij liepen vanaf juni te kwakkelen met een blessure. Dan weer een maand stil, dan weer even opbouwen, weer kreupel, weer stil staan. Hier hadden we net een ritje van 3 km gereden. Conditieloos en spierloos. Net een verhuizing achter de rug en daardoor ook wat schraal en slappe achterhand.

Foto 2 was vlak voor die blessure. Vol in training. 75-100km per week in 4 dagen in heuvelachtig gebied (hoogteverschillen van een paar 100m soms, klimmen en klauteren, maar ook vals plat met 100m hoogteverschil, veel galop en stapwerk), nog een dag loswerken in de bak en 2 dagen vrij. Hij heeft nog nooit zoveel gegeten als toen. Stond overdag op de wei, verder nog hooi, Marstall Bergwiesen mash, Agrobs Fetura, lijnzaadbrokje, balancer, magnesium en zwarte haver. Geen enorme hoeveelheden, maar genoeg om spieren te kunnen bouwen en ondersteunen.

Foto 3 was een jaar voor foto 2. Toen reed ik ongeveer hetzelfde, maar dan zonder de eiwitten. Hij was dik de winter in gegaan, voorjaar kwam en nog steeds te dik, ritten opgevoerd en ineens werd hij schraler. Vanaf dat moment ben ik eiwitten gaan voeren. Hij had een super conditie en zat goed in zijn vel. Maar meer model atleet dan model bodybuilder. Maar hij miste echt wat ondersteuning op de spieren.

Foto 4 is net na een verhuizing. Ging van gras en voordroog naar paddock en onbeperkt schraal hooi.
We kwamen zelfs op een punt dat de ruggengaat er wat op ging liggen. Dat zie je ook al een beetje op deze foto. Hij zat niet slecht in zijn vel, maar ik ben toen ook wel gestart met wat bijvoeren.
Hier reden we voornamelijk in de bak en 1x in de week een ritje van 15-20km in de platte polder.

En foto 5 is van nu. Geblesseerd en op strookbegrazing, voordroog en balancer. Gelukkig een paddock paradise, waardoor hij loopt.
Dit is een foto van helemaal.
Dan zie je dat het gelukkig nog wel meevalt (deze foto is van afgelopen week), maar een heel ander model dan de andere foto's van toen ik hem trainde. Het verschil in hals zie je hier heel goed. Het vet zit vooral bovenop, richting manenkam. Terwijl het zware deel met spieren zonder vet (zoals foto 2) veel lager zit. En hier zie je ook duidelijk de lovehandles bij de schouders zitten.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-07-21 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:10

Daar heb je zeker gelijk in! Als je niet traint krijg je geen spieren zo simpel is het :)

Dat mensen een mooi gespierd slank paard krijgen zonder te trainen is een utopie :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:12

Zou ik voor mezelf ook wel willen :D :))

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:20

Klopt! Training is voor spieren gewoon altijd nodig. Genoeg dure supplementen die je het tegendeel willen beloven :j

Tja, toen mijn merrie vol in het werk stond voor trektochten (30-40 km 2x per week, 2x per week 10 km of dressuur) en opeens ziek werd ging het erg snel. Bloedwormen en maagzweren dus.

Afbeelding
Een hoopje zieligheid. Ter illustratie: drie dierenartsen vonden dat ze nog te dik was en ik gewoon moest sporten en niet bijvoeren :') Zo zie je maar. Je kent je eigen paard het beste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:24

Je ziet vooral een buik en een slappe wat opgetrokken achterhand.
Die buik kan van alles zijn. Wormen, ruwvoer, ronde ribben. Maar dit is geen vetbuik inderdaad.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:25

Daar was het een wormen- en pijnbuik. Voor haar was die achterhand echt een schande en voor haar was dit nul bespiering. Ze schoof ook vaak uit en iets erna kreeg ze ataxie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:27

Pijn doet veel op een lichaam hoor :j
Gaan ze ook wat meer opgetrokken van staan. Je ziet het ongemak aan heel de houding af. Alles wel goed gekomen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:55

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:07

Ik 8 :=
En van de 7 fout schatte ik er 4 te dik in en 3 te dun.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:14

Ik schat paarden die moderate thin en moderate zijn blijkbaar goed in, alles dikker dan dat bestempel ik al gauw 1 tot 2 scores te hoog :+ ik ben stiekem een fat shamer vrees ik :P

Mijn dikke merrie mag gelukkig nog zonder grasmasker rondscharrelen in de wei, mijn DA vindt haar net niet te zwaar. Wat nogmaals mijn fat shaming trekjes bewijst :=

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:24

Wat doen jullie tegen gulzige paarden? Hier is het netje zo op. Met als gevolg een verveeld paard wat nog uren moet wachten op eten. Stro is er wel mocht hij echt willen knabbelen. Maas is al klein.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:25

Ik gooi bij die van mij wel eens van die hooiblokken in het net. Dat is lekker zwaar bovenop het hooi en ze heeft nog wat te doen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:58

Hoe denken jullie over stro eten?
Er vroeg toevallig vandaag iemand aan mij of ik niet bang was dat mijn paard nu te veel stro ging eten en dan koliek kreeg.

Die hooiblokken zijn wel slim Marjan! Kan ik ook wel eens proberen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:53

Grappig dat mijn opmerking over dikke halzen tot zo'n leuk gesprek leidt. Ik kijk meestal niet naar de aanzet van de hals. Maar echt naar de kam. Daarbij probeer ik dan een beetje dit plaatje te volgen: Afbeelding

Ik zie de 3 zones vet ook echt appart. Buikvet is echt super lastig er af te krijgen. Je ziet al snel ook waterbuiken, hooibuiken en hangbuiken. Dat maakt het dan weer lastiger daar echt op te oordelen.

Maar ik heb ook het idee dat halsvet het meest gevaarlijk is. Dat dat echt de paarden zijn die risico's lopen. Maar het is meer een gevoel dan dat ik het echt kan onderbouwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:10

Mooi plaatje zo :j
Heel duidelijk te zien inderdaad.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:20

MarliesV schreef:
Die van mij eet juist de Marstall muesli niet en de Force wel.

Nu krijgt ze in de avond hier Optiform bij en in de ochtend probiotica/brandnetel/mariadistelzaad/eiwitpoeders. Maar daarvoor at ze het ook zonder te mengen.

Oke dan hoop ik dat ie van mij dat ook doet! dank allemaal voor de reacties. Dan maak ik deze zakken van Vitalbix op en dan stap ik is over op Marstall force. Of was dit een probleem met het ijzer gehalte als ze grondwater drinken...
Mocht hij het niet eten dan worden we wel creatief met papjes maken met caloriearmen dingen. Hij trapt daar tot nu toe wel goed in :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:55

MarjanB schreef:
Kom deze net tegen op Facebook, had er maar 4 goed :+

https://www.horsetalk.co.nz/2021/07/02/ ... Dh4baep5O0

Ook leuk!
Ik had er 7 goed en de rest meestal net de score ernaast. Zie wel dat ik over het algemeen meer naar ‘dit is nog normaal’ neig terwijl paar toch (net) te dik is. Gevaarlijk.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:17

Ik had er 11 goed. 1 Had ik veel te dik ingeschat volgens hun. Maarja, kan ook komen omdat ik een soort sportmodel tinker maak. :')

Kwa nek is er bij die van mij een enorm verschil te zien (nouja welk deel van zijn lichaam niet?). Al vindt ik het wel lastig wat ik nou moet aanhouden met wat is echt vet en vanaf waar zijn we straks klaar?

Bovenste foto heb ik ook een vetbult 'omcirceld'.
Maar ik weet niet zo goed of alleen het rode extra vet is op de manenkam, of ik de lijn van het blauwe moet aanhouden. Meneer hoeft niet vetloos door het leven, we moeten straks ook kijken hoeveel hooi hij nodig zal hebben zonder af te vallen. Dan is een kleine reserve wel handig, net als ziekte e.d.

Afbeelding

Zonder de lijntjes en stippels.
Afbeelding

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:11

Wat een groot verschil zeg puppy1128!

Ik lees nu al een tijdje mee in dit topic, maar ik heb nu wel even een vraag mbt graasmaskers. Hier namelijk ook een paardje dat flink wat kilo’s kwijt mag, dus wilde ik haar voor op het land een graasmasker omdoen. Ik had van een vriendin twee verschillende soorten “bloempotmaskers” te leen gekregen, alleen weet ze daar echt geen raad mee. Sprietjes door het gat aanbieden werkt wel, maar eenmaal op het gras krijgt ze er geen spriet door heen en staat ze met haar tanden over het masker te schrapen. Ze raakt niet gefrustreerd en ze probeert het wel, maar ze kan er niet goed mee eten. (Wat uiteraard de bedoeling is van zo’n ding, maar helemaal niks kunnen eten is ook zo sneu.) Ook gaat ze er sneller van ademen.
Ik vroeg me af of een ander soort masker, zoals de thinline, dan wel kan werken of dat zij in dit geval daar ook hetzelfde probleem mee gaat hebben qua niks kunnen eten. Reageerden jullie paarden anders op zo’n masker?

Ze staat trouwens elke dag een halfuur op bijna een halve hectare met haast uitgebloeid gras.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:30

Josien_ schreef:
Hoe denken jullie over stro eten?
Er vroeg toevallig vandaag iemand aan mij of ik niet bang was dat mijn paard nu te veel stro ging eten en dan koliek kreeg.

Die hooiblokken zijn wel slim Marjan! Kan ik ook wel eens proberen.

Die van mij staat op stro vanwege haar hoeven (en blessure) dus stro in een net eet ze niet. Waarom moeilijk doen als het in je stal ligt?
Moet zeggen dat ondanks ze nu meer moeite moet doen voor haar hooi, ze van haar bedje redelijk afblijft. Tot er nieuw stro bij komt, dan gaat ze wel neuzen en eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:34

Wij geven juist stro bij. 3 plakken stro per dag en een kruiwagen hooi. En gras met strookbegrazing dan. Wij hebben wel gerstestro ipv tarwestro.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:38

Over het stro gelezen, hier geef ik ook stro bij in een net. Ben nog aan het puzzelen hoe. Had het eerst appart in grote mazen (6x6), nu bij het hooi in 2,5x2,5 en ben het mengen. Doet ie er langer over. Eet grotendeels eerst het hooi op en dan pas het stro. Stro wat ie mee pulkt tijdens het hooi eten eet ie ook.

En kwa masker gebruik ik zo'n bloempot model van best friend. Open neusgaten en volgens mij een gat van 3 cm. Eet er prima door.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:35

Ik weet niet of je het kunt zien, maar zo mengen wij onze netten. Of eigenlijk: stro onderop, laagje mengen en laagje hooi.
Afbeelding

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:03

Hjartje schreef:
Wat een groot verschil zeg puppy1128!

Ik lees nu al een tijdje mee in dit topic, maar ik heb nu wel even een vraag mbt graasmaskers. Hier namelijk ook een paardje dat flink wat kilo’s kwijt mag, dus wilde ik haar voor op het land een graasmasker omdoen. Ik had van een vriendin twee verschillende soorten “bloempotmaskers” te leen gekregen, alleen weet ze daar echt geen raad mee. Sprietjes door het gat aanbieden werkt wel, maar eenmaal op het gras krijgt ze er geen spriet door heen en staat ze met haar tanden over het masker te schrapen. Ze raakt niet gefrustreerd en ze probeert het wel, maar ze kan er niet goed mee eten. (Wat uiteraard de bedoeling is van zo’n ding, maar helemaal niks kunnen eten is ook zo sneu.) Ook gaat ze er sneller van ademen.
Ik vroeg me af of een ander soort masker, zoals de thinline, dan wel kan werken of dat zij in dit geval daar ook hetzelfde probleem mee gaat hebben qua niks kunnen eten. Reageerden jullie paarden anders op zo’n masker?

Ze staat trouwens elke dag een halfuur op bijna een halve hectare met haast uitgebloeid gras.

Is het gras niet te lang?