Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tamadine schreef:Maar nog een vraag over HH brokken die ik nergens zie terug komen:
Er word een advies gegeven voor 250 gr brokken per 100 kg lichaams gewicht. Maar daarna hoor ik dat dit het max is wat je geeft aan een paard en dat je een beetje moet kijken hoeveel je moet geven. Ik zie dat veel mensen ook op nog minder dan de helft geven.
Maar krijgen ze met minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid dan wel voldoende vitaminen en mineralen binnen??
Tamadine schreef:Maar nog een vraag over HH brokken die ik nergens zie terug komen:
Er word een advies gegeven voor 250 gr brokken per 100 kg lichaams gewicht. Maar daarna hoor ik dat dit het max is wat je geeft aan een paard en dat je een beetje moet kijken hoeveel je moet geven. Ik zie dat veel mensen ook op nog minder dan de helft geven.
Maar krijgen ze met minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid dan wel voldoende vitaminen en mineralen binnen??
jiperdepip schreef:Splinter schreef:Maar je vroeg toch naar andere vitaminen buiten de basis en niet meer vitaminen?
Ten eerste vroeg ik helemaal niets, ten tweede mijn laatste post is ter verduidelijking van de eerste.
mijn mening is dat bij een paard dat (zwaar) werk moet doen de vit moeten worden aangepast
en niet alleen maar in hoeveelheid maar ook de samenstelling van bepaalde vit ten opzichte van een paard in rust.
Caballos schreef:Tamadine schreef:Maar nog een vraag over HH brokken die ik nergens zie terug komen:
Dit is verplicht om op het etiket te vermelden, de richtlijn dus die alle andere fabrikanten ook op hun etiket vermelden.
Wij voeren op het "oog" en dit gaat prima.
meerhofh schreef:Daarom dus ook HH naar behoefte voeren (tenzij te dik).Een paard weet prima hoeveel hij nog nodig heeft naast ruwvoer. Als je voldoende aanbiedt en hij eet minder dan aanbevolen komt hij toch niet tekort.
Caballos schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je langdurig vit en min preparaten geeft kan er ook een overschot ontstaan wat juist schadelijk is. Daarbij maak je het lichaam "lui".
Een paard is in natuurlijke omstandigheden ook gewend niet altijd alles binnen te krijgen en kan dat in andere periodes weer aanvullen.
Dus tijdelijk een paard ondersteunen met dergelijk supplement is prima, maar zeer zeker niet langdurig.
Wij als mens krijgen ook niet iedere dag alles binnen wat je nodig hebt. Als je gewoon gezond eet en drinkt krijg je heus alles binnen wat je nodig hebt.
Caballos schreef:Heb je dat laten testen? In het bloed kunnen ze zien of er een tekort aan bv vitamine e is.
Een vit en min preparaat is erg geconcentreerd en geef je naw x aantal gram per 100 kilo gewicht. Met de brokken vanHH kun je "spelen".
Ooit weleens aan gedacht dat je moet blijven eten om af te vallen, ik zou dan naast je hooi wel gewoon "genoeg" HH geven en daarbij veel beweging waardoor de verbranding kan aanslaan.
Of juist wat minder arm hooi geven.
Jotoma schreef:Ik ben 2 weken begonnen met een handje en geef inmiddels een 250gr 's ochtends en 's avonds. Mijn paard schrokt absoluut niet! Dat deed hij bij biks ook niet en nu ook niet. Zoals ik al aangaf, hij eet zeer matig en hele kleine beetjes per keer dat hij eet.
Lauralco schreef:Jotoma schreef:Ik ben 2 weken begonnen met een handje en geef inmiddels een 250gr 's ochtends en 's avonds. Mijn paard schrokt absoluut niet! Dat deed hij bij biks ook niet en nu ook niet. Zoals ik al aangaf, hij eet zeer matig en hele kleine beetjes per keer dat hij eet.
Mijn paard en het paard van een vriendin van mij kregen ook een slokdarmverstopping van de HH basisbrok. Beiden zijn geen schrokkers en stonden heel relaxed te kauwen. Ik durf het dus niet meer te geven. In geweekte vorm lust mijn paard het niet.