Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:51

Leonie_M schreef:
Ik heb nog een grote zak staan, die ik natuurlijk nooit op krijg. Dus mocht iemand in de omgeving van dordrecht magnesium nodig hebben dan kan je bij mij terecht :D

Hoeveel heb je en wat vraag je er voor?

Ladyson

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:56

Ik heb ook een grote zak staan die ik niet op krijg.. hebben jullie verschil gemerkt in de mest? Ik ben sowieso op heel nieuw voer over, maar het stinkt nu wel meer. Wel nog "mooie" drollen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:57

Ik vind de drollen wat droger lijkt het.. ze zijn makkelijker op te scheppen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:28

Bij de welkoop in diepenveen verkopen ze per kilo. Maar die heeft zakken van 25 kilo voor 18 nog wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:31

Mijn zak is bijna op... na ruim half jaar heb ik denk ik nog kilootje of 2 in voerkist zitten...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:31

Ik las hier ergens dat de welkoop in roelofarendsveen het ook heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:19

even teruglezen steffiY; alles staat zo ongeveer helemaal voorgekauwd en uitgekauwd hier in het topic...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:20

ik merk wel nattere mest, ik verdeel het nu - s-ochtends 15 gram met een beetje zout erbij en 's-avonds nog een keer. Ik las dat zout de opname verbeterd en… dat verdelen over de dag de opname ook verbeterd.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:04

Hoi bokkers, net het hele topic doorgelezen voor info en ben al heel wat wijzer maar heb toch nog een vraagje:

Zijn er mensen die het aan jonge paarden voeren? Ik heb zelf een kruising van 1,5 jaar (ruin) waar veel gelders bloed in zit maar ook flink wat hackney, ik heb hem van de zomer gekocht en toen nooit problemen gehad,sinds hij meer op stal staat is hij toch wel erg veranderd en zelfs vervelend lees niet normaal mee willen gaan naar de paddock steigeren/springen/bokken en overal van schrikken, ook is hij ontzettend vervelend als de stal eigenaar met haar paarden bezig is en begint beetje aanzet tot luchtzuigen te vertonen.

Door dit alles en wat zoeken op internet kan het wel is magnesium te kort zijn..nu wilde ik eigenlijk een potje bij EJ halen om te proberen maar gezien de positieve reacties over het spul van de welkoop/boerenbond alleen zit ik dan gelijk met 20 kg zakken.

Is er iemand in de omgeving bommelerwaard/rivierenland waar ik een beetje van kan kopen om te kijken hoe mijn jaarling hier op reageerd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:59

Heeft je jaarling wel vaste speelmaatjes en hoe lang komt hij/zij per dag buiten?Magnesium werkt niet als je jaarling zich dood verveelt natuurlijk..Ze hebben veel energie als ze jong zijn en willen veel spelen..

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:14

Lijkt mij inderdaad ook een ander probleempje genaamd "jeugd". :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:28

Al is luchtzuig neiging wel zorgwekkend. Vind dat geen magnesium maar stalbeleid kwestie....

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:48

pleiada schreef:
Heeft je jaarling wel vaste speelmaatjes en hoe lang komt hij/zij per dag buiten?Magnesium werkt niet als je jaarling zich dood verveelt natuurlijk..Ze hebben veel energie als ze jong zijn en willen veel spelen..

je haalt de woorden uit mijn mond. zorg anders ook voor extra veel ruwvoer op stal, want een luchtzuiger kan zelfs zorgen voor koliek en dus uiteindelijk een nog minder leuk bericht.....

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:12

Even wat aanvullende info. De stal waar hij staat is top, hij krijgt meer als voldoende ruwvoer,zo gauw het weer het toe laat gaan ze de wei op als de wei te nat is hebben we een mooie paddock waar hij in staat, hij staat met een oudere ruin en een merrie van 6,5 maand,die 2 zijn echt maatjes en spelen ook leuk met elkaar, mischien heeft het ook te maken met dat voor ik hem kocht stond hij helemaal alleen in de wei zonder andere paarden, sinds ie hier staat is ie enorm opgebloeid en stuk vrolijker (af en toe iets te ha ha) ik verwacht ook dat het een combi is van alles bij elkaar. En door alle veranderingen mischien magnesium te kort??

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:19

Karrimh schreef:
pleiada schreef:

je haalt de woorden uit mijn mond. zorg anders ook voor extra veel ruwvoer op stal, want een luchtzuiger kan zelfs zorgen voor koliek en dus uiteindelijk een nog minder leuk bericht.....

Ik kan vertellen dat dit paardje voldoende ruwvoer Tot zijn beschikking heeft :)
wat betreft het luchtzuigen: als ik het paard naast hem uitmest staat hij te steigeren, daarnaast pakt hij een tiental seconde de tralies beet zonder te zuigen. Maar om dit te voorkomen moeten weer het voor zijn. Ik denk zelf dat het paard te veel energie heeft en daarom om aandacht vraagt. Het beste is meerdere uren naar buiten, maar helaas is het land hiervoor te nat. Dus is het behelpen met de paddock.

@lotte iwisch is ondertussen alweer 9 maanden. Tijd vliegt :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:29

Je kan het natuurlijk altijd proberen of magnesium helpt..Misschien een idee als er ruimte voor is om hem samen met zijn speelmaatje in een stal te zetten..Waarschijnlijk zijn de uren op stal teveel voor een jonkie met een overdaad aan energie..Mijn jonkies konden de hele dag wel rennen en spelen daar zijn ze jong voor en wees gerust als ze ouder worden worden ze wel rustiger :) Wel fijn dat hij het nu zoveel beter heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:18

Denk dat jezelf heel goed het verschil tussen angst/stress en baldadigheid ziet; is het het eerste, kun je magnesium proberen, kan bij het 2e natuurlijk ook, maar of het dan helpen zal...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:34

Mijn paard krijgt het nu een week. Hij is fijner te rijden nu, lijkt hem net wat makkelijker af te gaan. In het koppie weinig verschil, hij bijft wat springerig maar heb hem terug in het voer gezet. Denk dat dat ook wel helpt (1kg per dag ipv 1,5 nu).

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:26

Ik merk ook een duidelijk verschil, is even passen en meten van wat en hoe omdat mijn merrie het niet los lust, maar daar moet ik genoegen mee nemen. *\o/*

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:11

Ik heb die van Pharmahorse, die smaakt nergens naar.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:16

Prachtig dit! ik bel naar de welkoop en vraag naar magnesium oxide.
"Nee mevrouw dat hebben we niet en kunnen we niet bestellen" waarop ik zeg: ik heb wel een productcode wilt u in de computer kijken?
En ja hoor, gevonden en besteld :D

Dank aan bokt!!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:50

nitouche schreef:
pleiada schreef:

Ik kan vertellen dat dit paardje voldoende ruwvoer Tot zijn beschikking heeft :)
wat betreft het luchtzuigen: als ik het paard naast hem uitmest staat hij te steigeren, daarnaast pakt hij een tiental seconde de tralies beet zonder te zuigen. Maar om dit te voorkomen moeten weer het voor zijn. Ik denk zelf dat het paard te veel energie heeft en daarom om aandacht vraagt. Het beste is meerdere uren naar buiten, maar helaas is het land hiervoor te nat. Dus is het behelpen met de paddock.

@lotte iwisch is ondertussen alweer 9 maanden. Tijd vliegt :+

als hij slechts de tralies pakt zonder te luchtzuigen dan is hij aan het kribbebijten, de 3e stalondeugd die er is. misschien minder krachtvoer geven en toch proberen meer naar buiten en eventueel wat meer aan de gang met hem zoals bv longeren. stalondeugden zijn duidelijke signalen van een tekort aan iets....... hetzij beweging en/of eten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:59

Longeren met een jaarling???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:17

En minder voer, bij een opgroeiende dondersteen??

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:51

Weet iemand hier of een zak magnesiunsulfaat hetzelfde is?