Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperSmurf schreef:even een vraag voor een collega van mij. Weet iemand een merk muesli van mechanisch ontsloten granen?
Ik moet een musli geven van granen die mechanisch ontsloten zijn. Dit als aanvulling op magnesium en probiotica. Omdat hij zegt dat de stijfheid door verkeerde voeding komt. Ik mag het ook maar twee keer per week geven en zeker geen wortels meer
SuperSmurf schreef:even een vraag voor een collega van mij. Weet iemand een merk muesli van mechanisch ontsloten granen?
Ik moet een musli geven van granen die mechanisch ontsloten zijn. Dit als aanvulling op magnesium en probiotica. Omdat hij zegt dat de stijfheid door verkeerde voeding komt. Ik mag het ook maar twee keer per week geven en zeker geen wortels meer
touchofpink schreef:In mijn eeuwige zoektocht naar het ideale voerbeleid ben ik me afgelopen weken eens gaan verdiepen in natuurlijke voeding. Hoor steeds vaker dat alle toevoegingen in brok slecht zijn voor het paard. Ik vroeg me af of jullie me hier mee kunnen helpen. Kan namelijk veel info vinden hier op Bokt maar kom er toch nog niet helemaal uit.
Mijn huidige voerschema:
07.00 uur: grote hooiruif vol met 2e snee voordroog
09.00 uur: 0,5 kg Victoral Balance brok, lijnzaadolie en een supplement: op dit moment 15 gr Natuurmix van de paardendrogist.
10.00-16.00 uur: weidegang. Op dit moment aangevuld met hoopjes 2e snee voordroog of lang afgemaaid gras in de weide.
16.00 uur: grote hooiruif vol met 2e snee voordroog
17.00 uur: 0,25 kg Victoral Balance brok
s avonds ergens tussen 20.00 en 21.00 krijgt ze een berg graszaadhooi voor de nacht aangevuld met 1 wortel in stukjes en 4 staafjes lijnzaadbrok in stukjes van de paardendrogist verstopt in het hooi. Meestal meng ik hier een klein beetje voordroog doorheen omdat mevrouw het anders niet blieft.
Mijn merrie is 5 jaar en 1.57m. Ze wordt ongeveer 5 à 6 keer per week recreatief gereden. Dit is op het moment 1 keer per week dressuurles en 1 keer per week een buitenrit varierend van 1 uur tot 3 uur ofzo. De overige dagen oefen ik zelf in de bak.
Problemen bij mijn paard:
- overgewicht: 50 kg te zwaar volgens da
- lichte mok aan achterbeen
- lichte vorm van voernijd
- hoesten: hiervoor staat ze onder behandeling van kliniek. op dit moment hoest paard niet.
- luchtzuigen: dit komt niet door maag gerelateerde problemen. Paard zuigt alleen als er geen eten in de stal is
De eisen van mij:
- Paard moet onbeperkt kunnen blijven eten ivm luchtzuigen
- Ik wil graag de brok weg uit het rantsoen
- Wanneer de andere paarden brok/muesli krijgen om 09.00 uur en 17.00 uur wil ik iets voeren ivm voernijd
- Paard moet afvallen
- Geen "rommel" in het voer
- Zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!