[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda20

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:02

Ik kom ook even dit topic volgen :D
Met mijn haflinger is het soms ook lastig om haar op gewicht te houden.
Ze krijgt weide hooi van lvf en daarbij is er altijd wat stro beschikbaar om te knabbelen.
Hooi wordt afgemeten en wordt voor hun groepje in hooinetten met een 2x2? Maas gedaan.
Verder krijgt ze de active en de daily vitamines van vitalbix. Met de glucobalance.

Nu is zei iets aan de dikke kant ( lees als moet heel licht druk geven om haar ribben te voelen)
Ze staan 3 a 4x per week Max 2 uurtjes op de weide.
Nu zou ik haar hier graag een graasmasker gaan opdoen zodat ze hier minder zou kunnen eten.

Welke raden jullie aan? En hebben jullie nog andere tips?

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:17

Is de rest van de kudde wel mooi op gewicht? Anders zou je nog een deel van het weidehooi kunnen vervangen voor graszaadhooi, daar zit minder in.

Hier geen weidegang, dus geen graasmasker. Maar als ik er wel 1 zou moeten kiezen zou ik voor de thinline of easygrazer gaan, die lijken mij het meest luchtig.

Colinda20

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:29

MarliesV schreef:
Is de rest van de kudde wel mooi op gewicht? Anders zou je nog een deel van het weidehooi kunnen vervangen voor graszaadhooi, daar zit minder in.

Hier geen weidegang, dus geen graasmasker. Maar als ik er wel 1 zou moeten kiezen zou ik voor de thinline of easygrazer gaan, die lijken mij het meest luchtig.


Appaloosa vind ik persoonlijk te dik maar eigenaresse vind haar mooi en netjes zo _/-\o_
Quater is mooi op gewicht.

Dat is ook het lastige. In vergelijking met vorig jaar niet op de weide en weidehooi en graszaadhooi is ze nu nog netter. Ze komt van heel ver door een half jaar stil staan door blessure.
Heb het idee dat de uurtjes die ze op de wei staat ze zich zelf ook echt vol propt :+

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:16

Dan zou ik het eerst bij een graasmasker houden en verder niet. De grootste crux lijkt te liggen in het gras, als je dan daar de inname beperkt zou het beter moeten gaan toch?

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:17

Als de staleigenaar appt dat je paard met graasmasker al een uur staat te mokken bij de poort en er niet blij uit ziet :(:) .
Dan breekt je hart toch bijna ;( .

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:42

Josien_ schreef:
Als de staleigenaar appt dat je paard met graasmasker al een uur staat te mokken bij de poort en er niet blij uit ziet :(:) .
Dan breekt je hart toch bijna ;( .


Hilde doet dat ook als ik ze met masker op gras zet. Elke keer als ze iemand ziet boos staan mokken alsof ze daar al uren staat zonder eten. Helaas heeft ze pech dat ik ze ook door het raam kan zien en dus ook zie dat ze gewoon gaat grazen als er niemand is… dramaqueen ;)

Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:28

Ik weet dat ons speklapje ook echt een speklapje is, maar ik vind het zoooo lastig om in te schatten of het dik, vet, moddervet, morbide obees is. Zijn manenkam is zeer stevig tot hard als zijn hoofd naar boven is, maar wobly als hij zijn hoofd ontspannen naar de grond heeft.
Er zit een soort vetplakkaatje op zijn ribben net achter de zadelplek.
Kont is appelvormig, maar dat is echt altijd zo, alle jaren dat ik hem heb en ook in de winter als hij én goed bereden wordt, én altijd buiten staat, én vrij laag in rang is en dus niet het meeste hooi krijgt van de kudde. Afbeelding
Afbeelding

Kunnen jullie een inschatting maken hoe ernstig dit lieve spekkie is?
Dank!

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:36

Hmm… foto is lastig. Ik gok halverwege vet en moddervet. Niet morbide obesitas maar wel tijd om er iets aan te doen.

Ik heb exact hetzelfde halster voor de mijn trouwens :D

Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:39

Hij staat op stripbegrazing met 24/7 een graasmasker met 3cm gat. Ivm blessure mag hij maar 15 minuten stappen op het harde…. Helpt niet echt mee in de verbranding.
(Grappig van dat halster! Heb sinds ik hem heb en is ook gewoon mijn ‘lievelingshalster’).

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:51

Poekkie schreef:
Josien_ schreef:
Als de staleigenaar appt dat je paard met graasmasker al een uur staat te mokken bij de poort en er niet blij uit ziet :(:) .
Dan breekt je hart toch bijna ;( .


Hilde doet dat ook als ik ze met masker op gras zet. Elke keer als ze iemand ziet boos staan mokken alsof ze daar al uren staat zonder eten. Helaas heeft ze pech dat ik ze ook door het raam kan zien en dus ook zie dat ze gewoon gaat grazen als er niemand is… dramaqueen ;)


Haha dat zou ook wel iets voor haar zijn ja!
Zo lang ze niet onrustig wordt (ivm peesblessure) dan mokt ze maar lekker.
Hopelijk gaat ze nu niet haar hele stal met stro leegvreten :=

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:54

Week terug
Afbeelding
Vanavond
Afbeelding

Lijkt wel iets dunner al was ze vanavond erg gassig helaas

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:33

Meten is weten, ff touwtje of meetlint er omheen en elke twee weken doen, dan houdt je het veel makkelijker bij.

Dat mokken is herkenbaar. Die van mij mag niet op gras en staat gelijk aan het hek als ze iemand ziet. Ook roepen als het bekenden zijn.
Gisteren had ze echt net 2 minuten haar hooinet leeg, heb haar zien eten, en gelijk roepen alsof ze al uren zonder staat.
Je hebt ze er helaas bij haha.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:13

Nienkje_H schreef:
Ik weet dat ons speklapje ook echt een speklapje is, maar ik vind het zoooo lastig om in te schatten of het dik, vet, moddervet, morbide obees is. Zijn manenkam is zeer stevig tot hard als zijn hoofd naar boven is, maar wobly als hij zijn hoofd ontspannen naar de grond heeft.
Er zit een soort vetplakkaatje op zijn ribben net achter de zadelplek.
Kont is appelvormig, maar dat is echt altijd zo, alle jaren dat ik hem heb en ook in de winter als hij én goed bereden wordt, én altijd buiten staat, én vrij laag in rang is en dus niet het meeste hooi krijgt van de kudde. [ [url=m/OWgfJO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pJtBzI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kunnen jullie een inschatting maken hoe ernstig dit lieve spekkie is?
Dank!


Gewoon dik. Niet morbide, want daarvan vind ik altijd dat ze echt een zijbuik en een gootje op de rug hebben. Moddervet is voor mij als de hals ook echt minder vorm heeft en overloopt in het lijf. Dit is gewoon dik. Met veel lichaamsvet op het lijf.
Nadeel van stripbegrazing is vaak dat het gras best gestressed raakt. Het is vaak korter gegraast en heel kort is niet zo best voor de dikkies.


Poekkie schreef:
Josien_ schreef:
Als de staleigenaar appt dat je paard met graasmasker al een uur staat te mokken bij de poort en er niet blij uit ziet :(:) .
Dan breekt je hart toch bijna ;( .


Hilde doet dat ook als ik ze met masker op gras zet. Elke keer als ze iemand ziet boos staan mokken alsof ze daar al uren staat zonder eten. Helaas heeft ze pech dat ik ze ook door het raam kan zien en dus ook zie dat ze gewoon gaat grazen als er niemand is… dramaqueen ;)


Ik heb er hier ook zo 1 staan. Zoooo zielig dat ze is met d'r masker. Meteen bij het hek staan en hinniken. Ook altijd mokken als ze hem weer om moet. Bij haar voel ik me altijd een mega beul. Die andere niet, die wacht net lang genoeg om hem om te doen voor ze weer opzoek gaat naar eten.


Kleine overwinning voor me trouwens. Ik heb een kortere singel kunnen kopen. 10cm voelt ineens als heeel veel. <3

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 00:22

MarjanB, vind ook dat ze al wat dunner oogt :j

Nienkje_H, morbide obees is het niet, maar die vetplek over de ribben is zeker herkenbaar. Maar je kan natuurlijk maar zoveel doen als hij niet teveel mag bewegen. Zoals je bezig bent klinkt goed, als sporten terug kan combineren en hij is er zo vanaf :)

Speknekken vind ik persoonlijk niet de allerbeste noemer om te zien of ze vet zijn (als er bv geen buik is of iets dergelijks). Mijn merrie blijft haar 'hengstennek' houden zelfs al staat ze fit. Even ter illustratie:

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:30

Mwah naar mijn mening is ze op die d foto ook nog echt te zwaar haflinger hoort echt wel slanker dan zal je de nek ook wel kwijtraken.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:47

Mijn haflinger hield zijn nek ook wel toe hij slank was. Maar dan zie je wel verschil of het vet is of niet. Mijn haflinger in verschillende stadia. Goed op gewicht, maar gespierd en onbespierd. De hals blijft zwaar, ook vanwege de lage aanzet. Maar er is wel heel duidelijk verschil met een te dikke hals.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Te dik
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:52

Voor mij ligt het grootste verschil in de schouderaanzet. Bij een gespierde, zware maar niet te dikke hals voel ik heel duidelijk de overgang hals/schouder en die botten daar (op foto 2 van Daihyo is die ook goed te zien).
Bij een vette hals verlies je die strakke overgang (zie voorlaatste foto van Daihyo).
Met de mijne zie ik net hetzelfde.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:01

Die voorlaatste is niet helemaal eerlijk, want daar kijkt hij net naar rechts :D
En daar was hij sowieso spierloos. Goed voorbeeld waarom je eiwitten bij moet voeren :j
Maar foto 2 is mijn referentiekader. Goed op gewicht, flink in de spieren. Daar reden we zo’n 75-100km per week in heuvelachtig gebied :D

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:03

Klopt, maar toen mijn haf te dik was, was dat soort hals wel exact wat je zag :) Heb er alleen geen foto van.

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:11

Dat inderdaad. Mijn paard heeft ook een zware hals, hij is lang hengst geweest, maar verschil tussen vetopslag en de basis voor de hals zegmaar is goed voelbaar en zichtbaar.

Hier was hij niet vet, wel hengst (nog niet van mij):
Afbeelding

Hier is hij wel duidelijk te zwaar (let op! ook een oude foto, paar jaar geleden)
Afbeelding

Inmiddels is zijn hals fijn soepel en niet meer te vergelijken met de laatste foto maar wel nog steeds fors in de basis. Zijn hals is wel een van de eerste dingen waar je aan voelt dat hij zwaarder wordt of juist fitter. De hals check ik daarom dagelijks.


Hier steeds bijgelezen maar niet toegekomen aan reageren.
Ymediem schreef:
@Leo ik vind jouw paard zo gaaf! Leuk dier om te zien

Dankjewel!! :D




Josien_ schreef:
Als de staleigenaar appt dat je paard met graasmasker al een uur staat te mokken bij de poort en er niet blij uit ziet :(:) .
Dan breekt je hart toch bijna ;( .


Dat zijn geen leuke berichten inderdaad. Soms moeten ze er echt aan wennen. :(:) Konden we ze maar duidelijk maken dat het beter is voor hun gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Leo op 02-07-21 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Berichten: 4269
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:16

Ik kijk niet naar de hals, de hals van mijn pony is goed bespierd en dat voelt ook “hard”... ik let vooral op de gaatjes bij het aansingelen := die horen op 7-7, ze hebben ooit zelfs op 7-8 gezeten, maar momenteel is het 7-6 en dus veel te dik :o

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:22

Goed gespierd en vetopslag / harde kam door overgewicht of stofwisseling vind ik wel heel anders van elkaar voelen, bij mijn paard althans hoor. Ieder paard is anders, dus dit misschien ook. :)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:23

Verschil in vet en spieren in de manenkam kan je goed voelen! Pavo heeft daar wel een filmpje van op hun website hoe je vet herkent.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:37

In geval van de mijne zit het vet en de spieren niet op dezelfde plek op de hals. Dus dat is vrij makkelijk te herkennen.
Gaatjes van aansingelen heb ik nooit op gelet. Dat vond ik onbetrouwbaar :D
Over het algemeen verschilde dat namelijk niet zoveel. Die van mij heeft vooral snel vetopslag bij de schouders. De lovehandles. Dan een laagje over de ribben en de hals. Dat is wat ik nu ook weer zie. En blubberbillen. Toen hij zo gespierd was (foto 2) was dat echt keihard. Soort van bodybuilder.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:46

Mooie voorbeelfoto's zo! Het voelt wel anders, maar op een foto ga je dus niet alles kunnen zien vanop een afstand. Daarvoor moet je dus bij het paard zelf zijn :j

Spend, daar verschillen we dus van mening. Ze is dan ook een haflinger/trekpaard kruising en op die foto kon je met gemak haar ribben voelen.

Dat geen spieren hebben is echt een ding... Verschilt ook bij elk paard, zoals je zegt daihyo, eiwitten :/ Hier is ze heel buikig geweest en op hetzelfde moment nul spieren. Nu kan het mij dus geen zier schelen dat ze er dikker uitziet dan toen ze spierloos was en een buik had. Die rugspieren en bilspieren zijn het belangrijkste voor mij. Hier blijft de appelpoep ook in elk gewicht, maar die was lang afwezig.