Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:00

GMO was een voorbeeld. Iedereen dacht en verwachtte dat dat wel/niet schadelijk zou zijn, uit een test bleek dat het 'veilig' was...
Mijn punt is dat je op de langere termijn helemaal niks weet. Is dit concept van geen granen voeren wel zo mooi als het theoretisch lijkt? Wat doen deze losse componenten sámen in dit voer? Hoe reageren zieke en/of gezonde paarden er op? Is de toepassing van het voer als topping op ander krachtvoer ook getest? Zijn hier geen wisselwerkingen? Krijg je geen overschotten?

Zomaar een handjevol vragen. Ik zou heel erg blij zijn met gedegen klinisch onderzoek. Proefpaarden, over een periode van goede lengte... Ik weet ook (van rondleiding bij Pavo) dat er eigenlijk geen groot onderzoekscentrum met proefpaarden meer is. Heel erg jammer imo, want wel noodzakelijk voor goede testen.

Of je zou al heel streng voorwaarden moeten gaan verbinden aan de testpaarden die je bij particulieren verzmelt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:02

Ik denk dat de kiloprijs dan ineens erg hard toeneemt. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:04

@Safiera : sinds de DES-dochters is wel duidelijk geworden dat een 90-dagen test (of zelfs 5 of 10 jaar) nog te kort kan zijn om evt nare neveneffekten te onderkennen.
Het best kun je als leverancier eerlijk zijn over de ingrediënten en de klant zelf d inschatting laten maken of dat is wat hij wil voeren of niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:13

Safiera schreef:
GMO was een voorbeeld. Iedereen dacht en verwachtte dat dat wel/niet schadelijk zou zijn, uit een test bleek dat het 'veilig' was...
Mijn punt is dat je op de langere termijn helemaal niks weet. Is dit concept van geen granen voeren wel zo mooi als het theoretisch lijkt? Wat doen deze losse componenten sámen in dit voer? Hoe reageren zieke en/of gezonde paarden er op? Is de toepassing van het voer als topping op ander krachtvoer ook getest? Zijn hier geen wisselwerkingen? Krijg je geen overschotten?

Zomaar een handjevol vragen. Ik zou heel erg blij zijn met gedegen klinisch onderzoek. Proefpaarden, over een periode van goede lengte... Ik weet ook (van rondleiding bij Pavo) dat er eigenlijk geen groot onderzoekscentrum met proefpaarden meer is. Heel erg jammer imo, want wel noodzakelijk voor goede testen.

Of je zou al heel streng voorwaarden moeten gaan verbinden aan de testpaarden die je bij particulieren verzmelt.

Safiera: vergelijkbare voeren zijn al jarenlang onderzocht. Waarom zou het 'geen granen concept' niet kunnen? Paarden hebben miljoenen jaren kunnen leven zonder graan, het zijn geen kippen. Als het om khd zou gaan: in gras, hooi zit voldoende voor een paard. Er is zeer uitgebreid getest op de effecten van graan ( koolhydraten/suikers) bij zieke dieren - de uitkomsten daarvan zijn zodanig dat iedere zichzelf respecterende arts paarden met EMS/PPID/IR zal afraden granen te voeren. En dat is wereldwijd onderzoek van meerdere decennia.

Waar ik me wel in kan vinden is dat de gemiddelde paardeneigenaar die geen kennis heeft van voeding, niet de meest ideale testers zijn. Maar ik geloof ook niet dat PAVO of welk voermerk dan ook zich bij het uitbrengen van een voer daarop zal baseren. Het genereert wel aandacht en in sommige gevallen goede PR. En dat heeft PAVO handig bekeken!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:25

DubbelDun schreef:
@Safiera : sinds de DES-dochters is wel duidelijk geworden dat een 90-dagen test (of zelfs 5 of 10 jaar) nog te kort kan zijn om evt nare neveneffekten te onderkennen.
Het best kun je als leverancier eerlijk zijn over de ingrediënten en de klant zelf d inschatting laten maken of dat is wat hij wil voeren of niet.

Klopt. Zeker wat GMO aangaat.
Maar heeft de klant over het algemeen niet te weinig kennis om een goede inschatting te maken?

@CaPrIoLe'79: gelijk heb je. Goed onderzoek kost geld. En levert waarschijnlijk te weinig op om rendabel te zijn. Mensen waarderen onderzoek te weinig. Kwaliteit kost gewoon geld.
Ik voer liever duur voer waarvan bewezen is dat het positieve effecten heeft op de lange termijn, dan goedkoop voer dat misschien slecht is. Maar dat is hoe ik er over denk. En niet zo heel veel mensen zijn het daarin met mij eens.

Ik trek een parallel met de geneesmiddelenindustrie. Daar is veel kritiek dat de producenten het onderzoek financieren. Maar daar is tenminste onderzoek. En er zijn genoeg regels die er voor zorgen dat het onderzoek zo gedegen mogelijk is. Plus het feit dat gewoon bekend is wie het onderzoek financiert. Dat levert al veel betere informatie op voor de 'klant' dan geen(?) onderzoek en losse claims zoals in de voerindustrie gebeurt. En nu generaliseer ik. Dus echt niet alleen Pavo waar ik het over heb.

@ jannepauli: ik ben erg benieuwd om een paar van die onderzoeken te lezen. Ik zeg niet dat geen granen niet kan. Ik ben er zelf juist voorstander van :) Ik wil gewoon graag trials zien. Zo hard mogelijk bewijs. Onderbouwing waaróm C4L een beter voer is dan wat er tot nog toe op de markt is.
Ik weet wel zeker dat deze 'test' een handig middel is. Er is nu bekendheid over C4L! Niet om dat af te keuren, maar écht onderzoek is het niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:11

Safiera schreef:
Maar heeft de klant over het algemeen niet te weinig kennis om een goede inschatting te maken? .
Misschien wel, maar daar is google handig voor :)
Het gaat mij er meer om dat je duidelijk kunt zien wat er inzit. Wat iedereen daarmee doet c.q. wat voor oordeel men er aan hangt moet iedereen zelf weten :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:35

DubbelDun schreef:
Safiera schreef:
Maar heeft de klant over het algemeen niet te weinig kennis om een goede inschatting te maken? .
Misschien wel, maar daar is google handig voor :)
Het gaat mij er meer om dat je duidelijk kunt zien wat er inzit. Wat iedereen daarmee doet c.q. wat voor oordeel men er aan hangt moet iedereen zelf weten :)

Oh, niet google. Ik ben momenteel voor school een presentatie aan het maken en kan je zeggen dat je met google nauwelijks wetenschappelijk gegronde informatie vindt. Veel te populistisch. :') Maargoed.

Het helpt inderdaad om duidelijk te kunnen zien wat er in zit :) Maar dan kan toch ook bij C4L?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:46

Weet iemand of dit voer ergens in Noord-Holland NU verkrijgbaar is? Was naar de welkoop hier gegaan en die hebben het pas over 2 weken :( .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:33

Ik weet alleen dat het bij vd Kroon in Westwoud vanaf volgende week donderdag te krijgen is. Anders moet je ff gaan rondbellen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:57

Hier in Assen HOOP ik het volgende week te hebben. Ze doen hun best.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:24

DubbelDun schreef:
[Het gaat mij er meer om dat je duidelijk kunt zien wat er inzit. Wat iedereen daarmee doet c.q. wat voor oordeel men er aan hangt moet iedereen zelf weten :)

Zo zie je pas na 3 weken echt wat de verandering is.
Voerverandering moet je over een lange termijn bekijken..korte veranderingen is geen wetenschap, maar heeft eerder met een tijdelijke "verstoring" te maken.
Meer een placebo-effekt bij de eigenaar.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:09

ceasario schreef:
DubbelDun schreef:
[Het gaat mij er meer om dat je duidelijk kunt zien wat er inzit. Wat iedereen daarmee doet c.q. wat voor oordeel men er aan hangt moet iedereen zelf weten :)

Zo zie je pas na 3 weken echt wat de verandering is.
Voerverandering moet je over een lange termijn bekijken..korte veranderingen is geen wetenschap, maar heeft eerder met een tijdelijke "verstoring" te maken.
Meer een placebo-effekt bij de eigenaar.

Helemaal eens! Ik denk dat een allergie zo ongeveer het enige is dat je sneller kunt merken van voer. Daarmee kan het al na een keer mis zijn.
En dan nog moet je goed onderzoeken of het wel het voer was... Tja, blijft ingewikkeld :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:57

Merell123 schreef:
Weet iemand of dit voer ergens in Noord-Holland NU verkrijgbaar is? Was naar de welkoop hier gegaan en die hebben het pas over 2 weken :( .

Ik heb vandaag bij Koenis in opmeer een zak gehaald.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:02

Hier nog steeds niks bij de welkoop, kunnen het zelfs niet bestellen. Hopelijk gaat het snel lukken

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:16

Onderstaande vraag heb ik een tijdje geleden al gesteld, maar Pavo_GT heeft die mogelijk gemist dus ik probeer het nog een keer. Ik heb ook al op de site van Pavo zelf naar de herkomst van de soja in C4L gevraagd, maar daar kreeg ik ook geen antwoord. Dat Pavo streeft naar GMO-vrij, dat is mooi, maar ik zou graag weten of Pavo óók streeft naar RTRS-gecertificeerde soja?

maura schreef:
Vrijwel heel het topic meegelezen. Ik zou graag aan Pavo_GT willen vragen waar met name de soja in C4L vandaan komt? Dit met het oog op de inspanningen die worden verricht in bijvoorbeeld de melkveehouderij om van de soja af te komen waarvoor regenwoud wordt platgebrand?
Ik begrijp overigens heel goed dat er een flink spanningsveld zit tussen de wens van paardenhouders om de kosten zo laag mogelijk te houden en de verantwoordelijkheid van een voerproducent om winst te maken, maar persoonlijk ben ik best bereid om meer te betalen voor voer dat een beetje verantwoord is geproduceerd. Paarden zijn tenslotte een (luxe) hobby, geen primaire levensbehoefte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:21

Zojuist de voerkist opgevuld met drie zakken C4L - smikkeltijd voor de paarden!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:23

Hij word hier ook met veel sma(a)k gegeten :)

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:41

Hier ook een zak gehaald vandaag, ik meng het wel door bietenpulp heen, ze vinden het heerlijk!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:56

Ik kom hier even out of the blue binnenvallen met mijn vraag, sorry, maar 26 pags teruglezen is net ffies iets te veel. Zitten er bij de testers onder jullie ook mensen met bejaarde paarden en dan in het bijzonder met een zeer slecht gebit? En zo ja, krijgen die het ook weg?
Was al van plan een zak te halen, de ingrediënten spreken me niet alleen voor de gezonde ponnies, maar ook voor mijn oude haflinger aan, maar die kan geen hap hooi eten, en krijgt dus vers gras, grasmix, seniores priores en brok/muesli. Overweeg haar bij haar krachtvoer dit dus ook te geven, maar 't is niet de bedoeling dat ze zich in al die lekkere kruidjes verslikt. Of moet ik het dan geweekt geven met de SP? Behoudt 't dan z'n werking? Hoop dat iemand dit weet. :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:46

Ik gaf/geef het met slobber. Dat kon ook stond er op.
Kan je haffie biks en Lucerne eten?
Dan red ie dit namelijk ook wel..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:32

Er moet ehoorlijk stevig op gekauwd worden.. tandeloze bekkies zullen er moeite mee hebben. Maar ik denk dat je dat kunt verhelpen door het voer voor te weken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:31

Sientje schreef:
Ik kom hier even out of the blue binnenvallen met mijn vraag, sorry, maar 26 pags teruglezen is net ffies iets te veel. Zitten er bij de testers onder jullie ook mensen met bejaarde paarden en dan in het bijzonder met een zeer slecht gebit? En zo ja, krijgen die het ook weg?
Was al van plan een zak te halen, de ingrediënten spreken me niet alleen voor de gezonde ponnies, maar ook voor mijn oude haflinger aan, maar die kan geen hap hooi eten, en krijgt dus vers gras, grasmix, seniores priores en brok/muesli. Overweeg haar bij haar krachtvoer dit dus ook te geven, maar 't is niet de bedoeling dat ze zich in al die lekkere kruidjes verslikt. Of moet ik het dan geweekt geven met de SP? Behoudt 't dan z'n werking? Hoop dat iemand dit weet. :)

Mijn bejaarde heer kon het wel goed wegkrijgen en at het met smaak op en hij heeft erg veel moeite met hooi. Ik gaf het los, niet met de SP.

Of het na weken ook zijn waardes nog behoudt weet ik helaas niet, wel benieuwd naar.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:47

Ik heb ook een merrie met gebitsproblemen{wordt behandeld} maar zal nooit 100% worden. In de zomer geen probleem, in de wintermaanden met hooi dus wel problemen. Ik hoop dat dit ook van waarde kan zijn voor haar. Maar moet nog even geduld hebben. Of weet iemand of het ergens anders in de omgeving assen te krijgen is?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:02

Ik heb vandaag een zak gehaald voor één van mijn mini's die ik te jeukerig vind, ik ben benieuwd! ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:07

Voor mensen in Limburg/Venlo:

Equidrome in Venlo heeft t op voorraad