[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:35

Oei.
Hier was vorige week de tandarts er voor alle 9. De twee shets eten al 3 jaar 24/7 uitsluitend uit 3x3 mazen en mijn paard haalt ook dagelijks de helft van zijn eten uit dat soort netten. Vorig jaar zelfs een winter met stalen netten op een andere stal. Alle andere paarden eten nu al meerdere jaren heel de winter 24/7 uit netten en in de zomer gewoon. Bij niemand was er slijtage te zien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:25

Oef, hier ook nog nooit slijtage gezien aan de tanden. Misschien ander net proberen?

De Marstall force werd hier echt niet gegeten. Nu vitalbix timothee en zelfs mijn extreem picky eater eet zijn hele bak nu leeg :9

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:44

Voor wat betreft die slijtage, ik weet dat dit bij graasmaskers vaker voorkomt. Maar lijkt me niet binnen een week te zijn ontstaan toch?

Voor degene met vitalbix: Hebben jullie bij de vitalbix wel een voerschep bijgekregen? Doe t nu met een keukenweegschaaltje en vandaag naar de epplejeck geweest maar daar hadden ze m niet (alleen online)…. Vind t zonde om te bestellen want dan ben ik nog meer verzendkosten kwijt dan dat de voerschep kost. Maandag even aan de voerleverancier navragen of die m hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:46

Ik gebruik gewoon zo’n ding om bloem af te meten om cake te bakken. Heb dat per voersoort ‘gecalibreerd’ met de keukenweegschaal en nu weet ik prima hoeveel ik geef.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:03

Ik gebruik ook een ander schepje, dat ik eerst met de keukenweegschaal heb nagemeten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:06

Ik heb hem toen meteen de eerste keer meebesteld geloof ik. Ik heb er met watervaste stift op afgetekend hoeveel er in moet. Dat kun je op dezelfde manier doen met een maatbekertje en een keukenweegschaal. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:57

Jeika schreef:
weet iemand misschien dingen die ik kan doen met m’n pony om hem te helpen afvallen, behalve longeren? Omdat hij zo jong is doe ik dat eigenlijk maximaal 3, soms 4 keer per week en dan licht, zonder bijzet en niet te lang achter elkaar. Ik heb nog geen zadel dus rijden kan nog niet. Is wandelen een idee? Of moet je dan echt kilometers gaan lopen voordat het effect heeft :o

Vrijheidsdressuur, grondwerk, lange teugelen, werken aan de hand, agility, vrij springen.

Xritt schreef:
Wat een fijn topic. Hebben jullie ook tips voor voer waar weinig zetmeel, suikers en luzerne in dit. Liefst helemaal zonder Luzerne?

Ik heb laatst naar deze zitten kijken: https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015 Jammer genoeg zit hier gene mijten verkoper in de buurt maar de product sheet is super interessant. Laag in suiker en zetmeel.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:22

Goedemorgen, ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat mijn paardje echt te dik is geworden. Inmiddels ben ik van stal veranderd en is ze overgegaan van onbeperkt hooi naar afgewogen porties. En gelukkig beginnen de vetophopingen langzaam te verdwijnen, we zijn er alleen nog lang niet. Ik heb het idee dat het afvallen nu wat stagneert en na veel over voer gelezen te hebben denk ik dat ik iets meer eiwitten moet voeren.

Ik heb eergisteren een zak pavo inshape gehaald, ondanks dat ik wat twijfelde over de luzerne, maar omdat verder alles erin zit leek het me heel fijn voeren.

Nu kwam ik gisteren bij m'n paard en zag dat ze onwijs geschuurd had aan haar staart en maantop. Ze schuurt wel eens vaker iets, maar nog nooit dat dan de huid ook kapot was. Nu was de huid op beide plekken echt kapot.

Nu mijn vraag, kan ze zo snel van 2x 100 gram inshape reageren op de luzerne of is het toeval?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:05

Beckie schreef:
Goedemorgen, ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat mijn paardje echt te dik is geworden. Inmiddels ben ik van stal veranderd en is ze overgegaan van onbeperkt hooi naar afgewogen porties. En gelukkig beginnen de vetophopingen langzaam te verdwijnen, we zijn er alleen nog lang niet. Ik heb het idee dat het afvallen nu wat stagneert en na veel over voer gelezen te hebben denk ik dat ik iets meer eiwitten moet voeren.

Ik heb eergisteren een zak pavo inshape gehaald, ondanks dat ik wat twijfelde over de luzerne, maar omdat verder alles erin zit leek het me heel fijn voeren.

Nu kwam ik gisteren bij m'n paard en zag dat ze onwijs geschuurd had aan haar staart en maantop. Ze schuurt wel eens vaker iets, maar nog nooit dat dan de huid ook kapot was. Nu was de huid op beide plekken echt kapot.

Nu mijn vraag, kan ze zo snel van 2x 100 gram inshape reageren op de luzerne of is het toeval?
ik zelf denk dat dit zeker kan.. heb dit vaker gelezen namelijk dat dat een reactie is bij sommige paarden. Dat een klein beetje luzerne dan al echt zorgt voor vreselijke jeuk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:11

Goh… hier is een ware muggenplaag en ik heb hier nu een paard dat opeens schuurt terwijl die dat nooit gedaan heeft en er niets veranderd is. Dus kan ook toeval zijn.
Als je het zeker wil weten: even stoppen met de inshape voor 2 weken. Als dan het schuren weg gaat ==> nog eens een portie geven en naar de reactie kijken.

Mijn paard is heel gevoelig aan schuren en die eet gewoon 0,5 kg InShape per dag, maar elk dier is anders natuurlijk.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:11

Zou kunnen. Voer je normaal gesproken lucerne vrij?

Die van mij.. bomproof en steady werd een enorme rilkip op de pavo inshape.

Die kan overigens wel tegen lucerne en met de care4life nooit last gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:17

Die van mij schuurt al op een vitaminebrokje met luzerne.
Simpelste check is stoppen met het voer en kijken wat er gebeurt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:37

Daihyo schreef:
Die van mij schuurt al op een vitaminebrokje met luzerne.
Simpelste check is stoppen met het voer en kijken wat er gebeurt.

Kan dat afhangen van de manier waarop de lucerne bewerkt is? De mijne, die nu dus probleemloos de inshape krijgt, heeft idd een tijdje vitaminebrok met lucerne gekregen (pavo vital) maar toen begon hij weer te schuren. Nu is hij ook allergisch aan gras en was dat net een periode waarin ze veel aan het maaien waren, dus 100% zeker dat het van de vital kwam ben ik niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:43

Dat durf ik niet te zeggen. Ik voer het niet meer. Durf dat niet meer aan.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:42

Er zijn onderzoekers die denken dat IR schuren kan uitlokken. Dat is niet bewezen, maar er zijn wel een paar aanwijzingen in die richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:00

Hier geen problemen met inshape :) voer het nu 1,5 jaar.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:41

Saaams schreef:
Zou kunnen. Voer je normaal gesproken lucerne vrij?

Die van mij.. bomproof en steady werd een enorme rilkip op de pavo inshape.

Die kan overigens wel tegen lucerne en met de care4life nooit last gehad.

Iedereen bedankt voor de adviezen.

Ja ik voer nu equilin balancer en basic en een heel klein beetje agrobs alpenmuesli waar geen luzerne in zit. Daarvoor kreeg ze vitalbix dc en vond ik dat ze het hele jaar door wel wat schuurde, maar nooit heel erg. En ik twijfelde toen of het door de dc kwam of door haar overgewicht. Na de overstap van stal en naar de equilin was het schuren echt minder. Maar of dat komt omdat ze afgevallen is of geen vitalbix meer krijgt weet ik niet.

Na een dag het nieuwe voer heb ik haar gisteravond en vanmorgen weer haar oude voer gegeven. Wacht het dan maar even af. Hoop voir haar dat dat die erge jeuk snel afneemt.

Ik wil eigenlijk van de equilin af. Ze doet het er op zich goed op maar naast de balancer, basic, en de muesli voor iets structuur moet er dan nog iets extra's bij voor de eiwitten. Dit wordt me eigenlijk teveel gedoe, want niks van die dingen is gewoon hier in de buurt in de winkel te koop en alles bij elkaar ook best prijzig.

En eigenlijk snap ik equilin ook niet zo goed. Ik heb ooit geleerd 'voer een paard voor de dag van morgen' (misschien inmiddels achterhaald :o? geen idee), maar de Equilin balancer is voor paarden zonder arbeid en de basic komt erbij als ze arbeid verrichten maar moet je wel minimaal drie weken voeren voor het maximale effect. Maar als ik weet dat ze de volgende dag een rustdag heeft dan voer ik liever iets minder. Wat met de Equilin basic dus eigenlijk niet de bedoeling is ofzo. Nou ja lang verhaal kort, ik vind het teveel gedoe en wil ervan af.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:46

Ik kom weer eens binnenvallen met een (misschien domme) vraag. :o mijn veeeel te dikke pony die ik eerder heb voorgesteld in het topic loopt licht onregelmatig vanuit zijn knie. Ik wil natuurlijk geen conclusies trekken, maar zou zijn gewicht dit kunnen verergeren? Wat mij logisch lijkt is dat je sneller gewrichtsproblemem krijgt of er iig meer last van zou hebben als je zo dik bent als mijn pony is. In dat geval is hem minder laten bewegen funest, lijkt me. Het is zo lastig allemaal. Wat is slim? Hem helemaal stil zetten lijkt me sowieso niet goed, wat de uiteindelijke diagnose ook zal zijn. Licht longeerwerk op een zo groot mogelijke volte? Dat is wat mijn vader (veearts) me adviseerde. Maar hij zit meer in de koeienbranche.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:55

Is hij goed in stap? Dan zou je misschien kunnen wandelen op stevig tempo? Beter dan stilzetten, en rechtuit is het minst belastend

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 16:02

In stap zie ik niks geks, mijn pa ook niet. Dus ik denk dat dat wel goed is. Hij is niet stokkreupel, vandaag was het al beter dan de vorige keer, maar hij kwakkelt nogal. De ene keer loopt ie beter dan de andere keer. Mijn vader vond het minimaal, maar zag wel dat hij inderdaad zijn been wat ontziet. Gewricht is niet dik, niet warm, hij staakt niet, maar hij loopt rechtsom gewoon niet lekker. Linksom loopt hij goed. (Of iig een heeel stuk beter.) ik was eigenlijk van plan om straks veel buitenritten te maken, lekker lang rechtuit. Maar het voelt niet goed om op een onregelmatig paard te rijden. :( dus dat wordt wandelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:36

Ik zou het gewricht op de foto zetten.

Beckie: ik zou in jouw geval dagelijks de balancer geven en eiwitten bijvoorbeeld in de vorm van lijnzaadbrok. Ik vind dat een fijne eiwitbron ipv luzerne.

Ik heb eindelijk weer een fatsoenlijke foto van mijn haflinger. De schade is beperkt gelukkig. Spierloos en wel wat vetjes. Maar na bijna 8 maanden stil staan valt het me alles mee.
Afbeelding

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:39

Daihyo schreef:
Beckie: ik zou in jouw geval dagelijks de balancer geven en eiwitten bijvoorbeeld in de vorm van lijnzaadbrok. Ik vind dat een fijne eiwitbron ipv luzerne.

Je paardje valt zeker mee na 8 maanden stil staan.

Welke lijnzaadbrokjes voer jij of voer jij ze zelf niet?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 06:45

Niet meer, omdat hij het nu niet nodig heeft in zijn huidige rantsoen. Maar toen ik veel trainde gaf ik dit bij als eiwitbron. Overigens gaf ik maar 1 of 2 maatschepjes per dag (50-100gr) als aanvulling op zijn balancer.
Ik gaf dit brokje: https://horsefoodthebest.nl/assortiment ... -kg-detail

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:41

Daihyo, dank voor je reactie.

Ik denk dat mijn paard toch last heeft van de luzerne. Gisteren heb ik nog eens naar de equilin basic gekeken en in tegenstelling tot de balancer blijkt daar wel luzerne in te zitten.

Toen ik net van stal gewisseld was heb ik een tijd lang alleen de balancer gegeven en toen schuurde ze eigenlijk helemaal niet. Na een maand of twee ben ik de basic erbij gaan geven en toen is ze ook weer iets gaan schuren. Ik schreef dat toe aan het voorjaar, maar omdat ik nu zie dat er toch een beetje luzerne in zit denk ik toch dat het daardoor komt.

Ik ga denk ik de overstap maken naar de force van marstall en dan dat mengen met een handje Wiesen-Fasern ook van Marstall. Volgens mij zit in beide geen luzerne en zijn ze hier in de buurt gewoon verkrijgbaar. En als extra eiwitbron ga ik mee eens verdiepen in de lijnzaadbrokje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:58