[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:59

Zelf geef ik al aan dat ze te dik is, maar hier word dan ook aan gewerkt. het gras waar ze op staat is best eiwit rijk en het groeit erg hard. ze staat ong. 2 uurtjes/dag op de wei.

Afbeelding

toen ze er net stond
Afbeelding

merrieveulen

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:02

toen ze er net stond, een 2,5. het lijkt vooral veel haar en het iele halsje verraardt al eea. toen vond ik haar aardig goed. nu geef ik haar wel een 3,5 schat ik zo...

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:06

ik probeer haar weer op gewicht te krijgen, net als op de 1e foto. daar geef ik haar ook een 2,5. maar nu is ze gewoon echt te dik. haar hals is ook een stuk steviger geworden:

Afbeelding

zit eraan te denken voor een graasmasker.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:07

bij twee uurtjes weidegang? wat krijgt ze naast de weidegang dan? want van enkel twee uurtjes op het gras wordt een paard niet dik en haalt een graaskorf maar weinig uit. als ze heel de dag (evt ook nacht?) io de wei staat heeft een graaskorf wel zin.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:09

naast de 2 uurtjes wei krijgt ze een 2 á 3 wortelen. haar maatje in de wei staat net zo lang in de wei als haar, maar hij blijft wel netjes op gewicht en krijgt er ook nog meusli en zemelen bij.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:07

Vind het een beetje raar klinken... Twee uurtjes, echt geen typefout?

Van twee uurtjes kan een pony toch niet zo dik worden := Wat krijgt ze verder bij? Ruik hooi of kuil?
Ik zou eigenlijk willen zeggen: Gooi die pony langer op de wei, en zorg dat ze daarnaast enkel graszaadhooi of wat stro krijgt om te knabbelen.
Dat langer op de wei mag tegenstrijdig klinken, echter moeten de darmen van een paard/pony continu gevuld zijn met vezels. Ook lopen ze op de wei meer dan in een paddock of stal. Daarnaast vind ik dat paarden op het gras horen, mits ze er niet allergisch voor zijn. edit: maar dit is mijn idee er over, wel of geen gras hangt van veel factoren af natuurlijk.

Maar ik neem aan dat je pony wel ruwvoer krijgt naast de weidegang, en niet in een kale stal/paddock staat de rest van de tijd?

Mijn pony kreeg afgelopen winter 3x per dag ruim hooi/kuil, nu hij van 9.00 tot 14.00 op het gras staat is dat ongeveer de helft hooi minder. (Alleen nog 's middags een hooinet en 's avonds gewoon een volle slowfeed-bak)
Verder voer ik vitamine/mineralen brokje, supplementen (in half handje geweekte grasbrok) en wat gehakseld hooi voor het volume... Oja, wacht, ook nog een handje muesli er door.
Mijn pony is overigens wel aangekomen, maar dat kwam denk ik doordat ik mijn wintervoer op wilde voeren en hij dus langer dan nodig een hoop krachtvoer kreeg.

Maar ik ga offtopic geloof ik :o
Wil maar zeggen dat ik niet denk dat je pony van die wortelen zo dik is geworden (al kun je je ook afvragen of ze die wortels echt nodig heeft nu). Wat krijgt ze aan ruwvoer verder?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:11

nee ze krijgt echt maar 2 uurtjes :j en vaak ga ik nog wandelen of laat ik d'r lekker rennen. verder krijgt ze echt alleen maar 2 of 3 wortels.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:15

Waarop leeft ze dan? :? Paard heeft toch meer nodig dan twee uur eten?! Als ze werkelijk niets anders eet, is dit wel heel erg ongezond :=

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:26

ik weet niet hoor, maar moet ik dan straks een moddervet paard hebben? dat is pas ongezond

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:28

In elk geval zou ik dan stro ofzo erbij vullen. Voor een paard is het echt heel erg slecht om lang niets te eten..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:29

@biancavos: dankjewel voor je hulp.

en daarmee hoef ik geen reacties meer

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:36

Britt, ik denk niet dat ze het slecht of aanvallend bedoelen.

Maar misschien kun je de volgende informatie meenemen in je overweging:

Het is aangetoont dat dieren die beperkt, dus een paar uur, op de wei staan, zichzelf aanleren om heel veel sneller te eten. Die dieren krijgen dus in die paar uur al snel bijna even veel gras binnen als paarden die de hele dag in de wei staan.

Daarnaast zit het paard zo in elkaar dat het eigenlijk constant een gevulde maag en darmen zou moeten hebben. Dus regelmatig iets eten.

Ook hebben paarden net als mensen dat als ze echt te weinig binnen krijgen, het lichaam in een soort uithonger stand gaat. Kun je een beetje vergelijken met mensen die 1 keer per dag 2 zakken chips leeg eten en verder niets. Die mensen eten opzich vrij weinig, maar zullen wel dik worden, want het lichaam denkt de hele dat dat het uitgehongerd word, en krijgt dan opeens zoveel energie binnen dat het lijf er niets mee kan en dus word het omgezet naar vet.

Het kan voor paarden die snel dik worden dus soms gezonder zijn om het dier helemaal van het gras te halen, en in plaats daarvan heel droog en schraal hooi te voeren, soms zelfs gemengt met stro voor de buikvulling. Het dier krijg dan verdeeld over de dag misschien even veel energie binnen, maar doordat het verdeeld is, kan het lichaam er meer mee en word het minder omgezet in vet. Bovendien kost het verteren van hooi en stro ook meer energie dan vers gras.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:43

Britt_Mara schreef:
ik weet niet hoor, maar moet ik dan straks een moddervet paard hebben? dat is pas ongezond

Nee, moddervet is heel ongezond. Maar lege darmen is dat net zo goed. Helaas ken ik nare en zelfs fatale koliekgevallen door lege darmen.
Je moet een middenweg zien te vinden, zoals met meer dingen. Wel lang genoeg eettijd, maar niet te veel energie (of eiwit, suiker...)
Ik heb me redelijk in de materie verdiept, en gaf mijn mening/pony als voorbeeld. Langer op de wei is wat mijn voorkeur zou hebben. Ik wil je geen moddervet paard bezorgen!

biancavos schreef:
In elk geval zou ik dan stro ofzo erbij vullen. Voor een paard is het echt heel erg slecht om lang niets te eten..

Precies dat bedoel ik, en niets naars of zo!

Britt_Mara schreef:
@biancavos: dankjewel voor je hulp.

en daarmee hoef ik geen reacties meer

Jammer, ik heb werkelijk het beste met jou en je pony voor!

edit: @ Airborn: goede reactie, je hebt helemaal gelijk :)
Mijn idee van meer op de wei was ook vanuit het sneller eten met honger- idee, plus meer darmvulling. Drastisch afvallen gaat wellicht beter op alleen hooi/stro inderdaad.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:53

Britt_Mara schreef:

Een paard moet 3 keer per dag kunnen eten, als jij je paard maar 2 uur op het land laat staan, en heb vervolgens niks meer geeft ben je heel dom bezig

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:59

ik ga mee met bovenstaande. 2 uur per dag eten is niet gezond. dan gaan ze 2 uur schranzen en daarna hebben ze 22 uur niks. probeer een middenweg te zoeken. eventueel met graasmasker.

mijn shet is vorige week geschoren, dus je kunt nu weer mooi zien hoe het gewicht is. ik ben zelf erg tevreden.
ze staan momenteel 8 a 12 uur per dag op de wei. onderstaande shet met graasmasker. daarna in de avond nog een plakje hooi om te knabbelen.

Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:59

dames, zullen we het advies vriendelijk en opbouwend houden? Is wel zo gezellig, en de kans dat een ander iets doet met je advies is een stuk groter als je het positief brengt. Bovendien: ik ga dr vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zn dieren en het dus goed bedoelt, dus veroordelen is nergens voor nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:51

ik ga hierin met Airborn mee, de belangrijkste feiten mbt voeren zijn al gegeven. verder gaat het topic natuurlijk over het vetscoren van de paarden...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:16

Airborn schreef:
dames, zullen we het advies vriendelijk en opbouwend houden? Is wel zo gezellig, en de kans dat een ander iets doet met je advies is een stuk groter als je het positief brengt. Bovendien: ik ga dr vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zn dieren en het dus goed bedoelt, dus veroordelen is nergens voor nodig.

Ik vind het bijzonder vriendelijk en informatief.

Lijkt me goed dat ze tijdig geïnformeerd wordt. Zo weinig ruwvoer kan de darmen stilzetten of tot bloedvervetting leiden en razendsnel dodelijk zijn.
Het is JUIST goed dat je iemand daarvoor waarschuwt... Niet iedereen heeft zich voldoende verdiept in geschikte voeding.

Zorg dat je dier zo'n 2% van zijn lichaamsgewicht aan hooi krijgt... 1,5% als ze echt moeten afvallen.
Zo'n welsh zal 300 kilo wegen?
Ik zou over de dag verdeeld zo'n 5 a 6 kilo hooi geven....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:35

wees wel voorzichtig met Welshjes, mijn eigen Welsh (A gefokt maar te groot, 1,25 meter en weegt naar mijn schatting rond de 300 kilo, over drie weken wordt hij als het meezit gewogen) krijgt een stuk minder. in de winter kreeg hij vier kilo hooi en 400 gram kwikbeet zo ongeveer, en brokjes van Healthy Herbs voor de vitamientjes en mineralen. ik voer ze uit slowfeeders omdat het hooi anders binnen twee uur gewoon op is.

het is ook afhankelijk van de kwaliteit van je hooi natuurlijk, hoeveel je moet geven.
ik las laatst een onderzoek naar het afvallen van paarden, maar daar bleek dat gemiddeld gezien een paard afvalt als hij 1 tot 1,25% van het eigen gewicht kreeg, en bij 1,5% stabiel bleef. gemiddeld gezien dan he, en er is dan niet specifiek gekeken naar het soort hooi. zeker natuurrassen zoals shets en Welshjes hebben al gauw teveel.

ik denk trouwens niet dat de pony van Brit_Mara alleen maar twee uurtjes per dag op het gras komt en verder niets eet, dat kan toch gewoon niet kloppen? miss. staat hij de rest van de tijd in een paddock met hooi oid? een paard 22 uur per dag niets te eten geven is hét recept voor problemen, en niet alleen in het verteringsstelsel.
zoals Airborn ook al aangeeft, juist door de 'voedingsstress' waar zo'n lichaam in belandt na een tijdje niet eten, gaat het lichaam als een idioot dátgene opslaan wat er wél binnen komt. een te groot aandeel van het eten wordt dus niet effectief benut maar direct omgezet in vet. gevolg kan zijn dat, ondanks dat de pony helemaal niet zóveel krijgt, hij toch dik wordt of blijft. meestal gaat het wel ten koste van de direct beschikbare energie, en heb je dus kans op een slome, futloze pony.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:57

@merrieveulen: ze gaat nadat ze op het gras heeft gestaan wel op de paddock, en dat gras ik echt maar 1 of 2 cm, en daar zie ik haar dan nog wel altijd van eten.

maar omdat ze nu zoveel in een keer binnenkrijgt denk ik aan een graasmasker, dan kan ze sowieso langer op de wei en neemt ze kleinere happen. maar het gras waar ze op staan is heel eiwit rijk, dus als te lang te veel binnen krijgt heeft ze kans op hoefbevangenheid en dat wil ik ook niet

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:10

Hoefbevangenheid ontstaat niet door de eiwitten maar (oa) door het fructaan in het gras, dit verschilt soms per uur! Koude dagen met veel zon zorgen voor veel fructaan bijv.
Verder kan ze ook hoefbevangen worden van bijv. te weinig eten en dan weer veel (wat je nu dus eigenlijk doet) omdat de bacteriecultuur in de darmen daar niet op gebouwd is, vervolgens toxines uitscheidt die weer voor hoefbevangenheid kunnen zorgen. Die korte grasjes in de paddock zitten wss ook vol met fructaan, hoe korter het gras hoe meer fructaan. (Zoals je ziet spelen er heel veel factoren mee, zon, water, grond, lengte etc).

Zoals al vaak is aangegeven is het het beste als ze de hele dag beetjes kunnen eten. Het liefst 16 uur per dag (dit is het meest natuurlijk). Een paard zal nooit vrijwillig langer dan 4 uur niks eten, dit omdat de kans op maagzweren dan exponentieel toeneemt en het paard flinke pijn aan de maag kan krijgen.

Heb je hooi en stro? Dan zou je dat kunnen geven in de paddock. En als ze het land op gaat een graasmasker idd. Greenguard bijv. remt grasinname met 50%. Dus 2 uur nu grazen zou dan hetzelde zijn als 4 uur met de Greenguard.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:14

@focussed: okee bedankt. en zou het nu misschien een optie zijn om haar iedere dag steeds langer op het gras te zetten en dan alsnog een graasmasker te gebruiken?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:18

Ja dat is ook zeker een goed idee! Gewoon rustig opbouwen en graasmasker gebruiken is prima!

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:20

Mijn paard is tussen de 3 en de 4.
Hij lijkt dikker maar hij is heel stevig gebouwd.
Afbeelding
Afbeelding

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:21

Focussed schreef:
Ja dat is ook zeker een goed idee! Gewoon rustig opbouwen en graasmasker gebruiken is prima!

okee, heel erg bedankt voor de info! :)