Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Orlando_ schreef:#Ymke# schreef:Je hebt van subli Seniores Priores, dat is speciaal voor paarden die ouder zijn. Moet je wel weken van te voren. Superspul!
En toch is het per paard verschillend kwam ik achter, maar uiteraard te proberen
Bij mijn ene paard hielp het super maar bij mijn huidige paard niet
Die krijgt nu 2x per week emmer bietenpulp/zemelen en zo goed als onbeperkt ruwvoer.
halve schep lucerne per dag en 3 kilo sportbrok (gezien we ook wel veel rijden normaal gesproken).
odilia schreef:het is hier nu rond de 10/15 graden en nu met deken zweet ze behoorlijk. 's avonds en 's nachts heeft ze nu een zweetdeken op, ze zweet zelf zonder deken in de stal een beetje. dit omdat ze ontdankt de dekens een aardige wintervacht heeft aangemaakt.
en op dit moment is ze helaas niet geheel pijnvrij. dit omdat ze vrijwel de hele dag op stal moet staan ivm de wond maar door de atrose heeft ze nu we pijn aangezien ze niet veel kan bewegen. gister heb ik haar de hele middag op de weide gehad maar de wond was weer gaan bloeden, het is het een of het ander...
Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nu veel bezig ben om wat de grens voor haar is. ik vind het erg moeilijk, lichamelijk gaat het niet goed meer maar geestelijk wil ze nog wel. ze zeggen altijd dat ze een teken geeft voor wanneer het voor haar over kan zijn en dat heb ik nog niet opgemerkt...
D_MR schreef:jeetje .. wat zijn die bovenstaande dun.
die van mij heeft aanleg om snel dun te worden.
ik heb daar vooral in de zomer last van gehad.
wormen spuit en dierenarts onderzoek etc gedaan.
hij staat eigelijk altijd op meer voer dan de rest van stal.
ook als hij niet loopt.
ik heb hem op 1 kilo biks minimaal per dag.
als hij loopt(training) krijgt hij er 2 tot 3kg.
en veel kuil.
even een foto hoe hij was ander half jaar geleden,alle paarden ontzettend dik waren en die van mij dus niet..
http://94.100.121.193/445300001-4453500 ... _xVYE.jpeg
en deze:
http://94.100.115.229/445300001-445350000/445323401-445323500/445323438_5_An3c.jpeg
en hier was die dan na een volle bijvoer periode..
hier is hij voor zijn doen dik:
http://94.100.120.214/331850001-3319000 ... _1Rpy.jpeg
ik ben er voor deze komende zomer op voor bereid alweer.
hij blijft gewoon op veel voer staan.
hij heeft het gewoon nodig.
en gebitscontrole en andere dierenarts controles moeten gewoon regelmatig bijgehouden worden.
dus wat ik heb gedaan om hem dikker te laten worden;
- dierenarts bellen en hem laten na kijken op gebit, en uiterlijke mankementen etc.
- wormenspuit
- hoefsmid laten komen
- in beweging houden (zodat hij wel spieren opbouwt), dit deden we aan de longeerlijn want hij moest eerst spieren krijgen voordat ie een zadel op mocht.
- veel bijvoeren met slobber (dikmaak/ senioren)
- ipv 2 x per dag, 4 x per dag kuil voeren.
- eventueel een deken op (ligt aan de periode waarin je zit qua weer)
- geen zwaar werk laten doen.
en volhouden! dat is het belangerijkste. goed opletten hoe je paard verbeterd of verslechterd.
en wat ook helpt is een vitamine spuit. daar peppen ze al vaak even lekker van op.
Maris schreef:Welke vit E dan ( met selenium erbij ) ?
En ik vraag me af, paarden die te dun zijn, houdt dat dan in dat ze te weinig energie binnen krijgen ( of teveel gebruiken om een 1 of andere reden ) ?