Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:05

manzano schreef:
Ik zal maar geen fotos plaatsen van die van mij :')
Maar ik ben me er van bewust.

Dat dus. :+ Wordt tijd dat we meer kunnen gaan rijden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:23

Gladijs schreef:
Beste bokkers, heeft iemand al wat meer ervaring met de Balance + muesli van Vitalbix? Ik voer het nu en het bevalt mij goed. Ik voer wel Fibre-mix van Vitalbix bij.

Ja ik heb mijn ervaring gedeeld onderaan pagina 247 van dit topic. Ik heb het een aantal maanden gegeven aan 4 paarden (in combinatie met breed & grow voor 2 van de 4), 2 ervan gingen ineens mest eten twee weken geleden, 1 heeft heel heftige jeuk en open plekken gekregen sinds we het voeren (zit nu op speciale zalf en prednison). De andere 3 hadden ook jeuk, niet echt bij stil gestaan maar sinds we nu 1 week over zijn op ander voer en het mest eten & de lichte jeuk is meteen over. Ook is mijn wedstrijdpaard veel losser in het lijf en minder chagrijnig in de kudde geworden. Ik ben er heel erg van geschrokken, dacht dat ik echt het beste gaf met deze muesli en had niet in de gaten dat het effect zo groot was. Het verschil is echt dag en nacht sinds we afgestapt zijn van Vitalbix balance+.. ze waren wel mooi op gewicht en glommen verder. Kregen ook de afgemeten aanbevolen hoeveelheid op hun gewogen gewicht + goede kwaliteit onbeperkt hooi

Marigo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:05

Wie vindt het leuk om me te helpen puzzelen? Ik heb een uitgebreide analyse van het hooi laten doen. Het zit heel laag in bepaalde mineralen. Welke balancer zou nog echt deze tekorten goed kunnen aanvullen?

Afbeelding

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:08

XladyX schreef:
Gladijs schreef:
Beste bokkers, heeft iemand al wat meer ervaring met de Balance + muesli van Vitalbix? Ik voer het nu en het bevalt mij goed. Ik voer wel Fibre-mix van Vitalbix bij.

Ja ik heb mijn ervaring gedeeld onderaan pagina 247 van dit topic. Ik heb het een aantal maanden gegeven aan 4 paarden (in combinatie met breed & grow voor 2 van de 4), 2 ervan gingen ineens mest eten twee weken geleden, 1 heeft heel heftige jeuk en open plekken gekregen sinds we het voeren (zit nu op speciale zalf en prednison). De andere 3 hadden ook jeuk, niet echt bij stil gestaan maar sinds we nu 1 week over zijn op ander voer en het mest eten & de lichte jeuk is meteen over. Ook is mijn wedstrijdpaard veel losser in het lijf en minder chagrijnig in de kudde geworden. Ik ben er heel erg van geschrokken, dacht dat ik echt het beste gaf met deze muesli en had niet in de gaten dat het effect zo groot was. Het verschil is echt dag en nacht sinds we afgestapt zijn van Vitalbix balance+.. ze waren wel mooi op gewicht en glommen verder. Kregen ook de afgemeten aanbevolen hoeveelheid op hun gewogen gewicht + goede kwaliteit onbeperkt hooi

Jeetje wat bizar dat jouw paarden zo slecht erop reageerden! Dat voer dan zoveel kan doen.

Ik heb hier ook een paard op Balance + staan. Die kwam best ondervoed uit de opfok en zag er niet uit. Krijgt dagelijks een schep balance + en ziet er super uit nu! Mooi op gewicht, glimt mooi en in combi met zadelmak maken en trainen begin ze ook mooi in de spieren te zitten. Hier dus wel een goede ervaring

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:23

marigo er was toch ergens een supplementen vergelijker?

maar ik kan je wel doorgeven wat in mijn supplement zit.
misschien willen anderen ook even kijken en dat je zo een idee krijgt welke je moet nemen?

de nutri support van cavalor heeft:
1000mg koper
4000mg zink.
choline is 575 mg per kilo.

ik heb deze genomen omdat zink wat hoger was dan bijvoorbeeld de pavo vital.(2500mg)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:26

En toch, je kan t op de letter perfect uitrekenen…
Je weet niet hoe/ wat/ hoeveel er echt opgenomen wordt door je dier.
( of jezelf.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:41

ja dat is waar

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:44

Ja da tis zeker waar. Maar ik weet bijvoorbeeld dat een Oerbalans of Agrobs Naturmineral wel zodanig weinig koper en zink bevatten per portie, dat dit helemaal niet klopt bij zo’n uitslag. Ook als dus door het paard zelf veel of weinig wordt opgenomen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:08

eigenlijk zou je dan nog een bloedonderzoek moeten laten doen om te kijken of die van jou dan ook nog de zink of koper te laag in het bloed hebben?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:11

En dan weet je het zelfs nog niet zeker.
Begrijp me niet verkeerd hoor, het is enerzijds echt heel mooi om aan te vullen wat er ontbreekt, anderzijds voeren we vaak ook nog andere dingen bij ( supplementen, gras, een grasbrok of muesli of wat dan ook), verbruikt elk paard wel weer anders( meer of minder), zijn er paarden die bepaalde klachten hebben en daardoor weer andere behoeftes hebben…
Het is echt een ingewikkelde puzzel..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:22

Marigo schreef:
Wie vindt het leuk om me te helpen puzzelen? Ik heb een uitgebreide analyse van het hooi laten doen. Het zit heel laag in bepaalde mineralen. Welke balancer zou nog echt deze tekorten goed kunnen aanvullen?

[ [url=m/2Gxii1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Natrium en chloride kun je aanvullen met keukenzout (zonder jodium), Fosfor met zemelen of lijnzaad.
Bij het zoeken naar een goede balancer zou ik inzetten op hoger koper en zink gehalte.

Verder eens met Muze, je weet niet hoe het opgenomen wordt. En bloedonderzoek zal daar ook geen duidelijkheid op geven, omdat niet alles in het bloed te zien .
Maar beiden (analyse + balancer en bloedonderzoek) geven wel een aardige richting.
Plus al het andere dat je voert moet ook meegeteld worden.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:38

Thanks voor het meedenken Daihyo!
Maar wel apart wat er gebeurt. 9/10 van de posters hier hebben helemaal geen weet van hun hooi of bloedwaardes van paard en die adviseren we hier van alles en nog wat. En iemand met analyse moet eerst alles tot de puntjes uitzoeken. En bloedonderzoek doen?
Ik weet ook wel dat je niet alles kunt dichttimmeren. Maar het is toch wel heel handig om te weten of je zout moet bijvoeren, hoe het zit met zink/koper in je hooi. Dat helpt in ieder geval de puzzel een klein beetje ;) perfect hoeft ook niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:51

Zeker ook met je eens. Ik doe ook altijd berekeningen op basis van hooianalyse en geen bloedonderzoek. Wat ik niet weet (gras bijvoorbeeld), daar gebruik ik gemiddeldes voor, die zijn gemaakt vanuit de analyses die gemaakt zijn in Nederland. Nee, dat is niet exact, maar dat kan sowieso niet. Zeker met gras niet. Maar een hooianalyse als je een tijdje hetzelfde hooi kunt voeren, is dat wel een hele goede basis om vanuit te gaan.
Daar zoek ik een balancer bij. En dan nog, op papier is niet heilig. Ik geef ook altijd minimaal 3 balancers als optie.
Zo stond bij mij Vitalbix timothy op 1 op basis van een uitgebreide hooi analyse. 1 ging er schuren en zand likken, 1 zandlikken en mestwater en 1 werd spooky. Dus ik voer mijn nummer 2 (Agrobs Naturmineral)en wissel af met nummer 4 (Marstall Force). En klinisch beeld is dus net zo belangrijk: hier doen ze het heel goed op.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:17

Oh Ben ik helemaal met je eens marigo.
Ik adviseer ook niet zoveel hier in dit topic.
Maar omdat jij vrij specifiek naar bepaalde waarden/ gehaltes vroeg, voelde ik dat ik dit even wilde delen.
Niet naar jou bedoeld als persoonlijke “ aanval”.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:52

Iemand ervaring met de myo protein flakes?
Hoe wordt dit gegeten?
En hoeveel moet je ervan voeren?

Ik heb een wat kieskeurige eter. Liet in het verleden wel vaker iets staan. De greenbalance geweekt ging er met moeite in en de slueslimix ook. Nu met de nutrimash gaat t goed

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:53

Hier werd het slecht gegeten, maar met mengen ging het er wel in. Je kan de Nutrimash er ook prima doorheen doen voor de smaak.
Het zet wel heel mooi aan, ik vind het een mooi product. Maar mijn haflinger vond het nogal smakeloos denk ik.

Alternatief kan de grasbrok van Hartog zijn. Zijn kleinere brokjes, ziet iets meer smaak aan door een klein beetje melasse (max 3%) en is hoger in eiwit dan de myo flakes: 13,90% ruw eiwit voor de flakes en 16,6% voor de Hartog brok. En is een stuk goedkoper :Y) :$
Maar de toevoeging van melasse kan een keuze zijn om het niet te voeren.

Edit: suiker/zetmeel gehalte ontloopt elkaar bijna niet, ondanks de melasse. Voor de myo flakes is dit bij elkaar 9,6% en voor de hartog grasbrok 7,6%. Ondanks de melasse dus zelfs nog lager.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 19-01-24 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:58

Mijn pony's krijgen sinds ongeveer 2 maanden myo protein flakes.
Hier aten ze het gelijk goed, ze zijn er dol op. Die van mij zijn niet heel kieskeurig, maar eten zeker niet alles.

Hoeveel je ervan moet voeren weet ik niet uit mijn hoofd. Ik geef 150 gram en 100 gram 5x in de week. Maar ik heb jonge shetlanders die extra eiwitten nodig hebben volgens bloedonderzoek van de dierenarts.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:36

Daihyo schreef:
Hier werd het slecht gegeten, maar met mengen ging het er wel in. Je kan de Nutrimash er ook prima doorheen doen voor de smaak.
Het zet wel heel mooi aan, ik vind het een mooi product. Maar mijn haflinger vond het nogal smakeloos denk ik.

Alternatief kan de grasbrok van Hartog zijn. Zijn kleinere brokjes, ziet iets meer smaak aan door een klein beetje melasse (max 3%) en is hoger in eiwit dan de myo flakes: 13,90% ruw eiwit voor de flakes en 16,6% voor de Hartog brok. En is een stuk goedkoper :Y) :$
Maar de toevoeging van melasse kan een keuze zijn om het niet te voeren.

Edit: suiker/zetmeel gehalte ontloopt elkaar bijna niet, ondanks de melasse. Voor de myo flakes is dit bij elkaar 9,6% en voor de hartog grasbrok 7,6%. Ondanks de melasse dus zelfs nog lager.

Hmm daar was ik al bang voor. Ja ik zit dan met heel veel voertonnen dus beste zou zijn van de nutrimash af en dan de myo als soort slobber voeren haha. Denk niet dat ik het aandurf :+
Zit ik straks weer met een volle ton voer wat niet gegeten wordt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:10

Bij Becidor verkopen ze proefzakjes van Agrobs. Je zou er een paar kunnen bestellen om het te kunnen proberen?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:21

Heeft iemand ervaring met groene haver bijvoeren, gehakseld of in brokvorm (om te weken)?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:03

Hieperdi schreef:
Iemand ervaring met de myo protein flakes?
Hoe wordt dit gegeten?
En hoeveel moet je ervan voeren?

Ik heb een wat kieskeurige eter. Liet in het verleden wel vaker iets staan. De greenbalance geweekt ging er met moeite in en de slueslimix ook. Nu met de nutrimash gaat t goed

Ja, hier dit lange tijd gevoerd ivm hooi wat arm was in eiwit. Ook kieskeurige paarden en ik had er wel nog wat supplementen en een balancer door zitten, maar ze vonden het heerlijk. Waar idd hier de Equifyt na een week al niet echt lekker meer gegeten werd. Ik gaf 1 volle schep voor 500kg paard. Gewerkt. Korte weektijd vond ik ideaal.
Verder doet de pure linseed het hier ook goed door het voer.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:35

Mijn paarden zijn nu een aantal weken overgestapt van Pavo Vital naar de HorseAdds balancer en ik ben eigenlijk positief verrast! Mijn kieskeurige merrie eet hem super goed, dat had ik niet verwacht. En m'n hafje had al een tijdje mestwater, waar ik al van allerlei oorzaken achter gezocht had (het tijdelijke verpakte hooi, wormen, zand). Helaas hielp niks. Gewisseld van balancer en het is meteen over... soms is het zo simpel. :+

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:50

Daihyo schreef:
Bij Becidor verkopen ze proefzakjes van Agrobs. Je zou er een paar kunnen bestellen om het te kunnen proberen?

Oh dat is een goede dankjewel!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:01

Hoi,

Misschien moet ik de vraag hier ook even stellen. Mijn ruwvoer is zeer laag in alles, dus puur vulling nu in de winter. En nu hebben zowel mijn 8 jarige en al helemaal de 16 jarige pony's moeite om op gewicht te blijven. Ik voer nu green balance (wordt weer pre active) en gold van equifyt als basis. En sinds 3 weken krijgt de 16 jarige 300 gram (droog gewogen) zupa bij en de 8 jarige 200 gram(droog gewogen). Meer kunnen hun kleine maagjes niet aan in 1 portie, het zijn minis van 85 cm. Voor eiwitten krijgen ze een schepje 15 gram erwteneiwit. Maar ik mis dus de spekjes. Beide zijn te ribbig. Ik voer de zupa nu 3 weken en de zak is bijna leeg. Zou het handig zijn om ergens anders op over te stappen met meer vet of zou het handiger zijn om iets als lijnzaadolie toe te voegen? Ze komen wel aan, de 16 jarige is al iets gevulder dan eerst. Spieren zijn goed, energie is ook meer dan voldoende. Maar er mag echt veel meer en vooral sneller spek op. Ze mogen beide nog wel zo'n 10kg zwaarder worden (dit is voor hun ook meteen 1/10 van hun totale gewicht). Dus wat zouden jullie hiermee doen?
Ik kan de frequentie niet omhoog gooien van zupa. Anders had ik ze rustig het dubbele gegeven (zowel s ochtends als s avonds). Oudste pony gaat schuren van teveel luzerne, gras (maar dat neem ik voor lief want hij heeft het in de lente en zomer qua voedingswaarde nodig, nu niet relevant want ze staan nu op de paddock) en een overdaad aan zetmeel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:09

kennisje van me had een shetje die het echt heel goed deed op coolstance copra.
misschien kun je die proberen?