[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emma040

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:01

fff ik ben weer helemaal blij. mijn paard krijg nu sinds een paar maanden. Conditiebrok met musli. En hij ziet er nu zo mooi uit. Weer helemaal dik. Zijn flanken zijn weer normaal. en ribben zie je niet meer zo als eerst. Ben blij. Het lag dus al die tijd aan dat ik niet de juiste brokken had voor hem.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:36

mijn merrie van 22 is nu serieus veel te dun. Ik ben 10 dagen in Ned geweest, in die tijd heeft mijn vriend de paarden verzorgd die er niet heel veel verstand van heeft. hij heeft 2 maal per dag brok gegeven en onbeperkt hooi. Nu ik er weer ben, ben ik metteen weer gestart met slobber (maismeel, brok en zonnebloemolie) waardoor het nu weer wat stabiliseert en hopelijk weer aankomt.

Ze gaat volgend jaar op een andere weide waar op dit moment Lucerne op staat. Ik zat te denken om daarvan een combi van Lucerne en gras te maken. Is dit een goed idee? is het uberhoupt wel goed voor haar om verse lucerne te eten? bij de vorige eigenaar kreeg ze lucerne hooi zonder krachtvoer en zag er toen goed uit. nu geef ik 'gewoon' hooi met krachtvoer en is ze magerder. dus het ligt duidelijk aan het hooi. maar aangezien ik voor 1 jaar heb ingekocht moet eerst deze lading op en dan verhuist ze naar de weide met lucerne. moeilijk, moeilijk...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:12

Mijn merrie werd tot nu toe elk jaar rond deze tijd te dun...

Dit jaar lijkt 't voor 't eerst goed te gaan, hopen dat het zo blijft!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:28

Orlando_ schreef:
#Ymke# schreef:
Je hebt van subli Seniores Priores, dat is speciaal voor paarden die ouder zijn. Moet je wel weken van te voren. Superspul!

En toch is het per paard verschillend kwam ik achter, maar uiteraard te proberen :j
Bij mijn ene paard hielp het super maar bij mijn huidige paard niet :n
Die krijgt nu 2x per week emmer bietenpulp/zemelen en zo goed als onbeperkt ruwvoer.
halve schep lucerne per dag en 3 kilo sportbrok (gezien we ook wel veel rijden normaal gesproken).

Tuurlijk, maar dat is met alles zo. Wat voor de ene werkt, kan voor de ander niet werken :D

jeannette79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:52

mijn paard is 12, valt wel mee.
de flanken zijn zo ingevallen echt een vierkante kont.
Maar ze begint al wat beter te eten, mag nog wel wat meer, maar ik ben tevreden.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:48

Mijn pony is 25 en krijgt 's morgens 1/4 emmer mais en 's avonds krijgt hij 3/4 emmer geweekte bietenpulp. Hij krijgt ook 1 beker (ongeveer 1glas een half) onderhoudsbrok. Hij loopt overdag op de wei en heeft altijd hooi tot beschikking.
Nu is deze pony van nature al dun gebouwd en in de winter komt hij dunner. Nu staat hij goed maar ik vind dat hij wle heel heftig staat. Kijkerig en stressy, wat kan ik hier tegen doen zonder dat hij veel afvalt?

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:25

Hoi,

Ik heb een zwaar verwaarloosde 3 jarige hengst(ondertussen ruin) overgenomen van iemand. Nu is het paardje echt enorm ondervoed.
Wat kan ik hem naast genoeg kuil eventueel nog geven zodat hij aankomt?En zonder dat hij bevangen raakt want ik mag er voorlopig nog even niks mee doen.

Alvast bedankt!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:56

Zou ik toch de senior slobber van Subli proberen... langzaam opvoeren... minder kans op koliek of bevangenheid.

Mijn oudje van 27 (zie topic onderschrift) staat er trouwens weer super bij na de winter, gelukkig deze winter niet te mager.... dankzij Subli...

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:46

ik meld me hier!!
Mijn merrie van 6 jaar is zoooo moeilijk 'dik' te maken. Ik geef al veel eten,veel hooi, ik rijd zelfs niet zo veel. En toch blijft ze echt mager :(
Ik ga vandaag ander voer proberen, mss dat dat lukt :j
Ik geef nu trouwens d'hooge horseflox (recreatiemengeling)
Ik ga ook pulp geven ( heb gehoord dat je dat best met zemelen kan geven?)
en geweekte maisvlokken ook :)

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:31

Hoi,
mag ik me hier ook melden ? :o
Ik heb een kwpn pony van 7 jaar en ze is zo dun op dit moment :(

Afbeelding

niet zo duidelijke foto helaas, maar je ziet toch duidelijk haar ribben :(

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:04

@ miszmelissa: oej, dat is inderdaad ook te dun. wat geef je haar?

En als we toch met foto's beginnen, zo ziet die van mij er nu uit
Afbeelding

En ja je ziet het goed, bovenop alles (te dun, zware atrose aan kogel) heeft ze hoogswaarschijnlijk door een trap van mijn andere paard een flinke wond op haar knie gekregen. Er was even twijvel over of het gewricht was beschadigd maar gelukkig was dit niet het geval. ik ben nu al 2 en halve week bezig elke dag de wond schoon te maken en te behandelen tegen wildvlees etc. en eigenlijk moet ze op stal staan maar ik laat haar af en toe toch even in de wei, anders krijgt ze meer last van de atrose (wat ze nu al heeft...) en ze moet eigenlijk bekapt worden, had het voor vorige week geplant maar dat word hem voorlopig ook niet vanwege de wond en ze is zoiezo al onstabiel.

En nu kan ze zonder deken naar buiten en kan de hele buurt weer zien hoe mager ze is en krijg ik alle commentaar weer over me heen :(
Momenteel krijgt ze onbeperkt hooi, 's morgens gemalen mais en basis brok in warm water (bijelkaar halve emmer) en 's avonds 1 kg basis brok. ik wil haar nu eigenlijk niet teveel brok geven aangezien ze haast de hele dag op stal staat maar ik wil haar ook dikker krijgen... iemand nog tips?

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:10

eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoeveel hooi en hoe vaak ze dat krijgt :o
ze staat op een manege waar ik niet zelf hoef te voeren.
ze krijgt nu 2 keer daags een halve kilo biks.
Nu las ik net ergens dat juist ruwvoer dikker maakt,
dus zal ik dat eerst tegen de stal eigenaar zeggen.

@odilia: ja irritant is dat he als iedereen gaat zeggen dat je paard te dun is :(
dat word ook vaak tegen mij gezegt helaas.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:23

odilia: Tja dat commentaar krijg je toch wel.. ook zeg ik eerlijk dat ik schrik van je foto :o
Niet alleen het magere, maar het hele paard.
Weet je zeker dat ze pijnvrij is? Daardoor kan een paard ook heel erg afvallen.. en daar kun je niet tegen voeren.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:28

jeetje .. wat zijn die bovenstaande dun.
die van mij heeft aanleg om snel dun te worden.
ik heb daar vooral in de zomer last van gehad.
wormen spuit en dierenarts onderzoek etc gedaan.
hij staat eigelijk altijd op meer voer dan de rest van stal.
ook als hij niet loopt.
ik heb hem op 1 kilo biks minimaal per dag.
als hij loopt(training) krijgt hij er 2 tot 3kg.
en veel kuil.
even een foto hoe hij was ander half jaar geleden,alle paarden ontzettend dik waren en die van mij dus niet..
:Afbeelding

en deze:
http://94.100.115.229/445300001-445350000/445323401-445323500/445323438_5_An3c.jpeg
en hier was die dan na een volle bijvoer periode..
hier is hij voor zijn doen dik:
Afbeelding
ik ben er voor deze komende zomer op voor bereid alweer.
hij blijft gewoon op veel voer staan.
hij heeft het gewoon nodig.
en gebitscontrole en andere dierenarts controles moeten gewoon regelmatig bijgehouden worden.

dus wat ik heb gedaan om hem dikker te laten worden;
- dierenarts bellen en hem laten na kijken op gebit, en uiterlijke mankementen etc.
- wormenspuit
- hoefsmid laten komen
- in beweging houden (zodat hij wel spieren opbouwt), dit deden we aan de longeerlijn want hij moest eerst spieren krijgen voordat ie een zadel op mocht.
- veel bijvoeren met slobber (dikmaak/ senioren)
- ipv 2 x per dag, 4 x per dag kuil voeren.
- eventueel een deken op (ligt aan de periode waarin je zit qua weer)
- geen zwaar werk laten doen.

en volhouden! dat is het belangerijkste. goed opletten hoe je paard verbeterd of verslechterd.
en wat ook helpt is een vitamine spuit. daar peppen ze al vaak even lekker van op.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:41

@ odilia : ik zal zeker nog niet der deken af houden al is het alleen maar om dat ze dan der warmte onder de deken lekker heeft.
want met wind of iets verbrand ze nog meer lichaamsvet.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:56

het is hier nu rond de 10/15 graden en nu met deken zweet ze behoorlijk. 's avonds en 's nachts heeft ze nu een zweetdeken op, ze zweet zelf zonder deken in de stal een beetje. dit omdat ze ontdankt de dekens een aardige wintervacht heeft aangemaakt.

en op dit moment is ze helaas niet geheel pijnvrij. dit omdat ze vrijwel de hele dag op stal moet staan ivm de wond maar door de atrose heeft ze nu we pijn aangezien ze niet veel kan bewegen. gister heb ik haar de hele middag op de weide gehad maar de wond was weer gaan bloeden, het is het een of het ander...

Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nu veel bezig ben om wat de grens voor haar is. ik vind het erg moeilijk, lichamelijk gaat het niet goed meer maar geestelijk wil ze nog wel. ze zeggen altijd dat ze een teken geeft voor wanneer het voor haar over kan zijn en dat heb ik nog niet opgemerkt...

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:35

odilia schreef:
het is hier nu rond de 10/15 graden en nu met deken zweet ze behoorlijk. 's avonds en 's nachts heeft ze nu een zweetdeken op, ze zweet zelf zonder deken in de stal een beetje. dit omdat ze ontdankt de dekens een aardige wintervacht heeft aangemaakt.

en op dit moment is ze helaas niet geheel pijnvrij. dit omdat ze vrijwel de hele dag op stal moet staan ivm de wond maar door de atrose heeft ze nu we pijn aangezien ze niet veel kan bewegen. gister heb ik haar de hele middag op de weide gehad maar de wond was weer gaan bloeden, het is het een of het ander...

Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nu veel bezig ben om wat de grens voor haar is. ik vind het erg moeilijk, lichamelijk gaat het niet goed meer maar geestelijk wil ze nog wel. ze zeggen altijd dat ze een teken geeft voor wanneer het voor haar over kan zijn en dat heb ik nog niet opgemerkt...

ow haha zag je woonplaats nog niet :D
maar dan zal ik inderdaad ook misschien deken afdoen.
succes

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:07

odilia: De pijn kan ook erg veel van der nemen hè, daar kun je niet tegen voeren..
Wel goed dat je het in je achterhoofd houdt, want als ik kijk naar wat ze allemaal mankeert (en de foto bekijk) denk ik ook niet dat ze meer pijnvrij zal worden ook kijkend naar der leeftijd.
Altijd naar zulke dingen vooral als ze geestelijk nog goed bij zijn.
Dat is het oneerlijke, wij als eigenaren moeten voor de dieren beslissen wat er gaat gebeuren.
Mijn 2 paarden waren geestelijk ook nog goed bij, kon wel aan ze merken dat ze pijn hadden, maar lichamelijk echt gebroken/op en was niet meer paardwaardig helaas..

Konden ze maar praten :(:)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:26

D_MR schreef:
jeetje .. wat zijn die bovenstaande dun.
die van mij heeft aanleg om snel dun te worden.
ik heb daar vooral in de zomer last van gehad.
wormen spuit en dierenarts onderzoek etc gedaan.
hij staat eigelijk altijd op meer voer dan de rest van stal.
ook als hij niet loopt.
ik heb hem op 1 kilo biks minimaal per dag.
als hij loopt(training) krijgt hij er 2 tot 3kg.
en veel kuil.
even een foto hoe hij was ander half jaar geleden,alle paarden ontzettend dik waren en die van mij dus niet..
http://94.100.121.193/445300001-4453500 ... _xVYE.jpeg

en deze:
http://94.100.115.229/445300001-445350000/445323401-445323500/445323438_5_An3c.jpeg
en hier was die dan na een volle bijvoer periode..
hier is hij voor zijn doen dik:
http://94.100.120.214/331850001-3319000 ... _1Rpy.jpeg

ik ben er voor deze komende zomer op voor bereid alweer.
hij blijft gewoon op veel voer staan.
hij heeft het gewoon nodig.
en gebitscontrole en andere dierenarts controles moeten gewoon regelmatig bijgehouden worden.

dus wat ik heb gedaan om hem dikker te laten worden;
- dierenarts bellen en hem laten na kijken op gebit, en uiterlijke mankementen etc.
- wormenspuit
- hoefsmid laten komen
- in beweging houden (zodat hij wel spieren opbouwt), dit deden we aan de longeerlijn want hij moest eerst spieren krijgen voordat ie een zadel op mocht.
- veel bijvoeren met slobber (dikmaak/ senioren)
- ipv 2 x per dag, 4 x per dag kuil voeren.
- eventueel een deken op (ligt aan de periode waarin je zit qua weer)
- geen zwaar werk laten doen.

en volhouden! dat is het belangerijkste. goed opletten hoe je paard verbeterd of verslechterd.
en wat ook helpt is een vitamine spuit. daar peppen ze al vaak even lekker van op.

zo zag de mijne er ook elk voorjaar uit. niet graatmager, maar wel schraal. heb je vit E laten controleren? dat was hier het probleem. wanneer hij een tijdje niet kan grazen, zakt het vit E pijl bij hem enorm en teren zn spieren dus wat weg. ik geef dus nu telkens in het vroege voorjaar een extra vit E kuur en geef heel het jaar door een goeie scheut plantaardige olie over zn eten. momenteel is hij mooi op gewicht (nog steeds !!) en hij krijgt nu minder voer dan vorig voorjaar. nu krijgt hij 2 kg muesli met wat olie en z'n supplement en paardenvoordroog zoveel hij wilt. zal even 2 foto's zoeken...

edit: zal er op de weide vandaag eentje proberen te maken; ik vind geen duidelijke van recent.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 04-03-10 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen foto's quoten aub

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:58

Welke vit E dan ( met selenium erbij ) ?
En ik vraag me af, paarden die te dun zijn, houdt dat dan in dat ze te weinig energie binnen krijgen ( of teveel gebruiken om een 1 of andere reden ) ?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:19

"wat je erin stopt moet er ook weer uit"
Dus veel energierijk voer zorgt voor een (over)actief paard en dat moet je niet hebben met een paard die aan moet komen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:27

Maris schreef:
Welke vit E dan ( met selenium erbij ) ?
En ik vraag me af, paarden die te dun zijn, houdt dat dan in dat ze te weinig energie binnen krijgen ( of teveel gebruiken om een 1 of andere reden ) ?

ja met selenium, maar altijd eerst bloedonderzoek laten doen. vit E voor een paard dat hier geen probleem mee heeft is volstrekt nutteloos!

en wat die energie betreft: neen je moet geen kilo's extra krachtvoer geven aan een mager paard om hem dikker te krijgen. je kan net beter op zoek gaan naar langzaam vrijkomende energie ipv eiwitten. vandaar dat ruwvoer, bietenpulp of plantaardig vet veel meer doet om een mager paard op gewicht te houden.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:43

Mijn paard is gelukkig niet zo mager als bovenstaande paarden, maar ze is in de winter gewoon moeilijk om gewicht te houden, ik vind haar al snel wat te slank.

Ik voer per dag: overdag onbeperkt hooi op de wei, ’s nachts een grote bult hooi op stal, 1/2 schep Mijten Quattro en 1/2 schep Agrobs Horse Alpin (ik ben aan het overschakelen van de Quattro naar de Horse Alpin, vandaar), 2 scheppen Equifyt Zupa (geweekt een volle emmer), 2 scheppen Hartog luzerne, 1 schep Hartog grasbrok.

Eigenlijk is dat veel als ik het zo zie, maar ze lijkt het allemaal nodig te hebben, en eigenlijk nog wat meer. Gelukkig gaat het gras weer beginnen groeien.
Ik ben sowieso van plan om volgende winter de luzerne en de grasbrok te vervangen door melassevrije alternatieven van Agrobs, en dan ook maïscobs van Agrobs toe te voegen aan haar dieet.

En dat terwijl sommige weidegenoten al behoorlijk dik zijn van enkel hooi.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:21

ben je zeker dat jouw paard nx mankeert eilandje?? dat is toch enorm veel wat jij erin stopt; zeker als je paard dan nog maar ongeveer op gewicht blijft.
vorig jaar gaf ik ook bietenpulp, lucerne, muesli en extra plantaardige olie naast onbeperkt voordroog en bleef mijn paard ook maar op het randje van, maar nu hij merkbaar gezonder is in zn lijf, hoef ik plots de helft minder te geven...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:38

Sommige paarden hebben juist voer met extra veel energie nodig om vol te worden. Als ze druk zijn van zichzelf kan in sommige gevallen energierijk voer helpen om aan te komen. Deze paarden verbruiken het dan niet om nog drukker te worden, maar om voller te worden.

Mijn paard heb ik 1,5 jaar mee aangeklooit. Uiteindelijk na een aantal bloedtesten kwam er pas uit dat hij tekorten had een bepaalde mineralen. Daarvoor heeft hij een medicijnenkuur gehad en sindsdien krijgt ie gewoon 2 scheppen marstall zonder haver en een emmertje lucerne na het werk (en natuurlijk z'n gewone hooi/kuil) en hij blijft heel mooi vol.