[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:58

Ik heb die netten ook MarjanB, maar kon ze alleen maar vinden in 3x3? Mag ik vragen waar jij 2x2 hebt gevonden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:04

Poekkie schreef:
Ik heb die netten ook MarjanB, maar kon ze alleen maar vinden in 3x3? Mag ik vragen waar jij 2x2 hebt gevonden?

Oh oeps... zijn 3x3 :+ heb ze van paardeerlijk

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:16

Ik heb mijn slowfeeder van HayStack Zeldenrust
Duur maar prachtig. Die hebben 2x2

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:17

linda2008 schreef:
Marjan, een minder harde manenkam is al super goed natuurlijk! Vooral in een week :j

Over de grootte van de mazen, ze zijn niet zo groot maar ze lubberen wel erg uit. Ik heb ook een net geprobeerd met 2 gesloten kanten, maar na 2 jaar uit hooinetten eten is ze er zo mega handig in geworden dat het allemaal niks uitmaakt. 2 netten over elkaar kan ik nog wel eens proberen, goeie tip :j

Lijken mijn netten groot? Misschien denk ik daarom dat ik zo weinig voer :P hihi! Nee hoor vooral omdat ze het zo snel op heeft... maar de tip van 2 netten over elkaar ga ik zeker proberen :)

Vrij hangen van een net, bij mij hangt ie aan 1 kant tegen de muur, daar ontkom je ook niet aan denk ik :? We hebben een ring in de stal gemaakt, ik sluit de hooinetten af met een karabijnhaak, zodat de mensen op stal hem alleen maar op hoeven hangen aan het haakje, ik wil het hen zo simpel mogelijk maken natuurlijk want ik ben al enorm dankbaar dat zij hieraan willen meewerken, dat is lang niet op alle stallen mogelijk...
[ [url=m/mWUrid.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeika, welkom! Leuke pony heb je :) weet je toevallig ook wat hij kreeg voordat hij bij jou kwam? Want misschien stond hij zich wel dag en nacht vol te eten in de wei, dan behaal je al snel winst met iets minder gras bijvoorbeeld :j

Dat uitlubberen gaat ook sneller doordat je grote netten gebruikt en er weinig in doet. Je netten zijn echt heel groot. Mijn paarden krijgen 1 zo'n net nog niet eens voor 3/4 gevuld met hooi voor de hele dag.
Doordat je de haak vast hebt aan het net en niet aan een touw hangt ie redelijk strak vast. Je hebt hem als het ware zelf gepint tegen de muur. Ik zou zeggen neem een (veel) kleiner hooinet en maak er een stuk touw aan. Tegen het lubberen heb je hooinetten met een dubbeltouw, netten van webbing of je kan 2 netten over elkaar doen.

Poekkie schreef:

Deze zijn in 2cm: https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-507 ... net-2x2cm/

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:22

Even tussendoor, er is een hoop gezegd hier (allemaal auper interessant!) waar ik nu niet op kan reageren. Toen mijn paard nog op stal stond gaf ik zijn hooi in een Little Bit hooitas. Die heeft 3x3 mazen en de achterkant is dicht. Als hij aan het eten was draaide de tas wel eens om en moest hij hem terugdraaien. Hij was daar zo de hele nacht zoet mee. Ik kon hem ook niet volledig vrij hangen maar op deze manier bleef hij wel bezig.
Mooie stevige tas ook. Hij kon hem helemaal leeg krijgen.

Afgelopen voorjaar heb ik bij Zeldenrust haystack kleine 2x2 hooinetjes gekocht die ik in de groep hoog ophing. Waren ze ook lekker mee bezig. Kun je ook nog overwegen om een paar kleine netjes ergens op te hangen waardoor ze bezig blijft tussen de verschillende netjes.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:34

Mattie kreeg schuurplekken van zijn graasmasker, dus moest wachten op een bontje (iets met hoogseizoen), en hij is echt weer ontploft.
Afbeelding
Vandaag
Afbeelding
Ik vind dat je het bij hem altijd heel duidelijk ziet op zijn schouder.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:37

linda2008 schreef:
Jeika, welkom! Leuke pony heb je :) weet je toevallig ook wat hij kreeg voordat hij bij jou kwam? Want misschien stond hij zich wel dag en nacht vol te eten in de wei, dan behaal je al snel winst met iets minder gras bijvoorbeeld :j

Hij kreeg onbeperkt hooi en heeft geloof ik ook een tijd op de weide gestaan :j nu krijgt hij dat niet meer.

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:27

Helaas hier ook eentje te dik, dinsdag komt het graasmasker toe.
Woensdag gaan we die eens introduceren.
Borstomtrek van maar liefst 205cm.

Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:55

weet iemand misschien dingen die ik kan doen met m’n pony om hem te helpen afvallen, behalve longeren? Omdat hij zo jong is doe ik dat eigenlijk maximaal 3, soms 4 keer per week en dan licht, zonder bijzet en niet te lang achter elkaar. Ik heb nog geen zadel dus rijden kan nog niet. Is wandelen een idee? Of moet je dan echt kilometers gaan lopen voordat het effect heeft :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:57

Naast de fiets een optie? Dan kun je wat meer kilometers maken.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:01

Ik weet niet of ik dat durf, hij kan soms best heftig schrikken :o Maar misschien lukt het wel als iemand met me mee gaat, bedankt!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:15

Jeika schreef:
Ik weet niet of ik dat durf, hij kan soms best heftig schrikken :o Maar misschien lukt het wel als iemand met me mee gaat, bedankt!

Als hij een bitje is gewend, kun je misschien met hoofdstel in fietsen? Ik neem mijn paard ook niet aan zijn halster mee, daar vind ik hem net iets te rillerig voor af en toe.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:44

Wat een fijn topic. Hebben jullie ook tips voor voer waar weinig zetmeel, suikers en luzerne in dit. Liefst helemaal zonder Luzerne?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:48

Vitalbix heeft nu een variant op de Daily complete met Timothy in plaats van Lucerne. Die wil ik halen als de huidige zak DC leeg is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:03

Vitalbix Daily Complete Thimothy, Marstall Force, Höveler Reformin muesli, de Agrobs lijn. Dat is wat ik ken en fijn voer vind zonder luzerne :j

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:06

marley93 schreef:
Jeika schreef:

Als hij een bitje is gewend, kun je misschien met hoofdstel in fietsen? Ik neem mijn paard ook niet aan zijn halster mee, daar vind ik hem net iets te rillerig voor af en toe.

Misschien probeer ik dat wel :D
Ik voer marstall force, maar hij lust het niet erg graag. Ik strooi het over zijn hooi heen, dan eet ie het zonder dat hij het door heeft :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:07

Ik moest dat ook mengen :j
Ik voer nu een paar dagen de Höveler muesli. Fijn spul. Ruikt heel lekker. De emmer wordt leeg gelikt :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:16

Zo groot zijn mijn hooinetten niet, gewoon regulier formaat. Maar ik ga zeker kijken naar kleinere mazen of dubbele netten over elkaar :j

Vandaag weer eens gewogen, ik deed ze dus juist niet stiekem voller maar juist al minder vol dan gedacht...
Ik had in de roze (3x per dag) ongeveer 1,2kg en in de zwarte (voor de nacht) ongeveer 1,8kg dus totaal 5,4kg.
Dat heb ik nu wel iets opgehoogd naar 6kg want dat vind ik al enorm aan de “magere kant”.. :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:50

Wat zeggen jullie... hooinet hangt denk ik 3 maanden -O-

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:55

Heeft het geen andere oorzaak? Bijten in hout, tralies? Je hoort slijtage ook wel bij sommige type graasmaskers.

Die van mij heeft al 3 jaar een hooinet en totaal geen slijtage.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:01

Hier ook nooit tand slijtage gehad bij hooinetten, ik heb wel altijd ongeknoopte. Slijtage hoor je idd ook bij sommige graasmaskers.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:06

Hier ook geen tandslijtage en inmiddels zo’n 1,5 jaar met hooinetten. Ik zou ook denken aan graasmasker, tralies, hout, zoiets...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:22

Graasmasker heeft ze nu een week op en tralies laat ze met rust.. nooit slijtage gehad verder

Heb idd de ongeknoopte

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:24

Hier met een hooinet ook nul tandslijtage. Tandarts is afgelopen dinsdag geweest en was juist erg te spreken over zijn gebit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:29

Hmmm :+ dan zal die van mij wel weer wat geks bedacht hebben... zou niet de eerste keer zijn :')