Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:20

Nee, ik heb hem een tijd geleden eens gemailt hierover en het is geen compleet supplement. Die kreet 'Het complete Supplement' is meer zo'n reclame kreet en eigenlijk misleidend. Daarom staat er in de omschrijving dus ook 'Aanvullend'. Per mail gaf hij dus ook aan dat het geen compleet supplement is. Kijk maar weer even wat de eerste drie bestanddelen in het lijstje zijn... Gist op nummer 1, dan algenkalk (leuke kreet maar wat betekent het?) en kruiden.. Vitaminen en Mineralen staan onderaan. Hij kon me ook geen exacte gehaltes geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:48

Maar hoe bedoel je dan dat het geen compleet supplement is ? Alles zit er in aan vit en min en sporenelementen. En ook in best behoorlijk hoge dosering.
Gist is de bindstof, dat is in de masterhorse ook zo. En in andere supplementen zijn dat granen en suikers. Is altijd een hoog percentage.
Algenkalk is goed opneembare calcium ...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:11

De enige gehaltes die ik vind staan op de duitse site en vind ik niet volledig. Hoge gehaltes wil niet zeggen dat dat goed is, je kunt ook overdoseren.
Ik heb BioRon destijds gemailt en die gaf zelf aan dat het 'ter aanvulling' is en niet als volledige vervanging van krachtvoer dient. Het is bedoeld om naast granen te voeren. Dat uit zich ook in de scheve Ca/F verhouding, die zo is om de scheve Ca/F verhouding die graan van nature heeft op te heffen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:56

Yesss, ik kreeg nét een telefoontje dat de wiesencobs en marstall force binnen is. Ik ga vandaag nog! :D

Als ik volgende week stuiterend door het bos ga dan weten we waar het aan ligt. :')

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:49

Ik heb zojuist ook de marstall force binnen gekregen, mijn god wat een pakket!! Ik neem het wel in fases mee naar stal, die grote emmer kan ik nergens kwijt :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:54

Ja, 't is een beste emmel... :D
Ik ga straks als ik de Force op heb (bijna) maar iets anders kopen, ik heb nu alleen Gimli nog dus dan doe ik jaren met zo'n emmer... Ik heb es voor nood een emmertje bij de welkoop gehaald, blauw ovaal emmertje, genoeg voor een maand voor Ben, ik kon in de hele info op het emmertje geen melasse vinden dus die ga ik dan maar weer voor Gim halen als hij terug komt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:51

Nou ik had gister al een blije woeste hengst in het bos maar toen had hij nog geen wiesencobs gehad. Of hangt het in de lucht zodra je een zak op stal hebt staan? :D Ik heb van de force de zak van 15 kilo.

Heb nu wiesencobs voor de komende 3,5 maand en force voor de komende 7 maanden. Totale kosten: 58 euro nog wat. :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:35

even een vraag voor een collega van mij. Weet iemand een merk muesli van mechanisch ontsloten granen?

Ik moet een musli geven van granen die mechanisch ontsloten zijn. Dit als aanvulling op magnesium en probiotica. Omdat hij zegt dat de stijfheid door verkeerde voeding komt. Ik mag het ook maar twee keer per week geven en zeker geen wortels meer

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:47

Welke slobber is eiwit/melasse/suiker en balaststoffen arm/vrij en ook nog eens geschikt om aan een sober ras met neiging tot dik worden te voeren? Ik geef supplementen en op een andere manier dan door de slobber eet hij ze niet.
Ik ga nu overstappen naar Equifyt Natural Base en Pre Alpin Aspero. Maar wat ik begrijp van de slobber is dit voornamelijk voor paarden met koliekproblemen of moeite hebben met aankomen...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:11

Je zou ook Wiesencobs kunnen proberen. Die moet je nat maken met water dus ik denk dat je daar ook wel makkelijk supplementen door heen kan geven.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:17

SuperSmurf schreef:
even een vraag voor een collega van mij. Weet iemand een merk muesli van mechanisch ontsloten granen?

Ik moet een musli geven van granen die mechanisch ontsloten zijn. Dit als aanvulling op magnesium en probiotica. Omdat hij zegt dat de stijfheid door verkeerde voeding komt. Ik mag het ook maar twee keer per week geven en zeker geen wortels meer

Even voor de duidelijkheid, dit is dus niet voor mij :D Ik ben zeer tevreden met mijn wiesencobs :)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:24

SuperSmurf schreef:

Waarom een muesli? en waarom granen?
Mechanisch ontsloten = geplet. Tegenwoordig wordt dat door mengvoerfabrikanten bijna niet meer gedaan: de meesten (lees; allemaal, ook al zeggen ze van niet) gebruiken stoom om granen te expanderen (poffen, zoals popcorn). Dit heeft een reden: 1. aanwezige mycotoxinen worden door de hitte vernietigd. 2. muesli wordt op deze manier langer houdbaar omdat mycotoxinen de tijd nodig hebben terug te komen 3. men kan op deze wijze stoffen toevoegen, iets wat ze allemaal doen, ook al zeggen ze van niet.
Mechanisch ontsloten (geplet) graan is veel korter houdbaar omdat het zeer vatbaar is voor uitbreiding van mycotoxinen en mijten.
Maar begin je eerst af te vragen waarom je perse granen wilt gaan voeren en dan perse nog geplet......
Oh ja, als je een fabrikant tegenkomt die beweert mechanisch ontsloten granen te produceren, vraag dan om bewijzen daarvan.......

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:37

thx voor je antwoord :)
Maar heb geen idee waarom ze perse granen wil voeren, ik ben absoluut tégen granen, maar goed.. Dat is haar keuze.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 17:19

worden jullie paardjes al iets rustiger? de mijne is nog steeds heel energiek. Rijdt wel heel lekker moet ik zeggen. eerst moest ik haar steeds vooruit rijden en nu is het meer van hhhooww maar paardje :)

Ik wil binnenkort lijnzaadolie toe gaan voegen aan de cobs omdat ze in de rui begint te komen. Daar had ze vorig jaar een beetje problemen mee (toen kreeg ze nog wel ander voer en stond op een andere stal). Weten jullie welke olie ik het beste kan geven? Lijnzaad of lijnzon of wat is er allemaal nog meer. En maakt het merk nog iets uit?

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:12

Hoeveel cobs geef je jouw paard?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:46

touchofpink, je kunt ook lijnzaadbrokken geven, die hebben dan ook gelijk een zandverwijderende functie, heeft olie niet. Nog goedkoper is zelf lijnzaad koken. Dat doe ik zelf het liefst. Dan heb je alle positieve werkingen van lijnzaad bij elkaar.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:56

ik heb nu de lijnzaadbrokken maar mijn paardje gaat luchtzuigen als ze die krijgt (ik verstop ze tussen het hooi). ik ben dus bang dat er toch iets meer inzit dan alleen lijnzaad (ze zuigt namelijk ook als ze paardensnoepjes of brokken krijgt en dat geef ik nu ook expres niet meer). heb de paardendrogist al de vraag gesteld maar nog geen antwoord gekregen.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:59

Evelyne80 schreef:
Hoeveel cobs geef je jouw paard?

ik geef 2 keer per dag echt maar een bodempje. zeg maar ongeveer 1/8 voerschep. dat is nog heel wat als het nat is. en ze doet er langer mee dan de andere paarden over hun brok doen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:07

Ik heb gisteren een proefverpakking Wiesencobs en Fetura binnen gekregen. Paard vind de cobs erg lekker, maar het duurt wel even voordat ze helemaal los geweekt zijn (20min). Maar die dingen nemen echt onwijs in volume toe, niet normaal.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:36

Flosje, je hoeft niet te wachten tot ze volledig uit elkaar gevallen zijn en als je't met warm water doet (gewoon heet water uit de kraan) dan vallen ze uit elkaar waar je bij staat. Maar 't is dus niet zoals bij pulp, dat je moet wachten tot het volledig geweekt is.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:13

@touchofpink

Ik geef ze hier twee keer per dag een grote hand brokken en daar doe ik water op. Het staat de hele dag en 's avonds een beetje warm water erbij. Dat zal ongeveer op hetzelfde neerkomen als wat jij geeft. Ik merk wel dat de paarden relaxter zijn, vooral mijn merrie kijkt gewoon rustiger uit haar ogen....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:50

nou die van mij was vandaag alles behalve relaxed :+ Ze begon al direct te draven aan de longe en met haar hoofd te schudden en dat werd al erger. UIteindelijk toen ik klaar was kwam ze zelfs omhoog, waardoor ik toch echt een paar stappen achteruit moest doen.. ( begonnen paarden te rennen in de paddock ) maar t was ook wel erg druk in de bak.. en ze staat al best lang stil. En tsja.. bij deze is t gewoom t karakter, dus geloof echt niet dat t door de cobs komt hoor.

Maar ook hier ongeveer een groot handje cobs, maar dan 1 keer per dag.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:30

Mijn paard krijgt nu sinds een week cobs. Ik heb de hele week niet gereden. :=
Vandaag weer voor 't eerst maar hij was gewoon de oude vertrouwde Bon. :+: :D Misschien later wel verandering, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

constance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:42

Hoi, Er is een nieuw product van Pavo op de markt DailyPlus. Je moet maar even op www.pavo.nl kijken voor preciese omschrijving van product. Je kunt dit in combinatie met pavo summerfit koeken geven. Twee handjes dailyplus met een verkrummelde koek door elkaar husselen . Je geeft dit ipv. brokken en je paard komt qua vit. en min. niets te kort en je hebt geen last meer van voernijd. Als mijn fries van de zomer het land op gaat 24/7 ga ik hem hetzelfde voeren en moet hij genoeg binnen krijgen.
Succes
touchofpink schreef:
In mijn eeuwige zoektocht naar het ideale voerbeleid ben ik me afgelopen weken eens gaan verdiepen in natuurlijke voeding. Hoor steeds vaker dat alle toevoegingen in brok slecht zijn voor het paard. Ik vroeg me af of jullie me hier mee kunnen helpen. Kan namelijk veel info vinden hier op Bokt maar kom er toch nog niet helemaal uit.

Mijn huidige voerschema:
07.00 uur: grote hooiruif vol met 2e snee voordroog
09.00 uur: 0,5 kg Victoral Balance brok, lijnzaadolie en een supplement: op dit moment 15 gr Natuurmix van de paardendrogist.
10.00-16.00 uur: weidegang. Op dit moment aangevuld met hoopjes 2e snee voordroog of lang afgemaaid gras in de weide.
16.00 uur: grote hooiruif vol met 2e snee voordroog
17.00 uur: 0,25 kg Victoral Balance brok
s avonds ergens tussen 20.00 en 21.00 krijgt ze een berg graszaadhooi voor de nacht aangevuld met 1 wortel in stukjes en 4 staafjes lijnzaadbrok in stukjes van de paardendrogist verstopt in het hooi. Meestal meng ik hier een klein beetje voordroog doorheen omdat mevrouw het anders niet blieft.

Mijn merrie is 5 jaar en 1.57m. Ze wordt ongeveer 5 à 6 keer per week recreatief gereden. Dit is op het moment 1 keer per week dressuurles en 1 keer per week een buitenrit varierend van 1 uur tot 3 uur ofzo. De overige dagen oefen ik zelf in de bak.

Problemen bij mijn paard:
- overgewicht: 50 kg te zwaar volgens da
- lichte mok aan achterbeen
- lichte vorm van voernijd
- hoesten: hiervoor staat ze onder behandeling van kliniek. op dit moment hoest paard niet.
- luchtzuigen: dit komt niet door maag gerelateerde problemen. Paard zuigt alleen als er geen eten in de stal is

De eisen van mij:
- Paard moet onbeperkt kunnen blijven eten ivm luchtzuigen
- Ik wil graag de brok weg uit het rantsoen
- Wanneer de andere paarden brok/muesli krijgen om 09.00 uur en 17.00 uur wil ik iets voeren ivm voernijd
- Paard moet afvallen
- Geen "rommel" in het voer
- Zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:36

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt