[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:59

Spenk schreef:
Wat je wel kunt doen en zeker als je paard afvallen moet je hooi steeds laten testen anders heb je nog compleet geen idee wat er in zit. En daar pas je je vitamine brokje op aan

Ja dat gaan we sowieso doen :j

Kirania

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:40

Heeft iemand nog problemen met sporten met hun dikkerd? Mijn merrie was heel goed op weg maar is razend gevoelig op grind en stenen, zowat 70 procent van de wegen hier. Mijn hoefschoenen vooraan passen toch echt niet meer, veel te klein en schuurplekken... Haar hoefballen zijn helemaal kaal en roze!

Nog tips hiervoor? Ik heb een minipiste maar ze zou natuurlijk best kilometers maken naast dressuur. Ik denk aan nieuwe scootboots te bestellen ipv. Floating boots. Die heeft ze al voor achteraan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:42

Kirania schreef:
Heeft iemand nog problemen met sporten met hun dikkerd? Mijn merrie was heel goed op weg maar is razend gevoelig op grind en stenen, zowat 70 procent van de wegen hier. Mijn hoefschoenen vooraan passen toch echt niet meer, veel te klein en schuurplekken... Haar hoefballen zijn helemaal kaal en roze!

Nog tips hiervoor? Ik heb een minipiste maar ze zou natuurlijk best kilometers maken naast dressuur. Ik denk aan nieuwe scootboots te bestellen ipv. Floating boots. Die heeft ze al voor achteraan.

Wij hebben de renegate vipers. Prijzig, maar gaat helemaal prima.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:44

Ik heb de flexboots. Enorm blij mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:48

Nieuwe hoefschoenen inderdaad, maar welke zou ik niet weten. Misschien een passer laten komen? En zoveel mogelijk de berm pakken. Er zijn weinig andere oplossingen denk ik :\

Linda: spannend van de biopt! Hebben ze wel een idee of geen idee en daarom de biopt?
Fijn dat je gevoel met dat van de kliniek klopt. Maar wel lastig.
Ik zou toch ook eens kijken naar een ander hooinet. Ik heb pas die van Equiculinair besteld en geprobeerd. Dit is wel een 3x3 maas, maar omdat het zo stug en sterk is, ging het wel wat moeizamer dan andere netten. Misschien is dat een optie? https://equiculinair.nl/winkel/slowfeed ... tra-sterk/
Of de 2x2 maas van Shires?
Dat verlengt in ieder geval de eet tijd :j

IJzer kan wel en geen kwaad. Dat klinkt dubbel. In hooi, voordroog en gras zit ook veel ijzer. Dit wordt inderdaad vaak uitgescheiden en kan niet zoveel kwaad. Maar toegevoegde ijzer of ijzer in grondwater kan opstapelen in de organen en voor andere problemen zorgen. Dus daar ben ik toch voorzichtig mee.

Hooi testen is altijd interessant. Alleen als je maar met kleine partijen werkt, eigenlijk niet te doen. Dan moet je elke partij opnieuw testen en dat is een kostbare aangelegenheid, als je een complete test wilt doen (dus met alle mineralen en sporenelementen en niet alleen de quickscan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:50

Je kunt ook wel bij leveranciers kopen die het standaard al getest hebben :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:53

Ja dat gebeurt gelukkig steeds meer :j
Hele vooruitgang moet ik zeggen. Fabrikanten van krachtvoer zijn verplicht de waardes te vermelden. Waarom ook niet bij hooi/voordroog zou je denken? :D
Maar je ziet nog veel verkoop door de 'boer om de hoek'. Wat niets zegt over de kwaliteit (dat gewoon goed is), maar die zie ik nog niet elke partij testen. Die hebben toch vaak een vaste klantenkring. Dan zou het mooi zijn als je een partij kunt reserveren van hetzelfde land, daar in opslag laten en dan testen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:57

@Poekkie, de renegades vallen hier spijtig genoeg af vanwege de hiel (ligt vlak op de plekken die opengeschuurd zijn) en ze zijn niet echt maat-inclusief. Mijn merrie heeft overzetboten en is een echte koudbloed :')

@Saaams, Van de flexboots heb ik eigenlijk niet zoveel gehoord, komen die niet heel hoog op de hoef?

@Daihyo, ik ga vrees ik niet buiten kunnen tot er nieuwe schoenen aan de deur staan, hier is de berm nonexistent of deel van de holle weg, ze gooien hier alles vol met puin :( In Limburg is er zand, maar hier veel erosie en hun enige manier van daarmee omgaan vinden ze afval storten op de paden.

Hier ook zo'n boer van om de hoek, wel erg leuk dat hij luistert naar vragen zoals meer kleine botjes zodat je de winter doorkomt, minder bemesten, geen vergif etc. Daarvoor ben ik er echt fan van als ze willen meedenken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:05

Ja met zulke boeren is er vaak veel meer te overleggen qua bemesting enzo. Zeker als je vaste klant bent :j
Balen van de bermen inderdaad.

Ik heb gisteren wat rantsoenberekeningen gemaakt voor mijn haflinger met Marstall Force, Vitalbix DC Timothy, Agrobs, Höveler en Pavo Vital. Interesse om deze eens te zien? Best leuk om ze naast elkaar te leggen en te kijken wat bij het ruwvoer past.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:07

De hiel bij de renegades is juist een flexibel stukje dat niet schuurt he? Wij hebben juist de renegades gekozen vanwege de hiel. Wel passer laten komen die alle merken uitprobeerde.

Mijne heeft ook overzetboten hoor. Maat 15 cm, is 2,5 euro extra per schoen bijbetalen omdat het uit de standaard maten valt :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:12

Daihyo schreef:
Ik heb gisteren wat rantsoenberekeningen gemaakt voor mijn haflinger met Marstall Force, Vitalbix DC Timothy, Agrobs, Höveler en Pavo Vital. Interesse om deze eens te zien? Best leuk om ze naast elkaar te leggen en te kijken wat bij het ruwvoer past.

Jaaa ikke :j toevallig schreef ik net in een ander topic: "Ik voer(de, ga ik nu dus weer doen) Marstall Force met een handje Cavalor Fiber Force (omdat ze de vitaminekorrel los niet eet). Maar ik zie hier ook de Höveler Reformin muesli voorbij komen. Een muesli lijkt mij smakelijker... maar ik begrijp niet wat het verschil is in voedingswaarden, kan iemand mij daarbij helpen?"

Daihyo schreef:
Linda: spannend van de biopt! Hebben ze wel een idee of geen idee en daarom de biopt?

Geen idee, daarom de biopt... Ben reuze benieuwd, blij dat ik het nu toch eens laat onderzoeken. Ik word er al maanden mee zoet gehouden als in "het is vast niks ernstigs, probeer maar even te wassen met betadine, probeer de lucerne uit je voer te halen, probeer dit eens, probeer dat eens...."
Niets werkt tot nu toe, dus nu wil ik wel weten wat het is en wat ik er aan kan doen :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:47

Zijn er ook ervaringen met Pavo Inshape? Dat word in het vitaminekorrel-topic voorgesteld... Wat mij wel prettig lijkt is dat het een muesli is waarvan je iets meer moet voeren. Anderzijds zit er veel eiwit in... iemand enig idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:51

Ja ik :D maar ik had daar ook op je gereageerd. Vindt het vele malen fijner dan een vitaminekorrel. Heb ook Pavo vital, vitalbix en Marstall force gegeven. Hier doet die het het beste op maar mijn paard werkt wel hard dus heeft die eiwitten voor de spieren nodig.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:55

linda2008 schreef:
Zijn er ook ervaringen met Pavo Inshape? Dat word in het vitaminekorrel-topic voorgesteld... Wat mij wel prettig lijkt is dat het een muesli is waarvan je iets meer moet voeren. Anderzijds zit er veel eiwit in... iemand enig idee?

Dat voer ik aan mijn haflinger. Die staat wel hard in het werk. Maar ziet er met dit voer prima uit, prachtig in de spieren en met appeltjes in de vacht. Ik voer een beetje equifirst booster mix ook bij na het werk maar denk niet dat dat veel verschil maakt.

Tegenhanger van de inshape die vrijwel equivalent is is de cavalor silhouette trouwens, maar net waar je aan geraakt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:00

Het is wel een volwaardig voer qua vitamine en mineralen? dus echt vergelijkbaar met marstall force vitaminekorrel? Of zie ik iets over het hoofd?

Op zich word mijn pony ook fanatiek gereden (behalve dat ze nu 2 weken rustig aan moet doen, maar normaliter word ze gewoon 5 of 6 dagen per week gereden op M niveau).

edit; ik heb nu nog een volle emmer marstall force staan dus dat maak ik eerst op.. ;)
Maar daarna zou ik dus goed doen aan;
* iets minder rijk hooi
* Pavo Inshape
* als lekkernij mogelijk iets van Green Bites ?
Heb ik dan alles aan vitamine en mineralen, kom ik niks te kort en voer ik dan niks te veel?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:03

Ja het bevat ook gewoon de pavo vital als vitaminekorrel, maar dan nog met andere ingrediënten erbij. Qua vitaminen is het prima als je de opgegeven hoeveelheid voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:04

Ja het is volwaardig er zit een vitaminebrok door :) (pavo vital)

En met 150 gr per 100 kg lichaamsgewicht voer je voldoende per dag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:06

Eiwitten zijn voor de opbouw van de spieren. Voor onderhoud is er niet meer nodig dan gras en voordroog of hooi waar voldoende eiwit in zit. Komt er arbeid bij kijken, heb je iets nodig voor de spieren en dus eiwit. Waar je die eiwitten vandaan haalt, dat is een keuze. In shape is een van de vele voeren die daar prima bij past. Maar alleen voor onderhoud is er zelden extra eiwit nodig, tenzij je ruwvoer erg laag zit in de VREp, maar dat weet je dus alleen met analyse.

Hier de tabellen van Jim.
Ruwvoer (groen) bestaat uit voordroog van gemiddelde structuur, gerstestro en gras. Supplement is 5mg magnesiumcitraat en daarnaast dus de verschillende balancers.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:12

Daihyo: hou beslis jij uit die grafieken welke dan de beste balancer is? Ik gok de pavo vital als ik dat zo zie?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:15

Daihyo, hoe interessant is dit zeg! Fan van zulke tabellen :D

Poekkie, ja klopt, maar haar hoef is wat langer dan ze breed zijn ondanks jaren natuurlijk bekappen, en renegades pasten haar bij het testen niet goed destijds :n Hier ook maat overzetboot, 14.5 op 15.5 cm :') Haar achtervoetjes zijn dan weer 14 op 15, maar die halve cm verschil is wel echt moeilijk blijkbaar :=

Linda, veel succes met de biopt! Het wachten kan soms echt lang duren.

Die pavo inshape ziet er dan toch best interessant uit, want mijn merrie heeft een vrij hoge eiwitbehoefte. Momenteel is het hier Marstall force, maar ik merk wel dat ze allebei nog steeds graag 'bosgrond' eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:20

Poekkie: Selenium mag niet te hoog zijn, EWpa ook niet (vanwege overgewicht), magnesium en vitamine E mogen over de aanbevolen hoeveelheid zijn. En de rest rond de aanbevelingswaarde.
De Pavo Vital past inderdaad het beste. Het enige probleem is de luzerne, wat Jim echt niet mag. Dus dat maakt dat ik een andere keuze moet maken. Ik puzzel nog even verder. :j

Kirania: Weet je wat het eiwitgehalte in je ruwvoer is? En geef je zout bij?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:26

Hier even een tijdje stil geweest en zal ook zo blijven. Lees nog wel mee maar heb niet veel te melden meer.

Paard staat nog steeds op een handje (ook wel een kleine soeplepel) care4life (puur vanwege kruidenmix en supplement) met afwisselend marstall force of pavo vital. De paarden krijgen hier drink(kraan)water dus durf het wel aan met het ijzergehalte.

Verder heeft ze geen spieren meer en werkt ook niet. In de PP beweegt ze ruim voldoende. Hooi is getest en geschikt voor dikke paarden dus scheelt ook.

Weeg haar met een meetlint en ze blijft nu vrij gelijk op gewicht dus voor nu de zomer laat ik het zo. Van de winter zie ik wel weer.

@Leo ik vind jouw paard zo gaaf! Leuk dier om te zien

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:35

Op Pavo vital schuren ze hier ook beduidend meer, maar op pure luzerne van agrobs dan weer niet. Soms begrijp ik er niets van :')

Ze staan op strookbegrazing en ik heb geen idee wat er in het gras hier zit of de bodem, maar nu inmiddels drie jaar onbemest. Er gaat compost op sinds dit jaar in het najaar. Ze doen het op deze weide wel iets "slechter", als in, mijn merrie valt sneller in en valt ook sneller af (bij haar twee verschillende problemen, het is een raadsel waarom ze zo vaak invalt aan de flanken). Op de kleine, jonge weide die vorig jaar bemest is geweest groeien ze tot zeppelins, zelfs op strookbegrazing. Zout geef ik nog niet bij, enkel in een liksteen. Misschien zijn elektrolyten een idee? In welke vorm geef jij extra zout?

Afbeelding
Nog tips voor een euh... tongewelfbuik? Zag net dat ze wat vochtophoping had op de plek voor de singel van gisteren. Heb een anatomische banaansingel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:42

Kirania schreef:
Op Pavo vital schuren ze hier ook beduidend meer, maar op pure luzerne van agrobs dan weer niet. Soms begrijp ik er niets van :')

Ze staan op strookbegrazing en ik heb geen idee wat er in het gras hier zit of de bodem, maar nu inmiddels drie jaar onbemest. Er gaat compost op sinds dit jaar in het najaar. Ze doen het op deze weide wel iets "slechter", als in, mijn merrie valt sneller in en valt ook sneller af (bij haar twee verschillende problemen, het is een raadsel waarom ze zo vaak invalt aan de flanken). Op de kleine, jonge weide die vorig jaar bemest is geweest groeien ze tot zeppelins, zelfs op strookbegrazing. Zout geef ik nog niet bij, enkel in een liksteen. Misschien zijn elektrolyten een idee? In welke vorm geef jij extra zout?

[ [url=m/rNSP5j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog tips voor een euh... tongewelfbuik? Zag net dat ze wat vochtophoping had op de plek voor de singel van gisteren. Heb een anatomische banaansingel.

Ik vrees dat het niet alleen de buik is, maar het gehele paard dat veel te dik is. Misschien een graasmasker naast de strookbegrazing?

Is je singel toevallig van neopreen? Wij hebben ontdekt dat de mijne daar niet tegen kan op de singelplek, vandaar. Een bontje misschien? Of hoe leg je de banaansingel, met de bocht naar de buik of naar de neus?

Vochtophopingen zouden ook wel enigszins in verband kunnen staan met zwaar overgewicht. Bij paarden met een slecht hart zie je ook vaak vochtophopingen, onder de buik meestal. Lijkt me dat de pony op de foto best wel moeite zou kunnen hebben met alles goed te kunnen blijven rondpompen bij inspanning. Hypothese van mij natuurlijk, heb niet direct een bron gezocht. Overigens werkt kleefkruid vochtafdrijvend, moest het bij jullie in de buurt groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:44

Oei dit niet alleen de buik ik zie ook een enorm vette hals , schouders en kont. Ik ben bang als je een body score gaat doen dat je heel hoog uitkomt.