[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:09

Daarom... Ben ik ook hier? Al heel lang? In dit topic? :') Ik zeg ook nergens dat mijn merrie niet moddervet is, ik zeg alleen dat ze ook een erg hangende buik heeft waardoor de singel het moeilijk heeft met geen overmatige druk uit te oefenen net achter haar oksel, waar dan dus vochtophopingen of 'kneuzingen' ontstaan. Waarschijnlijk iets te strak aangesingeld gisteren. Maar daar vroeg ik dus tips voor, qua singelstijl. Ik heb geen neopreen, daar reageert ze erg slecht op. Ik heb een prolite dressuursinge, bocht naar de neus, zoals het moet, zeg maar.

Een graasmasker is zoals ik in een ander topic zei hier absoluut geen optie, dan valt ze in en krijgt ze terug problemen met haar ademhaling. En ik vind haar ademhaling toch wel prioritair, geen zin om naar een pony te kijken die zich duidelijk tien keer slechter voelt omdat ik per se een graasmasker bovenop de strookbegrazing wilde aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:10

Tja zolang ze zo'n flinke buik heeft vrees ik dat je altijd druk gaat houden helaas... Misschien een bontje? Maar er is een heel singeltopic op bokt misschien die het weten? Banaansingel ofzo.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:23

Kirania schreef:
Daarom... Ben ik ook hier? Al heel lang? In dit topic? :') Ik zeg ook nergens dat mijn merrie niet moddervet is, ik zeg alleen dat ze ook een erg hangende buik heeft waardoor de singel het moeilijk heeft met geen overmatige druk uit te oefenen net achter haar oksel, waar dan dus vochtophopingen of 'kneuzingen' ontstaan. Waarschijnlijk iets te strak aangesingeld gisteren. Maar daar vroeg ik dus tips voor, qua singelstijl. Ik heb geen neopreen, daar reageert ze erg slecht op. Ik heb een prolite dressuursinge, bocht naar de neus, zoals het moet, zeg maar.

Een graasmasker is zoals ik in een ander topic zei hier absoluut geen optie, dan valt ze in en krijgt ze terug problemen met haar ademhaling. En ik vind haar ademhaling toch wel prioritair, geen zin om naar een pony te kijken die zich duidelijk tien keer slechter voelt omdat ik per se een graasmasker bovenop de strookbegrazing wilde aandoen.

Ik heb voor mijn bolle buik een banaansingel, ik heb er 2:
https://www.agradi.nl/kavalkade-singel- ... -zwart.htm
https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... -zwart.htm

De leren is voor natte ondergronden (dan hoeft de wollen niet zovaak in de was), die is niet zo duur. Geen mega goede kwaliteit maar gaat met een beetje onderhouden bij mij al een tijd heel goed mee.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:24

Ik kom mij hier ook even melden helaas (nooit gedacht met een altijd perfecte of net te magere pony) maar heb nu een 3jarige erbij en die is van niks dik lijkt het (staan niet samen gestald). Hij is nog niet aan het werk op af en toe longeren na. En hij krijgt nu voor het gewicht wat hij hoort te zijn VitalBix daily complete. Hij kreeg eerder een basic basisbrok bij de vorige stal waar hij tijdelijk stond. Hij glom goed, hoeven zagen er goed uit maar moet je veel te veel van voeren. Maar nu hij op de Daily complete staat breken zijn hoeven ineens af. Hij is net pas naar de smid geweest dus dat vind ik vreemd. Ik heb dit vaker voorbij zien komen bij Vitalbix.

Ik heb destijds voeradvies aangevraagd waarin Vitalbix aangaf dat ik eerst veel meer moest voeren dan de dagelijkse dosering ivm eventuele te korten. Ik heb dit niet gedaan. Wellicht komt het daardoor maar ik vrees eigenlijk dat deze brok niet bij dit paard past.

Hebben mensen een betere suggestie?
Hij krijgt onbeperkt hooi, gras met strookbegrazing.

Zelf zie ik pavovital en marstall force voorbij komen. Best wel een gok als marstall force slecht gegeten wordt want ik wil het niet weer moeten mengen met iets want dat zijn voor overbodige extra's.

Ik verwacht wel dat hij slanker wordt als hij aan het werk gaat maar dat duurt nog wel even. We doen alles rustig aan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:33

Blaze1994, volgens mij word Marstall Force over het algemeen wel goed gegeten? Mijn pony is geen goed vergelijk, die eet bijvoorbeeld überhaupt geen vitaminekorrels, supplementen, slobbers, enz. ;)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:38

Blaze 1994, mijn alles etende haflinger vond het inderdaad niet lekker, ze liet het gewoon liggen. Ook later niet opeten, gewoon niet. De Pavo Vital en de Vitalbix vind ze wel lekker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:46

De mijne eet de force ook niet zonder mengen met muesli. Maar hij deed het er verder wel super op. Dus ik mengde met de Agrobs muesli. Daar zit verder niks in.

Qua singel: heb je al eens aan een roper model gedacht? Lag bij mijn haflinger heel fijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:52

Die van mij eet juist de Marstall muesli niet en de Force wel.

Nu krijgt ze in de avond hier Optiform bij en in de ochtend probiotica/brandnetel/mariadistelzaad/eiwitpoeders. Maar daarvoor at ze het ook zonder te mengen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:54

Kirania schreef:

Die van mij heeft astma en functioneert prima onder de thinline.

Je paard is wel erg royaal. Als je geen masker op wil, zou ik de wei helemaal skippen. Anders kan je hem straks weg brengen vanwege Hb.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:05

Kirana, je weet dat onbemest gras vaak meer suikers bevat, dan bemest gras?
Als je niet weet wat er in gaat, dan is het water naar de zee dragen.
Grondmonster (laten) nemen en analyseren zou denk ik bijdragen aan het dieet.
Schrik van je foto.

Laatst gaf je aan dat het zadel niet meer pastte, nu de singel niet. Ligt het zadel wel goed?
Ben bang dat de stuwing van het vocht niet op te lossen is met een andere singel, als je zadel niet lekker ligt.

Weet dat je niet op advies zit te wachten over afvallen, maar denk dat iedereen hier het beste met elk dier voor heeft en schrikt van je foto. Vandaar toch ongevraagd de goed bedoelde adviezen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:05

Kirania schreef:

Ik denk dat je hier toch echt iets zal moeten veranderen want deze mate van overconditie is heel erg ongezond voor je pony. Dit is wat ik versta onder morbide obesitas en zal haar ademhaling zeker niet ten goede komen. Is het probleem van een graasmasker dat ze te weinig lucht krijgt? Er bestaan easygrazers die de neusgaten volledig vrij laten?

Of is eventueel op een stuk zonder gras met gestoomd of geweekt hooi misschien een optie voor je?

Wat betreft de singel denk ik dat het erg lastig is. Toen mijn paard zo dik was schoof alles en dan komt er al snel te veel kracht op die singel (maar dat heb je ook nodig of het schuift nog meer, ‘t is een cirkel). We hadden toen een lederen singel, niet per se gevormd maar wel met een breder stuk onder de buik, zoals een springsingel. Dat ging nog het beste. Afvallen deed enorm veel, nu zit alles prima.
Eventueel kan je ook kijken naar anatomische singels of inspiratie uit dit topic halen:

[HAR] singel voor rondbuikige paard gezocht

Maar nogmaals, ik vrees dat het altijd moeilijk zal zijn op een paard met dit model. Verwacht niet iets te vinden dat perfect past, niet schuift, niet klemt, … dat vet is veel beweeglijker dan spier en zal altijd in bepaalde mate voor schuiven/knellen/… zorgen vrees ik.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:09

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:19

Saaams, Ik zei ook nergens dat die van mij astma had. Ze valt in en heeft ademhalingsproblemen en heel snel - maar geen astma (source: 2 klinieken, 13 dierenartsen). Ze valt extreem in en krijgt problemen bij te weinig ruwvoer. Ook bij een sterk verminderde intake mbv een graasmasker. Haar darmen kunnen dat niet trekken. HB heeft ze nooit gestaan en ik doe alles in mijn macht om haar te doen afvallen op een gezonde manier zonder dat ze begint te krampen en koliek krijgt. Dat betekent, ja, zonder graasmasker, en in de zomer op gras en niet op hooi, want op gras krijgt ze dus veel minder krampen en problemen. Dat mag dan allemaal vreemd klinken, maar het is haar realiteit. Laten we even onthouden dat niet elk programma voor elk paard werkt :j

Daihyo, zijn die roper singels er ook voor engelse zadels? Die ga ik even opzoeken!

Blaze, en is een soort ruwvoeder zoals idd de optiform met een andere balancer geen idee? De balancer van Kristallkraft wordt hier goed gegeten.

Lenexa, bedankt voor de tip. De prolite lijkt er wel sterk op, moet ik zeggen. Misschien inderdaad eens met een bontje proberen...

Over graasmaskers en mijn merrie heb ik inmiddels genoeg gezegd. Ik ga daarvoor ook niet in de stress schieten, ze heeft letterlijk een jaar stilgestaan, en ik doe wat ik kan. Over dat gras trouwens - het is net het onbemeste gras waar ze niet dikker van wordt. Het bemeste gras zorgt voor een serieuze expansie.

Overigens begrijp ik de goedbedoelde adviezen heus wel, maar ze is een erg lastig geval en we hebben er een heel lang dierenartstraject opzitten waar ik heel veel heb moeten kibbelen met DA's die vonden dat het normaal was dat ze om de drie weken koliek had. Ik heb dus 0.0 zin om extra te kibbelen over haar gewicht terwijl we nog maar een paar weken terug bezig zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:23

Heeft ze niet juist problemen met de darmen omdat ze zo enorme obesitas heeft? Dat werkt ook niet mee.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:27

Ik zeg ook niet dat jou paard astma heeft.

Mijn paard heeft dit en functioneert (dus voldoende ventilatie) met haar thinline.

Ik denk inderdaad dat je lichamelijk in een spiraal zit en dat het ene, het andere uit lokt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:32

Kirania: ElCid maakt ze op bestelling. Dan kun je met engelse gespen laten maken.
De mijne was niet zo dik, maar wel rond en heeft ook 2 vochtbulten achter de singelplek. Met deze singel nooit last van schuiven of plekjes of andere dingen gehad.

Hoeveel gras krijgt ze per dag? Met hoeveel paarden? En wat voer je nog meer bij aan ruwvoer? En hoeveel?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:44

Het is zeker een vicieuze cirkel, maar ze begon met haar krampen toen ze net veel te mager was en je haar ribben kon zien. Dus initieel kwam het althans niet van haar gewicht. Ik kan ook echt niet met haar sporten als haar flanken gevallen zijn, dan is ze uitgeput na drie passen tot de poort. Dat is dus zo goed als dierenmishandeling. Met extra eiwit lijkt het niet zo snel te gebeuren tot zelfs niet, maar ik zal opnieuw moeten zien of het aanhoud als ze op hooi overstapt voor de winter en of ik weer op zoek moet gaan naar een ander supplement om ervoor te zorgen dat ze geen aanval krijgt.

Daihyo, bedankt! Ziet er alvast comfortabel uit.

Ze staat samen met mijn shet op een Paddock + track met in totaal 10 weides. Dit alles op een stuk van 0.8 Ha, en ik heb nog de 'meer' bemeste en jongere weide van 0.2 Ha. Momenteel krijgen ze de eerste weide in stukken. Iedere dag krijgen ze een stuk van ongeveer 1x3 meter lang en uitgebloeid gras. Het is geen monocultuur raaigras, maar een mengeling met kruiden en zo'n vijf a zes verschillende soorten gras. Ze gaan vaak de track op en af en moeten deze ook af om aan het schuilhok of het water te raken.

Qua extra voeding staan ze momenteel op Marstall force in dagelijks aanbevolen hoeveelheid, hebben ze hun liksteen (basic, zout) en krijgt mijn merrie dus 35 gr eiwit bij van Vitella voor haar problemen met het invallen. Voor de rest niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:46

Ze heeft geen PSSM wat veel bij haflingers voor komt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:00

Klinkt wel goed qua huisvesting. En voer je dan nog hooi bij? Met zulke problemen denk ik ook aan pssm. Of insulineresistent. Of misschien wel PPID. Want daarvan zou ze niet zo dik moeten worden.

Hier krijgen ze dagelijks 1x15m gras met 4 grote pony’s. En daarnaast ongeveer 12 kilo 2/3 voordroog en 1/3 stro. Daar doen ze het allemaal prima op. De mijne is de enige die er iets van aanzet, maar binnen de grenzen van acceptabel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:06

Lastig… 1x3 m is wel redelijk veel als het echt lang is. Hier krijgen ze met 7 (allez neem 6 want twee staan de nacht apart) een strook lang, uitgebloeid gras van ongeveer 0,5 x 20 m en eten dat eigelijk niet helemaal op. Maar goed… je wil ook niet dat ze zand beginnen vreten natuurlijk. Ik neem aan dat graszaadhooi of arm hooi of stro naast het gras voeren geen optie is? Of eens bloedonderzoek laten doen.

Ik heb een vriendin met een pony die ook zwaar problemen had met ademhaling. Die was gediagnosticeerd met COPD en mocht alleen nog maar buiten staan, zonder stalbedekking, op gras en met geweekt hooi. Is ook erg dik geworden daarop. Helaas stonden ze een jaar later weer bij de kliniek omdat pony nu ernstige artrose op de knie heeft gekregen door overbelasting. Komt nooit meer goed helaas. (En ze gingen 1x een stapwandeling maken op zondag, overbelasting was puur door het gewicht en een iets afwijkende kniestand. Pony is ergens rond 15 jaar). Vat mijn posts aub niet slecht op, ik probeer alleen te behoeden voor zulke nachtmerries.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:08

Poekkie, dat begrijp ik hoor, no hard feelings :j Als ik ze zelf in de weide had zien staan als buitenstaander zou ik ook even geslikt hebben. Doe ik nog steeds, maar ja. Als ik ze nu minder geef qua gras staan ze inderdaad gewoon zand te eten :') Hooi krijgen ze momenteel niet bij omdat mijn leverancier nog maar net hooi heeft binnengedaan en ik liever wacht tot het wat langer gelegen heeft. Dus ze staan puur op gras/kruiden en kamille, want daar heb ik dus een overvloed van dit jaar :')

Daihyo, klopt. Pssm1 heeft ze niet, maar heb de PSSM2 test nooit gedaan omdat ze totaal niet leek op alle andere 'lijders' zeg maar. Ze begint niet te bibberen, krijgt geen spiertrillingen. Maar had wel erg vaak koliek en heeft een heftige bloedwormbesmetting gehad en de zwaarste graad aan glandulaire maagzweren. Haar maag is extreem gevoelig sinds de bloedwormen en haar darmen zijn precies echt kaduuk. Ze doet het ook niet goed op alle probiotica of eiwitten... Vreemd genoeg heel goed op dingen als Ekygard (maar na 2 weken is het effect voorbij) en darmsupplementen waar extra eiwit in zit en aminozuren. Op vitaminebrokken heeft ze niet genoeg, zeg maar. Ik zou een moord plegen voor digestive EQ van Australië, maar dat shippen ze dus niet meer naar BE. Daar heeft ze wel erg goed op gestaan, was een soort darmregulator met eiwitten, aminozuren en een hoop vitaminen die blijkbaar wel goed deden. Nooit een goed equivalent gevonden hier. Op PPID zijn ze beiden vaker getest geweest maar noppes. IR evenzeer. Bloed is ondertussen ieder jaar twee keer minstens nagekeken. Je wilt mijn rekeningen niet zien, dan val je achterover := Ze had dit jaar wel een jakobskruidvergiftiging (mild) en slechte leverwaarden, maar voor de rest is haar bloed ok. In het voorjaar is ze overigens ook genezen van een buikvliesontsteking die ze kreeg van het biopt. Taaie meid, dat is ze wel _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:29

Zo, pittig hoor. Maar wel apart dat ze het vet dan zo opslaat in haar lijf. Je zou bijna zeggen: van het gras af, op droog hooi in een lastige slowfeeder. Zodat ze wel aan haar behoefte komt, maar langzaam eet zodat de maag en darmen eigenlijk altijd gevuld zijn, maar ze niet dik wordt. Ik denk dat je het moet gaan zoeken in dezelfde hoeveelheid aanbieden, maar het eettempo omlaag brengen. Zodat ze geen zand kan gaan eten, altijd iets binnen krijgt, maar geen overvloed.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:42

Poeh puzzelstukjes zijn het ook. Hier gaat het ook langzaam…Ligt het aan mij of lijkt het zo alsof die Haffies echt super complex zijn om een goed management voor te maken? Zeker na 10 jaar?
Sterkte, op een dag lukt het :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:49

Marigo schreef:
Poeh puzzelstukjes zijn het ook. Hier gaat het ook langzaam…Ligt het aan mij of lijkt het zo alsof die Haffies echt super complex zijn om een goed management voor te maken? Zeker na 10 jaar?
Sterkte, op een dag lukt het :)

Hafjes zijn idd extreem energiezuinig. Ik sta nog elke dag versteld dat de mijne nog op zijn benen kan staan met wat die maar krijgt en die die doet het juist super goed…

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:53

Marigo, ik vrees ervoor ja :')

Daihyo, in de winter is dat altijd het plan inderdaad. Maar tot nu toe is het enige dat echt goed gewerkt heeft naast de maatregelen van nu en de winter bewegen, bewegen... Wel niet dagelijks maar met iets van 2 a 3 rustdagen per week, van dagelijks is ze gewoon kapot. Is ook niet zo moeilijk met zo'n buik. Mijn slowfeeders voor de winter zijn 2x2 cm en mijn andere slowfeeder zijn 3x3 twee over elkaar. Heb dat ding al zo vaak moeten fiksen, je wilt niet weten met wat voor geweld ze eet. Precies of ik ga het haar allemaal afnemen.