Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:37

Maar nog een vraag over HH brokken die ik nergens zie terug komen:
Er word een advies gegeven voor 250 gr brokken per 100 kg lichaams gewicht. Maar daarna hoor ik dat dit het max is wat je geeft aan een paard en dat je een beetje moet kijken hoeveel je moet geven. Ik zie dat veel mensen ook op nog minder dan de helft geven.
Maar krijgen ze met minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid dan wel voldoende vitaminen en mineralen binnen??

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:12

Dat ligt er denk ik voornamelijk aan wat voor kwaliteit ruwvoer je geeft, en hoeveel je paard doet (nodig heeft)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:51

Ik voor 800gr per dag over 2 voerbeurten. Mijn paard mag max 1,7kg. Dus ik geef m ook de helft. :Y)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:13

Darkness85 schreef:
Ik voor 800gr per dag over 2 voerbeurten. Mijn paard mag max 1,7kg. Dus ik geef m ook de helft. :Y)

Maar hoe weet jij nu of je de juiste hoeveelheid geeft qua vitaminen en mineralen? Daar gaat het mij om.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:16

zolang je je ruwvoer niet laat testen kan je het nooit weten... Enhet is nog afhankelijk van de hoeveelheid dat je paard eet en wat zijn verbruik is.

Eigenlijk geef je bij eender welk supplement of voeder altijd een overmaat, is ook nodig wil je zeker zijn dat je paard een bepaald hoeveelheid opneemt. Niet alles wat door de mond gaat wordt effectief volledig verteerd en opgenomen in het lichaam.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:20

Tamadine schreef:
Er word een advies gegeven voor 250 gr brokken per 100 kg lichaams gewicht. Maar daarna hoor ik dat dit het max is wat je geeft aan een paard en dat je een beetje moet kijken hoeveel je moet geven. Ik zie dat veel mensen ook op nog minder dan de helft geven.
Maar krijgen ze met minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid dan wel voldoende vitaminen en mineralen binnen??

Ja hoor, je paard krijgt dan wel voldoende binnen. Paarden kunnen zelf prima aanvoelen of ze meer of minder nodig hebben. Als je ze de ruimte geeft om op hongerige dagen meer te eten krijgt hij echt wel voldoende (uiteraard met een dik paard hier wel enigszins mee uitkijken). Ook als hij later nog maar een handje per dag wil. Ik heb zelf ook wel eens een tijdje wat minder trek, maar dan ben ik ook niet bang dat ik te weinig vitaminen binnen krijg :D. Als ik later meer trek heb omdat ik bijv. veel doe, eet ik meer en zolang ik me goed en gezond voel is er niks aan de hand. Zo kunnen paarden dat ook en die ruimte is er ook met de HH brok.

Hou er rekening mee dat de 250 gram per 100 kg lichaamgewicht een richtlijn is en niet iets om star aan vast te houden. Elk paard is nu eenmaal anders. Mijn paard zou volgens de richtlijn max. 1250 gram mogen, maar is daar wel eens over heen gegaan bij erg koude dagen. Een ander moment eet ze weer veel minder. Dat is geen enkel punt.

En zoals hierboven genoemd: je weet niet wat er in het ruwvoer zit tenzij je het laat testen. Je paard voelt zelf het beste aan hoeveel brok er nog bij moet. Dat is het voordeel van de HH brok :)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:22

En als je echt wilt weten of je paard genoeg binnen krijgt en niets te kort komt kan je een bloedonderzoek doen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:55

Tamadine schreef:

Dit is verplicht om op het etiket te vermelden, de richtlijn dus die alle andere fabrikanten ook op hun etiket vermelden.
Wij voeren op het "oog" en dit gaat prima.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:58

jiperdepip schreef:
Splinter schreef:
Maar je vroeg toch naar andere vitaminen buiten de basis en niet meer vitaminen?

Ten eerste vroeg ik helemaal niets, ten tweede mijn laatste post is ter verduidelijking van de eerste.
mijn mening is dat bij een paard dat (zwaar) werk moet doen de vit moeten worden aangepast
en niet alleen maar in hoeveelheid maar ook de samenstelling van bepaalde vit ten opzichte van een paard in rust.

Toch is dit je tekst : "naar mijn idee heeft een paard die (zwaar) werk verricht andere vit/min nodig buiten de basis en dus niet meer"

En nee, dat is niet echt een vraag, maar je kan verwachten dat Splinter daarop een aanvullig/antwoordt op geeft.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:34

Caballos schreef:
Tamadine schreef:

Dit is verplicht om op het etiket te vermelden, de richtlijn dus die alle andere fabrikanten ook op hun etiket vermelden.
Wij voeren op het "oog" en dit gaat prima.

Wat op het etiket staat qua advies is ten eerste om met die gemiddelde hoeveelheid je zeker weet dat het paard alle vit/min krijgt wat hij nodig heeft, dat betekend het advies, Dus als je b.v. maar 1/10 deel van het advies geeft krijg je paard dus niet alle vit/ min die hij nodig heeft.
Ook staat er op het etiket dat het aanvullend voer is wat betekend dat de basis ruwvoeder is wat dus vit/min bevat en aanvullend geef je dus het "kracht"voer.
Hiermee weet je dus zeker dat je paard alles binnen krijgt, natuurlijk is de kwaliteit van ruwvoeder belangrijk maar als dit niets meer bevat en je geeft maar een klein deel van het aanbevolen advbies krijgt je paard dus tekorten.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:52

Daarom dus ook HH naar behoefte voeren (tenzij te dik).Een paard weet prima hoeveel hij nog nodig heeft naast ruwvoer. Als je voldoende aanbiedt en hij eet minder dan aanbevolen komt hij toch niet tekort.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:11

meerhofh schreef:
Daarom dus ook HH naar behoefte voeren (tenzij te dik).Een paard weet prima hoeveel hij nog nodig heeft naast ruwvoer. Als je voldoende aanbiedt en hij eet minder dan aanbevolen komt hij toch niet tekort.

:D Mijn paard weet ook prima wat hij nodig heeft 24 uur eten.

Blijft moeilijk als je weet dat je hooi geeft wat arm is om er een juiste brok bij te zoeken die genoeg aanvulling(vitamine/mineralen) geeft. En dan heb ik het over een te dik paard dat moet afvallen. Vitamine preparaten is dan vaak nog het beste.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:18

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je langdurig vit en min preparaten geeft kan er ook een overschot ontstaan wat juist schadelijk is. Daarbij maak je het lichaam "lui".
Een paard is in natuurlijke omstandigheden ook gewend niet altijd alles binnen te krijgen en kan dat in andere periodes weer aanvullen.
Dus tijdelijk een paard ondersteunen met dergelijk supplement is prima, maar zeer zeker niet langdurig.
Wij als mens krijgen ook niet iedere dag alles binnen wat je nodig hebt. Als je gewoon gezond eet en drinkt krijg je heus alles binnen wat je nodig hebt.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:29

Dus een goede uitgebalanceerde voeding met de benodigde vit/min.
Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:37

Caballos schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je langdurig vit en min preparaten geeft kan er ook een overschot ontstaan wat juist schadelijk is. Daarbij maak je het lichaam "lui".
Een paard is in natuurlijke omstandigheden ook gewend niet altijd alles binnen te krijgen en kan dat in andere periodes weer aanvullen.
Dus tijdelijk een paard ondersteunen met dergelijk supplement is prima, maar zeer zeker niet langdurig.
Wij als mens krijgen ook niet iedere dag alles binnen wat je nodig hebt. Als je gewoon gezond eet en drinkt krijg je heus alles binnen wat je nodig hebt.

Als je een brok geeft zit er toch ook altijd vitamine en mineralen in.
Zou je dan een lichaam niet lui maken want je kan ook de vitamine/minerale uit en potje afwisselen met minder en meer.

Had het over een paard wat ruim 60 kg moet afvallen en op arm hooi staat. Gaf altijd een handje weidebrok maar dan ontstaat er toch een te kort aan vitamine en mineralen. Vooral vitamine E en magnesium.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:46

Heb je dat laten testen? In het bloed kunnen ze zien of er een tekort aan bv vitamine e is.
Een vit en min preparaat is erg geconcentreerd en geef je naw x aantal gram per 100 kilo gewicht. Met de brokken vanHH kun je "spelen".
Ooit weleens aan gedacht dat je moet blijven eten om af te vallen, ik zou dan naast je hooi wel gewoon "genoeg" HH geven en daarbij veel beweging waardoor de verbranding kan aanslaan.
Of juist wat minder arm hooi geven.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:54

Caballos schreef:
Heb je dat laten testen? In het bloed kunnen ze zien of er een tekort aan bv vitamine e is.
Een vit en min preparaat is erg geconcentreerd en geef je naw x aantal gram per 100 kilo gewicht. Met de brokken vanHH kun je "spelen".
Ooit weleens aan gedacht dat je moet blijven eten om af te vallen, ik zou dan naast je hooi wel gewoon "genoeg" HH geven en daarbij veel beweging waardoor de verbranding kan aanslaan.
Of juist wat minder arm hooi geven.

Een advies van minder hooi geven ben ik het niet mee eens.

Voldoende hooi is zeer belangrijk voor de darmen.
Beter voldoende arm hooi geven met vit/min supplement dan weet je zeker dat er geen tekorten ontstaan.
Vit/min kan je niet alleen met een bloedonderzoek zien want je heb vetoplosbare en wateroplosbare en tekorten zie je niet gelijk. Dan is er al een periode overheen wat je kan zien aan de algehele gesteldheid van je paard maar dan ben je dikwijls al te laat om dit snel op te kunnen lossen.
En je heb een paard wat zich dan helemaal niet lekker voelt.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:08

Jotoma schreef:
Ik ben 2 weken begonnen met een handje en geef inmiddels een 250gr 's ochtends en 's avonds. Mijn paard schrokt absoluut niet! Dat deed hij bij biks ook niet en nu ook niet. Zoals ik al aangaf, hij eet zeer matig en hele kleine beetjes per keer dat hij eet.

Mijn paard en het paard van een vriendin van mij kregen ook een slokdarmverstopping van de HH basisbrok. Beiden zijn geen schrokkers en stonden heel relaxed te kauwen. Ik durf het dus niet meer te geven. In geweekte vorm lust mijn paard het niet.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:12

Hmm, ik vind het nu een beetje 'eng' worden :o , zijn er hier ook mensen die het zonder problemen voeren? De basis plus?

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:24

Het gekke is dat hij de proefverpakking basis plus zonder problemen heeft gegeten.
Daarom 3 zakken basis plus besteld en gelijk bij de eerste voerbeurt uit de nieuwe zak ging het mis. |(
Echt afschuwelijk, piepend adem halen, slijmslierten kwam via de neusgaten eruit, liggen en weer opstaan.....hij wist zich geen raad het arme beest!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:46

Lauralco schreef:
Jotoma schreef:
Ik ben 2 weken begonnen met een handje en geef inmiddels een 250gr 's ochtends en 's avonds. Mijn paard schrokt absoluut niet! Dat deed hij bij biks ook niet en nu ook niet. Zoals ik al aangaf, hij eet zeer matig en hele kleine beetjes per keer dat hij eet.

Mijn paard en het paard van een vriendin van mij kregen ook een slokdarmverstopping van de HH basisbrok. Beiden zijn geen schrokkers en stonden heel relaxed te kauwen. Ik durf het dus niet meer te geven. In geweekte vorm lust mijn paard het niet.

dat zijn er dan al 3 terwijl ze bij HH zeggen dat het slechts 3 keer is voorgekomen tenminste dat heb ik vernomen uit dit topic ???

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:51

Uiteraard heb ik mijn ervaring gemeld aan Voergezond. Op 31 augustus kreeg ik een antwoord waaruit bleek dat mijn paard pas het 3e geval was waarbij een slokdarmverstopping is gemeld.
Paard van mijn vriendin zou dan nr. 4 zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:10

Ik geef het al een aantal maanden aan mijn Fries en de pony eet het nu ook al 5 weken. Basisbrok plus (omdat de gewone op was). Hier geen problemen gehad. Paarden eten beide anders:

De Fries krijgt per keer zo'n 100 gram (soms 2 soms 3 maal per dag, daarnaast gras + kuil en nu sinds zaterdag alleen maar kuil (van de wei af). Ik geef hem wel een klein schepje kruidenmix doorheen en na het werk extra zeewier. (en de afgelopen dagen wat extra foenegriek vanwege een wat verkouden neusje) en een scheutje lijnzaadolie. Hij eet rustig maar wel alles achter elkaar op.

De Pony krijgt zo'n 50 gram per keer, 2 maal daags met 5 korrels gewoon Subli (anders wil ze het niet eten :roll: wat zal ik zeggen, 't is een tut) Zij eet hapje brok, hapje kuil, beetje water, hapje dit, hapje dat.... ook hier geen problemen tot nu toe.

Waarom de kruidenmix: eigenlijk had ik deze voor pony gekocht als extra na het spenen vh veulen. De kruidenmix eet ze niet, dus los zeewier en foenegriek (vanwege verkouden neusje enkele weken terug) en dat eet ze dus ook niet _O- Dus nu maak ik het op aan de Fries en die eet alles.... Ik hou de kruidenmix er wel in om te mengen met de olie

Even qua wat ze dus krijgen:

Beide krijgen rijk kuil van eigen land. Paard weegt zo'n 600 a 700 kilo en krijgt dus zo'n 12 tot 14 kilo kuil Pony weegt een 300 tot 350 kilo en krijgt dus een 6 tot 7 kilo kuil.

Paard krijgt dus totaal een 300 gram HH plus de kruidenmix/zeewier/foen en na het werk een appel. Hij zou volgens de berekening max mogen krijgen 1500 - 1750 gram. Dat is nu dus 1/5e tot 1/6e deel van het max. Maar hij krijgt nog vitaminen uit de extra kruiden en lijnzaadolie erbij.

Pony krijgt nu dus 100 gram per dag. Ze zou mogen krijgen 750 tot 875 gram. Dus dat is rond de 1/7e van wat ze zou mogen hebben. Zij krijgt 0 extra's verder nu, dus ga bij haar de brok zeker langzaam wat opbouwen.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:34

Na alles gelezen te hebben en me wat te hebben verdiept in de diverse brokken van HH, heb ik maar besloten om me gewoon aan mijn huidige voerbeleid te houden. Voerschep lucerne met wat zemelen of lijnzaad en om de dag veteranen supplement. In mijn ogen natuurlijk genoeg en mijn paardje doet het er prima op.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:29

Hè, wat beroerd voor diegenen met slokdarmverstopping! Een nare ervaring.

Hebben jullie nog recent het gebit van de paarden laten controleren? Wanneer een paard niet goed kauwt of kan kauwen door bijv. haken, kan ook slokdarmverstopping ontstaan. Misschien iets om even na te kijken.

Om het te voorkomen kun je ook nog wat hooi door de brokken mengen zodat het paard beter kauwt of toch een steen op het voer zodat ze maar weinig tegelijk kunnen eten. Ook al schrokt het paard niet, wellicht helpt het toch als ze kleinere happen moeten nemen.