Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:25

Dat heb ik nog nooit gehoord dat het in de winter niet meer in gras zit.
Maar de meeste paarden krijgen geen gras in de winter. En ik hooi zit 85% minder.
En zover ik weet daarom de uitspraak in de winter komen ze vitamine E te kort.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:29

Ja precies dat dacht ik dus ook. Bloedonderzoek van nov 2022 wees toen ook geen tekort aan. Maar misschien moet ik het ergens anders inzoeken hoor, maar ik was erg benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:35

DuoPenotti schreef:
Maar de meeste paarden krijgen geen gras in de winter. En ik hooi zit 85% minder.

Oh dat zeggen verschillende dierenartsen :)

Er zitten ook weinig voedingswaardes meer in gras.

Mijn paard krijgt in de winter ook gras maar heeft dan duidelijk behoefte aan Vitamine E in de zomer niet dan zit het vol op in het gras.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:40

Weinig structuur wel.
Het is slapper. Om warm te blijven is dan vaak wel hooi of eventueel stro nodig.

Maar of er voor de rest minder in zit?
Zou dat graag zien met voedingswaarde tests.
En hoeveel dan. :)

Zou ik heel interessant vinden als iemand dat heeft :j

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:56

Sowieso is het goed om door te laten rekenen wat je paard krijgt!

Een sportpaard heeft bijvoorbeeld een grotere behoefte aan vitamine E dan een recreatiepaard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:15

Ligt ook weer aan de sport en aan de recreatie.

Maar begrijp wat je zegt :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:26

DuoPenotti schreef:

Ook niet altijd. Hangt van het maaiproces af. Grofweg gezegd: Fijn, verser en groener hooi bevat nog aardig wat vitamine E. Grof, geel en oud hooi veel minder.
In Luzerne zit ook relatief veel vitamine E. En zonnebloemolie ook. Maar hoeveel je daar van mag geven zou ik even op moeten zoeken. Maar met het jaarrond op het gras, zou er ook nog genoeg binnen moeten komen. Zeker als het groen gras is en niet droog, oud en geel.

Ik zij de spieren ook gerichter ondersteunen met eiwitten. En een massage zal ook zeker kunnen helpen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:33

Daihyo schreef:
DuoPenotti schreef:

Ook niet altijd. Hangt van het maaiproces af. Grofweg gezegd: Fijn, verser en groener hooi bevat nog aardig wat vitamine E. Grof, geel en oud hooi veel minder.
In Luzerne zit ook relatief veel vitamine E. En zonnebloemolie ook. Maar hoeveel je daar van mag geven zou ik even op moeten zoeken. Maar met het jaarrond op het gras, zou er ook nog genoeg binnen moeten komen. Zeker als het groen gras is en niet droog, oud en geel.

Ik zij de spieren ook gerichter ondersteunen met eiwitten. En een massage zal ook zeker kunnen helpen.

Ja het punt is dat hij zeker niet schraal is en best goed gespierd. Hebben eiwitten daar dan nog functie in? Mijn paard krijgt naast gras ook voordroog, en gastro+ met als aanvulling pavo vital. In de gastro brok zit ook luzerne verwerkt. Supplementen zijn niet zo spannend enkel kurasyn lijnzaad en kleefkruid. Foto was van november inmiddels iets afgevallen maar dat is logisch deze tijd van het jaar
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:23

Je paard is daar best wel heel erg te dik. Kan het daar niet door komen? Daar worden ze ook niet soepeler van zegmaar.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 06:02

Spenk schreef:
Je paard is daar best wel heel erg te dik. Kan het daar niet door komen? Daar worden ze ook niet soepeler van zegmaar.

Haha dat valt wel mee het is een vrij flinke compacte rondgeribte kwpn’er. Met flinke schouders, die te klein is gebleven.

In de zomer is het nog wat meer. Staat in de zomer op 24/7 gras en nee dat komt niet daardoor want hij is nu weer slanker. Een Grasbuik hou ik helaas niet tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:23

Je ziet ook het vet op de kont hals en schouders. Ik heb net zo'n paard en dacht ook lang het mee viel. Tot de nu echt een heel stuk slanker is.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:02

Spenk schreef:
Je ziet ook het vet op de kont hals en schouders. Ik heb net zo'n paard en dacht ook lang het mee viel. Tot de nu echt een heel stuk slanker is.

Ja ach liever wat vet dan te weinig en geen spieren kunnen opbouwen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:28

Hieperdi schreef:
Spenk schreef:

Met zoveel vet werkt het echt tegen qua spieren. Zou hem ook af laten vallen en daarbij richten op spieropbouw

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:39

Ik vind hem ook wel veel te vet persoonlijk, zeker als hij in de zomer nog dikker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:48

Hieperdi schreef:
Spenk schreef:

Dat is dus niet zo....

Zo vet zijn is echt niet goed voor ze. Ik dacht er eerder net zo over al jij. Maar heb wel ingezien dat dit heel slecht is. Daar zal je spierproblemen vermoedelijk ook weg komen. Ze kunnen prima spieren opbouwen zonder zo vet te zijn.

Ik denk dit paard zeker +1,5 is op bsc score waar die 0 zou moeten zijn. Zo toont die op het beeld wel.

Af laten vallen en spieren met eiwitten erop houden kan heel goed. Daar is bijvoorbeeld voer als Pavo inshape ook op gebaseerd. Hoog in eiwitten laag in suiker en energie om af te vallen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:11

De reden waarom er gezegd wordt dat er in de winter geen vit E in gras zit, heeft dacht ik ook te maken met het feit dat er
minder zonlicht is en het gras niet groeit. Hierdoor maakt het ook geen nieuwe voedingsstoffen aan of heel minimaal.

Een te zwaar paard kan ook spierbevangen geraken, wat ook stijfheid tot zelf tying up symptomen kan geven...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:59

Die foto was van sept/okt. De maand waar paarden de meeste vet reserves heeft. Inmiddels alweer heel wat kwijt. Spierbevangen heb ik nooit gemerkt en heeft ook geen magnesium of vitamine e tekort volgens bloedonderzoek.

<3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:04

Pavo inshape lijkt mij wel intressant ik ga er eens naar kijken

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:11

Btw ik dacht dus dat eiwitten ervoor zorgde dat ze alleen maar meer aankomen. Wat een monk ben ik :+ Misschien dat de sleutel is inderdaad “eiwitten bijvoeren” Ja stom weetje maarja je ken niet altijd alles weten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:50

Ik denk je er misschien goed aan doet je te verdiepen in overgewicht. Je paard mag denk ik wel zeker 75 kilo kwijt.

Je ziet niet alleen een buik maar ook vet op de kont, een vette manenkam en vette schouders. Die manenkam is ook niet alleen maar spieren maar voor een groot deel vet. Dat is dus niet mooi bespierd maar vet...

Niet leuk om te horen! Dat snap ik wel. Maar het past helemaal in je plaatje over stijf zijn.

Ik zou met iemand je rantsoen berekenen. Gericht op afvallen en eiwitten voor de spieren geven.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:02

Spenk schreef:
Ik denk je er misschien goed aan doet je te verdiepen in overgewicht. Je paard mag denk ik wel zeker 75 kilo kwijt.

Je ziet niet alleen een buik maar ook vet op de kont, een vette manenkam en vette schouders. Die manenkam is ook niet alleen maar spieren maar voor een groot deel vet. Dat is dus niet mooi bespierd maar vet...

Niet leuk om te horen! Dat snap ik wel. Maar het past helemaal in je plaatje over stijf zijn.

Ik zou met iemand je rantsoen berekenen. Gericht op afvallen en eiwitten voor de spieren geven.

Dit was van de zomer :')
Inmiddels alweer heel wat kilo’s kwijt.
Het is altijd een schommeling in de winter goed opgewicht in de zomer net aan of te dik. Mijn paard staat 24/7 buiten op t gras in de zomer en heeft een graasmasker om. Ik ga dat gewoon niet tegenhouden of ik moet hem in zijn uppie op een paddockje zetten of op stal. Of verhuizen maar dat is hier in het westen niet te doen. Dan kom je al gauw op een stal waar ze 24/7 binnen staan. Ik ben blij dat ik mijn paard veel buitengang kan geven, paddockparadise of dergelijks zijn hier in de wijde omgeving gewoon niet te vinden. Een track zou helemaal ideaal zijn voor hem maarja maak dat de boer van stal maar wijs :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:01

Maar je noemt dit net te dik. Dit is niet net te dik. Dit is enorm veel te dik. Dus tenzij je paard tov die foto's nu een kilo of 75 kwijt is dan is die nog steeds te dik helaas.

Dan kun je supplementen voeren tot je een ons weegt. Maar als je niet zorgt voor een gezond gewicht dan zal je problemen blijven houden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:24

Ik zal maar geen fotos plaatsen van die van mij :')
Maar ik ben me er van bewust.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:35

Beste bokkers, heeft iemand al wat meer ervaring met de Balance + muesli van Vitalbix? Ik voer het nu en het bevalt mij goed. Ik voer wel Fibre-mix van Vitalbix bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:37

manzano schreef:
Ik zal maar geen fotos plaatsen van die van mij :')
Maar ik ben me er van bewust.

Oh mijne is ook erg dik geweest hoor!

Zolang je je er maar bewust van bent, en ook van het feit welke gezondheidsrisico's je paard dan loopt en dat klachten in de spieren en gewrichten er regelmatig 1 op 1 aan te linken zijn.