Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Safiera schreef:GMO was een voorbeeld. Iedereen dacht en verwachtte dat dat wel/niet schadelijk zou zijn, uit een test bleek dat het 'veilig' was...
Mijn punt is dat je op de langere termijn helemaal niks weet. Is dit concept van geen granen voeren wel zo mooi als het theoretisch lijkt? Wat doen deze losse componenten sámen in dit voer? Hoe reageren zieke en/of gezonde paarden er op? Is de toepassing van het voer als topping op ander krachtvoer ook getest? Zijn hier geen wisselwerkingen? Krijg je geen overschotten?
Zomaar een handjevol vragen. Ik zou heel erg blij zijn met gedegen klinisch onderzoek. Proefpaarden, over een periode van goede lengte... Ik weet ook (van rondleiding bij Pavo) dat er eigenlijk geen groot onderzoekscentrum met proefpaarden meer is. Heel erg jammer imo, want wel noodzakelijk voor goede testen.
Of je zou al heel streng voorwaarden moeten gaan verbinden aan de testpaarden die je bij particulieren verzmelt.
DubbelDun schreef:@Safiera : sinds de DES-dochters is wel duidelijk geworden dat een 90-dagen test (of zelfs 5 of 10 jaar) nog te kort kan zijn om evt nare neveneffekten te onderkennen.
Het best kun je als leverancier eerlijk zijn over de ingrediënten en de klant zelf d inschatting laten maken of dat is wat hij wil voeren of niet.
Safiera schreef:Misschien wel, maar daar is google handig voorMaar heeft de klant over het algemeen niet te weinig kennis om een goede inschatting te maken? .
DubbelDun schreef:Safiera schreef:Misschien wel, maar daar is google handig voorMaar heeft de klant over het algemeen niet te weinig kennis om een goede inschatting te maken? .
Het gaat mij er meer om dat je duidelijk kunt zien wat er inzit. Wat iedereen daarmee doet c.q. wat voor oordeel men er aan hangt moet iedereen zelf weten
DubbelDun schreef:[Het gaat mij er meer om dat je duidelijk kunt zien wat er inzit. Wat iedereen daarmee doet c.q. wat voor oordeel men er aan hangt moet iedereen zelf weten
ceasario schreef:DubbelDun schreef:[Het gaat mij er meer om dat je duidelijk kunt zien wat er inzit. Wat iedereen daarmee doet c.q. wat voor oordeel men er aan hangt moet iedereen zelf weten
Zo zie je pas na 3 weken echt wat de verandering is.
Voerverandering moet je over een lange termijn bekijken..korte veranderingen is geen wetenschap, maar heeft eerder met een tijdelijke "verstoring" te maken.
Meer een placebo-effekt bij de eigenaar.
maura schreef:Vrijwel heel het topic meegelezen. Ik zou graag aan Pavo_GT willen vragen waar met name de soja in C4L vandaan komt? Dit met het oog op de inspanningen die worden verricht in bijvoorbeeld de melkveehouderij om van de soja af te komen waarvoor regenwoud wordt platgebrand?
Ik begrijp overigens heel goed dat er een flink spanningsveld zit tussen de wens van paardenhouders om de kosten zo laag mogelijk te houden en de verantwoordelijkheid van een voerproducent om winst te maken, maar persoonlijk ben ik best bereid om meer te betalen voor voer dat een beetje verantwoord is geproduceerd. Paarden zijn tenslotte een (luxe) hobby, geen primaire levensbehoefte.
Sientje schreef:Ik kom hier even out of the blue binnenvallen met mijn vraag, sorry, maar 26 pags teruglezen is net ffies iets te veel. Zitten er bij de testers onder jullie ook mensen met bejaarde paarden en dan in het bijzonder met een zeer slecht gebit? En zo ja, krijgen die het ook weg?
Was al van plan een zak te halen, de ingrediënten spreken me niet alleen voor de gezonde ponnies, maar ook voor mijn oude haflinger aan, maar die kan geen hap hooi eten, en krijgt dus vers gras, grasmix, seniores priores en brok/muesli. Overweeg haar bij haar krachtvoer dit dus ook te geven, maar 't is niet de bedoeling dat ze zich in al die lekkere kruidjes verslikt. Of moet ik het dan geweekt geven met de SP? Behoudt 't dan z'n werking? Hoop dat iemand dit weet.