[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:14

De Force heb ik ook jaren gegeven. Fijne balancer is dat. Alleen omdat wij nu wat ijzerrijk grondwater geven, heb ik besloten om over te stappen op een andere. De Force zit namelijk ook vrij hoog in het ijzer. Voorheen was dat prima, omdat de mijne meerdere keren een laag ijzergehalte in het bloed had. Maar dat is nu niet meer nodig.

De Agrobs ken ik niet. Wel interessant, ik vind Agrobs fijn voer hebben. Ik zie wel dat het alleen is voor de weideperiode.

Beckie: als je Marstall gaat voeren, kun je ook eens kijken naar de Bergwiesen Mash. Die is ook wat hoger in eiwit door lijnzaad. Kan met koud water aangemaakt worden en hoeft niet zo lang te staan. Alleen dan moet je wel slobber willen geven :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:20

Beckie, ik voer eiwitpoeders bij om die reden.

Die van mij krijgt 1 schepje Pea Protein Isolate per dag (=24 gram eiwit) bij haar voer in de ochtend door. Bestel dit bij Bulk powders maar er zijn meer aanbieders.

Reden hier is het advies om voor de eiwitten 1 kg luzerne per dag te gaan voeren, dat gaat mij te gek. Dat tikt ontzettend aan in de centen, en daarbij reageert niet elk paard goed op luzerne helaas.
Vandaar de keuze voor poeders.

Daarnaast krijgt ze Force van Marstall 2x30 gram, 2 soorten hooi en nog wat dingen als Mariadistelzaad/brandnetel en probiotica.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:25

Daihyo schreef:
De Force heb ik ook jaren gegeven. Fijne balancer is dat. Alleen omdat wij nu wat ijzerrijk grondwater geven, heb ik besloten om over te stappen op een andere. De Force zit namelijk ook vrij hoog in het ijzer. Voorheen was dat prima, omdat de mijne meerdere keren een laag ijzergehalte in het bloed had. Maar dat is nu niet meer nodig.

De Agrobs ken ik niet. Wel interessant, ik vind Agrobs fijn voer hebben. Ik zie wel dat het alleen is voor de weideperiode.

Beckie: als je Marstall gaat voeren, kun je ook eens kijken naar de Bergwiesen Mash. Die is ook wat hoger in eiwit door lijnzaad. Kan met koud water aangemaakt worden en hoeft niet zo lang te staan. Alleen dan moet je wel slobber willen geven :D

Ze hebben ook een balancer voor niet weide :) dus kan je altijd voeren naar wat past.

@marlies, interessant!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:29

Marjan, ja ook als tip hier via Bokt gekregen hoor.
Voeradvies was overigens van de dierenarts (die 1 kg luzerne).

Die van mij is in een jaar tijd 70kg afgevallen met dit stramien. Hooi is gemeten qua waardes, 5 kg per dag, plus 2 kg graszaadhooi en dan in de middag krijgt ze stro bij voor de buikvulling sinds ze op gewicht is.

Pony glimt als een spiegel, is mooi slank en fit en heeft energie voor 10. Maar dus geen gras meer helaas hier.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:33

Marjan: Ik zie het inderdaad. Ik heb ze allebei even opgezocht en waardes vergeleken.
Het enige verschil in de mineralen is 50gr koper per kg (Weidemineral is hoger) en de vitamines zijn bij de Weidemineral niet vrijgegeven en nergens te vinden. Dat is wel bijzonder.
Ik heb ze beiden even in het systeem gezet en ik moet zeggen dat ik wel blij wordt van de Naturmineral. Zowel bij weidegang als zonder weidegang en alleen hooi. Vult heel mooi aan :j
Hij past bij mijn haflinger echt heel mooi in het rantsoen :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:14

Wat betreft voer en eiwitten heb ik gisteren eigenlijk besloten iets anders te gaan proberen. Voor de equifyt die ik nu voer moet ik elke keer een uur rijden en je kan geen giga voorraad doen omdat die papieren zakken niet goed tegen het vocht kunnen.

Dus nu heb ik op een goeie gok 2 zakken van eggersman besteld. Hun revital biks met 6,20 zetmeel en 4,1 suiker en de graanvrije structuur muesli met 2,6 zetmeel en 4,4 suiker.
Ik voer al een maand of 2 hun spierpoeder en die bevalt zo goed dat ik dit wel eens wil proberen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:44

Afbeelding

Niet heel gek toch?
Nu ze weer nieuw “kort” gras heeft met der graasmasker.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:46

Hier vandaag de eerste hele dag op de weide met graasmasker, ik ben heel benieuwd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:47

Oh dat scheelt aardig wat samy! Geeft de burger moed

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:53

Samy, super verschil al zeg!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:54

Ziet er goed uit Samy!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:58

Ziet er zeker goed uit!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:25

Goed bezig!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:34

Gaat de goede kant Samy

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:39

Die gaat zeker de goede kant op! Goed bezig!

De mijne vandaag:

Afbeelding

Helaas staat hij kreupel, dus werken staat even stil -O- duimen dat het iets kleins en simpel is en dat hij snel weer rad loopt.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:22

Afgelopen week heeft de mijne zijn graasmasker twee keer afgekregen :') We zijn wel weer lekker aan het trainen dus hopelijk gaat hij nog meer afvallen, nu moet hij alleen zijn graasmasker nog omhouden :j

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:47

Die gaat de goede kant op zeg!

Afbeelding

Mijn shet is 5 weken weggeweest om te dekken en 24/7 op het land gestaan. Dus voor haar gewicht niet veel goeds gedaan… Ze is nu 1,5e maand drachtig, maar mag zeker nog een hoop afvallen ook :o hard mee bezig, heb haar nu 5 dagen in de week aan het lopen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:04

Hier voir het eerst de hele dag het graasmasker op. Is goed gegaan! Ze heeft alleen het bontje wat ik onder het kopstuk had gedaan eraf gesloopt op een of andere manier.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:10

Daihyo schreef:
Marjan: Ik zie het inderdaad. Ik heb ze allebei even opgezocht en waardes vergeleken.
Het enige verschil in de mineralen is 50gr koper per kg (Weidemineral is hoger) en de vitamines zijn bij de Weidemineral niet vrijgegeven en nergens te vinden. Dat is wel bijzonder.
Ik heb ze beiden even in het systeem gezet en ik moet zeggen dat ik wel blij wordt van de Naturmineral. Zowel bij weidegang als zonder weidegang en alleen hooi. Vult heel mooi aan :j
Hij past bij mijn haflinger echt heel mooi in het rantsoen :j

Heb net de balancer gekocht en ze legde uit dat de weidemineraal alleen mineralen is omdat paarden op de wei vaak voldoende vitamine binnen krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:17

Aaah helder. Logisch :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:00

Nou wij zijn weer terug van een controle op de kliniek... we wennen er al aan :P
Met de buik echo zal ik jullie niet vermoeien maar van de bultjes is nu een biopt genomen dus hopelijk snel de uitslag... Helaas daardoor wel 2 weken rustig aan doen. :(

Verder was ze helaas ook weer aangekomen (3 maanden geleden 485 kilo, nu 490, en ze moet echt tenminste naar 460/470). Heel uitgebreid over voeding gesproken en ze zien haar inderdaad liever iets meer eten zonder dat ze dikker word (precies mijn struggle!).
Gezien stro bijvoeren écht geen optie is, dan toch maar naar iets armer hooi zoeken. Dit moet dan wel aangevuld worden met vitaminekorrel en omdat ze dat niet zomaar eet mag er een handje van iets arms bij (fiberforce is een goede optie en hopelijk hebben de bultjes daar niets mee te maken en kan ze dat gewoon eten). :)
Wordt dus weer vervolgd :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:09

Daihyo schreef:

In principe is te veel ijzer niet zo erg toch?
Veel van wat ze te veel binnen krijgen word toch gewoon uitgeplast?

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:35

Te veel ijzer kan wel gevaarlijk zijn, dat kan opstapelen in de organen en bijvoorbeeld na verloop van tijd leverfalen veroorzaken, maar ook andere organen aantasten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:47

NienkeV1994 schreef:
Te veel ijzer kan wel gevaarlijk zijn, dat kan opstapelen in de organen en bijvoorbeeld na verloop van tijd leverfalen veroorzaken, maar ook andere organen aantasten

Oke dank, duidelijk. maar hoe weet je dan wanneer je dat te veel geeft?
Ik vind dat met alles dus vrij ingewikkeld := je kunt toch ook moeilijk na elke wisseling in voeding of weiland of dergelijke weer opnieuw bloed laten testen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:40

Wat je wel kunt doen en zeker als je paard afvallen moet je hooi steeds laten testen anders heb je nog compleet geen idee wat er in zit. En daar pas je je vitamine brokje op aan