[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:24

Wat is het toch moeilijk allemaal.
Ik heb een tinker en zij valt juist wel af om een klein emmertje lucerne, hooi en een pavokoek per dag. Ze krijgt nu wat granenmix van subli erbij om de calcium/fosfor verhouding te verbeteren, maar wel een klein beetje granenmix hoor.
De haflinger moet denk ik ook wel 100 kilo afvallen. Is wel ouderwets type dus dat vertekend een hoop.
Wat zouden jullie een tinker jaarling geven die nu nog in de opfok staat, te dik is door het gras en onbeperkt ruwvoer. Komt straks terug op stal en gaat overdag wel naar buiten. Krijgt hooi ipv kuil.

Grasbrokjes, is dat een idee?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:30

Weet er iemand welke slobber nog weinig suiker en zetmeel bevat? Behalve die van Subli dan? Want hier geraak ik er niet aan.

Het lijkt me wel fijn als 't koud is buiten om hen iets te geven met warm water..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:55

Ik geef die van mij wel eens twee handjes grasbrokjes, met heet water er overheen, dan zwelt het flink op en heb je een halve emmer vol Lachen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:27

Mijn haflinger is ook te dik Knipoog Ze zag er vorig jaar zo uit: http://nl.youtube.com/watch?v=rZVowS4tVys En nu ziet ze er zo uit, en dan nog weer een stukje dikker (want dit filmpje is van het begin van het voorjaar):http://nl.youtube.com/watch?v=CVwEt8BfacQ. Ze staat bijna altijd in de wei, dus afvallen is lastig. Ook is ze nog maar 3 jaar, dus veel beweging met rijden of longeren is ook geen optie.
Ik heb een graaskorf en die heeft ze zo af en toe om gehad. Nu staat ze in een wei met heel hoog gras, maar voglens mijn stalgenoten zit er in het gras nu helemaal geen voedingswaarde meer. Weet iemand of dit klopt? Ik geloof er namelijk niks van, volgens mij wordt ze steeds dikker Tong uitsteken

Mystictinker:grasbrokken, wat zijn dat?

Lieke: geen idee, misschien kun je zelf iets maken, met tarwezemelen?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:29

te dik vind ik haar niet hoor Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:32

Tsjah ik vind het ook meevallen, maar op de keuring afgelopen zomer werd ik zowat uitgelachen! Ik zat een tijdje in een haflingerkeuringentopic, en die vonden het zielig en enorm ongezond dat ze zo dik was( dus zo dik als op het filmpje). Ik vind het zelf ook lastig in te schatten, want haflingers zijn geen ranke ponys. Maar ik denk dat ze sowieso wel wat moet afvallen, want als ik haar longeer zie je al het vet drillen. En ik denk dat ze zich wat makkelijker kan bewegen als ze zo dun is als op het eerste filmpje want ik merk dat ze soms echt moeite heeft met bijv galopperen..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:20

* Hinke
Mooie haflinger en in mijn ogen niet te dik. Maar als ik zo naar de wei kijk en dan nog de berg hooi die er ligt dan kan ik mij wel voorstellen dat er een te dikke haflinger gaat komen. Ze zijn zo heerlijk gevoelig voor het vele eten. En nodig hebben ze het zeker niet. Mijn haflinger staat nu op een postzegelstukje wei. Bijna geen gras en krijg dus hooi. Maar die is dan ook echt te dik, en heeft problemen met bewegen. En bij twijfels over de dikte van je paardje, ga naar een weegbrug en dan weet je echt wat ze wegen Knipoog Bij een keuring is het weer hoe de jury een haflinger wil zien, breed stevig of juist het slanke type.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:11

Ik vind je haf ook niet echt veel te dik, maar wel wat aan de dikke kant. Kont is bv een beetje bol van achteren, waar die eigenlijk wat strakker hoort te zijn, en ik denk ook niet dat de ribben te voelen zijn, of wel?

Hinke schreef:
Mystictinker:grasbrokken, wat zijn dat?

Ik voer Equifyt Herbs, dat zijn brokken van zo'n 2 cm groot, van geperst gras met een boel kruiden er doorheen.
Stukje van de equifyt site:
Citaat:
Als enige brok in het hele EquiFyt voedergamma hebben we bewust gekozen voor een 100% zuiver natuurproduct. Deze structuurrijke kruidenbrok (18 mm) is zeer geschikt voor elk paardentype door zijn laag eiwitgehalte (8.7%) en hoog gehalte aan ruwe celstof (+30%). Meer dan 65 grassoorten en kruiden maken van deze ongeëvenaarde kruidenbrok een opwaardering en ideale aanvulling voor elk voederrantsoen.
Belangrijkste voordelen van Equi Herbs ter aanvulling van hooi en stro: schimmelvrij - stofvrij - laag eiwitgehalte - constant, kwalitatief hoogwaardig ruwvoeder - grote variatie aan grassen en kruiden.
VOEDERMIDDELEN
Beemlangbloem, Goudhaver, Kropaar, Kamgras, Rietzwenkgras, Ruwbeemd, Timothee, Veldbeemd, Witbol, Italiaans Raai, Cichorei Wild, Dagkoekoeksbloem, Duizendblad, Goudsbloem, Klaver lucerne, Klaver wit, Kaasjeskruid, Wilde korenbloem, Wilde Margriet, Mariadistel, Wilde Peen, Wikken, ….

MINERALEN E.A. NUTRIËNTEN
Equi Herbs is rijk aan hoogwaardige natuurlijke voedingstoffen, mineralen, spoorelementen, zoals …
Calcium
Koper
Mangaan
B-Carotin

0.49%
4.93 mg/kg
100 mg/kg
70 mg/kg

Fosfor
IJzer
Zink

0.25%
1304 mg/kg
23 mg/kg

http://www.equifyt.com/voeders-herbs.html

Ik voer dat niet elke dag, hij krijgt van de eigenaren van het andere paard wel eens een handje voor het idee, omdat ik liever niet heb dat ze snoepjes voeren en ze toch graag iets lekkers willen geven. En zelf geef ik af en toe een paar handjes brokjes met een flinke scheut warm water, krijg je een halve emmer vol met zo'n lekkere pap Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:13

die laatste haf is niet te dik die ziet er gewoon goed uit....
je moet niet vergeten dat ze nog jong is, als je gaat rijden zet dat beetje vet zich straks wel om in spieren, en dan heb je een super pony Ja

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:32

jomaro schreef:
* Hinke
Mooie haflinger en in mijn ogen niet te dik. Maar als ik zo naar de wei kijk en dan nog de berg hooi die er ligt dan kan ik mij wel voorstellen dat er een te dikke haflinger gaat komen. Ze zijn zo heerlijk gevoelig voor het vele eten. En nodig hebben ze het zeker niet. Mijn haflinger staat nu op een postzegelstukje wei. Bijna geen gras en krijg dus hooi. Maar die is dan ook echt te dik, en heeft problemen met bewegen. En bij twijfels over de dikte van je paardje, ga naar een weegbrug en dan weet je echt wat ze wegen Knipoog Bij een keuring is het weer hoe de jury een haflinger wil zien, breed stevig of juist het slanke type.

Goed om te horen dat niet iedereen haar ongezond dik vind. En jah ik kom er inderdaad ook mee omdat ze dus op de keuring letterlijk de allerdikste haflinger was. Daar moeten ze gewoon geen grammetje vet te veel hebben. De bedoeling is wel om volgend jaar weer mee te doen, dus dan moet ze wel echt wat afvallen.

Voedingsdeskundigen zeggen altijd dat je de ribben moet kunnen voelen maar niet mag zien. Ik kan ze nog lang niet voelen, dus voorlopig blijf ik gezellig in dit topic hangen Tong uitsteken

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:30

Heeft er iemand nog tips voor een te dikke fjord om aftevallen?
Ik kan namelijk niet altijd rijden of longeren want de in de rijbak ligt nu nog alleen maar gras Knipoog
En hij wordt steeds dikker en dikker!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:33

alleen maar gras? ik rijd altijd in de wei

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:34

Wat eet je fjord op een dag?
Is het mogelijk om met hem te wandelen buiten? Door het veld of door t dorp misschien?

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:52

In de bak ligt gras en modder Clown En met regen enz kan je er niet in rijden vanwege uitglij gevaar!
Ik kan niet met hem wandelen of ik moet iedere keer een ander paard meenemen! hij kan namelijk niet alleen weg Koe

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:53

ja oke, dat probleem heb ik dus ook in de winter.
wat krijgt hij te eten?

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:58

angelax schreef:
ja oke, dat probleem heb ik dus ook in de winter.
wat krijgt hij te eten?

Gras 24/7 en als ze de wei niet opkunnen onbeperkt hooi. En als ik heb gereden een handje granenmix.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:58

Ja maar in de winter heb je ook weer het voordeel dat er weinig gras staat, dus daar zullen ze dan niet meer van groeien. Of staat je fjord niet in de wei?
Kun je geen lange buitenritten met je fjord maken? Als je een buitenrit maakt, ben je zo 2 of 3 uur weg, daar slankt ze zeker weten van af.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:59

ik ben ook blij dat het winter wordt. op dit moment ook, bijna geen vers gras meer Haha!

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:01

Hinke schreef:
Ja maar in de winter heb je ook weer het voordeel dat er weinig gras staat, dus daar zullen ze dan niet meer van groeien. Of staat je fjord niet in de wei?
Kun je geen lange buitenritten met je fjord maken? Als je een buitenrit maakt, ben je zo 2 of 3 uur weg, daar slankt ze zeker weten van af.

Goede tip dank je Haha! Mn fjord staat gewoon 24/7 op de wei!
Alleen worden ze van onbeperkt hooi niet dik?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 00:02

Ik weet niet of ze van onbeperkt hooi echt heel dik worden, maar ik denk wel dat het kan voorkomen dat ze afvallen. Ik gaf ankie eerst ook onbeperkt hooi als ze op stal stond, maar nu geef ik vaak alleen stro. Maar dan staat ze niet de hele dag op stal, maar van savonds 9 uur tot sochtends half acht. Ik zou hem zeker ook minder hooi geven! Het is niet altijd leuk om je paard zo weinig te geven, maar uiteindelijk is het wel beter voor ze Knipoog

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 07:26

Er is veel verschil in hooi, welke geef je onbeperkt. Het beste is om zo grof mogelijk hoor te geven. Graszaadhooi b.v.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:09

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:36

Ik heb echt geen idee wat voor hooi het is Bloos
Alleen hij staat gewoon het hele jaar door buiten met een inloopstal en daar staat dan gewoon een baal hooi in dus ik kan het zelf niet regelen
jammer genoeg!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:51

Las hier ergens in het topic dat wortels niet goed zijn voor paarden. 's winters worden mijn pony's en paarden gevoerd met wortelen, wat voederbiet, brood, een handje brokken en veel hooi. Waarom zijn wortelen niet goed?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:50

In wortels zit erg veel suiker. Is ook heel slecht als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar ze worden er ook snel dik van. Ook voederbieten en brood zijn niet goed voor paarden met overgewicht.